elektra

RE: elektra

Hallo,

Ik heb een vraag over de elektra. In onze mini zijn er een aantal draden gesmolten en aan elkaar gaan plakken. Deze zijn gesitueerd in de motorkap. Hoe kunnen wij deze het beste vervangen en waar komen we aan de zelfde kleur bedrading?

alvast bedankt voor uw reactie.

Groetjes,

Ruud en Wilan

default

RE: elektra

je kan natuurlijk ook gewoon zwarte kabel gebruiken. De kleur is niet belangrijk, alleen de dikte.
Als je de originele kabelkleuren wil, moet je effe op de sloop kijken, daar zit in iedere auto wel de juiste kabelkleur.

Vervangen:
bij grote stukken kan je misschien beter een nieuwe kabelboom halen, dan heb je voorlopig geen problemen.

Ik vervang weleens stukken door het eruit te knippen en een nieuw stuk kabel er tussen te solderen.
Vantevoren even een krimpkousje er overheen, dan kan het voorlopig geen kwaad.

Erik

RE: elektra

Mijn advies: Doe het meteen goed. Stop er een verse kabelboom in. Loop na welke kabels teveel sap hebben getrokken en zorg ervoor dat je de extra(?) dingen van de kabels afhaalt en nieuwe kabels trekt. Dat wordt dus een kabelboom naast een kabelboom. Lekker veel werk, maar wel leuk. De kabelboom die naar achteren loopt, loopt via de linker dakspijl naar boven en via het dak naar de linker achterspijl en zo je achterbak in. Nadeel: Achterin looopt ie achter je tank naar binnen. Succes

default

RE: elektra

je kunt ook gewoon de kabelboom alleen buiten vervangen, maar je kunt ook de kabel boom laten vervangen. ik wil me hier wel voor aan bieden(niet direct) maar dan heb je het niet orgineel.

Groeten Stefan

RE: elektra

dank je voor de tips, ben nu de vriend die het moet begeleiden. (wilan doet net zo veel als ik) Ben van plan alle rotte delen er tussen uit te halen en dan stukken in te zetten. Heb kabels met dezelfde diameter en doorsnede dus vermogen ligt hetzelfde.

Alleen is randapparatuur zoals radieo's e.d. zo zwaar voor de kabelboom??

RE: elektra

sommige draden zijn te dun voor het begeleiden van grote hoeveelheden stroom. Dit levert gesmolten draden. Als je mijn mini neemt bijvoorbeeld, die heeft vier hoofdzekeringen en ik moet opletten dat wanneer ik extra spullen ga installeren die niet standaard in de mini zaten mijn zekeringen en draden niet overbelast raken. Hoge stroomvraag levert extra weerstand in je draden en geeft het effect gesmolten draden. Dus als jij een versterker in je auto wil bouwen of iets van dien aarde is het aan te raden een apparte "draadboom" te bouwen voor dit systeem. Dit houdt in dat je dus een extra zekeringskastje inbouwt en begint vanaf een vast punt, voor het gevraagde punt is het slim om je draadboom tekening goed te bestuderen.