normaal moet hij ook gewoon opladen . waarschijnlijk zijn de koolborstels in de dynamo versleten.
- Login of registreer om te reageren
normaal moet hij ook gewoon opladen . waarschijnlijk zijn de koolborstels in de dynamo versleten.
Heb hetzelfde probleem..
Bij stationnair lopen brandt het lampje redelijk fel. Als ik gas geef wordt het minder en als ik op de snelweg rijd is het weg.
Wat geeft dat lampje dan precies aan?
Dat de accu niet voldoende spanning levert of dat de dynamo niet voldoende bijlaadt?
Ik denk namelijk dat mijn accu niet goed meer is, aangezien een flink aantal cellen droogstond. Heb hem bijgevuld en opgeladen. Alleen heb ik na een paar ritten weer precies hetzelfde probleem.
Grtz
Tom
Hoi,
Na het vorige bericht gelezen te hebben? Start je mini moeijlijk? Als ie niet genoeg bijlaad dan moet je startproblemnen gan krijgen. Meet ook gelijk even je lek stroom. Als je te weinig stroom krijgt van je accu kan dat 2 dingen betekenen. Je levert te weinig (vreemd want je zit boven de 13 V) of je trekt te veel stroom/spanning. Dus meet dat even.
Mvg Cyril
Ingediend door linkaard op wo, 18-05-2005 13:31
Zoals jij de laadstroom denkt te meten in stationair en een voltmeter aan te sluiten over de - en + pool van de accuu, geeft geen zekerheid of uitsluitsel of er iets mankeert aan de dynamo. Er kunnen verschillende oorzaken zijn o.a. dat de V-snaar
te slap is en deze gesteld zou moeten worden.
Een dynamo geeft een laadspanning bij een bepaald toerental van de motor, in of op de dynamo is een spanningsregelaar gebouwd, de spanningsregelaar zorgt ervoor dat er een spanning gaat lopen tussen de 12 en 14 volt en voorkomt dat er een spanning gaat lopen van accuu naar dynamo.
Als tweede punt zorgt de spanningsregelaar ervoor dat de spanning die de dynamo opwekt en aan de accuu doorgeeft, te groot wordt waardoor de accuu zou beschadigen. Het tweede punt heeft veel betrekking op het probleem van MiniTom (opgeblazen accuu) droogstaan van cellen. Inderdaad MiniTom dat denk je goed je accuu is naar de vaantjes maar niet alleen de accuu. Kort samen gevat komt het er dus op neer dat de spanningsregelaar er voor zorgt dat de spanning van de dynamo pas wordt doorgegeven aan de accu als deze tussen de 12,0 en 14,0 Volt bedraagt.
Ook zorgt de spanningsregelaar er voor dat er geen stroom terug vloeit van accu naar dynamo, waardoor de accuu zich ontlaat.
De spanningsregelaar zorgt er tenslotte voor dat de dynamo geen te hoge spanning door kan geven waardoor de accuu, maar ook andere electrische circuits in de auto kunnen beschadigen.
Men dient te meten met een voltmeter en ampere meter om tot een juiste meting te komen en weten waar het probleem schuilt, hoe moet er dan gemeten worden??
gebruik de zoek funktie want dit is al aangehaald.
@cyril
Lekstroom waar en hoe kan ik deze vinden om te meten, vreemd maar mijn accuu is gloednieuw en wat wanneer de dynamo juist 0,2 volt levert om bij te laden, heb enkel de radio aangehad met cd,soundblaster,DVD player en alle trallalaaa, dag nadien accuu plat terwijl de accuu twee dagen oud is.
Slechte accuu dan maar weer een nieuwe kopen maar dan van het merk Varta gaat langer mee..[size=18][/size][size=24][/size]
Hoi,
Ik meete deze door tussen de accupool en de stekker naar de mini de voltmeter te plaasten. Dan mag er niets of bijna niets gemeten worden. Ik doelde alleen op lekstroom dat de dynamo niet genoeg kan leveren als gevraagt (door de lekstroom). Want normaal gheeft een dynamo toch tussen de 12 en 14V.
Succes ermee. Ik ahd een elektra probleem maar bleek alarmcentrale te zijn!
GRTNx cyril
9 van de 10 keer is wanneer het lampje brand/fel brand de spanningregelaar kaduk. Misschien dat de koolborstels ook wel ver versleten zijn, maar dat merk je wanneer he wel/niet goed meer bijlaadt. Het lampje dat je heb branden en varieert brand afhankelijk van je toeren komt van de spaningsregelaar af
Ingediend door Pim 1000 op wo, 18-05-2005 21:25
Ik heb de lekstroom gemeten en deze zit op de 9 mA.
Is dit te veel?
Gr Pim.
Ingediend door Bustuh op wo, 18-05-2005 21:48
hoi,
om effe opnieuw te beginnen, het accu lampje gaat branden wanneer je accu niet voldoende bijlaadt.
meestal zit dit echt in de dynamo du koolborstels.
aangezien je bij de accu meet of ie bijlaadt bij hogere toeren zal dus niet je spanningregelaar kapot zijn!
logisch gezien.
je kunt zo nieuwe revisie setje kopen of je dynamo naar een specialist brengen.
ik heb er trouwens ook nog 1 te koop(staat op men site), maar dat lijkt me wat overbodig.
Groeten Stefan
Bustuh schreef:
hoi,
het accu lampje gaat branden wanneer je accu niet voldoende bijlaadt.
meestal zit dit echt in de dynamo du koolborstels.
aangezien je bij de accu meet of ie bijlaadt bij hogere toeren zal dus niet je spanningregelaar kapot zijn!
Waneer de spanningsregelaar defect is kan ook met de verkeerde spanning bij geladen worden en dit zie je wanneer je lampje aan de hand van toeren feller brand. Dit is nl ook bij mij het geval geweest.
Als de koolborstels versleten zijn laat hij gewoon niet bij en gaat het licht/radio gewoon langzaam uit!
Ingediend door linkaard op do, 19-05-2005 11:34
Het controle lampje zegt totaal niets dat de accu wel of niet wordt bijgeladen door de dynamo, ook niet of de koolborstels versleten zijn of dat de spanningsregelaar defekt is. Het acculampje of laadstroomkontrole lampje geeft aan dat er in het laadstroom circuit iets niet in orde is. Om daar achter te komen is het de taak om te kontroleren wie wat veroorzaakt en geeft een voltmeter geen uitsluitsel dus dien je een aantal meetpunten te verrichten om daar achter te komen.
Wil men het niet weten gewoon alles vernieuwen accu, dynamo en het is opgelost.
Het kan een klein iets zijn,
Te beginnen met de V-snaar te kontroleren, kabelaansluiting van de dynamo, misschien een kabel door of een slecht kontakt,enz,enz
Het laadstroom lampje is tevens ook een weerstand en heeft niet alleen de taak wat jij zegt dat de accu niet genoeg bijlaadt, ofwel aan de koolborstels ligt in veel gevallen.
Wanneer de dynamo in werking is wordt een gedeelte van de spanning gelijkgericht deze spanning wordt gebruikt voor de bekrachtiging van de rotorwikkelingen.
Als de auto wordt gestart en de dynamo draait dan is die bekrachtigings spanning nog niet aanwezig en moet worden aangevoerd en hiervoor is het laadstroomkontrole dat gaat branden als het kontakt wordt ingeschakeld.
Nu wordt gestart en zal het lampje een kleine stroom geven aan de rotor van de dynamo, als de dynamo genoeg toeren heeft is deze in staat om die bekrachtiging zelf voor eigen rekening te nemen, en het lampje dooft omdat er geen stroom meer door loopt.
linkaard: precies eigenlijk wat ik bedoel. Lampje geeft niet een specifieke storing aan :)" title="Evil" />
Het verhaal dat het aan de V-riem zou kunnen liggen, dat deze zou slippen , zou niet moeten kunnen...hij levert stationair al 13,2 volt...
Als je geen startproblemen hebt....dan kan het je accu eigenlijk ook niet zijn....
Blijft over de dynamo of de spanningsregelaar...
En dan neig ik eerder naar een dynamo...alhoewel....die spanningsregelaar het natuurlijk ook kan zijn maar die heb ik nog nooit hoeven te vervangen...dus daar heb ik weinig ervaring mee..
Overigens Linkaard, ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt, maar het laadstroom lampje is geen weerstand(ja de inwendige weerstand van de lamp maar die is te verwaarlozen)
Ingediend door linkaard op do, 19-05-2005 23:17
@hahaha Rene waar ik die wijsheid van heb wil je weten? geen probleem hoor zal ik je vertellen...Je hoeft me niet te geloven en als je dan nog twijfelt nodig ik je persoonlijk uit om dit te komen kontroleren en duw ik je recht met de neus op de feiten.
Als eerste heb ik school gevolgd en met succes afgelegd waarvan twee theorie vakken Nederlands en Engels en vijf praktijk vakken o.a Motortechniek,Las techniek, Elektro techniek, Hout bewerking, en metaal bewerking. In de loop der jaren heb ik ervaring opgedaan in het wel een wee hoe het 1 en ander werkt en me verdiept in de materie hoe en wat werkt. Jij trekt mijn bewering dat hetlaadstroomkontrole lampje een weerstand is dus in twijfel en is te verwaarlozen.
Okee nu ga ik het tegen deel bewijzen en zeg ik je dat je nog niet éens weet hoe een dynamo werkt en mag je straks de proef op de som nemen effe geduld hebben. De dynamo wat wordt gezegd in de volksmond is geen dynamo maar een alternator en de Belgen zeggen het goed een alternator, een dynamo zit op de fiets en geeft gelijkstroom zoals ook oudere type gelijkstroom-dynamo's nog in de auto kunnen zitten. Als je niet het verschil weet tussen een gelijkstroom dynamo en een wisselstroom alternator (dynamo) help ik je wel even, een gelijkstroom dynamo wekt direkt een gelijkspanning op om te laden en is beperkt in zijn vermogen omdat de stroom in zijn geheel via koolborstels verloopt.
Een wisselstroom alternator(dynamo)heeft een draaiend gedeelte (rotor) dmv koolborstels die over een sleepring in verbinding staat. De rotor krijgt een wisselspanning toegevoerd, die in de rotorwikkeling een magneetveld opwekt door het draaien en wekt deze een 3-fasen wisselspanning op in de wikkelingen van de stator, het vaste gedeelte van de dynamo. Tijdens het draaien van de dynamo wordt een klein deel van de opgewekte stroom gelijkgericht in aparte dioden t.b.v. de rotor-bekrachtiging (velddioden). Bij het opstarten van de dynamo is die stroom voor de velddioden NIET AANWZEZIG en zal die van buiten moeten worden aangevoerd. Dat gebeurt via het contactslot en hetlaadstroomkontrolelampje als weerstand. Bij het starten wordt via het laadstroomkontrolelampje energie toegevoegd aan de rotor van de dynamo via de "D+" aansluiting (gegarandeerd weet je niet éens waar die zit of zich bevindt op de aansluiting met je wijsheid.) Het laadstroomkontrolelampje gaat dan uit omdat aan weerszijden een nagenoeg gelijke spanning is.
Het laadstroomkontrolelampje moet tevens voldoen aan een minimum vereiste en dat is bij 12 volt 2 tot 3 watt om de juiste hoeveelheid energie af te geven aan de rotor. Nu zeg ik je nogmaals je hoeft mij niet te geloven op mijn wijsheid, maar nu ga ik iets vragen en dat hoef je nog niet ééns uit te proberen mag wel, niet alleen voor jou ook andere forummers mogen dat rustig doen en wil ik erachter komen of mijn wijsheid domme praat is of niet.
[b]Test en probeer in de Praktijk,[/b]
Draai allemaal het laadstroomkontrole lampje uit de houder CQ instrumentenpaneel en rijd een aantal dagen met uw mini rond zonder dit lampje, en post hier uw bevinding(en) ik ben benieuwd...
Tuurlijk gaat dat niemand doen want dat lampje hoort erin..
linkaard schreef:
als je dan nog twijfelt nodig ik je persoonlijk uit om dit te komen kontroleren en duw ik je recht met de neus op de feiten.
Oei...linkaard wordt link....!
Heren, laten we het gezellig houden. Rene, uitspraken als "waar haal je die wijsheid vandaan" zijn niet echt bevorderlijk voor de sfeer. Linkaard zou wijzer (;)) moeten zijn dan daar anders dan inhoudelijk op in te gaan.
Hey linkaard, goeie uitleg van de alternator. Hoe is het met de kennis van de praktijk mbt de alternator?
Kun je hier ook nog wat licht op laten schijnen:
link
Helaas voor Linkaard die zich (voor de zoveelste keer) weer erg laat kennen, heb ik een opleiding gevolgd voor automonteur en weet daardoor wel degelijk hoe een dynamo werkt...
Dus dit soort dingen roepen wekt ook geen goeie sfeer op als je niet weet wat of hoe iemand z'n kennis heeft vergaard .
Overigens heb je je verhaal erg duidelijk en uitgebreid, daar moet ik je absoluut mijn complimenten voor maken, alhoewel je het verhaal van het lampje nu iets anders verteld dan je eerdere bericht, vandaar dat ik hierop gereageerd heb.
RE: dynamo voltage
Ingediend door Pim 1000 op wo, 18-05-2005 08:23
Hoi
Sinds kort brandt bij het stationair lopen van de motor het rode lampje van de accu. Als ik gas geef dan gaat het lampje weer uit. Nu meet ik op de accu bij stationair lopen ongeveer 13,2 volt. Maar als ik gas geef loopt het voltage op tot soms wel 14,5 volt.
Is het normaal dat de accu niet opgeladen wordt als de motor gewoon stationair loopt?
Gr Pim.