RE: Elec. radiatorfan start te vroeg en gaat niet meer uit
Ingediend door Bartje op vr, 18-06-2010 19:52
Ik weet niet exact hoe sophisticated het MPi MEMS systeem is, maar ik zou mij kunnen voorstellen dat het systeem uit veiligheid de ventilator inschakelt, bijvoorbeeld omdat het geen of geen logisch signaal krijgt van de temperatuurzender.
Bij veel moderne auto's wordt in een dergelijk geval de hele batterij aan koelventilatoren ingeschakeld om maar te voorkomen dat de boel oververhit raakt.
Aangezien de ventilator wordt aangestuurd vanuit het motor management systeem, raad ik je aan om de Mini uit te laten lezen (kan ik evt. voor je doen).
Daarmee kun je zien welke waarde de ECU ontvangt, en of er fouten in het systeem staan die hiermee gerelateerd zijn.
- Login of registreer om te reageren
RE: Elec. radiatorfan start te vroeg en gaat niet meer uit
Ingediend door Sampdoria op vr, 18-06-2010 19:13
Zoals de titel al aangeeft; de electrische koelfan slaat veel te vroeg aan,(dit in vergelijking met andere MPI's)
de temperatuur van de motor is normaal
en de fan gaat daarna ook niet meer uit, ook niet als je kilometers 100 km/u rijdt bij
17 gr. buitentemp.
Alleen als je de motor afzet, heel even laat "afkoelen", dan kun je ongestoord
zonder draaiende fan rijden.
Het is erger geworden na:
-een nieuwe radiator
-een nieuwe thermostaat
-een nieuw thermostaathuis
-een nieuwe temp.zender
-nieuwe slangen
-verse koelvloeistof
Je zou zeggen, dat zou wel voldoende zijn
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de thermostaat niet de juiste temperatuur heeft, dus dat er teveel warmte bij de temp.zender blijft hangen.
Iemand nog suggesties ?