enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Hallo,

Ben mijn SPI motor terug in elkaar aan het puzzelen en heb enkele stukjes waarvan ik niet meer juist weet waar deze moeten, hier komen ze met foto:
1 Fotobestand
dacht dat dit vanvoor aan de motor op je versnellingsbak komt en dit ongeveer ter hoogte van de stroomverdeler. Vermoed ook dat hier een kabel of draad door moet, maar welke juist en naar waar moet deze dan heen gaan?
2 Fotobestand
misschien is dit gewoon van mijn oude motor van mijn enkele distributie ketting toen, maar heb eigenlijk geen flauw idee voor de rest.
3 FotobestandFotobestand
Hierbij heb ik nogmaals geen enkel idee, lijkt me wel een beugel ofzo voor iets te zijn. Maar voor wat heb ik het raden naar.
4 FotobestandFotobestand
Dit zit op de plaats waar de "slave cilinder" zeg maar zuiger van de koppeling zit en hier zou logischer wijs ook iets op moeten komen, maar heb geen onderdeel dat ik hier op zou passen.
5 Fotobestand Hier een soort condensator die bij mijn vorige motor op de bobijn gemonteerd stond, waar de draad moet worden op aangesloten is mij weer een raadsel.
Hopelijk weten er een paar mensen iets en andere dan weer het andere, zo zal ik er uiteindelijk wel uitkomen....
In ieder geval alvast bedankt voor elke reactie!
Groeten!

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

1. Hoort inderdaad op je bak onder de verdeler en is bevestigingspunt van de spatlap die over de hele voorkant van je blok gaat.

2. Geen idee

3. Ziet eruit als de beugel waardoor de kabel van je startmotor wordt geleid en zou dan op het koppelingshuis moeten zitten

4. Wordt meestal niet gebruikt, zit bij sommige Metro's een trillingsdemper voor de koppeling.

5. Onstoringsfilter voor dynamo of bobine, zodat je radio niet kraakt.

Dennis

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

1: Idd beugelsje voor de spatlap, op de foto is te zien bij welke boutjes hij moet:


2: Misschien iets voor op de koppelingshendel, maar dan mist hij volgensmij nog een gat. Deze foto is van een MK3, op de SPI ben ik hem niet tegen gekomen:


3: En 3 is idd beugel voor de accu kabel naar de startmotor toe. Op de foto is te zien dat deze vast gemaakt wordt daar waar ook de stekker zit van de vliegwielsensor.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Alvast bedankt jongens, ben weer heel wat wijzer geworden. Heb nu van avond nog 2 raadsels gevonden.
6 Fotobestand als ik met niet vergis is dit de olie druk meter, weet alleen niet van waar de kabel hier voor moet komen of is dit misschien optioneel voor sommige SPI's en heb ik dit niet, zou daarvoor mijn dashbord eens van onder het stof moeten halen. Ben wel zeker dat ik maar
meters heb, heb zelfs geen klokje eigenlijk
7 Fotobestand Fotobestandzit aan de bestuurders kant en de functionalitiet hiervan is me ongekend en vind de aansluiting voor dit rare geval ook niet. Komt het van de kabelboom die uit de wagen komt, ergens van de verlicht voor het een of ander of uit de extra kabelboom die alleen onder de kap zit.... rarara
en dan hier effe een foto van het bijna terug volledig motorblokje aangesloten in de Mini. Fotobestand en een close up van het luchtfiltertje Fotobestand

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

6 = Aansluiting koelvloeistoftemperatuurmeter (5x woordwaarde !)

7 lijkt een beetje op de 3-polige diagnosestekker, maar die ik normaliter wit en ligt meer in de buurt van de zekeringkast/rembekrachtiger.

Kun je een scherpere detailfoto maken ? ;-)

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

6= idd aansluiting voor koelvoeistoftemp. echter wordt deze niet gebruikt bij een SPI (op die plek tenminste). Waarschijnlijk is er een andere kop opgezet van een ouder model.

7=?? lijkt op een diagnose stekker, maar die zit (bij mij) aan de rechterkant van de auto zoals Bartje al zegt bij de rembekrachtiger. Als je een duidelijkere foto hebt zal ik thuis door mijn foto's heen bladeren.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Zal vanavond mijn uiterste best doen om hier een duidelijkere foto van te nemen. Aan de andere kant van de auto rechts dus (passagier kant) heb ik ook ongveer dezelfde vorm van ding zitten en dit is een luchtsensor dacht ik.
Jongens, al heel erg bedankt met jullie hulp. Ben al aardig opgeschoten.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Als die ook aan de andere kant zit zal dat de diagnose stekker zijn, daar zit (als het goed is) een zwart plastic/rubber dopje op.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Dat klopt inderdaad, daar zit een plastiek omhulsel over.
Nu dit nog vinden....
Wa de koolvloeistoftemp. betreft moet ik nog de kabel vinden waarop deze moet aangesloten worden, mijn vader heeft wel gemerkt dat er rechts een draadje zou zijn afgebroken. Komt uit de kabelboom waar ook de draden voor de bobijn en dergeljike uitkomen. Zou het kunnen dat dit het draadje is? Zet ik er gewoon een nieuw draadje tussen met een krimpkousje of een mannetje vrouwtje aansluiting.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Een SPi zou een koelvloeistoftemperatuursensor in het thermostaathuis moeten hebben, eentje met een dubbele aansluiting aangezien de ECU ook gebruik maakt van de temperatuurgegevens.

De enkele aansluiting die op je foto te zien is, is normaliter voor de niet- injectie modellen om de meter aan te sturen.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Bartje schreef:
Een SPi zou een koelvloeistoftemperatuursensor in het thermostaathuis moeten hebben, eentje met een dubbele aansluiting aangezien de ECU ook gebruik maakt van de temperatuurgegevens.


Dan zit hier per SPI verschil in. Bij de mijne zit er eentje in het inlaatspruitstuk en eentje onderin de radiateur. De ene is voor de ECU de ander voor ventilator.

Die op het thermostaathuis heb ik niet ('96er).

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Ik denk dat ik in de war ben met een MPi, of het moet zo zijn dat sommige SPi's de sensor in het thermostaathuis hebben, terwijl deze bij andere in het inlaatspruitstuk zit. Feit is in ieder geval dat de injectie modellen 1 sensor gebruiken voor zowel de ECU als de meter in het dashboard.

De voeler in de radiateur is inderdaad een schakelaar voor de koelventilator.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Probleem 6 is van de baan, op mijn Mini moet deze sensor niet worden aangesloten en 1 en 3 zijn opgelost.

7 heb ik toch niet gevonden Wouter dacht dat dit misschien van mijn ventilator voor de radiator was, maar mijn ventilator is helemaal aangesloten. Heb nu wel een nieuwe en eigenlijk eentje van een MPI en niet van een SPI. Heb wel op foto's van andere SPI gezien dat deze sensor meestal naar "buiten" naar de wielkast gaat. Moet dus toch daar iets zijn waarvoor dit dienst moet doen. Hierbij nog wat extra fotos maar zijn niet super duidelijk. Er staat wel iets van Resis op te lezen als ik me niet vergis. FotobestandFotobestandFotobestand

Heb nu wel twijfels over de juist aansluiting van mijn bobijn en starter. Op mijn bobijn heb ik nu 2 draden zwart/wit op de min aangesloten, dat soort condensatortje uit nummer 5 (uit fotos op het net afgeleid) en een bruin/rode draad uit de kabelboom op de plus aangesloten. Klopt dit? Heeft mss iemand van zijn bobijn een close up fototje en een kleine uitleg welke kleur waar is aangesloten ajb?
Voor mijn starter heb ik de kabel van + van de batterij (dat is die grote met kromme klem) en nog een zwarte kabel uit kabelboom aangesloten op één schroefdraad aansluiting hangen en op één fiche aansluitingen heb ik de 2 bruine draden die uit de kabelboom komen en al samen aan een klem hangen aangesloten. Heb nu wel nog een klem over en vind niet weke draad hier op moet. Zie ook foto in bijlage. Zijn hier ook plus en min polen eigenlijk? Staat volgens mij niets van op de starter. Fotobestand

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

De zwart-witte draad moet inderdaad op de min-aansluiting van je bobine, de bruin-roze op de plus. De condensatior moet inderdaad op de plus, en de behuizing van de condensator maakt massa via het ophangbeugeltje.

Heb je die vreemde aansluiting soms ook aan de rechterkant liggen ? Het lijkt namelijk een beetje op de aansluiting van de slijtage-indicatoren die bij een Metro op de remblokken zitten. Ik ben ze nog nooit tegen gekomen in een Mini, maar ik meende op 1 van je foto's ook een aparte zekeringkast te zien, die ook erg zeldzaam is op een Mini. Rover heeft in sommige bouwjaren wat geexperimenteerd met kabelbomen volgens mij.. ;-)

De bruine draden bij de startmotor zijn contact-plus aansluitingen, waar spanning op komt te staan zodra je contact aanstaat. Hiervan zitten er bij een SPi inderdaad diverse (3 geloof ik) op de dezelfde aansluiting op de startmotor/startrelais. De bruin-rode aansluiting is de aansturing van je startrelais/motor.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Bartje schreef:
De bruine draden bij de startmotor zijn contact-plus aansluitingen, waar spanning op komt te staan zodra je contact aanstaat.1



Even een edit: De kleur bruin is altijd constante +. Ook als het contact uit staat! Er loopt van de accu een kabel naar het start relais (op de startmotor) en vanaf daar gaan er bruine draden naar de rest van de auto. Thuis heb ik foto's hier helaas niet. Als je zegt waar je foto's van wilt hebben kan ik even kijken.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Ik heb die rare aansluiting nog maar enkel om de bestuurderskant gevonden en niet langs de passagierszijde.

Mijn bobijn is dus goe aangesloten kan ik concluderen dan. De startmotor toch nog even nakijken dan. Bartje, jij lijkt mij zelf ook over een SPI te beschikken leidt ik uit je uitleg af, zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om even een foto van jou starteraansluitingen te maken. Kan ik vergelijken met die van en kan ik eindelijk eens proberen te starten.

Die rare aansltuing zal wel niet cruciaal voor het draaien van de motor zeker en als er dan een waarschuwingslampje brandt of iets niet werkt, zal het wel voor dat onderdeel zijn.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Kan wel invloed hebben als doordat de aansluitingen niet goed zijn dat daardoor de rest van de auto geen stroom krijgt (doordat de verdeling op het verkeerde pootje is aangesloten bijv.). Foto heb ik thuis en kan ik vanavond posten.
(even voor het idee, ik heb afgelopen zomer mijn SPI blok uit de auto gehad en daarbij heel veel foto's genomen hoe o.a. de bedrading aangesloten zat, ook foto van de bobine en startmotor dus).

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

vlassie schreef:
Kan wel invloed hebben als doordat de aansluitingen niet goed zijn dat daardoor de rest van de auto geen stroom krijgt (doordat de verdeling op het verkeerde pootje is aangesloten bijv.). Foto heb ik thuis en kan ik vanavond posten.
(even voor het idee, ik heb afgelopen zomer mijn SPI blok uit de auto gehad en daarbij heel veel foto's genomen hoe o.a. de bedrading aangesloten zat, ook foto van de bobine en startmotor dus).


Als je zo vriendelijk zou willen zijn mij deze fotos misschien te mailen?
Zou een grote hulp zijn en zo kan ik de rest ook is vergelijken met wat ik heb aangesloten en kan zo eventueel fouten ontdekken. Mijn adres is ceulemans_nick@hotmail.com, mag ook naar mijn adres op het werk nick.ceulemans@reynaers.com.
Alvast bedankt!!!

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Ik zal ze gewoon hier op het forum zetten. Hebben andere er ook nog waat aan.
Misschien kun je de titel van je eerste post aanpassen naar: Enkele vraagjes bij inbouw SPI motor. Dan wordt het ook duidelijk voor andere mensen die hier problemen mee hebben.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Is wel een goed iedee, zal de titel aanpassen.
Maar heb wel gemerkt dat de foto's die je van het forum afhaalt veel in kwalitiet en scherpte verliezen. Zou je daarom toch ook even willen zenden, dan ik op deze foto's nog wat inzoomen en meer in detail bekijken. Zou echt super zijn van je!

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Heb donderdag eindelijk een resultaat geboekt. Had stroom en de lichten werkten, nu wel enkel de rechter en de linker niet, de toeter deed het, het mistlicht was OK, de binnen verlichting ging spontaan branden maar na wat uitmeten van bepaalde draden, kreeg ik rook aan mijn contact. Vlug de plus van de batterij gegooid en de het contact uitgeblazen zodat de rook toch stopte. Weet niet wat er juist mis gelopen is. Denk dat ik hem maar naar een voormalige Rover garage breng om daar helemaal te laten nakijken en klaar te stomen voor de technische controle. Gaat veel geld kosten maar denk niet dat ik er zelf ga uit raken.

Tot be continued....

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

Je mag 'm ook bij mij brengen hoor.. ipv naar een Rover dealer.. :-) SPitjes hebben weinig geheimen meer voor mij, en heb 2 SPi's ter beschikking als vergelijkingsmateriaal.. Daarnaast ook vele onderdelen.

Ik heb wel wat foto's gemaakt van 1 van de SPitjes, maar ik denk dat je meer hebt aan geduldig het schema bekijken en draadje voor draadje controleren of alles goed zit aangesloten. Op foto's zie je misschien wel het uiteinde van de aansluiting, maar als er ergens anders iets niet klopt, klopt er meteen een heleboel niet waarschijnlijk.

RE: enkele vraagjes bij inbouw SPI motor

klasse aanbod bartje \\:)/ \\:)/ :)\\_

Zelf met mijn SPI meegemaakt hoe lastig het is om uit de bedrading te geraken

Jaapio