en nu snap ik er niks meer van..

default

RE: en nu snap ik er niks meer van..

hallo mensen..

ik zit met een probleempje.. de temperatuur in m`n motor stijgt wel heel snel (na ongeveer 5 a 10 min rijden net iets onder het rode) en na vanavond een 100km te hebben gereden en 10 min stil te hebben gestaan had ik de grootste moeite om em weer aan de slinger te krijgen..(temp loopt wel terug bij lagere snelheden)

wat heb ik de afgelopen dagen vervangen..
-nieuwe carterstopring (zo lek als een zeefje)
-nieuwe olie (15W40)
-nieuwe oliefilter.

het oplopen van temp doet ie al een weekje of wat langer.. (voor de slimmerikken.. motor is vorig jaar afgesteld)

ik weet het niet meer.. koelvloeistof bijgevuld maar heeft ook geen resultaat..

wie heeft eerder met dit bijltje gehakt..?? mijn eigen vermoeden is dat de motor weer opnieuw afgesteld kan worden..want na het afstellen ging het als de brandweer.. nu een 3kwart jaar later mis ik toch zeker een 15% vermogen merk ik nu..

hoor het graag.. en bedankt alvast voor de reacties en het lezen van dit lange verhaal..

groeten Tsjerk
tsjerk@home.nl

[size=75:up83bzlh][Bedrijfsnaam verwijderd-Demelza][/size:up83bzlh]

RE: en nu snap ik er niks meer van..

Hallo tsjerk,

Inderdaad zal het afstellen van je motor jouw probleem kunnen verhelpen.

ik dacht dat het zo was als de ontsteking Te vroeg zou staan dat je motor onnodig warm word...


Succes ermee!

RE: en nu snap ik er niks meer van..

werkt je koelsysteem wel naar behoren??? lijkt me het eerste wat je controleerd als je motor te heet wordt.

dat je nadat je blok oververhit is geweest problemen krijgt qua vermogen en starten kan duiden op verbrande kleppen, niet echt fijn...

default

RE: en nu snap ik er niks meer van..

het is vanochtend allemaal wel goed gegaan met starten (starten lopen) en dat snap ik dan niet.. behalve als ie te warm wordt dan laat ze mensen staan schijnbaar.. m`n vriendin en broertje heeft ze al een keer laten staan maar mij nog nooit..

maar gisteravond waarschijnlijk toch te warm geweest en wou ze moeilijk weer aan de praat..

maar of het verbrande kleppen zijn dat betwijfel ik..
en haar koelsysteem werkt wel naar behoren want koelvloeistofpijl zakt wel netjes na verloop van tijd..

maar als iemand nog iedeeen heeft.. ik kan zelf m`n motor niet opnieuw afstellen daar heb ik de kennis niet voor ([i:2argolli]laat het dan doen[/i:2argolli]) maar ik zou wel willen weten of dit het is voor ik er weer een bats geld in ga stoppen..

wil haar toch wel graag klaar hebben voor de mini11stedentour..

hoor het graag..

Tsjerk
tsjerk@home.nl
http://www.mini11stedentour.nl

[size=75:2argolli][Bedrijfsnaam verwijderd-Demelza][/size:2argolli]

RE: en nu snap ik er niks meer van..

Je kan even proberen de thermostaat te vervangen. 9 van de 10 keer is dit het probleem.

En dat zakken van het koelvloeistof peil is volgens mij ook nei tde bedoeling, tenzij je het tot het randje volgooit.


Groet ron

RE: en nu snap ik er niks meer van..

Zakken doettie ook als je koelsysteem NIET naar behoren werkt...(dan verdampt het wel) ik heb dit zelfde probleem gehad, en bij mij heb ik de volgende onderdelen vervangen:

-thermostaat
-waterpomp
-radiator (was bij mij niet zo super meer)

Thermostaat en waterpomp kosten geen (figuurlijke) drol, radiator was wat duurder.

Hierna deed alles het goed, heb nu het systeem schoon gemaakt met flush van wyners ofzo, en nu koelt hij NOG beter.

default

RE: en nu snap ik er niks meer van..

Hej, ik weet niet hoeveel koelvloeistof je motor verbruikt, maar mijn moeder had een lekke koppakking toen de temp. hoog op liep na korte stukjes rijden. Ik denk dat het ook in jouw geval een lekker koppakking kan zijn (als het een klein lek is, dan verbruikt ie weinig koelvloeistof, en groot verbruikt ie veel)

Het is misschien wel handig als iemand weet hoe je kan checken of je lekke koppakking hebt, want het is best veel werk om te vervangen. en na het vervangen moet je je cilinderkop weer laten afvlakken ;)

Weet iemand misschien hoe je kunt merken of je lekke koppakking hebt? O:)

RE: en nu snap ik er niks meer van..

1. Lekke koppakking is meestal herkenbaar aan witte rook (of pluimpjes) uit je uitlaat,
juist ook als ie warm is
2. Pakking vervangen stelt niks voor bij een mini
3. Kop hoeft bijna nooit gevlakt te worden omdat het gietijzer is.
Leg hem op een spiegel, hou een lamp aan de andere kant van de kop
en kijk of je een lichtspleet ziet tussen kop en spiegel.
Zoniet, is er niks aan de hand.
(of hij moet zwaar beschadigd zijn.......)

RE: en nu snap ik er niks meer van..

default

RE: en nu snap ik er niks meer van..

zo.. allereerst even een aantal dingen uit de weg ruimen..

mijn koppakking is niet lek, want ik heb absoluut geen last van de zogenaamde witte rook uit de uitlaat, nog van mayo in de radiateur.

wat hebben we gedaan de afgelopen dagen.
- toerental omhoog gezet.. (ze liep als een tractor)
- radiateur leeg laten lopen en schoongespoten
- nieuwe bougies (dat was een must)
- niet te vergeten.. nieuwe koelvloeistof.
(en de lucht er netjes uit laten lopen)

maar helaas nog steeds problemen met de temperatuur!!..
deze loopt wederom weer ver "tegen" het rode aan..

wie heeft de oplossing?
(opnieuw motor afstellen? - temperatuurregelaar vervangen?)

hoor het graag mensen

RE: en nu snap ik er niks meer van..

thermostaat vervangen

RE: en nu snap ik er niks meer van..

Ik zou ook zeggen: thermostaat vervangen. Die witte pluim etc zijn indicaties voor een lekke koppakking, dat je die symptomen niet hebt wil nog niet zeggen dat je koppakking niet lek is.

Dennis

RE: en nu snap ik er niks meer van..

tsjerk schreef:
- toerental omhoog gezet.. (ze liep als een tractor)
- nieuwe bougies (dat was een must)


Thermostaat vervangen is een goed idee (kost weinig en dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt als het probleem blijft).

Een nieuwe radiateurdop wil ook wel eens helpen tegen verlies van koelvloeistof. Als de dop opent bij een te lage druk, zal er koelvloeistof door de overloop worden afgevoerd, zodat er te weinig in het systeem blijft en de temperatuur daardoor oploopt.

In ieder geval moet je de afstelling nalopen: afstand contactpunten (en checken of deze nog goed zijn), ontstekingstijdstip, klepspeling, mengsel (dat bij de apk bijvoorbeeld heel arm en daarna niet terug gezet kan zijn).
Het omhoog draaien van het stationaire toerental is geen oplossing voor beroerd lopen als de rest slecht afgesteld staat.