Engine specs Innocenti Mini 1300 export

RE: Engine specs Innocenti Mini 1300 export

Ik ben in het bezit van een 75-er Inno 1300 export. Het motorplaatje ontbreekt sinds een revisie, maar de vorige eigenaar heeft me bezworen dat de motor origineel is... Ik zou wat meer willen weten over de 1300 Export motor.
Je zou zeggen dat dit nog wel te vinden zou moeten zijn op het grote boze internet. Niet dus.

Vragen:
-Welke motor, versnellingsbak en differentieel zit erin?
Ik lees wel verhalen over Mg Metro en ADO16 motoren. Zijn beide gelijk en zitten ze ook in mijn Inno? M.a.w. moet ik een handbook van die auto's halen om te weten wat er onder mijn motorkapje schuil gaat?

Wie helpt mij aan:[list:28vigt8j]
[*:28vigt8j]Engine specs [/*:m:28vigt8j]
[*:28vigt8j]Motornr's[/*:m:28vigt8j]
[*:28vigt8j]Cilinderkopnr's [/*:m:28vigt8j]
[*:28vigt8j]Klepformaat[/*:m:28vigt8j]
[*:28vigt8j]Type nokkenas [/*:m:28vigt8j]
[*:28vigt8j]Type distributeur[/*:m:28vigt8j]
[*:28vigt8j]enz... [/*:m:28vigt8j][/list:u:28vigt8j]

Groet,

Auke

RE: Engine specs Innocenti Mini 1300 export

zie ook:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 1259#11259

(en specifiek de link naar:
http://www.inno-mini-world.com/welcome.htm )

De Inno is ouder dan de Metro, en de blokken zijn (op een aantal punten) verschillend.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Engine specs Innocenti Mini 1300 export

Motor is 1275 net na de cooper uit 75 (ik dacht hetzelfde als de 1275 GT). Met 11 kopbouten.
Versnellingsbak is volgens mij de standaard bak (a+ volgens mij) Diff is 3.41. Het is een soort van mengeling tussen A en A+ geweest.

Theo jij hebt toch een performance overzicht?
:http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/minperf.htm

Motoren nr's zijn afwijkend van de normale (volgens mij met "ES" moet ik even kijken.) Klepformaat weet ik niet exact. Nokkenas is de zelfde als de GT, ook geen idee welk nr. Distr is van Ducelier.

Ook is er een forum op inno-world wat actief bezocht wordt door engelse en italiaanse inno-fanaten. Daar kan je de meeste vragen wel kwijt. Daar zitten een paar orginaliteit-freaks tussen.

RE: Engine specs Innocenti Mini 1300 export

Ik weet dat er een aantal Inno-specifieke dingen aan zijn (zoals de drijfstangen) verder staat op die italiaanse site dat het een megeling is tussen 1275 GT en Cooper S blok (het A+ blok kwam pas met de Metro rond 1980 dus dat valt sowieso af)

Vraag is meer hoe belangrijk is die originaliteit ? als het blok nieuw 72 pk gaf, dan is het zeer de vraag of je dat er 30 jaar later weer uit krijgt ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Engine specs Innocenti Mini 1300 export

Het innocenti blok is een 1300 GT blok.
hierbij de tekst uit David Parnell''s boek:
the 1275 has a non cooper s style block, lacking tappet chest covers on the back. It is very similar to the one used in the Austin 1300GT.
It has 2 engine breathers with oil seperators: one on the clutch cover and one on the timing cover.

nummers beginnen met: 12H610X
De Export modellen hebben motornummers beginnend met: 12H635X (heeft een close ratio versnellingsbak en rod change) latere 12H719X (pot joints ipv hardy spicer)

De tuimelaars zijn van geperst staal ipv gesmeed (zoals bij de cooper S)De zuigers zijn de cooper S zuigers en een geharde krukas. Boring en slag zijn gelijk aan de cooper S met een compressie ratio van: 9.75:1. De nokkenas is die van de 1300 GT: AEG53. vermogen: 71 PK bij 5800 toeren per minuut

Evt heb ik wel scans van de Inno pagina's uit parnell's boek. laat het me maar weten.

RE: Engine specs Innocenti Mini 1300 export

Een originaliteitsfreak ben ik zeker niet. Echter, ervaring heeft geleerd dat een Inno vaak een Mini is, maar vaak ook niet.
Laatst nog heb ik de linker achterwielremcilinder vervangen, omdat die vast gerot was. Ik hoor de minispecialist nog zeggen: deze kan er op. Gaat nooit mis... Wat bleek later: Inno’s hebben de lock-pin aan de andere kant zitten en als klap op de vuurpijl standaard een kleinere boring dan Mini’s. En dit is nog de korte versie van het verhaal.

Nu weet ik ook wel dat dit nooit 100% te voorkomen is. Zeker niet met oude auto's, waar door de jaren heen van alles mee gebeurt is. Maar zonder basis gegevens wordt het helemaal prijsschieten in het donker.

Momenteel loopt de motor niet goed (zie topic: Viergasmeting) en ik twijfel tussen de huidige set-up weer flex laten draaien (revisie?) of gelijk investeren in tuning wat toch al het plan was. Maar vooral bij tuning is het toch wel meer dan handig eerst te weten wat er momenteel in het vooronder ligt te pruttelen.

Groet,
Auke

default

RE: Engine specs Innocenti Mini 1300 export

Inno’s hebben de lock-pin aan de andere kant zitten en als klap op de vuurpijl standaard een kleinere boring dan Mini’s.

Been there: Metro cylinders zijn bruikbaar zelfde locking pin. (kwam er achter na nieuw gat in ankerplaat te hebben geboord)