RE: één vonk
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 13-02-2012 21:46
ook niet per ongeluk de verdelerkap losgemaakt/gestoten?
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 13-02-2012 21:46
ook niet per ongeluk de verdelerkap losgemaakt/gestoten?
Beschrijf eens wat voor soort ontsteking er nu inzit. Het is echt een ontsteking probleem, dus losse kabels, lekke kabels of bougiekappen, verdelerkap niet goed, rotor niet goed. En in geval van ontsteking met contactpunten te weing opening tussen de puntjes. En dan kan het ook nog vuil of vocht zijn.
Stroboscoop op de kabels en één voor één controleren lijkt mij.
1 vonk. Had ik vroeger een keer toen iemand me een poets bakte: Hij had de centrale aansluiting op de verdeelkap gewisseld met 1 van de aansluitingen naar de cilinders...
Even ter verduidelijking:
Het is een elektronische ontsteking zoals standaard gevonden kan worden op een '91 carb cooper blokje.
Ik heb toen ik de oude kop er af haalde, de bougiekabels los van de kop gehaald en genummerd, en deze gewoon laten hangen. De bobine is los gehaald omdat die op een kopbout zet en ook los neergelegd zonder kabels los te halen. 2 Dagen geleden heeft alles nog perfect gewerkt, en ik weet zeker dat ik niet bij de ontsteking ben geweest. Ik heb enkel de bougies even schoongeborsteld, maar die functioneren allemaal.
De verdelerkap heb ik enkel losgehaald om te kijken wat het probleem was, en hierbij wat aanslag op de punten verwijderd. De garage waar hij instaat is wel wat vochtig, maar normaal gesproken staat ie buiten en dan heb ik ook nergens last van.
Die ga ik dan wel even halen, maar is het niet gek dat dit 2 dagen geleden nog prima functioneerde, niet los geweest is en nu niet meer werkt dan?
Echt niet per ongeluk een kabel verwisseld? Er moet uiteraard 1 kabel van de bobine naar de middelste aansluiting van de verdelerkap lopen, en van daaruit 4 naar de bougies..
Bekijk de verdelerkapcontacten aan de binnenzijde eens goed, evenals de centrale pin in de verdelerkap, en de rotor.. nists gescheurd/afgebroken ??
100% Zeker dat ik niets gewisseld heb, ik heb ze niet voor niets genummerd voor ik ze loshaalde van de kop. De verdelerkap heb ik dus al los gehaald en schoongemaakt, op wat lichte corrosie na was daar niets mee aan de hand, de rotor zag er ook goed uit. Ik haal in ieder geval wel nieuwe straks, maar het zou me toch verbazen als dat het is.
je zij dat je de bobine los hebt gehad, nadat je hem terug hebt geplaatst, is er daar misschien iets misgegaan met de kabels? of bijvoorbeeld massa die niet meer helemaal lekker is?
Dan zou het niet zo moeten zijn dat er maar 1 bougiekabel vonk heeft..
Start eens zonder verdeelkap om te kijken of de rotor nog wel ronddraait?
Rotor draait rond, heb net nieuwe bougies, rotor en verdeelkap gehaald, bougiekabels getest en allemaal doen die het. Alleen blijft het probleem dat alleen vanaf cilinder 1 op de verdeelkap ontsteking onstaat.
kan het indirect nog te maken hebben met de stand van de rockers.. dat 4 op tuimelen staat en 1 ontsteekt etcv..
Jaapio
Dat verhaal van jaapio daar kan ik geen brood van bakken??? Lijkt mij ook een heel erg creatieve uitleg voor nodig. Maar goed ik leer graag wat bij, dus kom maar op.
Het volgende lijkt mij bij een elektronische ontsteking ook onwaarschijnlijk, maar ik zou het toch even proberen. Verdraai tijdens het starten de onsteking eens en kijk eens of er een andere cilinder gaat vonken in plaats van cilinder 1. Als dat zo is zou je onsteking kapot kunnen zijn, de as is dan in onbalans waardoor er maar 1 cilinder vonkt. Ik heb het met een normale ontsteking een keer gehad.
Na lang klooien ben ik de compressie maar eens gaan meten, 0,0 in cilinder 2 en 3, en een klein beetje in 4. Dat verklaart alles zou je zeggen.
Nieuwe koppakking had ik gelukkig al liggen, die er zojuist opgesleuteld, en nu overal compressie. Ding loopt nog steeds niet lekker, maar ik had even geen puf meer om te checken of het nu puur 1 cilinder was welke ontsteekte of dat het er soms meer waren. Morgen weer verder
Goed, ik ben wat verder..
Vonk op alle cylinders, en hij 'loopt'. Echter na een paar startpogingen waarbij ik steeds de ontsteking iets verdraaide om te kijken of hij daar beter van zou lopen, hoorde ik opeens een soort van hoge piep wanneer de motor rondgaat.
Wanneer ik de bougies d'r uitdraai, een wiel opkrik en hem in de versnelling zet zodat ik mbv een wiel de motor kan ronddraaien hoor ik dit geluid niet, ik ga er dus vanuit dat de componenten nog in orde zijn, en het te maken heeft met compressie, uitlaatgassen of misschien wel het 'wiebelen' van de motor in de motorsteunen.
Ik heb een filmpje kunnen maken van mijn laatste startpoging, hij loopt niet lekker, maar alle cilinders ontsteking tenminste nu wel. Wie o wie weet wat ik nu kan doen, en wat het piepgeluid is dat te horen is?
[youtube:1gq5ajjk]vwewOEb9Qbw[/youtube:1gq5ajjk]
De kleppen zijn gesteld op 0.35; hoe vroeg de ontsteking staat weet ik niet, hij wijkt qua positie amper af van hoe hij een tijd geleden stond (vond een fototje); met dat ontstekingstijdstip liep hij perfect toendertijd.
Hoe kan ik het tijdstip checken zonder dat de motor loopt?
Als je een stroboscoop heb vrij eenvoudig lijkt mij. Draai alle bougies eruit en leg ze naast de gaten, sluit de stroboscoop aan op een te controleren cilinder en draai handmatig de zuiger van die cilinder naar ontsteking punt. de lamp moet dan constant branden lijkt mij. Niet vergeten je contact aan te zeten anders heb je geen spanning natuurlijk. Het is natuurlijk geen precieze afstelling, maar als het tijdstip van ontsteken op alle cilinders ongeveer goed is zou de motor in ieder geval ook moeten lopen. Kun je daarna met draaiende motor verder afstellen.
Kijk, dat klinkt logisch. Ik heb nog geen stroboscoop, maar die gaan we even regelen
De logica op deze manier van een ontsteking afstellen ontgaat mij, zou iemand mij die kunnen uitleggen?
Je hebt in 1e instantie geen nieuwe koppakking gemonteerd, waarom niet?
Heb je de kop wel nagetrokken met een momentsleutel?
Heb je ook gecontroleerd op valse lucht, een motor gaat dan ook uiterst belabberd lopen?
Ik heb wél een nieuwe koppakking gebruikt, maar door het afbreken van het tapeind voor de 1e kopbout (1e fase aantrekken) was deze waarschijnlijk gesneuveld, vandaar dat ik hem wederom vervangen heb. De kop is nagretrokken met een momentsleutel.
Controleren op valse lucht gaat vrij lastig als de motor niet eens stationair blijft draaien. Wel zijn ook op de carb en spruitstukken overal nieuwe pakkingen geplaatst.
Wat betreft het afstellen; wanneer de zuiger bovenaanstaat zou normaal gesproken je compressie maximaal zijn, en het dus het tijdstip zijn waarop je bougie moet gaan vonken. Door elke cilinder na te gaan of de bougie ook daadwerkelijk vonkt als de zuiger op zijn bovenste dode punt staat, weet je in ieder geval of je ontsteking in de buurt staat van een goed ontstekingstijdstip.
Zal die stroboscooplamp continu branden, of heb ik iets verkeerd begrepen?
Er is een punt waarop de bougie vonkt, dat is het punt waarop de stroboscoop aangaat. Theoretisch gezien kan hij permanent aanstaan zolang je op dat exacte punt blijft, me dunkt. Ik weet er echter het fijne ook niet van, vandaar dit topic over m'n problemem momenteel
De stroboscoop zal niet blijven branden, dit omdat de meeste werken met inductie. Je klemt dan immers 1 kabel om de bougie kabel en alleen als er daadwerkelijk een vonk is of beter gezegd een stroom door de bougie kabel loopt en er dus inductie is, zal de lamp gaan branden (1 keer knipperen).
Wat wel werkt en hier op het forum ook weleens beschreven is, is een lampje 12 V tussen de bougie kabel en massa zetten. Op het moment dat de rotor in de verdeler dan op het nokje staat van de betreffende bougie kabel zal het lampje blijven branden tot dat de rotor weer verder gedraaid wordt.
op een bougiekabel staat wat meer dan 12 V ..
zie:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 27#p549527
HTH,
Theo van den Bogaard
Ik heb in het verleden eens de koppakking van een volvo 244 vervangen. Kop laten vlakken, kleppen slijpen en gesteld en alle pakkingen vernieuwd.
Bij eerste keer starten stond het blok ook te schudden als een gek.
Het probleem was al vrij snel gevonden: hoewel ik meende alles goed vastgezet te hebben, trok ik toch nog enige moeren na. Bleek toch dat het inlaatspruitstuk iets lekte, want bij natrekken ging hij plotsklaps als een zonnetje.
Zou iets dergelijks misschien bij jou het geval kunnen zijn?
Allen dank voor het meedenken, hij loopt!
Ik moet alleen toch echt zo eerlijk zijn.. Het 1 vonk probleem was te wijten aan de koppakking. Het euvel erna? Iets te veel en lang doorgegaan op het probleem, niet nadenken over de kleine dingen en vervolgens e kabels op de verdeler niet tegen de klok in maar met de klok mee aan sluiten.. Bougiekabels voor 2 en 3 omgedraaid en er zat leven in. Althans, het hoge piep geluid bleef maar nu hij mondjesmaat bleef lopen kon ik gaan kijken waar het vandaan kwam. Lang verhaal kort: het onderste tapeind waar de carb aan het inlaatspruitstuk mee vastzat had geen houvast meer binnen het spruitstuk, en sloot het dus voor geen meter af. Heel veel valse lucht dus. Tapeindjes van gaten verwisseld, nieuwe moertjes gehaald en draad proper gemaakt, aangedraaid: lopen!
Met de strobe op 5-6 graden BTDC gezet, alleen loopt de motor niet héél netjes, maar dat is werk voor de rollerbank. Tot overmaat van irritatie bleek het slangetje dat ik eens op de clubdagen bij een van de sponsoren gescoord heb te kort en had ik een mooie rookwalm van koelvloeistof die er uit spoot, wéér die radiator aan de kant, wéér de waterpomp los, en maar meteen proper gemaakt.
Hij loopt, blijft lopen, lekt niet, en moet alleen goed afgesteld gaan worden
Een mix van vervelende problemen en stommiteiten dus, maar alles werk weer! Nogmaals bedankt voor het meedenken
Spherix schreef:
Allen dank voor het meedenken, hij loopt!
Ik moet alleen toch echt zo eerlijk zijn.. Het 1 vonk probleem was te wijten aan de koppakking.
Hm, ik ben wel benieuwd naar de theorie hierachter eigenlijk..
Tijdens het monteren van de kop brak er een tapeind van de 1e kopbout (in de eerste fase vastdraaien), waarschijnlijk is daar iets fout gegaan met de pakking, al vond ik het niet logisch dat die meteen niet meer bruikbaar zou zijn, dus ik had het tapeind er uit gedraaid en een nieuwe erin gedraaid, en ging verder met vasttrekken.
Maar.. dat verklaart nog niet waarom je alleen op de 1e cylinder een vonk zou krijgen ?
Verstaat Spherix onder "vonk krijgen" ontsteking krijgen en verbranding krijgen, dus dat cilinder 1 als enige wat puf gaf?
Excuus, ik heb wat informatie weggelaten denk ik . Ik was alleen gedurende de dagen, dus ik heb niet kunnen testen of alle bougies zelf vonk hadden, maar had mijn conclusie getrokken toen de rest van de cilinders wel vonkten met de bougiekabel van #1, en niet van de rest. Had dus wel vonk op alle bougies, maar geen ontsteking.
RE: één vonk
Ingediend door Spherix op ma, 13-02-2012 21:19
Er zijn genoeg topics over geen vonk, of wel vonk op 3 cilinders, maar momenteel heb ik alleen op bougiekabel #1 vonk.
Ik heb bij m'n motor de kop vervangen door een stage 3 kop, voorzien van 1:5 rockers. Ik ben zelf niet aan de timing geweest, en de nokkenas is diezelfde als waar de auto 2 dagen geleden nog mee reed. Ik heb alle bougies schoongemaakt, de verdelerkap losgehad en schoongemaakt etc. De bobine en bougiekabels zijn alleen opzij gelegd tijdens de kop-wissel, en verder zijn er wat electra betreft geen draden losgehaald.
Ik heb als ik start nu echter alleen vonk via de 1e bougiekabel. Als ik die overprik op een andere bougie, heb ik alleen op die cilinder vonk etc.
Gezien ik dus niet aan de timing geweest ben, en de motor 2 dagen terug nog prima liep, ben ik dus benieuwd wat de issue is. Kan de timing er zó ver naast zitten door alleen een stage 3 kop en 1:5 rockers?
Gr,
Robert