starten doet ie wel, maar ik heb em afgesteld met 20 graden deze zomer, en nu het koude is, merk ik wel dat ie weer niet perfect loopt
minpuntje van carb zullen we maar zeggen
- Login of registreer om te reageren
starten doet ie wel, maar ik heb em afgesteld met 20 graden deze zomer, en nu het koude is, merk ik wel dat ie weer niet perfect loopt
minpuntje van carb zullen we maar zeggen
Ja, hier ook problemen als het koud is.
Nu is het ook wel meteen erg koud 's nachts he.
De afstelling is waarschijnlijk niet optimaal meer. De Choke werkt ook goed?
Verder blijft het moeilijker een motor met koude olie aan te zwengelen, uiteraard.
Hij is vorige week in de garage nog getuned. Maar volgens mij heeft dat geen invloed op het startproces. Bij het starten hoor je wel hing-hing-hing, maar geen vroem. De choke doet duidelijk zijn werk als ie draait.
Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat, met de koude olie. Als ik nu een half uur voor het starten een straalkacheltje onder de motor zachtjes laat verwarmen, of zeg ik nu iets heel idioots en is dat brandgevaarlijk?
Ik kan me herinneren van de jaren '80 dat mensen met kou in alle soorten auto's vaak startproblemen hadden. Hebben MPI en SPI rijders hier geen last van? Maar die hebben dan vast weer andere nadelen.
Ingediend door Belske op wo, 16-12-2009 12:33
Je geeft zelf eigenlijk het antwoord op je startprobleem, de accu.
"Vanaf de SUV (met waarschijnlijk een dikke accu) starte hij wel.
Buiten het feit dat carburateur motoren moeilijker starten als het kouder wordt is de accu in de winterdag de hoofdoorzaak van startproblemen.
Dit komt omdat de startcapaciteit van een accu berekend wordt bij een gemiddelde temperatuur van 18 graden celsius, met als gevolg dat bij een temperatuur van 0 graden de startspanning ± 2 volt minder is.
De oorzaak is dat een accu voor elke graad minder buitentemp. ± 0.1 volt spanning verliest en zo bij ± 0 graden nog maar ± 10 volt kan leveren met als gevolg dat mede door het starten de spanning nog verder inzakt zodat de spanning die overblijft voor de bobine onder het minimum van 9 volt komt en geen of een hele zwakke vonk produceert.
Dit verklaart ook het gegeven dat een motor soms aanslaat op het moment dat bij het starten de contactsleutel losgelaten wordt omdat de bobine dan wel net voldoende spanning krijgt.
Je kunt dit (gedeeltelijk) opvangen door een accu te plaatsen met een hogere Ah capaciteit, bijv. inplaats van de standaard 44Ah een 60Ah waardoor de startmotor makkelijker en sneller draait en zodoende minder spanning (volt) nodig heeft en er voldoende overblijft voor de bobine om een vonk te produceren.
Verder is het belangrijk om alle verbindingen vanaf de accu naar de startmotor en bobine,zoals accupolen en klemmen, verbindingen op het startrelais en startmotor waar de startstroom doorheen moet goed schoon en corrosievrij het hebben en te houden want elke verbinding is een weerstand en zal de stroom (Amp.) negatief be-invloeden.
Succes.
Belske,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het is een logische verklaring waar ik nog niet op gewezen was. Ik heb ook recentelijk een batterij maintainer/conditioner gekocht. De accu is dus altijd wel vol geladen, wanneer ik 'm probeer te starten. Het display van de lader geeft ook aan dat ik met 13,4V gewoon voldoende stroom moet leveren. Omdat ik dus ook dacht dat het niet voldoende vermogen had, heb ik de krachtigste accu gekocht die ook een Cooper zou moeten starten (330 was het getal, is geloof dat het dan om 330 Ampere gaat).
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat alle Mini met carb nu niet kunnen starten, daarom ben ik benieuwd naar ervaring van anderen met dit weer.
De mijne start binnen 5 seconde met choke 1/2 open. Ik heb hem laten afstellen bij een garage iets van een maand terug toen het al wat kouder was. Hij loopt stationair bij warme motor soepel en constant (+/- 900 tpm).
Ik heb een 1000je uit '87 met net nieuwe contactpuntjes, rotor, condensator, bougies etc.
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 16-12-2009 13:20
de scandinavische oplossing zou voor de hand moeten liggen: blokverwarming.
(AFAIK heeft Johnmar die ooit in 1 van zijn mini's ingebouwd .. lang geleden)
groetjes,
Theo van den Bogaard
Niet met straalkacheljes gaan werken of iets dergelijks, het is gevaarlijk met al die olie rond het blok.
Je hebt ook van die handige starthulpjes, iets voor jou?
G-Bee schreef:
Je hebt ook van die handige starthulpjes, iets voor jou?
Welke bedoel je? Ik heb wel eens iets zien liggen wat lijkt op een startkabel die je in het stopcontact stopt. Is dat wat je bedoelt?
Ingediend door Belske op wo, 16-12-2009 13:47
Een accu van 330 Amp lijkt mij onwaarschijnlijk omdat je dan praat over een accu die in zware vrachtwagens en aanverwante voertuigen gebruikt wordt.
In bijv een streekbus zitten twee accu's van 200 Ah.
Daarnaast is een accu van 330 Ah zo groot dat hij niet eens in je kofferbakje past, en zo zwaar dat je hem alleen niet eens kunt tillen, en daarnaast is je 60 Amp dynamo niet in staat om deze accu volledig bijgeladen te krijgen en te houden tenzij je de motor bijv. dag en nacht laat lopen.
Op je accu zit als het goed is een merksticker waar ergens opstaat wat de maximum capaciteit is, bijv. 48Ah wat wil zeggen dat de accu in top conditie en onder de gunstigste omstandigheden een stroom kan leveren van maximaal 48 Amp bij volle belasting en dat een uur lang.
Als je dan bedenkt dat je startmotor al gauw een stroom (Amp) wegtrekt van 100 tot 150 Amp dan kun je je voorstellen hoe gauw een accu uitgeput raakt bij het starten, en zeker in temperaturen zoals die nu zijn omdat het voltage dan ook mee gaat tellen.
De 12 volt moet je zien als het transportmiddel voor de Amperes samen met de dikte van de accu kabel, en zoals gezegd bij koud weer levert de accu voltjes in en daardoor zal het beschikbare amperage dat verplaatst (moet)worden ook minder zijn.
Vergelijk het maar met een waterleiding waarbij de leiding het transportmiddel is (Voltage) en het water de stroom (Amp).
Als ik op een 15 mm waterleiding 1 bar druk zet(Amp.) en ik zet de kraan open dan komt er in een minuut bijv. 25 liter water uit.
Als ik er 4 bar druk op zet komt er in een minuut 100 liter uit.
Als die leiding nu gedeeltelijk bevroren is zal er met die 4 bar druk geen 100 liter uitkomen maar bijv. maar 50 liter, en zo moet je dat ook met een accu zien.
Ik heb gisteren met de fohn mijn accu staan verwarmen, met een starthulp kon ik uiteindelijk 40 min. later naar mijn werk gaan
Ik neem nu 's morgens de Trabant mee, die doet het wel en 's middags als ik thuis kom doet de mini het wel weer en rijd ik daar weer in...
Sja tis wat behelpen maar het lukt wel!
Bedankt voor de waardevolle input. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb, maar Inimini geeft mij een idee. Ik zal mijn accu eens binnen in huis zetten, kijken wat er dan gebeurt.
Belske, zo duidelijk heb ik het verschil tussen ampere en volt nog nooit eerder uitgelegd gekregen. Die zal ik onthouden! Maar een ding klopt niet: waarom start mijn Mini dan wel direct als ie eenmaal op gang gekregen is en weer uit gezet wordt. Sleutel draaien en hij start dan gelijk. Ik vind een verklaring van koude olie dan iets logischer. Maar ik zal het eens met een warme accu proberen.
macnavi schreef:
maar Inimini geeft mij een idee
Gossie, wijsheid komt met de jaren bij mij, dat ik nog eens iemand op ideeen zou brengen...
Wat ik ook doe is een klein gastendoekje om het handvat binden, zo vriest mijn indrukknop niet vast
Op de accu staat 330 Amps. Deze zit erin:
http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor ... &langId=-1
We hebben sneeuw hier in London, dus starten of niet, rijden in de Mini gaat hoe dan ook vandaag niet gebeuren.
Ik heb de vorige accu binnen gezet en aan de lader gehangen. Vanmiddag of morgen maar eens kijken of dat werkt. Stel je voor als je een weekend weg gaat met de Mini, met de accu het hotel binnen komen. Wel goede anti-diefstal.
@Inimini: "indrukknop"? Mijn Mini staat in de garage, dus welk probleem je ook bedoelt, ik denk dat dat een buiten-sta probleem is?
me eerste winter die ik met me mini in ga, tot nu toe nog geen problemen gehad met bevroren sloten
ik merk wel toen ik van de zomer starte dat hij binnen een seconde start, en nu 2-3 seconde duurt, maarja die seconde redden me ook niet
Maar ja wij moeten nog, aanvriezende, sneeuw krijgen. Met starthulp bedoelde ik inderdaad zo'n draagbare accu.
Ik vindt het in en uitbouwen van een Mini accu best lastig.
Lastig niet, want ik heb die beugel er niet op zitten. Bij mij is het een kwestie van de twee kabels losschroeven en eruit tillen. Maar nu ik dus ook nog de oude accu heb die waarschijnlijk nog gewoon goed is, kan ik er eentje binnen zetten en een in de Mini laten. Als ie dan niet start, kan ik die van binnen erin zetten. Of misschien zelfs jumpstarten met de "warme" accu wil werken, wellicht. Weer dingen om te experimenteren.... Als de lente begint ben ik er wel uit...
Ingediend door Belske op wo, 16-12-2009 20:23
@macnavi,
Ik heb even gekeken naar de Halfords accu, en daar staat inderdaad 330 Amp op maar dat is het piekvermogen wat de accu voor een heel korte periode kan leveren.
M.a.w, een startmotor of ander apparaat dat 330 amp vraagt kan theoretisch onder normale omstandigheden aan het draaien gebracht worden.
Hoelang hij draait en met hoeveel kracht is echter een andere vraag.
Hij zal dit hooguit enkele tientalle seconden volhouden en dan zal hij inzakken en opgeven.
Wat echter ook op de accu staat is AH 45.
Dat is de werkelijke "waarde" van de accu, en dat is onder normale omstandigheden en bij temperaturen goed boven nul wel voldoende voor een Mini om te starten.
Dat hij onmiddelijk start als hij eenmaal gelopen heeft is normaal want dan heeft alles rond gedraaid en is er reeds een beetje temperatuur in de motor wat alles wat soepeler maakt inclusief de olie.
Tevens heeft de accu dan al wat laadstroom gekregen waardoor ook de accu beter zal presteren omdat dat warmte vrijmaakt in de accu. (de fohn tip van Inimini en het 's-nachts binnen zetten van de accu)
Off topic,
There is snow in Limburg too.
Succes.
Ik dacht altijd dat een aanzienlijke hoeveelheid van de brandstof condenseert op het inlaatspruitstuk en cilinderwanden. Hierdoor start de mini moeilijk. Als de motor even heeft gelopen, dan zijn deze onderdelen iets opgewarmd waardoor het condenseren afneemt waardoor de auto makkelijker start.
Vervelend, zoveel mogelijkheden. Wordt het helemaal moeilijk, zeker voor mij met nauwelijks autokennis, om het probleem op te lossen. Toch maar, als de sneeuw weer weg is, naar de garage.
Ik heb een warme accu als tweede accu aangesloten (rood op rood, zwart op de chassis), maar ook dan start ie niet. Helaas.
hierzo starten en gaaan!! ok t is wel zo dat ie in t begin wat rauwig loopt maar de rest geen problemen op dat gebied maar daarintegen de tankdop zat wel ff vast gevroren is inmiddels ook weer opgelost
Starten gaat hier wel oke. De Trabant start meteen. Sja Oostduitse kwaliteit he Moet alleen krabben aan de binnenzijde...
De mini's accu doet het wel als ie warm is, maar nu gaat de motor niet meer aan. De accu heeft wel genoeg power rond te gooien, maar helaas hij start niet. Gelukkig heb ik 2 weken vakantie en heb ik de Trabi nog!
Bij mij is het met de ene mini starten en lopen, de andere moet echt aan de startkabels, maar dan is het ook meteen lopen. Dus even nieuwe accu erin en beide lopen weer zoals het moet!
Wissel de accu's eens om voordat je een nieuwe koopt en kijken of dat daadwerkelijk het geval is.
Belske schreef:
Wat echter ook op de accu staat is AH 45.
Dat is de werkelijke "waarde" van de accu, en dat is onder normale omstandigheden en bij temperaturen goed boven nul wel voldoende voor een Mini om te starten.
Ik wordt zelf een beetje scheel als men allerlei natuurkundige grootheden en eenheden lukraak met elkaar gaat gooien.
V = voltage => spanning
A = Ampere => stroom (in dit geval een piekspanning)
Ah = Ampere-uur => Electrische lading (Ah is beetje gekke eenheid, SI is Coulomb)
Ook VRAAGT een gebruiker geen stroom, de stroom die loopt is eerder een gevolg van een spanningsverschil, en de weerstand/spoel etc. van de gebruiker (en het 'verval' in de spanning van de accu als je deze belast).
Maar om eventjes on topic te komen. Ik gebruik mijn auto's erg weinig en heb een soort van oplader waarmee je de accu kan bijladen aan de netstroom zodat ie altijd netjes vol zit. Ik heb eigenlijk niet echt problemen maar je auto binnen stallen scheelt een heleboel.
AAhh kijk es aan wat een luxe:P alles onder handberiek binnen super maarre hierzo ddoe de sneeuw gecrossd ook geen problemen verder alleen de kachelmotor draaid niet lekker veel t elangzaan wat ie anders behoord te doen maargoe de ramen en binnen is t warm
G-Bee schreef:
Niet met straalkacheljes gaan werken of iets dergelijks, het is gevaarlijk met al die olie rond het blok.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/5628 ... html?p=2,1
Dat bedoel ik
Ingediend door leyland 1978 op wo, 23-12-2009 20:35
mijn mini kreeg ik ook niet aan de praat . de haardroger op zijn warmste stand aan de luchtfilter inlaat gelegd en tik hij starte meteen.
Belske schreef:
Een accu van 330 Amp lijkt mij onwaarschijnlijk omdat je dan praat over een accu die in zware vrachtwagens en aanverwante voertuigen gebruikt wordt.
In bijv een streekbus zitten twee accu's van 200 Ah.
.
Misschien heeft hij het over een accu met koudstart 330 Amp.
Dan kom ik op een accu van 44 amp uit.
Een SUV heeft vaak al een accu vanaf 54 Amp. daarvan is de koudstart nog hoger en kan dat verschil al voldoende zijn om je mini makkelijk te starten.
dennisvdh schreef:
De mijne start binnen 5 seconde met choke 1/2 open...
Hier heb ik eigenlijk even een vraag over. Ik heb sinds vorige week een '91 Cooper met een carburateur-motor, en dus ook met een choke. Nu had ik nog nooit een auto met een choke gehad, maar dat went vrij snel.
Mijn vraag is; waarom zou je een auto starten met een choke op 1/2 stand? Mijn procedure is nu:
[list:3qjouea3]
[*:3qjouea3]Choke helemaal uit[/*:m:3qjouea3]
[*:3qjouea3]Eén keer gaspedaal indrukken[/*:m:3qjouea3]
[*:3qjouea3]Starten met eventueel nog een beetje gas als hij aanslaat[/*:m:3qjouea3]
[*:3qjouea3]Choke op 1/2[/*:m:3qjouea3]
[*:3qjouea3]Wegrijden[/*:m:3qjouea3]
[*:3qjouea3]Na een tijdje rijden choke helemaal in[/*:m:3qjouea3][/list:u:3qjouea3]
Start de auto niet altijd beter met volledige choke?
MarijnL schreef:
Start de auto niet altijd beter met volledige choke?
De mijne niet die start t beste als ik de choke maar een kwart uittrek
bij die van mij heb ik van elende de accu er maar uitgehaald en in de dagelijkse auto gedaan.
ten eerste hij start nu toch niet en ten tweede er ligt pekel op de weg
Sat een slechtstartende mini ´t beter doet wanneer je ´m op een suv aansluit komt niet door zijn grote accu, maar door het feit dat die suv (als het goed is) zijn motor heeft draaien. Zijn dynamo geeft meer dan voldoende stroom.
Een andere mini met draaiende motor zou het ook prima aan moeten kunnen (als zijn dynamo niet stuk is
ik had ook problemen met starten.
Ik heb mijn luchtfilter met ducktape dicht gemaakt...(er zit een ovaal K&N luchtfilter op mijn 1300 blokje)
Start als een tierelier.....
In het voorjaar haal ik die tape er weer af.
Nu kan ie niet bevriezen...
andere tip: Leg een oude deken savonds op je motor...dus lekker toedekken voor het slapen gaan....geen problemen meer sochtend..( wel ff de deken dan verwijderen hé, maar dat snappen jullie zelf ook wel, toch?)
succes
Eric
Eric500 schreef:
Ik heb mijn luchtfilter met ducktape dicht gemaakt...(er zit een ovaal K&N luchtfilter op mijn 1300 blokje)
Waar haalt hij dan zn lucht vandaan om te draaien, waarschijnlijk ergens anders vandaan(langs pakkingen ed) en die zijn waarschijnlijk ongefilterd dus kan je beter je standaard luchtfilterhuis monteren totdat de winterse tempearturen voorbij zijn...
Allemaal handige Tips.. Misschien had ik me deze winter wat beter moeten voorbereiden, Vanochtend was ik ook echt aan de beurt.. Accu leeg gestart ... Vanmiddag maar s met de Fohn van het vrouwtje aan de gang dan!
Kan iemand mij misschien vertellen waar dit probleem nou echt vandaan komt?
'even" uitleggen gaat me niet lukken. Hiervoor moet je toch een stukje chemie kennen en de werking van de batterij. Op een ander forum heb ik een artikel gevonden waar ik me helemaal in kan vinden. ik heb dus maar even een stukje over de temperatuur eruit geknipt. Zelf moet ik ergens tussen mijn documenten een grafiek hebben waarin duidelijk wordt wat het verloop van de capaciteit t.o.v. de temperatuur doet. Als ik dat gevonden heb zal ik het ook nog even posten.
Het mag duidelijk zijn dat als de accu verwarmd wordt de capaciteit weer stijgt en als de auto warm binnen staat de olie ook minder dik is als bij vrieskou.
Hier het artikel dat ik gevonden heb!!
[i:3c7k87i6]Een "lege" accu sulfateert waardoor de capaciteit afneemt. Hoe minder geladen des te eerder de accu onvoldoende energie levert onder gestelde condities.
Bij een buitentemperatuur van ongeveer 27 C. heeft de accu een optimaal vermogen. Tot 10 graden wordt de startcapaciteit weinig beïnvloed. Rond het vriespunt daalt de startcapaciteit tot 60% en stijgt de verlangde startenergie tot 175%. Bij -18C. heeft een nieuwe accu nog maar een capaciteit van 40%. Bij die temperatuur is de benodigde startenergie gestegen tot 250%.
Een autoaccu is een startaccu speciaal geconstrueerd voor vele stootbelastingen. De dunne platen worden bij het starten slechts oppervlakkig beïnvloed. Deze accu's hebben juist meer te lijden als ze bij stilstaande motor langdurig stroom moeten leveren. Een langdurige ontlading werkt namelijk op de binnenzijde van de platen. Het nalaten de lichten uit te zetten, is slechter voor de accu dan het maken van een de accu dan het maken van een aantal starts.
[/i:3c7k87i6]
Ingediend door reusels_hollanderke op za, 13-02-2010 17:21
met mijn mini nog geen ervaringen want die staat nog altijd in restauratie.. Met mijn crossmotor wel problemen gehad vandaag, zat iets te weinig antivries in mijn koelvloeistof dus helemaal bevroren
Nou, we zijn eruit! Een vriend van de Middlesex Mini Club hier had aangeboden om eens te komen kijken. Mijn Mini staat al sinds voor het begin van dit draadje (december 2009) stil omdat ie niet kon starten. Zo af en toe probeerde ik 'm weer eens te starten, maar met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. De accu is vervangen, dat was het dus niet. Nu dacht ik dat het de kou was, maar de reacties in dit draadje maakten eigenlijk duidelijk dat dat het niet echt kon zijn. Die van mij staat altijd in de garage, dus extreme kou heeft het niet te verduren.
Na alle kabels (voor de aarde) nagelopen te hebben, kreeg de vriend argwaan toen ie de zwakke vonk van de bougie zag. Hij heeft de 'coil' (spoel? In ieder geval dat ronde ding linksvooraan, waar alle bougiekabels hun 12V van krijgen-Minispares art. GCL132) vervangen en boem, gelijk starten. De stroom naar de bougies was te laag om een goede vonk te geven.
Tenminste, daar lijkt het nu op. Een paar dagen stil laten staan en dan nog eens proberen te starten en ik weet meer. Maar het zou wel heel raar zijn als dit het niet is. Handig, zo'n Mini club!
Ja, dat is nog de vraag. Die er in zat was 12 volt, maar er gaan twee kabels heen waarvan een 'resisted' zegt. Is er een 12 en 9 volt coil? En hoe weet ik zeker dat ik de juiste heb?
die 12 volt draad geeft als het goed is alleen stroom tijdens het starten, zodat je op dat moment een sterkere vonk hebt. als de motor loopt krijgt ie alleen nog stroom van de 9 volt draad.
waarom er niet gewoon altijd 12 volt op de bobine staat weet ik ook niet, lijkt mij niet verkeerd...
easy2 schreef:
waarom er niet gewoon altijd 12 volt op de bobine staat weet ik ook niet, lijkt mij niet verkeerd...
Zodat je bobine niet doorfikt??
Ik heb daarover een hele goede link gekregen, die precies uitlegt hoe het werkt, waarom en welke je nodig hebt:
http://www.calverst.com/articles/EL-Ign ... ystems.htm
RE: Ervaringen met (niet) starten bij kou
Ingediend door macnavi op wo, 16-12-2009 11:41
Ik wil graag eens horen of jullie Mini's anders reageren als het kouder wordt.
Ik heb een twin carb Mayfair en het lijkt erop dat des te kouder het wordt, des te moeilijker hij te starten is. In september had ik geen enkel probleem, maar naarmate de winter naderbij kwam, des te moeilijker hij te starten was. De afgelopen weken is het zelfs bijna onmogelijk. Een nieuwe accu bracht geen verbetering, maar hij startte meteen toen ik 'm aan de accu van de SUV van de buurman hing. Als ie eenmaal een keer gestart is, kun je 'm uitzetten en start die daarna wel meteen weer. Ik zou het kunnen verklaren doordat bijvoorbeeld de benzine en contactvonk nog niet met elkaar in contact zijn, maar na een keer starten wel.
Wat 1 x heeft geholpen, maar daarna niet meer: gas geven, duwen
Dus hoe is dat met jullie? Geeft de kou meer startproblemen?