Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Dag forummers
Onze SPi-Mini heeft de laatste tijd, tijdens het rijden, hinderlijk last van een piepend/fluitend/schrapend geluid (lijkt linksvoor te ontstaan).
Het geluid treed op bij het rijden echter bij remmen neemt het toe tot een schrapend nivo (grotere krachten op voortrein)
Tevens lijkt het ook of er een rubber mee speelt.

Om e.e.a uit te sluiten heb ik o.m:
1 de Teardrop-mounts tussen subframe en front vervangen
2 de L.remklauw vervangen (bijv. niet genoeg teruggaande remzuigers)

Wat ook opvalt is dat de voorwielophanging L+R op de zgn bump-stops hangt, is dus geen speling tussen. (13" velgen gemonteerd)

Wie heeft er een idee en helpt ons uit de brand?

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Misschien loop het wiel aan als je remt in de wielkast (heb ik een keer gehad)? Auto duikt toch iets naar voren als je remt. HiLow's te laag? Neem aan dat je ook de remblokken na gekeken hebt en de schijven gecontroleerd?

Groeten Miniauto.

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Al gedacht aan een wiellager? Verandert het geluid ook als je gaat sturen tijdens het rijden? Bv wanneer je de hoek om wilt gaan?

Dennis

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Hallo,

Ik zit sinds de keuring afgelopen zomer met hetzelfde probleem.
Ik had teveel speling op de wiellagers en fuseekogels, de staat was nog goed dus heb deze aangetrokken en de fuseekogels opnieuw gesteld.
Maar sinds ik dit gedaan heb ontstaat er na een tijdje rijden (dat alles op temperatuur komt) een schrapend geluid, bij het bochten nemen, en neemt toe tijdens het remmen. Dit geluid komt voornamelijk van links voor, maar kan niks geks constateren aan de lagers en fusee.

Groet Bjorn

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Klinkt me bekend in de oren! Heb momenteel hetzelfde probleem, piepend en knarsend geluid vanaf mijn rechtervoorwiel of zelfs beide. Tijdens rustig rijden en remmen hoor ik dit geluid, en met nat weer wordt dit heftiger. Soms is het geluid wel weg als ik de mini een paar dagen heb laten staan, maar dat is echt maar af en toe. Het geluid keert dan ook na een paar km-ers terug. Met naar rechts sturen wordt het geluid ook minder.

Ik heb even op het forum gelezen en hoor al dingen als fusee die versleten is, of ingevet moet worden. Ook de wiellagers worden veel genoemd, soms schoongemaakt en soms vervangen. Bij 1item lag het aan de remmen.
Ik hoop binnenkort de mini even droog te kunnen plaatsen voor een paar dagen om even goed te kunnen sleutelen maar ben benieuwd hoe je goed kan kijken waar het probleem ligt. Ik heb al gevoeld of ik speling heb in de wielen, maar dit was er niet echt, wat aan zou geven dat het je lagers zijn. Dus dan zouden het de fusees zijn maar wil dit natuurlijk even goed testen/controleren.

Iemand tips voor hoe dit te controleren, of wat het meest logisch is? Heb geen zin om alles nieuw aan te schaffen als dit niet nodig is.
Extra aanwijzing/ding is wel dat het geluid is gaan opspelen niet lang na dat ik van de standaard worstenvelgen ben over gegaan op 13" 5,5j of 6j, denk dat het proces wat versneld is opgetreden is maar dat kan puur toeval zijn.

Groeten, toine

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Op basis van je laatste opmerking zou ik als eerste je wiellagers verdenken.
De krachten zijn nogal anders geworden met het monteren van groter/breder namelijk.

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

He Arie B,

bedankt voor je reactie. Ik heb op het forum gelezen dat je om dit te testen, je mini moet opkrikken (wielen los van de grond) en dan je wiel een flinke draai moet geven. Als dit dan ruig aanvoelt zijn het je lagers. Ik vraag me af wat ruig in dit geval betekent?

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Hoi Toine,
Lagers moet je in principe niet duidelijk horen/voelen. Het zijn immers kogeltjes die in een laagje vet moeten rollen zonder weerstand. Ruig wil dus zeggen dat je weerstand/oneffendheden voelt danwel schurende geluiden hoort.

Even met een slag om de arm overigens, dus als iemand hier het beter weet, of het beter kan uitleggen, graag doen!

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt (maar ik rij dan ook op 145 brede 10 inch bandjes) 8)

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Thanks voor alle info Arie B,

afgelopen weekend heb ik mijn mini even omhoog gegooid en gekeken (geluisterd) hoe het zat. Ik heb de wielen een slinger gegeven en dit klonk wel ruig, maar meer als mijn remmen. Ik heb mijn wielen gedemonteerd en vervolgens even de blokjes eruit gehaald en vervolgens was het geluid weg.
Ik heb mijn blokjes schoongemaakt, en voor zover mogelijk ook de schijven. Na het terugplaatsen van de blokjes was het geluid veel minder, en liep het wiel ook een stuk soepeler. Vervolgens na 1x op de rem gedrukt te hebben was het geluid weer terug. Waarschijnlijk zit het probleem dus in mijn remklauw die niet helemaal terug gaat in zijn "open" stand. Ik heb meteen even nieuwe schijven en blokjes besteld, dat mocht wel eens. Deze week ga ik de remklauwen eraf halen, schoonmaken en alles weer terug zetten met nieuwe schijven en blokken. Hopelijk is het dan opgelost, maar dat laat ik nog wel even weten in een post!

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Waarschijnlijk zit het probleem dus in mijn remklauw die niet helemaal terug gaat in zijn "open" stand



In dat geval zou ik eerder denken dat zuigers in de klauw het probleem zijn.
Als die niet een RVS uitvoering zijn kunnen ze gaan roesten en worden daardoor ruw(er).
Dat verhindert dan weer een soepele werking.

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Hi Tefflar,

klopt, heb op aangeven van Arie B al revisiesetjes en RVS zuigers aangeschaft. Ik ga dus een poging wagen om ze te reviseren. Als ze er toch af zijn kan ik dit meteen goed aanpakken. Even hopen op beter weer, dan kan ik er weer mee aan de slag gaan.

Wat ik wel opmerkte, linksvoor, als ik aan mijn wiel trek wanneer de mini op de grond staat hoor ik een geknars en voel ik lichte beweging. Waarschijnlijk zal mijn lager aan deze kant ook vervangen moeten worden. Rechts heb ik dit niet, en ga er toch niet helemaal vanuit dat het geluid alleen veroorzaakt wordt door de remmen. Juist omdat het geluid tijdens het rijden anders klinkt, en met naar links sturen erger wordt, en met naar rechts sturen verdwijnt. Maar eerst even de remmen doen :)

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Ik ben nooit meer terug gekomen op het probleem van het knarsende geluid bij mijn voorwielen. Inmiddels is het probleem opgelost, maar is het iig niet helemaal duidelijk waar het vandaan kwam :)

Ik heb in de eerste instantie mijn beide remklauwen gereviseerd, deze kwamen niet helemaal lekker meer "in de ontspan stand" dus liepen constant ietsje aan. Omdat ik ook nieuwe remschijven had besteld, moest ik dus ook de rest loshalen. Nu merkte ik op dat linksvoor de kroonmoer (castlenut) erg los zat, en met de hand los was te draaien. De kroonmoer van rechtsvoor zat dermate erg vast dat hij pas loskwam na 20minuten stoken, en een krachtige elektrische slagmoeraanzetter geruime tijd los-vast-los te laten gaan. Nadat alle nieuwe onderdelen erop gezet waren was het krakende geluid verholpen. Dus waarschijnlijk kwam dit geluid door het gehele remsysteem.

Echter heb ik onlangs een APK keuring gehad, en daarin bleken van beide wielen de onderste fusees teveel spelling te hebben. Aangezien ik deze nog nooit heb vervangen, heb ik hiervoor dus ook nieuwe geplaatst. Dus het kan ook zijn dat het geluid toch wel door een versleten fusee is ontstaan, maar omdat het weer wat droger was het geluid minder aanwezig was. De fusees die ik eruit heb gehaald hadden nog een paar shim-ringen, dus ze waren nog niet helemaal op.

Dit even om het verhaal soort van af te ronden, hij rijdt namelijk weer als een zonnetje!

RE: Enigzins piepend/schrapend geluid bij rijden/remmen

Let er op dat je bij het monteren van naven eerst de conische ring weg laat, en met een dikke ring de grote centrale moer op de as vastzet met 200+ nm. Daarna weer los, dan de conische ring erin en dan weer op ten minste 200 nm aantrekken. De eerste stap is nodig om de naaf goed op de spiebanen te trekken. Doe je dat niet dan gaat de boel los zitten en kun je bijgeluiden krijgen - naast overmate slijtage aan lagers.

Toen ik mijn Mini net had en m voor het eerst opkrikte aan de voorkant zat bij mij de boel volledig los, dus niet iedereen lijkt dit te weten :)

Otto