TLR-Mini zegt,
Of het wijs is een nieuwe kabelboom te kopen? Dat kan ik vanaf hier niet echt beoordelen. Je zegt dat ie rot is? Wat is rot?
Een kabelboom vervangen kan wijs zijn, zeker wanneer er flinke slijtageplekken in de isolatie zitten. Zo’n kabelboom is erg duur driehonderd €urie zal ie nu wel kosten denk ik, misschien is de originele (met achterruitverwarmingaansluiting) bij de dealer wel wat goedkoper, dat weet ik echter niet zeker.
Er zijn ook andere mogelijkheden. Als alleen de binding (dat isolatieband waarmee de draadboom bij elkaar gehouden wordt) her en der rot is maar de isolatie om het draadwerk zelf nog in orde, kan je ‘m ook opknappen. Brede grijze isolatieband is nog best te koop, soms zelfs bij de Gamma. (dat zeg ik toch) Hier en daar een rot stekkertje vervangen, met contactspray de minder nette stekkertjes behandelen en je kan weer vooruit voor aanzienlijk minder geld. Als het goed is zit in je huidige draadboom ook een draad voor de achterruitverwarming, als dat niet zo is koop je gewoon bij Brezan of V&V of hoe al die automaten ook mogen heten montagedraad en trek je een draadje naar achter. Sluit ‘m aan op een vrije plaats op je zekeringenkastje, maar wel een die pas spanning levert als je contact aan staat. Dit doe je voor de zekering niet erna. (da’s ’t contact waar nog spanning op staat als de zekering er uit is) Zekering van, ik geloof 15 amp, er tussen en een schakelaar, klaar is kees.
Zelf heb ik de draden van m’n oude draadboom met montagedraad zodanig verlegd dat ze op een modern zekeringkastje in woonruimte van mijn 78er Estatje konden worden aangesloten. Uit een Metro sloopte ik het elektrische opbouwplaatje waarop alle relais zitten. Op deze manier vrijwaar ik mijn elektra van vocht en roest.
Als je draden door plaatwerk trekt stop er dan een rubber doorvoer in (Een rubbertje dat middels een spleet aan de buitenkant, in het plaatwerk past en er niet uitvalt) dat beschermd de isolatie van de draad tegen doorslijten.
Als ik een kabelschoentje aanknijp isoleer ik die altijd af met een stukje krimpkous. Eerst een stukje van 3 a 4 Ø mm om de draad dan kabelschoentje aanknijpen dan een stuk van +/- 8 Ø mm over het kabelschoentje schuiven. Even met de verfstripper (Niet met een aansteker) erop en vocht heeft een stuk minder kans. Bovendien ziet dat er een stuk netter uit.
Als je er toch een 1300 blokje in wil steken neem dan ook een paar andere stoppers voor! Schijfremmen dus, de trommeltjes zijn immers niet opgewassen tegen hun nieuwe taak, een 1300-tje te stoppen.
Sleutel ze!!!
- Login of registreer om te reageren
RE: Electriciteit
Ingediend door Pepe op wo, 25-02-2004 00:04
Hallo, ben een restauratie van een 78'er mini bezig en ben eigenlijk alles aan het vervangen wat er een beetje rot uit ziet.
Zo ook de kabelboom, nu wil ik tevens de normale achteruit vervangen door een met verwarming, en het 850 blok vervangen door een 1300.
Is het wijs om een andere (nieuwe) kabelboom te kopen??? Zo ja, welke kan ik dan het beste nemen...