Echt stuk?

RE: Echt stuk?

miniliefhebbers!

Wat mij vandaag is overkomen wens je ook niemand toe!
M'n mini werd te heet! ANWB erbij/ sensor van de extra ven. stuk.
Ven op contact gezet/ deed t niet te heet.
Extra raar geluid erbij (tikkend/poffend) niet de uitlaat)
Geluid werd meer temp bleef OK.
De anwb man onderzocht de auto verder en bleek dat t lampje van mijn oliedruk niet aangesloten zat!
Eenmaal aangesloten bleef het lampje branden en alleen in hoger toeren ging t uit!
Toch richting huis gekeerd. bij de 3000 toeren bleef ie uit. na een tijdje bij de 3500 pas en daarna moest ik boven de 4000 blijven rijden!
Toen beelf het branden en ik aan de kant!
Met getuf gekinkel en gepof de vluchtstrook bereikt!
En naar huis gesleept!
Mensen HELP!!!
Waarom wil mijn mini niet wat ik wil!
Hij is nu verklaard als stuk!
Wie heeft tips voor me?

vr groet Joey

(1.3i 1994)

RE: Echt stuk?

Dat zijn geen fraaie dingen om me te moeten maken.
Tja tips..... Uiteraard de oorzaak proberen te vinden. Is de oliepomp nog goed? heeft het blok veel schade opgelopen tijdens de rit naar huis?

HEEEEL veel succes ermee en sterkte!!

RE: Echt stuk?

als je oliedruk niet goed is moet je natuurlijk niet doorrijden |:( .oliedrukverlies is dikwijls een uitgelopen lager .hierdoor krijgt de olie geen tegendruk meer omdat de weerstand van de olie tussen het defecte lager wegvalt .ook kan er vuil in de overdrukklep zitten waardoor deze niet afsluit en de druk wegvalt met lagerschade tot gevolg. ik denk dat bij jou het een andere moter of totale revisie er aan zit te komen. :(

RE: Echt stuk?

Dat is nogal schraal, ja ...

Ik heb er geen oplossing voor (anders dan een revisie), maar om te voorkomen dat het meer mensen overkomt: voor zover ik weet heb je op het moment dat je de motor start geen oliedruk. Dus op dat moment moet het lampje gaan branden, en daarna uitgaan omdat de motor druk heeft gekregen.
Mooie controle tijdens het starten om te weten dat ie het nog doet.

RE: Echt stuk?

tja alvast bedankt!
Wat advieseren jullie?
Ik ben van plan om naar een mini centrum te brengen en daar te laten onderzoeken!
dan kan ik daarna nog altijd bepalen wat ik doe!
Is dat verstandig? Zowiezo op een aanhanger naar het mooie mouse village!

RE: Echt stuk?

Je kan de olieaftapplug eens loshalen en kijken hoeveel ijzerslijpsel er aan de magneet zit... is dit ernstig(lees: grote stukken, veel slijpsel) dan vrees ik het ergste.
Als er weinig aan zit dan de motor voorzien van nieuwe olie en filter en starten... gaat het lampje gelijk na het starten uit dan heb je waarschijnlijk heel veel geluk gehad. Wel is dan verstandig om de oliedruk te laten meten...

RE: Echt stuk?

Okay!
Olie aftabplug???Waar zit die precies?? En als ik die los haal moet ik dan eerst mijn olie eruit laten lopen of kan ik dit gewoon laten zitten. (er komt dus geen olie vrij als ik die plug los haal)
Alvast bedankt!
Wat is trouwens het verschil qua maat tussen groot slijpsel en kleine!
Klein te vergelijken met zaagsel?
groot zoiets als braampjes??

RE: Echt stuk?

De olie-aftap-plug is om de olie eruit te laten lopen (is ook de enige manier of je moet een gat in je carter slaan)

deze plug zit onderaan tegen de de rechterkant van het carter/de versnellingsbak (en rechts/links wordt gezien alsof je achter het stuur zit)

Qua slijpsel zit je wel goed denk ik

RE: Echt stuk?

Slijpsel is op zich niet zo erg, dat heeft iedereen wel een beetje maar als er echt grove stukjes in zitten kan het zijn dat er een lager naar de eeuwige jachtvelden is (wat knutsel ook al aangaf)

Als je voor de Mini op je knieen gaat zitten zie je links onder aan de motor een grote boutkop zitten. Die moet je losdraaien en er wel een bak onderzetten ivm de olie die eruit kan lopen (maar gezien jou verhaal ben ik bang dat er weinig in zal zitten :x )

RE: Echt stuk?

klinkt als te weinig olie??.. weet je zeker dat het olie peil goed was? en aan de geluiden en gepuf te horen is je blok toe aan revisie, als je nog 5 min door had gereden was je blok totaal vastgelopen denk ik.. helaas gaat dit veel geld kosten.. :( succes met de reparatie..

RE: Echt stuk?

Inderdaad een stomme vraag, maar wel belangrijk, was je oliepeil nog goed ????
Want dan kan je het één en ander beginnen uitsluiten.
Wat vertelde de temp. meter, was die rood of misschien ook niet aangesloten ?? Of stond de Mini te stomen ? Kreeg je een ratelend geluid bij gasminderen of optrekken ? Of vertraagde je meer en meer en heb je de indruk dat de motor net op zijn vasthangende moment kwam (totaal futloos) ?

Olie niet ok en vastlopen is meestal het pijnlijke revisiemoment |:( waarbij je meer dan wat prulletjes moet vervangen.
Ik hoop dat je niet in dit stadium bent beland.

Alvast veel geluk !
;)

RE: Echt stuk?

bedankt voor de reacties en medelijden!
Olie was max! Nog gecheckt door de anwb man!
Geen prestatie verlies om het maar zo te noemen
temp bleef perfect! Ok nadat ie was overhit door de defecte extra ventilator!
Een vastlopend gevoel heeft ie niet (tot nu toe) gegeven!
Ik wil er ook totaal niet meer mee rijden voordat er iets mee gedaan is!
Mensen nu een vraag die voor mij het allerbelangrijkst is.
Wat kan ik verwachten van zon revisie (alles laten doen door mini centre)
Kosten! Het liefst van het minst erge tot het ergste geval!
Zo kan ik alvast moed in mn portomonnee gaan praten!
Alvast erg bedankt!

RE: Echt stuk?

Geen idee wat reviseren kost, maar als je een beetje handig bent of een handige oom hebt, koop dan een austin metro en lepen dat blok erin. Dan ben je voor 500euro klaar.

Ik heb het zelf ook op die manier gedaan :D

RE: Echt stuk?

Blijft nog steeds de vraag of er ijzer slijpsel/grove stukjes aan de olieplug zitten...

De kop eraf halen om te kijken hoe de cilinder wanden zijn kan ook nog...

RE: Echt stuk?

ik heb onlangs prijs laten maken voor een totale revisie van mijn blok (dus nog niet eens de versnellingsbak en de cilinderkop), en dat ging rond de 2000 euro kosten. Het ging wel om een totale revisie, dus allemaal nieuwe lagers, krukas oplassen en terug opslijpen, nieuwe zuigers enz...

Ik heb gewoon door de zure appel heengebeten en direct een nieuwe motor gekocht (met nieuwe versnellingsbak, cilinderkop en alles)van bij minisport. Die van mij is een 1275, maar een volldige nieuwe 1000 heb je daar al voor een 1200 euro dacht ik zo. Als je alles optelt ben je dan volgens mij een stuk goedkoper af dan bij een totale revisie. Want ook al is je blok gereviseerd, je versnellingsbak kan op termijn ook je gereviseerde blok verknallen.

Een tweedehands motor kan natuurlijk ook, maar dan weet je eigenlijk toch nooit zeker wat je koopt. En zelf reviseren lijkt me iets voor iemand die al heel wat ervaring heeft met het sleutelen aan mini's, om nog maar niet te spreken van gespecialiseerd gereedschap dat je ervoor nodig hebt

RE: Echt stuk?

HE bedankt voor je informatie!
Mag ik vragen wat jou 1275 met versnellingsbak en alle tierenlantijnen heeft gekost??
En was dat een cab of een injectie!
Ik heb namelijk nu injectie en wilde dat graag behouden! En wil ook niet gaan zakken naar een 1000tje.
Alvast bedankt

gr joey

RE: Echt stuk?

Bij Bossclassics (onderaan de website) heeft bij Used Parts een MPI motor, compleet 1300 cc, 20.000 km met versnellingsbak.
euro 3200.= staan... Misschien een idee...

RE: Echt stuk?

Op het forum staat trouwens nog een 1275cc Metro te koop, das al een goedkoop begin. En met die omwissel doe je vast veel ervaring op !

Dan kan je je 1000cc blokje nog op vrije momenten reviseren. Steek je ook weer wat van op :P

RE: Echt stuk?

He!
Je beledigt me!
Ik heb geen 1000 maar 1300
Bedankt voor de tips

RE: Echt stuk?

Oeps, je hebt me daar even te stekken, sorry.
Allee' dan doe je in je vrije uren maar je 1275cc.
Goed zo ;)