Ernstige problemen SPi motor

RE: Ernstige problemen SPi motor

Na jaren trouwe dienst, bleek de GTST toch heel erg zwaar voor de Balmoral. Waterpomp gaf aan het einde van de toer wat slechte voortekenen. De waterpomp is in Nerderland meteen vervangen, maar schijnbaar was dat toch te laat.

Nu is het blok aan het overlijden, compressie afnemend van cilinder 1 naar 4, oliedruk die bij stationair niet meer goed is (Ondanks 20W50 olie), afslaan bij remmen, niet meer vooruit te branden, met geluk net 120 km/u ... Hadden we net de koppeling laten maken, komt dit eroverheen :(.

Klinkt in mijn oren ernstig. MiniOnly(waar de Balmoral nu staat) denkt dat reparatie vele malen duurder gaat uitvallen, dan wanneer je een ander blok er in hangt. Afgaande op deze symptomen, is dat een realistisch conclusie?

Ik las hier dat het relatief eenvoudig is een Carb. 1275 blok om te zetten naar een SPi (die spullen zijn van de Balmoral intact), dus in geval van een ander blok, kan ik dan een willekeurig 1275 (of hoger?) blok kiezen? Heb gezocht wat de mogelijkheden zijn, en volgens mij zou dit geen groot probleem zijn?

RE: Ernstige problemen SPi motor

Dit zou toch ook kunnen komen door een probleem met de koppakking. Als de andere optie is om het blok te wisselen lijkt het me toch verstandig even de kop te lichten om te kijken hoe het er daar uitziet. Dat is relatief weinig moeite.

RE: Ernstige problemen SPi motor

Idd, de kop demonteren is niet zo veel werk en je word
er al een stuk wijzer van!
Een beetje olie op de zuigers gieten en ff laten staan
leert al snel of het de zuigerveren zijn..

RE: Ernstige problemen SPi motor

We zijn er ondertussen achter dat ook de bak verontrustende geluiden maakt, veel meeer dan normaal, ondanks vervangen drukgroep en koppelingsplaten ... Er is ook een enorme hoeveelheid trilling voelbaar, alsof je non-stop over ribbels rijdt. Wordt erger met gas geven, zakt weg bij uitrollen, gas los.Er zijn ondetussen nieuwe bougies ingezet, en dat leek te werken, maar binnen een paar minuten begon hij te stotteren. Zondag j.l. heb ik de olie vervangen (nu 20W50), en oliefilter, omdat ik toen ook al wat rare geluiden hoorde. Olie was overigens heel erg roetzwart en dik. Radiator is op peil, net als koppelings vloeistof.

Pakking lijkt niet, omdat:
Cilinder 1: Goede compressie
Cilinder 2: Minder compressie
Cilinder 3: Slechte compressie
Cilinder 4: Practisch geen compressie

Hoop dat dit eea verduidelijkt ...

RE: Ernstige problemen SPi motor

Kan evengoed je koppakking eruit liggen!
Een kwaaltje is dat hij tussen cil. 2 en 3 eruit knalt.
Maar zover ik kan zien ligt ie bij 4 er ook uit!

Welke kleur heeft het koelwater?
Zit er witte/creme drap onder je olievuldop?
Rookt hij overmatig uit de uitlaat?
Teveel blauwe rook = olie verbruik, kan dus zijn dat de
koppakking ergens tussen cilinder ruimte en oliekanaal
is doorgebroken.
Teveel witte rook = water, kan dus zijn dat de koppakking
ergens tussen cilinder en waterkanaal is doorgebroken.

Toch maar even het koppie eraf trekken ;)
En vooral NIET te lang mee doorrijden!!!

RE: Ernstige problemen SPi motor

Thx voor de reacties, er wordt voorlopig niet gereden. Koelwater is wat geelachtig, geen sproren van olie of zo. Vloeistof niveau is ook onveranderd. Oliepeil idem. Na Zondag te zijn vervangen, heb ik gekeken of het significant zakt, maar het olie peil is gelijk gebleven, en er is geen smurrie zichtbaar. Olie is nog mooi goudachtig, wel donkerder dan toen het er in ging, maar zeker niet zwart.
Verder is er geen overmatige rook, uitgezondert bij het starten. Dan een heel klein pufje blauwe rook (met je neus erin, ruik je idd olie). Bij stationair draaien, zie ik geen rook uit de uitlaat komen. Ook na langere tijd touren, is er geen rook zichtbaar, wit of blauw.

Eigenlijk denken we er sterk over om de Balmoral een nieuwe eigenaar te bezorgen. We hebben nu een kleine van 1.5 jaar oud, en die past nog met moeite achterin. Dus we gaan over naar een "echte" auto denk ik. Tegen de tijd dat de Balmoral weg is, zal ik hem zeker gaan missen, maar het is even niet anders ... Misschien dat ik later volgend jaar nog wel aan de mini ga, want de wagentjes hebben na 5 jaar wel mijn hart gestolen :).

Maar eerst wil ik deze wel weer een beetje normaal rijdend hebben.

RE: Ernstige problemen SPi motor

De rook bij een kapotte pakking (of kapotte zuigerveren) zal voornamelijk te zien zijn bij gas lossen (bv schakelen) of volgas. Als het nog niet te erg is zal het bij stationair wel meevallen.
Het beste is dus om ff iemand te laten spelen met het gas en dan zelf ff erachter te staan.

RE: Ernstige problemen SPi motor

Topic kan dicht ... We hebben met pijn in ons hart besloten te Balmoral te verkopen. Met de kleine erbij is de Mini niet meer practisch voor ons, en we hebben echt een grotere betrouwbare auto nodig.

Wil niet meteen zeggen dat we nooit meer een Mini erbij nemen, want als je er eenmaal mee besmet bent ... Wie weet deze zomer, dat we gaan kijken voor een Mini erbij. Het was een mooie tijd met de Balmoral :).

Wie weet dus snel weer tot ziens ;)

RE: Ernstige problemen SPi motor

Een grotere auto erbij kopen is geen optie?

Dat heb ik idd gedaan en de Mini erbij.
Na mijn scheiding heb ik een Metro als woon/werkverkeerauto gekocht en de Mini erbij..

Ik ken een gezin die altijd met de Mini rijdt met 2 kids... dus waar een wil is is een weg zou ik zeggen...

RE: Ernstige problemen SPi motor

We moeten vrij regelmatig naar Apeldoorn, en dan is comfort, betrouwbaarheid en rust onderwerk wel lekker. Maar zoals ik al zei, wie weet tegen de zomer ....

RE: Ernstige problemen SPi motor

Topic laten we lekker open staan, dat Balmoral niet langer op zoek is naar de oplossing staat genoteerd ;)

Voor de chat hebben we andere forums en PM ;)