Is alles alweer ingebouwd? Dus de pluskabel op 't startrelais enzo?
- Login of registreer om te reageren
Is alles alweer ingebouwd? Dus de pluskabel op 't startrelais enzo?
Alles is aangesloten, en de pluskabel (die bedoelde ik in eerste instantie) is vernieuwd en gekoppeld aan startrelais/startmotor
Even voor de zekerheid, is het motorblok wel geaard bij de bovenste motorsteun(hondenbot) met een aparte aarde kabel aan de carrosserie?
De plusdraden voor verlichting e.d. ook goed aangesloten vanaf het startrelais?
Alle zwarte - draden van verlichting e.d. ook goed aan de carrosserie aangesloten?
Meet ook even of je voor wel spanning heb direct bij startrelais en carrosserie met een testlampje of multimeter. Zo ja, ga vandaar verder zoeken punt voor punt.
Als ie al niet vonkt bij het aansluiten, zou ik eerst het amssapunt bij de accu nog eens nakijken. Verder niet alleen de verf uit het schroefdraad weghalen, maar ook daar waar de kabelschoen de carroserie moet raken.
Eventueel kan je hier nog een getande ring onder leggen, maar dit is niet de oplossing.
Groet ron
Bij gebrek aan een multimeter (samen uitgeleend aan familielid en niet meer teruggezien ) Effe een lampje gemaakt met 2 lange draden. :)" title="Evil" />
Bij de accu heb ik aarde, sluit ik lampje aan op aardkabel en plus werkt ie
Bij startrelais de pluskabel en aarde bij toeter werkt lampje (sluit ik de toeter aan op de pluskabel hoor ik ook het vertrouwde getoeter )
Bij de pluskabel en naar moterblok werkt het lampje, evenals bij de aardkabel bij hondenblok (tanks deze was ik wel gister vergeten )
Bij pluskabel en aardpunt rechts tegen schutbord? in motorruimte werkt lampje ook.
Lijkt er dus op dat ik genoeg aarde moet hebben
Heb alle zekeringen (4 in kast en 1 zweef) gecheckt , die zijn in orde.
Waar moet ik nu verder gaan zoeken?
Ho, wacht ff.
Een lampje (en hier ook de toeter) werken op een spanningsverschil. Met de truc die jij doet vind je niet of je ergens een slecht contact hebt of niet.
In jouw geval gaat de auto/carrosserie als aarde werken.
Groet ron
ayla schreef:
Ho, wacht ff.
Een lampje (en hier ook de toeter) werken op een spanningsverschil. Met de truc die jij doet vind je niet of je ergens een slecht contact hebt of niet.
In jouw geval gaat de auto/carrosserie als aarde werken.
Groet ron
Maar dan weet ik toch wel nu dat ik aarde heb? toch. Dat was nl mijn eerste probleem. Nu weet ik dat ik de rest in de kabel zelf moet gaan zoeken en dan heb ik uiteraard wel een multimeter nodig, maar waar????? Zal maar beginnen bij het startrelais en dan terug op denk ik?
Hmm, ja je hebt gelijk. Ik was ff te snel met denken. Uiteindelijk moet er wel een verbinding zijn tussen carrosserie en accu, anders heb je geen gesloten stroomkring.
Maar als je zegt dat niets meer werkt, dan neem ik aan dat je de sleutel omdraait en er niets gebeurt? Dan kan het ook nog zijn dat je het in de bedrading bij het contact moet zoeken (in de acc stand, zou er dus niets geactiveerd worden) ofwel geen stroom naar contactslot.
Groet ron
Ga vanavond verder zoeken. Ik heb alles "los"erin liggen en alle stekkers aangesloten. Ook een contactslot. Echter er zijn toch ook dingen die zonder de contactsleutel werken? bv verlichting?
Heb nog een ander startrelais liggen, ga die vanavond effe omzetten. Misschien is die wel kapot
Als ik het goed in het el. schema kijk zou op zekering 2 (3 naar 4) altijd spanning moeten staan! Hopelijk heb ik straks mijn muklimeter weer :)" title="Evil" />
Startrelais heb ik uitgewisseld, maar bij het andere doet hij ook niets. Ben wel wat wijzer geworden. Als ik de startmotor op ralais kortsluit, wil hij ronddraaien. Als ik op de plus en op de 2de zekering een kabel kortsluit werken mijn lampen (aan/uit met schakelaar). Alleen heb ik geen stroom op de 2de zekering en ik dacht dat dit wel moest?
Ook heb ik een rood/wit kabeltje dat bij het startrelais uitkomt, maar weet niet waar deze aangesloten moet worden.?
Ben effe nu de draad kwijt, en ga maar weer eens in de haynes op zoek.
die moet volgens mij naar de bobine,
maar kan me natuurlijk ook vergissen, heb toen mijn kabelboom moeten ombouwen van oud type naar nieuwer type en daar zat die kabel ook bij,
greetz
seffens schreef:
die moet volgens mij naar de bobine,
maar kan me natuurlijk ook vergissen, heb toen mijn kabelboom moeten ombouwen van oud type naar nieuwer type en daar zat die kabel ook bij,
greetz
Idem hier, mini is uit 77, kabelboom uit 84 op een metroblok ( deze combi heeft overigens wel jaren gewerkt )
Ben weer wat wijzer :)" title="Evil" /> maar hij doet het nog niet
Probleem zit hem in de aansluiting bij het startrelais (in ieder geval is dit het eerste euvel). Ik heb een start relais op de startmotor. Hier zit een centrale moer voor de pluskabel. een aansluiting voor een brede kabel en een aansluiting voor een kleinere kabel.
Volgens schema moet ik op de plus bruin+ bruin/blauw hebben naar de dynamo, bruin naar zekering 3-4 en bruin naar startschakelaar. Verder nog een wit/rode draad naar startschakelaar. (schema voor mini uit 77 en ook op die van een 84er)
Dit betekent dat er op zekering 3-4 altijd spanning moet staan. IS er nu niet
Als ik de plus en de brede kabel kortsluit draait de startmotor, wanneer ik de brede stekker verbind met de plus dan heb ik licht, toetert hij en heb ik spanning op zekering 3-4. Verbindt ik de kleinere kabel met de plus dan heb ik op de eerste 3 zekeringen stroom en op zweefzekering.
Kennelijk moet ik dus iets anders aansluiten op het relais of er nog meer bij aansluiten, maar hoe?
De rood/witte kabel die samen met de bruine dikke stroomkabel uit de draad komen is degene die naar startschakelaar gaat, maar ik weet niet waar hij op het startrelais moet.
Als iemand een soortgelijke aansluiting heeft als mij, wil hij/zij dan een fotootje posten. Wellicht maakt het het allemaal wat duidelijker
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, mocht het nog te volgen zijn haha
Je dikke stroomkabel loopt van de accu naar de startmotor.
Op diezelfde pool op de startmotor horen de bruine draden te zitten, die dan weer naar je zekeringkast gaan enzo. Dus check even of die bruine draad inderdaad van die pool op de startmotor naar je zekeringkast loopt.
Crispy schreef:
Je dikke stroomkabel loopt van de accu naar de startmotor.
Op diezelfde pool op de startmotor horen de bruine draden te zitten, die dan weer naar je zekeringkast gaan enzo. Dus check even of die bruine draad inderdaad van die pool op de startmotor naar je zekeringkast loopt.
En de stroomkabels (bruine) die een brede stekker en een smalle stekker hebben? Moeten die ook op pool met de plus of op de stekkerverbindingen die ernaast zitten? :)" title="Evil" /> Ik had nl. in ander forum ook al gevonden dat je moest doorlussen , dus de pluspool naar de brede stekker. Maar dat werkt niet , want dan draait de startmoter continu
Het lijkt me eigenlijk vrij simpel, maar werken doet het niet.
Ik heb onderstaande kabels.
2 bruine dikke met ring zitten op de plus in het midden
de bovenste smalle kabel is rood/wit
dan een bruine waar het smalle stekkertje op zat
En dan nog een bruine met een brede dikke stekker.
Het was dus een mini met losse startsolinoid en er is later dit metro blok in gelegd.
Misschien weet iemand van jullie hoe dit aan te sluiten
Ik schiet morgen wel ff een fototje voor je van hoe het bij mij zit.
Spherix schreef:
Ik schiet morgen wel ff een fototje voor je van hoe het bij mij zit.
En? Al tijd gehad om fototje te schieten
Ai crap, glad vergeten. Gezien het nu donker is en ik morgen toch met dat ding bezig ben upload ik morgenochtend ff een foto.
alleen de paarse hoort er niet thuis, die had ik aangesloten voor iets te testen
gaan we nabootsen
Zit de foto effe te bekijken. Klopt het dat alles op de plus zit en de witte op de brede stekker en niets op de smalle? En is die witte een wit/rode?
jawel op de smalle zit ook ene maar die heb ik erna pas erop gezet en dat was ook de reden waarom die paarse daar zit,
die witte is inderdaad de wit rode draad,
ik kijk morgen even welke draad op de kleine pen zit,
greetz paul
Moet ik nog een fototje schieten voor je? Bij mij zitten alle stekkers op z'n plek zonder extra draden.
Spherix schreef:
Moet ik nog een fototje schieten voor je? Bij mij zitten alle stekkers op z'n plek zonder extra draden.
Jawel, heel graag Kan ik het op zijn minst vergelijken of op de andere manier proberen. Ben wel benieuwd
Bij deze: http://i56.tinypic.com/2ewk28g.jpg
Bovenste dikke stekker is rood/bruin, onderste kleine is wit/geel. De rest zijn stekkers met een ring aansluiting welke om die bout gaan van 't relais
Als ik de mijne vergelijk dan mis ik 1 kabel Ik heb nu alle bruine op de plus gezet en de wit/rode op de breedste aansluiting. Net eens getest om het vliegwiel rond te krijgen (thanks to spherix) en startmotor reageert goed met deze aansluiting. Moet alleen de rest ook nog fixen zodat ik hem ook echt lopend kan testen :)" title="Evil" />
Alweer een tijdje geleden maar vandaag weer eens wat verder gegaan. (in winter maar af en toe )
Electrisch lijkt hij nu in orde, maar moet hem nu eens aan het lopen zien te krijgen :)" title="Evil" /> Hij vonkt wel en krijgt ook benzine, maar aanslaan!? No way, heb hem al flink verzopen. Maar eens uitdokteren wat nu mis is
RE: Electrisch problemen na terugkeer spuiter
Ingediend door minipino op zo, 25-09-2011 17:25
Ik ben mijn mini aan het opbouwen, zie ander topic, en het vordert gestaag nu de laatste weken . Ik heb gisteren een leenaccu gekregen van een kennis, dan kon ik tenminste al het 1 en ander testen of alles werk. Nu ben ik gewend dat wanneer je de polen aansluit het altijd even "vonk". Echter toen ik de accu aansloot gebeurde helemaal niets! Ook de rest werkt helemaal niets. De stroomkabel is geheel vernieuwd en accu is vol. Wel zijn de schroefgaten van de aardpunten vol met verf . Dit heb ik al weer schoongemaakt, maar de mini blijft dood! Met aardpunten bedoel ik degene bij de accu, die in de motorkap, onder schutbord en in de buurt van de benzinetank. Nagenoeg alles is aangesloten (ruitensproeier en ruitenwisser niet) en de mini is een 1100 special uit 77.
Iemand nog suggesties wat ik kan doen en/of controleren? Ik weet het nl. effe niet meer.