elektrische ontsteking probleem

RE: elektrische ontsteking probleem

hallo mini vrienden :)

zondag wil ik mee rijden met de zeelandrit maar mn mini werkt niet mee.

vorige week andere uitlaatspruitstuk en uitlaat gemonteerd en de carb is dus ook los geweest(in/uitlaat pakking ook vervangen).
daarna wou m'n mini 1000 niet meer starten (is rijdend de brug op gegaan).
contactpunten maakten sluiting, nu maar gelijk een elektronisch set erop gemaakt(vervangt condensator en puntjes).

maar nu krijg ik geen vonk meer, net nieuwe bougie's met kabels,rotor en verdelerkap gehaald maar help nog niet (alleen bobine is niet vervangen maar is 2 maanden oud).
als ik een 12v lampje op de min hou van het frame en op de plus van de bobine gaat hij branden, maar als ik de plus van het lampje op de - van de bobine doe gaat ook het lampje branden :? :? is dan toch de bobine kapot of moet ik het ergens anders zoeken?? elektrische ontsteking is van accu spark.


Mvg Classic-Freydis

RE: elektrische ontsteking probleem

als je proeflampje gaat branden bij contact aan en de meetpenen op massa chassis en massa van bobine, dan is het primaire circuit van je bobine in ieder geval heel!
Of: doordat de contactpunten ooit de hele tijd doroverbonden is de primaire winding doorgekookt en maakt inwendige sluiting. Neem beide polen van de bobine los en meet eens de weerstand. Die moet zo'n 4 Ohm zijn.

RE: elektrische ontsteking probleem

Draai de motor eens met de hand rond met het lampje op de plus en min van de bobine. Dan moet het lampje op een gegeven moment uitgaan, zoniet zit je elektrische ontsteking fout
Gr,
Ron

RE: elektrische ontsteking probleem

Miniron schreef:
Draai de motor eens met de hand rond met het lampje op de plus en min van de bobine. Dan moet het lampje op een gegeven moment uitgaan, zoniet zit je elektrische ontsteking fout
Gr,
Ron



Dit werkt alleen met contactpuntjes. Met electronische niet.
Je kan de weerstand van de bobine meten: de primaire wikkeling (klem 1 en 15 ) tussen 2 en 4 ohm,
en de secundaire wikkeling (klem 1 en hoogspannings-aansluiting) ong. 15 kohm.
Maar er kan inwendig ook een lek in zitten (overslag).
Je nieuwe electronische ontsteking kan ook kapot zijn. :? :x :(

RE: elektrische ontsteking probleem

Een elektronische ontsteking onderbreekt ook gewoon de massa richting de bobine op het juiste moment. Als je lampje namelijk altijd blijft branden wordt er weinig spanning opgewekt in de bobine (wordt wel lekker warm en dat is soms best fijn in de winter :D ) en krijg je nooit een vonk.
Je kan ook de bobine testen door contact aan te zetten en bobine kabel paar mm van massa houden en dan handmatig de bobine een aantal keer massa geven en onderbreken, bij onderbreken krijg je een vonk.
Gr,
Ron

RE: elektrische ontsteking probleem

nieuwe lucas gold bobine gehaald en de motor liep nog niet :(

ook nieuwe bougie kabels gemonteerd en nog niets.... dus elektrisch set eruit gehaald en nieuwe contactpunten met nieuwe condensator geplaats en de mini begin te sputteren :) (toch nog enige hoop)Maar de mini loopt op 3 poten en alle cilinders krijgen een goede vonk (bougie's en kabels omgewisseld met een cilinder die wel doet) maar geen succes.
morgen andere kop (gelijk een gelode) die iets is gekieteld met gelijk nieuwe pakkingen.

en dan zien we wel verder wat er nog mis kan zijn (natuurlijk kijk ik ook gelijk naar de zuigers nu het toch open gaat)maar de huidige kop heeft wel een compressie van 13bar op alle cilinders.

als iemand nog ideeen heeft hoor ik die graag :)

RE: elektrische ontsteking probleem

Misschien valse lucht?
Heb je ook gecontroleerd of je de juiste bobine hebt, ballast of non-ballast?

RE: elektrische ontsteking probleem

ook al gecontroleerd, non balast (12v op de aansluiting).
valse lucht is ook af te strepen, nieuwe pakkingen gezet (in/uitlaat pakking en pakkingen bij de carb).

RE: elektrische ontsteking probleem

Een nieuwe pakking is geen garantie voor een goede afdichting, wellicht even controleren met remmenreiniger of zo.