Dynamo : werkt ie nog ?

RE: Dynamo : werkt ie nog ?

Mijn eerste technische vraag hier :

Na 12 jaar stilstand wil ik mijn mini weer opknappen.
De reden waarom hij op stal is gezet is omdat hij niet lekker startte en daarbij nog bij de laatste poging begon te roken vooraan.
Dat roken kwam door een gesmolten isolatie van de blauwe draad naar de dynamo.
Type is A127.
De connector is ook doorgebrand op dit aansluitingspunt. Tekenens van een hoge stroomdoorgang. Dit kan te maken hebben met 'the main problem' van mijn mini toen = geen/onvoldoende massa motor-chassis.

Gisteren heb ik de motor terug op gang gekregen zonder dat de dynamo aangesloten was.
Dan heb ik vlug een controle uitgevoerd met volgende resultaten :

14,2 V op kleine connector aansluiting (lijkt normaal om het lampje aan te sturen, maar gezien deze op die spanning staat zal het lampje dus oplichten betekenend dat er een probleem is)
50 V op beide grote aansluitingen. (hoge waarde niet?!)
Dit is dus NIET belast. Wat kan men afleiden uit deze meting ?

Sommige beweren dat een dynamo laten draaien zonder aansluiting/belasting niet koosjer is, anderen zeggen dat dit geen probleem is zolang de connector maar niet in bedrijf wordt losgemaakt; ik vertrouw op de laatsten ;)

Het zou zonde zijn dat een defecte dynamo meer onderdelen defect te maakt.

Er bestaan revisiekitjes met daarin de gelijkrichter, regelaar/borstels en sleepring.
Kan ik die best allemaal vervangen of is dit vooralsnog niet nodig.



Groeten en dank bij voorbaat,
Frederic.

RE: Dynamo : werkt ie nog ?

In een wisselstroomdynamo zitten 6 gelijkrichter-diode's en 3 veld-diode's.
Bij een kortsluiting of lassen aan je chassis sneuvelen deze als eerste: 1 of alle 9.
Wat je hebt gemeten zegt niets, al lijkt de waarde van 14,2 V aardig om je controlelampje uit te krijgen.
De 50 V die je hebt gemeten is ws. wisselstroom, dus niet gelijkgericht door de diode's.
Een dynamo zonder de juiste aansluitingen en zonder een batterij ( akku ) laten draaien is niet slim.
Alleen door de diode's te meten kan je bepalen wat er vervangen moet worden.
Een spanningsregelaar vervangen heeft nu nog weinig zin.

RE: Dynamo : werkt ie nog ?

Je zou voor de zekerheid de diodebrug met sleepringen kunnen vervangen, kost niet veel en dan weet je zeker dat het goed is. Ik heb overigens nog een goede A127 dynamo uit 96 liggen met een bijna nieuwe brug erin (vervangen wegens upgrade naar 70A dynamo) mocht je interesse hebben.

Groet,

Otto

RE: Dynamo : werkt ie nog ?

Dank jullie voor de reacties.
Ik heb ondertussen de vraag ook gesteld aan een monteur en die zei dat ik die gratis kon laten testen op een testbank. Dus zal binnenkort hier de resultaten meedelen.
Uiteraard zal ik daar even vragen wat de technische achtergrond is van een alternator en of het al dan niet 'slim' is om deze zonder aansluitingen te doen draaien.

RE: Dynamo : werkt ie nog ?

De alternator heeft op de testbank goede resultaten !
De bediener deed verschillende handelingen om te bepalen hoeveel stroom de alternator nog kon geven en werd goed bevonden op verschillende toerentallen.

Op mijn vragen kwam hij met volgend antwoord :

De alternator mag draaien zonder belasting of aansluiting, maar dan zal hij ook niet de juiste spanningen aangeven op een voltmeter.
Er moet effectief een stroom lopen langs een accu om een correcte aflezing te hebben van de waarden.



Nu ff het staalborsteltje er over heen om hem wat schoon te krijgen en ik kan verder met het opsporen van volgende problemen aan de mini.

RE: Dynamo : werkt ie nog ?

Daar heb je weer geluk mee.
Wat de monteur zegt, klopt.
Succes met het aansluiten.