Expansie vaatje

RE: Expansie vaatje

Ola, ik ben van plan om met mijn mini in Assen (7 mrt) tijdens automaxx met de sprints mee te doen.
Dit om te kijken wat na verloop van de de reëele winst in tijd is op een sprintje na de diverse vormen van tuning.
Nou zijn de regels dat er een expansie vaatje moet zijn voor je koelvloeistof.
Zijn er standaard expansievaatjes voor een mini? Maar hoe werkt het nu mochten er geen standaard vaatjes zijn, kun je ook een expansie vaatje van welk willekeurige ander sloop auto pakken of gaat dat weer niet werken.

RE: Expansie vaatje

Latere Mini's hebben een expansievaatje, ik denk dat het type dat in late carb-Mini's en SPi's ook wel in andere Mini's past, ik weet alleen niet of de aansluiting op de radiateur hetzelfde is.

RE: Expansie vaatje

In mijn cooper carb hebben ze een radiateur van een injectie in gezet... Nou maakt dat niet zo veel uit behalve dat er een extra sensor in zit, maar het overstroompijpje zit op een andere plaats! Een paar graden gedraaid. Nu loopt het slangetje met een klein omweggetje naar het orginele vatje.

Het zal waarschijnlijk zo passen iig!

RE: Expansie vaatje

Toch weer anders bij een carb dus? Ik heb al met een paar dingen gehad dat ik dacht dat het hetzelfde was tussen een Cooper carb en een SPi, maar dan blijkt het toch weer net een beetje anders te zijn. Alsof ze het op de carb hebben geprobeerd en dan op details verandert. Ander voorbeeld is de elektrische fan in het spatscherm. Zelfde idee, maar wel een ander ding dan bij een SPi.

RE: Expansie vaatje

Eelke schreef:
Ik heb al met een paar dingen gehad dat ik dacht dat het hetzelfde was tussen een Cooper carb en een SPi, maar dan blijkt het toch weer net een beetje anders te zijn. Alsof ze het op de carb hebben geprobeerd en dan op details verandert.



Ja er zijn wel een paar verschillen waar je niet bij stil staat!

Je hebt gelijk wat betreft de koelvin... Bij een carb heb je een normaal binnenscherm, met ventilatiegleuven. Bij een spi heb je een rond gat waar de vin achter zit gemonteerd.

Ook de sensor die de elec. vin in moet schakel is anders. De sensor zit bij een carb in het tussenblokje bij de thermostaat, bij spi zit ie in de radiateur.

Ook zo'n expansie tankje van een carb heb ik niet bij een spi gezien, maar daar zit ie onder het scherm gemonteerd.

Ook de bodem is anders bij een spi, daar lopend de brandstofleidingen onder door, het profiel loopt net iets anders.

Misschien heeft het ook wel een beetje met de jaartallen te maken... Maar de modellen ontwikkelen zich toch door.

Het voorsubframe is voor zover hetzelfde bij carb en spi, maar het is wel anders als bij een gewoon 1000tje van bijvoorbeeld '88. De motor zou een halve inch naar voren staan. Ook de voorste balk loopt gebogen, net als bij een automaatsubframe! Normaal is dat gewoon een rechte balk...

RE: Expansie vaatje

je kunt een willekeurig tankje monteren, maar zonder andere aanpassingen zal het alleen als vangbak werken. Sommige Inno's hadden AFAIK ook al een systeem met expansietankje .. volgens mij zit het verschil erin dat bij hogere druk in je koelsysteem dat tankje in het spel komt, maar ook dat de vloeistof weer terug kan als je systeem afkoelt.

(misschien heb je op zo'n circuitdag ook een olie-vangbakje voor je carterontluchting nodig?)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Expansie vaatje

mooi, weet alweer een stukje meer na het lezen hiervan.
er wordt niet gesproken over olie, dus dat laat ik gewoon zo.
vraag 2 dan maar: een officieel expansievaatje is dat los te krijgen bij een minicentre / minionderdelenleverancier?
zo ja ga ik niet moeilijk doen met andere tankjes enzo.
iig alvast bedankt.

RE: Expansie vaatje

Het kan soms verbazen wat voor dom onderdeel ineens niet leverbaar is, maar mijn gok zou zijn dat het gewoon te krijgen is hoor. Anders wel als tweedehands onderdeel.

RE: Expansie vaatje

Zeg blackmini, weet je ook waarom dit moet. Kan zelf niet zo goed een reden verzinnen namelijk.

Als je trouwens dit expensievat op een standaard "oude" radiator zet (carb, 1000) modellen, zal dit niet gaan werken zoals een expansievat dat hoort te doen (slangetje aan overloop-pijpje)Hiervoor dient de radiator wel geschikt te zijn.

Maar als er slechts in de regels staat dat je er 1 moet hebben, zou ik daar niet wakker van liggen, en er gewoon 1 van de sloop halen. Niet te veel aan uitgeven als het toch niet werkt... Tenzij je dus ook je radiator vervangt....

RE: Expansie vaatje

de reden is dat er geen koelvloeistof op het circuit mag komen.
het idee waar iemand mee kwam was een expansie vaatje van een andere auto afslopen aansluiten en aan de achterkant een gaatje maken zodat je nog steeds een "Open Systeem" heb.
ik ga strax eerst de mensen van de DHRA mailen of het in mij geval supernoodzakelijk is.
anders wordt het idd sloopwerk.
als ik een nieuwe radiator haal met expansie vaatje, welke moet ik dan hebben, die van een 1300 cooper bijv. uit de latere bouwjaren of gewoon de eerste de beste met een expansievaatje die voor een 1000 cc of meer geschikt is?
(dit omdat er maybe toch een zwaarder blok in komt maar nog niet meteen)

RE: Expansie vaatje

blackmini1976 schreef:
de reden is dat er geen koelvloeistof op het circuit mag komen.



als je nu een bidon van een fiets neemt, daar stop je dan je overloopslang van de radiateur in. komt er geen koelvloeistof op de baan. en als alles afkoeld zuigt het eventueel uitgegooide koelvloeistof gewoon weer op. wel slang op bodem van bidon hebben.

neem een doorzichtige bidon kan je alles in de gaten houden.

RE: Expansie vaatje

Het zou mij niet eens verbazen of de radiateur anders is... Misschien is de dop alleen maar anders!

Je kunt ook een klein ruitensproeier tankje gebruiken!

RE: Expansie vaatje

mooie ideen, eens kijken wat ze vanuit de DHRA goedkeuren

RE: Expansie vaatje

paneermeel schreef:
en als alles afkoeld zuigt het eventueel uitgegooide koelvloeistof gewoon weer op. wel slang op bodem van bidon hebben.



Ehh.. nee paneermeel. Dat is juist wat ik met mijn eerdere reactie al ontkende. Wat jij schrijft is de juiste werking van een expansievaatje. Zo werkt het dus niet als je de overloopslang van een std. radiateur neemt.

Bij een te hoge druk opent de dop, en zal er inderdaad vloeistof in de bidon komen. ( en dus niet op de baan, tot zover geen problemen dus). Alleen zal ie het er niet meer uitzuigen. De dop zit dicht op veerspanning. Deze gaat open als de druk in de rad. hoger wordt als de veerspanning. Maar bij afkoelen wordt de druk lager, en zal de dop nooit meer "open" gaan. De vloeistof zal dus nooit meer teruggaan.

RE: Expansie vaatje

maakt op zich niet uit als het maar niet op de baan komt.
idee is nog steeds het overwegen waard.

RE: Expansie vaatje

Tuurlijk. Ik zou het zelfs zo doen als ik jou was. Kun je meteen checken of er koelwater in komt. Zo niet, dan zit het allemaal wel OK met jouw koelsysteem.

Ik schreeft het alleen ff als extra info..

RE: Expansie vaatje

Bert schreef:
paneermeel":21s7w5bf] De dop zit dicht op veerspanning. Deze gaat open als de druk in de rad. hoger wordt als de veerspanning. Maar bij afkoelen wordt de druk lager, en zal de dop nooit meer "open" gaan. De vloeistof zal dus nooit meer teruggaan.

[/quote:21s7w5bf]

maar geen vloeistof op de baan :D . inderdaad dat met die hogere druk etc. zorgt ervoor dat het niet terug zal lopen |:( .

maar normaal zal er toch zelden tot nooit koelvloestof uit het overloopslangetje komen. misschien als alles is losgeweest dat er wat te veel in zit maar als alles goed werkt toch niet :?

default

RE: Expansie vaatje

maar koelvloeistof is veelste heet voor een gewone bidon ik denk toch egt dat het een metalen iets moet worden

RE: Expansie vaatje

paneermeel schreef:
maar normaal zal er toch zelden tot nooit koelvloestof uit het overloopslangetje komen. misschien als alles is losgeweest dat er wat te veel in zit maar als alles goed werkt toch niet :?



Precies. Daarom zou ik ook de meest simpele en goedkoopste oplossing monteren als ik blackmini was. En das een expansievaatje van de sloop halen, en zo monteren als jij suggereerde en dan is het jammer dat het niet werkt als een echt expansievaatje.

RE: Expansie vaatje

Dieseltje: het zou kunnen dat een bidon het niet kan hebben (giet er eens kokend water in, weet je het meteen :)), maar de meeste expansievaatjes zijn toch wel van kunststof.

RE: Expansie vaatje

ik kan alle info goed gebruiken, maar eens ff naar de sloop gaan voor een overloop/expansievaatje.
mijn dank is groot, maar wel zo klein dat ie nog steeds in de mini past :D

RE: Expansie vaatje

hallo,

ff een oud topic omhooggegooid :) ,

vandaag een stukje snelweg gehad en toen ik stopte bij de pomp en mijn motor uitzetten liep er een hele stroom koelvloeistof uit mijn overloop.

nu wil ik proberen om er een expansievaatje tussen te zetten zodat hierin de vloeistof word opgevangen maar als het kan ook teruggaat het systeem in. nu las ik dat de nieuwere types zoiets hebben maar kan ik zoiets ook op de mijne bouwen. 1990 1000cc.

of de gouden tip waarom hij dit doet :? . radiateurdop defect....

RE: Expansie vaatje

paneermeel schreef:
nu wil ik proberen om er een expansievaatje tussen te zetten zodat hierin de vloeistof word opgevangen maar als het kan ook teruggaat het systeem in.



Tuurlijk kan dat. Maar dan moet je een expansievaatje nemen wat dit aankan.. Zie het zo: Nu is je radiateurdopde afsluiting van je systeem. Met een expasievaatje is dit niet zo.. Oftewel, de radiateur, en het expansievaatje staan in een open verbinding met elkaar.. Doch dat betekent ook dat het expansievaatje de druk aan moet kunnen welke in de radiateur heerst (geen idee hoe hoog trouwens, maar hoger dan een bidon aankan :) ) Oftewel elk expasievatje van een modernere auto nemen, en een aanpassing maken op je huidige dop.

Bij veel auto's zie je ook dat op het expansievaatje weer gewoon net als op mini's een radiateurdop zitten....

Maar vergeet inderdaad niet dat het feit dat je mini koelvloeistof uitspuugt niet goed is, en je dit eigelijk eerst op wilt lossen.. Of je radiateurdop is defect, of de druk in je systeem is te hoog. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een lekke koppakking. De compressie van de motor gaat dan het koelsysteem in.. Dit is trouwens maar 1 van de suggesties hoor, dus het is niet gezegd dat het dit nu is...

Hou het ff in de gaten, want het kan ook gewoon het warme weer zijn. Motor wordt heter dan normaal, koelvoeistof ook, en dus de druk ook hoger dan normaal.

RE: Expansie vaatje

Bert schreef:

Hou het ff in de gaten, want het kan ook gewoon het warme weer zijn. Motor wordt heter dan normaal, koelvoeistof ook, en dus de druk ook hoger dan normaal.



ik heb het nu 2x gehad en steeds bij heet weer en flink rijden. hij gooit het eruit al ik de motor afzet en de koeling dus minder word. ik rij het laatste stukje dan al langzamer zodat hij de kans krijgt om aftekoelen.

zal eens compessie meten ivm koppakking aldenk ik niet dat dit het is, maar ik controleer dit wel even. zal wel met de hitte te maken hebben :P toch een koeler erop met een hogere koelcapaciteit.

RE: Expansie vaatje

kan ik bij mijn spi het olie-expansievaatje weglaten? Ik wil graag 2 losse k&n beluchtingsfilters plaatsen maar dan ook de sensor en de hele buizen en slangen weg te laten. of vind mijn ecu dit niet leuk?

RE: Expansie vaatje

helaas nog geen antwoord? ook vroeg ik me af of ik deze beide tankjes weg kon laten?
(en waar ze eigenlijk voor dienen.)
het gaat om een spi dus

RE: Expansie vaatje

de linkse is van je koelsysteem (ik denk niet dat daar sensors in/aan zitten) die zou je kunnen weglaten; wel even uitkijken waar je de overloopslang dan naartoe laat lopen .. en checken dat je niveau op peil blijft.

de rechtse is AFAIK een koolstoffilter - geen idee of daar sensors in zitten .. ik denk wel dat je ecu er last van heeft *als* je sensors weglaat .. afhankelijk natuurlijk van de waarde die wordt gemeten en wat er bij de ecu daarmee gebeurt.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Expansie vaatje

er zitten beide nergens sensoren, het idee is om mijn olieontluchting weg te laten voor openlucht filtertjes (dacht dat inverband stond met deze tankjes) En ik heb een oud binnenscherm gebruikt waar dus geen beugels op zitten dus zou handiger zijn deze weg te laten.

RE: Expansie vaatje

Ik heb nog oudere foto's opgezocht en zoals hieronder te zien is zit er in de lijn van mijn carterontluchting wel een sensor.


om de foto groter te zien en in te zoomen klik hier.

Mijn vraag is dus of ik dit netjes kan toe passen met een open ontluchting. (2 kleine luchtfiltertjes)

RE: Expansie vaatje

[size=85:yb3c71vr][topics samengevoegd - Crispy][/size:yb3c71vr]
Hey allen,

ik heb mijn Mini gisteren even omhoog gehad op de brug en nu (als je er voor staat) aan de rechterzijde (chauffeurskant dus) zag ik een vatje zitten net boven het wiel. Niet in de motorruimte maar ernaast. Een foto kan je hier zien:

link

Het stangetje dat je ernaast ziet is mijn antenne.

Weten jullie wat dit ding is ? :)

grtz

RE: Expansie vaatje

Echt waar, ik bedoel het goed met je!
Zoeken op 'SPI scherm' gaf mij dit topic:
viewtopic.php?f=5&t=5317&hilit=SPI+scherm
Zie 5e post.

RE: Expansie vaatje

Okaj mercikes!

RE: Expansie vaatje

Toch is dit waarschijnlijk niet het expansievaatje waar in het topic over gesproken wordt.

Ik denk dat het vaatje wat je ziet een onderdeel is van het milieuvriendelijker maken van de mini. Benzinedampen uit de tank worden hierin opgeslagen en vanaf een bepaald toerental weer verbrand door de motor via de purgevalve en een vacuumslang.

RE: Expansie vaatje

Als ik tijd heb zal ik eens onder de kap kijken. Weet wel dat het er zit.

RE: Expansie vaatje

Dit ding:

link
is dus volgens jou een koolroetfilter?

RE: Expansie vaatje

koolstoffilter .. komt op pagina 2 van het topic ter sprake ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Expansie vaatje

Oké heren, bedankt.

Kzal voortaan NOOOOOIIITTTT meer iets posten zonder eerst te zoeken :D

RE: Expansie vaatje

Dan zal ik voor de laatste keer je vraag aan een bestaand topic hangen ;)
(ook omdat het mooie plaatje wel een aanvulling is op het topic)

vlassie: d:)b