Euro 95 of Euro 98

RE: Euro 95 of Euro 98

Ik heb een mini cooper uit 1991.
Heb een paar maanden geleden de katalysator laten verwijderen en een stage 1 kit laten monteren.
Kan ik in deze combinatie nu het beste euro 95 of euro 98 (gelood) tanken ? Wat is het beste voor het blok ?

RE: Euro 95 of Euro 98

Als het verder een standaard blok is, is Euro 95 prima. Dat moet erin volgens de specificatie. Euro 98 kan dan geen kwaad, maar is gewoon zonde omdat het duurder is. Heb je een "hetere" motor, met meer compressie, etc., dan wordt Euro 98 raadzaam omdat dat klopvaster is.

RE: Euro 95 of Euro 98

Bingo. En die loodvervanger is ook niet nodig als je blok al voor loodvrije benzine geschikt is. Eelke: nog 2 berichten dan zit je op de 5000!!

RE: Euro 95 of Euro 98

Hugo schreef:
Eelke: nog 2 berichten dan zit je op de 5000!!



5000 - 4898 = 2 :?

RE: Euro 95 of Euro 98

OK bijna goed. Ik ben pas vanaf 4 uur vanmorgen bezig, ik zal er voor vandaag mee stoppen..............

RE: Euro 95 of Euro 98

Dan komt Eelke morgen wel op 5000 posts ;)

RE: Euro 95 of Euro 98

Op Ron 98 kun je ook zuiniger rijden. De verbrandingswarmte is evenals de klopvastheid hoger waardoor je het pedaaltje minder ver hoeft in te trappen. Met Ron 98 valt hierdoor ook iets meer vermogen uit je blokkie te halen. Verschillen zijn klein maar kenners zeggen het te merken.

RE: Euro 95 of Euro 98

Schamp schreef:
Verschillen zijn klein maar kenners zeggen het te merken.




maar in een standaard minimotor (stage 1 is niet echt exotisch) niet te merken.

als je je onsteking vroeger zet, zal met super98 ook minder last van pingelen hebben. Als hij nu sowieso niet pingelt gewoon lekker 95 blijven tanken! :)

Wouter

RE: Euro 95 of Euro 98

Dennis_P z'n probleem heb ik even gesplit (nee, dat is geen pingelen wat je beschrijft).

RE: Euro 95 of Euro 98

een licht rateltje,wat verandert bij toeren veranderingen

lijkt een beetje alsof een klein draadje tegen je fan aan komt

RE: Euro 95 of Euro 98

Eelke schreef:
Dennis_P z'n probleem heb ik even gesplit (nee, dat is geen pingelen wat je beschrijft).



:? nu ben ik even in de war

RE: Euro 95 of Euro 98

Dat komt omdat je niet moet reageren als ik aan het splitten ben :P Wat Dennis beschreef in de gesplitte post is geen pingelen, bedoelde ik.

RE: Euro 95 of Euro 98

Persoonlijke ervaring.
Ik merk wel dat de motor in zowel de mini als de twingo stationair beter loopt op '98 t.o.v. euro 95. Maar dat doen ze ook op Shell Pura. Indien je motor beter loopt op '98 kun je om budgetredenen om en om tanken, of indien je korte stukken rijdt, '98 en voor langere ritten '95. I.v.m. reiniging van de motor.

RE: Euro 95 of Euro 98

Persoonlijk tank ik steeds 98 omdat mijn mini dan zuiniger rijdt en ik het prijsverschil met 95 er makkelijk uithaal.

RE: Euro 95 of Euro 98

Haal jij het er echt uit? WOW, zal wel aan je MPI liggen maar met die van mij met zijn lompe engelse carb. redt ik dat toch echt niet.

Ligt misschien ook wel aan het feit dat als ik 1 pk meer heb ik die ook wil gebruiken. Oftwel mijn gaspedaal is meer een aan/uit knop dan een doseringsapparaat.

RE: Euro 95 of Euro 98

Mijn mini verbruikt over korte afstanden ongeveer 7.5l/100km. Wat meer als ik constant aan het racen ben maar nooit meer dan 9l. Als ik lange afstanden doe kom ik met 6l per 100km toe. (Als ik op 98 rijd. Met 95 zou dat ongeveer 8.5 a 9l zijn ipv de 7.5 nu.)

RE: Euro 95 of Euro 98

Ai, ik heb 'maar' een 1000-tje maar als ik rustig tuf over 80-wegen haal ik de 1:20 wel, daar hoef ik niet teveel gekke dingen voor te doen. Ook elke dag van Utrecht naar Amsterdam half in de file kan ik één week (5 dagen dus) bijna op 1 tank doen, wat ook weer een 1op16 betekent. Echter een open snelweg en goed doorblaffen over 80-weggetjes kom ik dik onder de 1:10. Heb zelfs een keer van Eindhoven naar Schiphol volgas afgelegd en dat kostte me dus bijna een volle tank van 25 liter. Kwam ik uit op 1 op 5!!!! Een vriend van me die achter me aan reed met een Transam, was minder peut kwijt. Dit alles met '95.

Zolang je rustig rijdt en tuft is een mini een prima auto qua verbruik, maar helaas is doorscheuren en met twee wielen over een rotonde blaffen toch net het leukste!

RE: Euro 95 of Euro 98

Hee, een bekende discussie,

Misschien een idee voor een topic "Hoe zuinig is jouw mini?"

RE: Euro 95 of Euro 98

HOi,

Is die zeemax mini van joud ie groene?? DIe is tegek. BEn je la lid van Mini CLub Zuid Holland?
Kom anders gewoon een keer kijken als we samen komen,. Kijk maar op http://drive.to/mczh

Mvg Cyril

Penningmeester MCZH
En mijn broer woont in R-dam op de beukelsdijk

default

RE: Euro 95 of Euro 98

ff weer een stomme vraag hoor.

Onder mijn motorkap staat een plaatje 95 RON, betekent dat dat het minimum octaan gehalte wat er in moet. Dus ik kan ook gewoon 98 of in Dld 100 tanken ??????????????????

groeten
Pascal

RE: Euro 95 of Euro 98

Onder mijn motorkap staat een plaatje 95 RON, betekent dat dat het minimum octaan



euro95 is prima dan!

Wouter

default

RE: Euro 95 of Euro 98

Maar ehhhhhh :? wel of niet hoger er in gooien dan

RE: Euro 95 of Euro 98

hoger kan altijd, lager liever niet...(gevaar van pingelen)

Wouter

RE: Euro 95 of Euro 98

Ligt het aan mij, of bestaat bij jullie ook het gevoel dat de motor na een tankbeurt bij sommige tankstations (niet per merk benzine) slechter loopt dan bij de ander. Niet alleen gevoelsmatig, maar dat de motor echt gaat pingelen. Ik ben niet de enige, zelfs collega's is het opgevallen.

Met name indien een station in navolging op een prijsvechter in de buurt de prijzen verlaagt heb ik wel eens het idee dat er goedkopere Normaal ('90 ron) i.p.v. euro '95 wordt verkocht voor de prijs van euro met korting. Dit omdat "normaal" (vertaald uit het Duitse "Normal" normaal niet in NL verkocht wordt (net als 100 RON benzines).

Bestaat hier eigenlijk toezicht op.

RE: Euro 95 of Euro 98

Even weer een oudere topic omhoog halen.

Ik weet namelijk ook niet wat ik nou moet tanken. De vorige eigenaar heeft er een Metro (1.3) motor in geplaatst. Maar wat kan ik dan het beste tanken? Ik snap er niets meer van met die loodvrije koppen en al die verschillende benzine's bij de tankstations...

RE: Euro 95 of Euro 98

Ik weet namelijk ook niet wat ik nou moet tanken. De vorige eigenaar heeft er een Metro (1.3) motor in geplaatst.



Uit welk jaar is de metro-motor? Check anders het motornummer eens.

Wouter

default

RE: Euro 95 of Euro 98

Ook in mijn mini ligt een 1.3 metro motor. Deze komt uit '89, is hiervoor euro 98 het beste of volstaat euro 95?

RE: Euro 95 of Euro 98

Ook in mijn mini ligt een 1.3 metro motor. Deze komt uit '89, is hiervoor euro 98 het beste of volstaat euro 95

?

als hij niet pingelt met 95, gewoon 95 tanken. Als hij beter loopt met 98 moet je dat tanken.

check wel even of hij loodvrij is, volgens mij is 89 omslagjaar. zie bijvoorbeeld link en kies voor "technical".

Wouter