Elektronische ontsteking bougies kapot

RE: Elektronische ontsteking bougies kapot

Ik heb weer een vreemd probleem. Vorig jaar had ik een Accuspark ontsteking gemonteerd. Echter toen het koud werd deed die het niet meer. Ik kwam er toen achter dat mijn bougies kapot waren. Die vervangen en hij liep weer. Echter niet achter de oorzaak aangegaan. Na enige tijd deed hij het weer niet. Had toen geen zin/tijd om het verder uit te zoeken en heb de punten ontsteking er weer op gezet.
Vorige week dacht ik ik probeer het weer en hij liep gelijk en goed. Een paar keer gereden te hebben, ik denk een km of 40, startte ik hem weer toen hij koud was en hij liep heel slecht. Hij kwam niet op toeren. Na een paar minuten toen hij een beetje warm werd liep hij al wat beter maar niet zo goed als in eerste instantie.
Gisteren probeerde ik hem weer te starten maar toen deed hij niets meer. Ik heb toen gezocht op internet en ik kwam een soortgelijk probleem tegen bij een Harley Davidson. Na ongeveer 50 km stopte die er ook mee en waren de bougies kapot. Nieuwe er in en hij deed het weer. Hij is toen gaan zoeken en het bleek dat de afstelling van zijn carburateur niet goed was. Die had hij goed gezet en het probleem was over.
Heeft iemand een idee dat dat hier ook aan de hand kan zijn of is er een andere theorie. Bobine kapot? Deze is er wel nieuw op gegaan bij het monteren van de Accuspark en is ook van dat merk.

RE: Elektronische ontsteking bougies kapot

Hoi Rien,

Ik rij ook met een AccuSpark ontsteking in een 59D4 verdeler en heb met de ontsteking géén problemen. (998cc)
Om het je probleem mogelijk te kunnen oplossen heb ik eerst een aantal vragen voor je:
-Is de afstand van de module gelijk of minder dan 1mm van de rotor-ring?
-Waar zit de rode + draad van de module op aan gesloten?
-Wat voor bobine gebruik je en krijgt hij zijn stroom dmv een voorschakel weerstand draad of gewoon 12volt?
-Wat voor bougies gebruik je? Merk en type en in welke staat zijn ze?
-Wat is de kleur van kop van de bougie?(compressieruimte)
-Hoe ontdekte je dat de bougies kapot waren?


Ik heb er in't begin ook een beetje mee zitten stoeien, maar nu loopt het dan ook perfect.

RE: Elektronische ontsteking bougies kapot

Hoi Marc,

Bedankt voor je reactie.

-Waar zit de rode + draad van de module op aan gesloten?
Op de + aansluiting van de bobine
-Wat voor bobine gebruik je en krijgt hij zijn stroom dmv een voorschakel weerstand draad of gewoon 12volt?
De rode bobine van Accuspark zelf. Tegelijkertijd gekocht
-Wat voor bougies gebruik je? Merk en type en in welke staat zijn ze?
NGK BP5ES. Type weet ik niet 100% zeker. Waren nieuw
-Wat is de kleur van kop van de bougie?(compressieruimte)
Koffiebruin
-Hoe ontdekte je dat de bougies kapot waren?
Omdat hij niet starte andere bougies gebruikt en toen liep hij.

De afstand tussen opnemer en rotorring is kleiner dan 1 mm schat ik in. Ze kunnen niet dichter op elkaar. Toen ze vorig jaar kapot gingen was de afstand groter.

RE: Elektronische ontsteking bougies kapot

Hoi Rien,

Alle vorige vragen goed beantwoord. :-)

( Hoe ontdekte je dat de bougies kapot waren?
Omdat hij niet starten andere bougies gebruikt en toen liep hij.)

Toen de motor niet wilde starten heb je de bougies eruit gehaald; waren die toen nat(van de benzine) of droog? Dat één bougie kapot gaat zou kunnen, maar vier tegelijk is zeer onwaarschijnlijk. Zeker bij NGK's. Dat de motor weer liep na het plaatsen van andere bougies, kan toeval zijn. Als de (kapotte)bougies droog waren bij démontage, zou het ook de carburateur kunnen zijn. Heb je een HS of een Hiff carburateur op je mini? Bij mij deed zich ook een storing voor, net nadat ik AccuSpark set gemonteerd had. De motor liep dan weer rauw boven de 3000 toeren, dan liep hij weer oké. Ik zocht het aanvankelijk ook in de ontsteking, maar de uiteindelijke storing had niets te maken met de geupgrade ontsteking! Na veel zoeken, bleek het de vlotter en vlotternaald te zijn!(Hiff 38) Naald was niet echt versleten, maar waar de naald het messing vlotterplaatje raakte, zat een ingesleten kuiltje. De naald schoot zo nu en dan in en uit het kuiltje en veranderde voortduren het vlotterniveau.(dan weer te arm, dan weer te rijk) En het volgende moment dichte(lekken) de naald weer niet helemaal af, met als gevolg een té hoog niveau en dus een veel te rijk mengsel. Het juiste vlotterniveau is bepalend voor de goede werking van de gehele carburateur! Nieuwe(Viton) vlotternaald set besteld en met een heel fijn schuurpapiertje om de tip van een platte schroevendraaier gevouwen, het plaatje vd vlotter weer helemaal vlak geschuurd tot het slijt-kuiltje weg was. Het vlotterniveau opnieuw af gesteld(1-1.5mm) en het probleem was verholpen! Motor loopt weer als een zonnetje!
Ik wil maar zeggen, dit soort toevalligheden kunnen je lelijk op een dwaalspoor zetten!

Graag nog antwoord op de "nat/droog" vraag en op HS/Hiff.

RE: Elektronische ontsteking bougies kapot

De bougies waren toen nat. Ik heb ze toen gedroogd en ze deden het niet meer. Ik heb trouwens een HS.
Ik ben wel met je eens dat het ook toeval kan zijn dat het niet werkt en dat ik het ergens anders moet zoeken. Alleen als het aan de carburateur zou liggen waarom doet hij het een km of 50 wel en dan beginnen de problemen. Met een puntenontsteking heb ik er geen last van.
Trouwens ik heb wel een benzinegeur in de auto. Leidingen gecontroleerd en geen lekkage.

RE: Elektronische ontsteking bougies kapot

Ik denk dat het ligt aan de carburateur. Als hij niet start en ik draai de bougies er uit zijn ze nat. Droge er in en hij loopt. Dicht de vlotternaald niet goed genoeg af zodat het blok langzaam volloopt of een veel te rijk mengsel krijgt?

RE: Elektronische ontsteking bougies kapot

Dan is het "zeker" de carburateur. En in jou geval de vlotternaald(HS4) Mijn advies: Koop en plaats een Viton vlotternaald en neem er evt ook een nieuwe vlotter bij zodat je geen last hebt van het ingesleten kuiltje van de stift van de naald. Viton is chemisch bestand tegen de Ethanol en dicht daardoor beter af, waardoor hij door de druk van de benzinepomp niet doorlekt en het vlotterniveau te hoog oploopt. Zoals ik al beschreef; het juiste vlotterniveau is zeer belangrijk voor de juiste werking van de gehele carburateur! Op den duur slijt er een "randje"in de naald waardoor de carburateur lekt of zelfs overlopen kan. Wel even opzoeken hoe je dat niveau correct afsteld!

Afstelling Hs4 vlotterniveau:
Als je de vlotternaald, vlotterhuis en vlotter gemonteerd hebt hou je het vlotterdeksel op z'n kop en moet tussen de rand van het vlotterdeksel en de vlotter(nageltje waar de vlotter aan het armpje vastzit) een boortje van 4.5mm passen. klopt dit niet, dan vlotter-armpje "iets" buigen tot je de juiste afstand hebt!

Misschien moet hierna het mengsel opnieuw afgesteld worden of op zin minst gecontroleerd!

RE: Elektronische ontsteking bougies kapot

Ik ga de vlotternaald en vlotter vervangen. Echter op de vlotter die er nu inzit (een plastic kegeltje) zit geen armpje om te verstellen. Hij drukt direct tegen de naald aan.

RE: Elektronische ontsteking bougies kapot

Rien,
Wil je mij laten weten als je de naald set en vlotter in huis hebt? Dan zouden we, als jij dat op prijs stelt, eventueel het samen kunnen monteren en afstellen. Dan kom ik naar Barendrecht toe met wat meet en afstelapparatuur om te kijken of we het motortje weer kunnen laten "snorren"!
Laat maar weten, dan maken we een afspraak.

gr, Marc

RE: Elektronische ontsteking bougies kapot

Gisteren met Marc aan de Mini bezig geweest. Een boel zaken op zijn advies aangepast. Hij loopt al een stuk beter alleen het koude starten is nog een probleem. Maar hier gaan we binnenkort naar kijken.
Het was in ieder geval gezellig en Marc alvast bedankt voor je inzet.