Een te rijk, of te arm mengsel

default

RE: Een te rijk, of te arm mengsel

Hallo,

Op het moment heb ik (weer..) wat lichte afstel problemen. Ontsteking heb ik laten afstellen door een MG specialist, die heeft verder ook een tijdje terug het blokje nagelopen. Was niks mis mee. Toen was de motor grof CO afgesteld, dus niet optimaal.

De ene keer houdt hij even in en schiet dan goed door tijdens het accelereren. En de andere keer dan is ie aan het pruttelen tijdens gewoon rijden en voelt ie erg lui bij accelereren, gedurende de gehele toerenklim.

Nu vroeg ik mij af. Wat is precies het verschil tussen te arm en te rijk lopen. Ik snap wel dat een arm mengsel te weinig brandstof heeft en te rijk te veel. Maar ik bedoel wat merk je er in de praktijk van?

Vanuitgaande dat het ontstekings tijdstip in orde is. Als het motortje inhoud en dan doorschiet is dat dan te arm? of verzuipt ie dan juist? En bijvoorbeeld 'pruttelen' tijdens een constante snelheid/toerental. Is dat dan te rijk? Nog niet kunnen vinden op het forum.

Alvast dank :)

RE: Een te rijk, of te arm mengsel

Ik denk te arm, heb er zelf ook licht last van.
Gekke is wel dat ik met deze afstelling wel de meeste Pk's eruit krijg...

Te rijk geeft dit dipje niet maar zorgt er voor dat hij minder snel doortrekt en zn maximale top niet haalt(spreek uit ervaring...)

default

RE: Een te rijk, of te arm mengsel

Oke dan. Overigens heb ik ook een raar fenomeen als ik de koppeling in trap. Dan blijft ie even in hogere toeren hangen. Bijv 2000 rpm dan duurt het even voordat ie langzaam terug naar z'n stationair terug loopt. Het aanpassen van de stationair schroef lijkt niet echt effect te hebben. Is dit ook een 'te arm' fenomeen?

Het gaat overigens niet om een compleet standaard motortje. Het is een eerste overmaat 1275 met sw10 nokkenas + stage 1 spul.

Het lijkt misschien wel te arm, wel hoor ik hem constant 'ploppen' tijdens het rijden. In hogere toeren trekt ie prima, tussen 1500 en 2500 rpm is het een ramp.

RE: Een te rijk, of te arm mengsel

Hmm 2000 toeren en langzaam terug zakken klinkt weer als iets te rijk of een carb zuiger die (door bv te dikke olie of wellicht een te lichte of kapotte veer ) langzaam teruggedrukt wordt.

Met zo'n set-up is het misschien verstandiger om de motor af te stellen op de dynobank.
Kost wat maar dan heb je ook wat.

default

RE: Een te rijk, of te arm mengsel

Het is of te rijk, of te arm. Ik kan dat zelf niet beoordelen. Heb al plannen om hem langs een garage te rijden om de CO te checken, en grof te stellen. Als ie maar rijdt.

Ik wil de mini eigenlijk gaan verkopen. Dus zodra die maar een beetje goed rijdt ben ik blij. Een rollerbank investering heb ik er daarom niet voor over (want dat is toch aardig prijzig?) Deze mini is voor mij te wild, wil een rustigere mini :)

RE: Een te rijk, of te arm mengsel

Ja dan wordt het een ander verhaal, dan ga je er niet te veel geld meer in gooien...
Ff idd naar een garage dan maar..