Euro 95 of V Power??

RE: Euro 95 of V Power??

Hej allemaal! IK haal vrijdag mijn Mini op!! Ben zo blij als een klein kind en kan niet wachten om eindelijk mijn handtekening op het registreringsbewijs te zetten! Heb afgelopen vrijdag proefgereden en nu gaan ze voor mij 2 kleine plekjes behandelen en een radio met luidsprekers plaatsen! Afijn ik heb een vraag en daar gaat het om!

Ik woon in Zweden..... en tank mijn 'gewone' auto (bj 2000) altijd met Shell V power! Dit is eigenlijk Euro 99 en mijn auto rijd super op deze brandstof! aangezien ik een oude volvo van 1995 heb gehad en die niet lekker liep op V Power betwijfel ik of mijn Mini er lekker op zou gaan lopen (Mini heeft ook Bj 95)

Wat is jullie ervaring??

Groetjes Lilian :D

RE: Euro 95 of V Power??

het beste kun je aan de verkoper vragen wat hij erin deed

gelood/ongelood? 98 of 95 ?


als je 98 moet tanken kun je dat het beste doen/ uit ervaring weet ik dat ik (98) ook vpower erin kan doen, maar 95 loopt mijne niet lekker

als je een gewone hebt vor 95 zou ik gewoon 95 pakken, eventueel eens een keertje vpower proberen

grts Jaron

RE: Euro 95 of V Power??

Bedankt voor het snel reageren! Ik heb nog tijd hahaha!

Mijn Mini is van 95 en reed voor het eerst in 1996. Ik zal gewoon ff vragen aan de verkoper. Misschien rijd ie idd ook gewoon beter op V power! Euro 98 hebben ze niet bij de Shell maar in de stad waar ik werk wel!! Gewoon testen dus?

Greetz

RE: Euro 95 of V Power??

In Nederland verschilt V power niet zo veel met gewone euro 95. Zie dit topic:
viewtopic.php?f=5&t=7039&hilit=vpower&start=15

Als het in Zweden daadwerkelijk 99 is, dan moet je even een kijkje nemen in dit topic: viewtopic.php?f=5&t=83&hilit=benzine+euro

RE: Euro 95 of V Power??

Hej! Ja toen ik mijn vraag had gesteld kwam ik je linkjes tegen idd.....Maar kon eigenlijk niet weg wijs worden over de leeftijd van de Mini's vandaar!

Maar erg bedankt voor jullie hulp! ;)

RE: Euro 95 of V Power??

Als je auto niet lekker loopt met een andere benzine (lees ander octaangetal), kan het zijn dat je de ontsteking iets moet (laten) aanpassen.
Waarschijnlijk is het dan weer ok.
Men zegt dat V-power iets meer reinigd en dus iets beter is voor de motor (heb ik van horen zeggen, zelf geen ervaring).

Groet ron

PS, uit welke stad/omgeving van Zweden kom je? Ik kom de laatste tijd nogal eens in Zweden.

RE: Euro 95 of V Power??

Hej! Tja uitproberen kan ik pas vrijdag en ga eerst gewoon vragen wat de vorige eigenaar altijd heeft getankt! Wel zo veilig denk ik. Voor dagelijks gebruik heb ik een Ford Cougar en die rijd super op V power en zelfs zuiniger! Das mijn ervaring maar goed bij een oudere auto wil het niet zeggen dat het beter is natuurlijk, dit omdat mijn Volvo (bj1990) er helemaal niet lekker op liep! Verschilt per auto denk ik! Ik was nieuwsgierig wat jullie gebruiken! :)

Ik woon in de buurt van Varberg dat ligt onder Gothenburg

RE: Euro 95 of V Power??

Gewoon een kwestie van proberen dus. Waarschijnlijk heb je een injectie systeem, die past zich eigen aan (als het goed is).

Groet ron

Ik kom vaak in Tibro en eerdaags ook in Orebro.
Laatste trip was in November naar Bredbyn (tussen Sundsvall en Umea, ten tijde van -37)

RE: Euro 95 of V Power??

Ik zal het gaan beleven! Kan niet wachten... dagen duren veeeeel te lang nu! Maar goed geduld is een schone zaak zegt men dan!

Örebro ligt niet bepaald hier in de buurt.... is ietwat noordelijker hahaha!
Wel leuk dat je vaak hier in het mooie land komt!

RE: Euro 95 of V Power??

Ach, als je vanaf Schiphol/Amsterdam naar Orebro rijdt, is Gothenburg niet zo ver om ;) .

En ja, een nieuwe mini/auto is altijd spannend/leuk (ook al ben je aan je 15e mini/25e auto toe).

Groet ron

RE: Euro 95 of V Power??

Dit word mijn eerste Mini! En nadat ik zoveel lees hier begint het steeds meer te kriebelen! Ik ben op de Mini gekomen omdat ik een kleine garageopening heb hahahha! Daar kan geen normale auto door! Afijn de Mini straalt veel uit en dat wat ik erover zie en lees maakt mij alleen enthousiaster! De Mini die ik krijg is altijd alleen in de zomer gebruikt. Alle papieren zijn erbij en heb zelfs de gegevens van de oude eigenaar die hem 9 jaar heeft gehad! Een superdeal en een heel erg blije Lilian! :D d:)b

Zodra ik weet hoe de Mini rijd (Op welke brandstof) laat ik het weten hier!

Groetjes!

RE: Euro 95 of V Power??

Gefeliciteerd met je minitje enne als je hem heb wel ff foto´s plaatsen

RE: Euro 95 of V Power??

Deze heb ik met de telefoon gemaakt tijdens mijn proefrit en helaas is de kwaliteit dus niet zo super! :?

RE: Euro 95 of V Power??

Leuk minitje.

Groet ron

RE: Euro 95 of V Power??

Terugkomend op de oorspronkelijke vraag: Een Mini uit 1995 moet het op zowel euro 95 als V-power prima doen.

RE: Euro 95 of V Power??

Bedankt heren en dame voor jullie reactie.

Heb jij ook nog een 'jonge Mini' Ivo? Of ervaring met V power in dit geval?

Groetjes

RE: Euro 95 of V Power??

V-power is gewoon euro 95 met adaptieven, het octaan getal blijft 95 echter is er meer ethanol toegevoegd waardoor het 97 gaat heten.
Zelfde verhaal van ethanol geld ook voor de exxelium van total, de 98 van Gulf etc etc.

RE: Euro 95 of V Power??

Ik rijd altijd op V-power met Shell loodvervanger (nee heb geen aandelen in Shell). Rijdt goed... Als ik euro 95 van bv. Texaco erin gooi merk ik wel verschil in accelereren...

In het originele Mini boekje staat ook 'Min. RON 97, of hoger.

Van de Shell site:
"Shell V-Power is ook een brandstof met een hoog oktaangetal (97 RON) die het vermogen van vele moderne motoren maximaliseert door een aangepaste ontstekingstijd."

"Het is niet alleen de brandstof. Het is het gevoel van rijden met Ferrari-racebrandstof op een gewone weg." Dat is dan wel heel erg overdreven ;)

RE: Euro 95 of V Power??

In mijn '91er Cooper gaat gewoon Euro 95.

default

RE: Euro 95 of V Power??

vanaf ongeveer 1989 kan je ongelood tanken. Ik heb ook een tijdje euro 98 Ultimate getankt. Daar liep de Mini wel iets soepeler op, voor de rest geen verschil. Alleen is 98 duurder voor je portomonee.
Dus gewoon lekker euro 95 tanken :P

RE: Euro 95 of V Power??

Volgens mij woont mini-lilian in Zweden.
En volgens mij is de samenstelling van de benzine daar net iets anders....

(volgens een van mijn Zweedse collega's, welke vroeger veel bij Shell gewerkt heeft)

Groet ron

RE: Euro 95 of V Power??

Mini Lilian woont in Zweden idd! En hier is V power Euro 99..... dus geen 97 of 98.... Vandaar mijn vraag om V Power. Ik neem aan dat als V power 98 eigenlijk bijna hetzelfde is als 99 en dus dan geen kwaad kan voor een Mini 95.... wat een cijfers hihi! Maar goed ik ga het gewoon proberen mits de oude eigenaar het afraad natuurlijk ;)

RE: Euro 95 of V Power??

Oja vergeten te zeggen.... Ik betaal liever iets meer voor de brandstof zodat het motortje beter loopt dan dat ik daarop ga bezuinigen. Wil graag lang genieten van mijn Mini en heb het beste ervoor over! Niet om iemand aan te vallen hoor! Maar mijn Mini is puur hobby voor de zomermaanden. Rest van het jaar mits het natuurlijk mooi weer is staat ie lekker warm in de garage! d:)b

RE: Euro 95 of V Power??

Voor zover ik weet is een te [u:2xlqbvtw]hoog[/u:2xlqbvtw] octaangetal eigenlijk nooit schadelijk. Het probleem met een te laag octaangetal is dat een (moderne) motor met een hoge compressieverhouding, last krijgt van pingelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen

Heb je misschien het (Zweedse) instructieboekje nog? Daar zou wel een advies in moeten staan m.b.t. de brandstoffen op de Zweedse markt. Maar ik heb de indruk dat de benzine daar in de regel een wat hoger octaangehalte heeft, dus ik zou me nergens druk om maken. De auto is toch ook gewoon verkocht in Zweden, als hij spontaan zou ontploffen van Zweedse brandstof was dat allang gebeurd.

Tenzij je stookolie in je tank propt. :+)

RE: Euro 95 of V Power??

Mini Lilian schreef:
Oja vergeten te zeggen.... Ik betaal liever iets meer voor de brandstof zodat het motortje beter loopt dan dat ik daarop ga bezuinigen. Wil graag lang genieten van mijn Mini en heb het beste ervoor over! Niet om iemand aan te vallen hoor! Maar mijn Mini is puur hobby voor de zomermaanden. Rest van het jaar mits het natuurlijk mooi weer is staat ie lekker warm in de garage! d:)b



+ 1 d:)b

RE: Euro 95 of V Power??

Hoi!

Ik denk dat het voor jou mini weinig gaat uitmaken of je 95 of 98 gaat tanken. Zolang je niets abnormaals merkt is het goed. Een injectiemotor gaat meestal iets zuiniger zijn met 98 dan met 95 waardoor het prijsverschil aan de pomp ook weer miniem wordt. Ik heb mij laten vertellen dat octaan wel degelijk te hoog kan zijn, maar dat is bij waardes boven de 100. Normaal krijg je pas problemen met 95 bij een motor met compressieverhouding boven de 10 op 1 en dan nog alleen als je geen klopsensor hebt. Dus bij mini zou 95 volgens mij geen problemen mogen geven :) .

Grtz!

RE: Euro 95 of V Power??

RubenM schreef:
Ik heb mij laten vertellen dat octaan wel degelijk te hoog kan zijn, maar dat is bij waardes boven de 100.



Even voor de topic starter: Let wel dat we het dan over brandstoffen hebben die waarschijnlijk niet eens aan de pomp verkrijgbaar zijn.

RE: Euro 95 of V Power??

In Duitsland kun je 100 krijgen en ik dacht in de buurt van de nurburgring over de 100. Maar inderdaad, hoogst onwaarschijnlijk dat je ze bij de pomp om de hoek gaat tegenkomen.

Grtz

RE: Euro 95 of V Power??

Voornaamste is dat je tankt bij een goed station met veel traffiek, dan zul je nooit problemen krijgen. Zo heb je geen oude benzine. En goede stations bieden ook zuivere brandstof aan. In tegendeel tot die kleine minder goede stationnetjes die meestal de restjes van de tank opkopen bij de raffinaderij. Of je dan geloof hecht aan die toevoeging van additieven dat is eigen keuze. Ik weet zelf niet wat ik ervan moet geloven of wat niet. Ik tank altijd Q8 of Shell, 95 of 98 naargelang het prijsverschil en heb nog nooit problemen gehad met mijn auto (compressie van 10,5 op 1). En zoals iemand al zei is v-power geen 98 zoals sommige mensen denken maar 96 à 97 met additieven.

RE: Euro 95 of V Power??

Nogmaals, de discussie over 95 of 98 hebben we al vaak genoeg gehad. Betreffende topics staan ook gelinked aan het begin van dit topic.

De reden dat dit topic niet aan de bestaande is toegevoegd is omdat we het hier over ZWEEDSE V-power hebben. Dit is dus op geen manier te vergelijken met de Nederlandse.

Dus graag alleen reacties die daar op betrekking hebben, aan ervaringen met de Nederlandse V-power hebben we hier niets.

RE: Euro 95 of V Power??

Hej mensen! Ik heb de gok genomen en er V Power in getankt! Loopt mooi! Ik heb eens in mijn bijgevoegde papieren en boekjes gekeken, het blijkt zelfs dat het beter is om met een hoger oktaangehalte te rijden! Mijn Mini is van oorsprong zelfs Duits! Hij heeft 10.000 KM in Duitsland gereden en door de 1e eigenaar naar Zweden geimporteerd..... misschien was hij of zij net als ik een import-zweed en wilde zijn wagentje niet weg doen! Afijn volgens het duitse boekje staat er dus dat het altijd beter is om met hoger oktaangehalte te rijden. Dit geld natuurlijk voor de jongere Mini's onder ons dus niet degene met loodvervanger! Tevens zijn alle service bonnetjes er nog vanaf de fabriek.... erg leuk om al die papieren en boekjes te lezen! Ben zo blij! :)\\_

RE: Euro 95 of V Power??

Hij is echt heel mooi!!
Hoger octaangehalte geldt zelfs ook voor de Mini's die nog op gelode benzine lopen :)

RE: Euro 95 of V Power??

Ow oke sorry dat wist ik niet! Weer wat geleerd! d:)b

RE: Euro 95 of V Power??

Even een oud topic weer wakker schudden.

Ik ben op zoek naar een mini en heb nu een mini 1000 uit 1985 op het oog, echter met een blok dat nog op benzine met lood zou moeten rijden.

Echter heeft de vorige eigenaar 2.500km op v-power gereden de afgelopen 2 jaar en nooit loodvervanger toegevoegd.
Wat zal hier het risico zijn? En hoe kun je bij aankoop inspecteren of er iets mis is met de klepzittingen?

Ik hoop dat jullie advies uit kunnen brengen? :)

RE: Euro 95 of V Power??

Wanneer hij de motor niet al te zwaar heeft belast, dan hoeft dat verder niet zo'n heel groot probleem te zijn. Als hij 2500 km in twee jaar heeft gereden zal dat waarschijnlijk ook niet zo zijn.

Eigenlijk kun je maar weinig controleren, pas wanneer je de kop demonteert zou je evntueel iets kunnen zien van overmatige slijtage. Mochten de zittingen toch te lijden hebben gehad koop je voor een paar tientjes een andere kop. Veel belangrijker is de hoeveelheid roest !!!

Dennis

RE: Euro 95 of V Power??

Hé..nog een tukker!

Ik zou me zoals Dennis al aangeeft niet al te druk maken: kopproblemen door niet met lood-vervanger te rijden merk je niet met slechts 2500 km..
Als het daarbij blijft uiteraard, want als de eigenaar daarvoor ook 'vergeten' is loodvervanger toe te voegen kun je een probleem hebben.
Ik zou me echter niet al te veel zorgen maken: een eventuele compressietest zegt voldoende over de gezondheid van blok/kop, dus gewoon Euro95 erin mèt loodvervanger (flaconnetje van 250-300 ml, goed voor 10 tankbeurten).
Als de roest aan de carrosserie je niet van aankoop afschrikt, en de rest valt ook mee (remmerij etc)...wat let je?
Wees verstandig en neem iemand met kijk op zaken mee als je gaat kijken..


;)

RE: Euro 95 of V Power??

Juist! Mooi tuffen door het Twentse landschap hier! ;)

Heb zelf enig verstand van motoren e.d. en symptomen als slecht starten, tikken en 'loom' gedrag zouden kunnen duiden op compressieverlies, maar we gaan het zien!

Ik ga in ieder geval zaterdag kijken, roest schijnt hij zo goed als niet te hebben omdat hij al eens gerestaureerd is.

Verder zal ik het een en ander zeker gaan checken, mocht het doorgaan laat ik het zeker weten op het forum! \\:)/

RE: Euro 95 of V Power??

Wouter + Delden... is dat de Wouter uit de (oude?) vrijdagmiddagploeg van Bredel??
Mocht je een paar extra ogen willen, moet je maar een gil geven.
Hengelo is dichtbij...

RE: Euro 95 of V Power??

Inderdaad die Wouter haha, scherp hoor!
Had je een privebericht gestuurd, maar misschien dat er iets niet goed gaat ofzo :+) Was ff benieuwed wie ik voor me had!

Heb ondertussen 2 mini's bekeken, maar allebei rot... en allebei oneerlijk over de staat van de mini, dat ook nog eens.

Maar ik ben blij dat ik ze heb laten staan! Hobby moet leuk zijn, geen ellende veroorzaken! 8)

RE: Euro 95 of V Power??

Denk "tijdelijke opvolger Theo", denk "teamleider montage", denk "oude motorfietsen en Citroën DS"....ping? (lampje dat branden gaat...)?
Ja, die oude motorfietsen en de DS (goedgoed, een ID maar je snapt het) zijn er uiteraard nog steeds,'Brutus' is slechts aan de stal toegevoegd..

Aanbod blijft: mocht je extra ogen willen, just hollar.

P.S: privébericht?? Nixgezienniet

RE: Euro 95 of V Power??

Geen idee wat ik verkeerd doe bij die priveberichten.
Hij blijft lang bij Postvak UIT staan, misschien is dat niet helemaal goed.

Maarr.. het lampje is gaan branden hoor! Als ik een beetje logisch na had gedacht dan had ik er ook zelf achter moeten kunnen komen! :P

RE: Euro 95 of V Power??

Intussen van je begrepen dat je er eentje hebt gekocht.

[size=200:26y15bnr]FOTO'S![/size:26y15bnr]

Of open je een eigen topic..?

RE: Euro 95 of V Power??

Klopt! ;)

Maar kan hem komend weekend ophalen, zal dan wel een topic aanmaken!
Hier even een voorproefje dan:

RE: Euro 95 of V Power??

Leuke kar man.
Ik heb de advertentie van de aanbieder gezien, netjes..
Stoffen bekleding zag ik?
Wat ga/ wil je eventueel nog aanpassen naar eigen smaak?