expansievat op 1991 carb. uitvoering

RE: expansievat op 1991 carb. uitvoering

Er is wel al over geschreven, maar het is mij niet helemaal duidelijk: is er op eenvoudige wijze een expansievaatje op een carb. uitvoering te plaatsen, waarbij de koelvloeistof ook weer wordt terug gezogen bij afkoelen van het systeem. Andere dop op de radiateur en drukvaatje boven radiateur-niveau?

RE: expansievat op 1991 carb. uitvoering

Nou, Willy, als je in de hals van de vulopening een centimeter of drie onder de bovenrand een vernauwing ziet, kan je het systeem uitbreiden zoals je bedoelt. Een vuldop zoals je nodig hebt voor zoals jij het wilt die heeft onder de dop zelf een spiraalveer van twee, drie cm lang en die veer steunt af op een plat rond plaatje met een rubberrand eronder die op de kraag, dieper in de vulmond moet afsluiten. De vuldop die je nu hebt, is gewoon plat aan de onderkant en heeft een rubberrand vanonder die gewoon op de bovenrand van de vulmond afsluit.
Het overloop vat hoeft niet 'boven' de vulopening opgehangen te worden, want, er komt een slangetje aan het overloop tuitje van de vulopening en dat slangetje hangt naar beneden in het overloop vat wat -om te beginnen- halfvol moet zijn en het slangetje moet daar een paar cm in hangen onder de oppervlakte. Ga je rijden, dan zet de vloeistof uit en loopt over in het vat en als je klaar met rijden bent en de motor koelt af, krimpt de vloeistof en door de onderdruk in de radiator zuigt het slangetje de eerst overgelopen vloeistof weer terug de radiator in.

RE: expansievat op 1991 carb. uitvoering

Wim, zoals je de dop omschrijft, met veer en plat rond plaatje, zo'n dop heb ik nu op de radiateur zitten.
Ik dacht juist deze dop te vervangen door een, die de rubber afdichting in de dop zelf heeft en de afsluiting dus plaats vindt op de bovenste rand van de vulopening. Het overloop-slangetje zou ik dan aan de onderkant van een expansievat kunnen aansluiten.
Bij temperatuur-toename kan dan koelvloeistof naar het expansievat vloeien. Als het midden van het expansievat op ongeveer gelijke hoogte wordt geplaatst met de vulopening van de radiateur, kan de radiateur volledig worden gevuld. Het koelvloeistof-niveau in het expansievat en de radiateur zullen gelijk zijn in koude toestand. In warme toestand zal het niveau in het expansievat kunnen stijgen.

RE: expansievat op 1991 carb. uitvoering

Willy je hebt het helemaal goed op één detail na; de plaatsing van het expansievat maakt niet uit. Of hij nu boven, onder of op de zelfde hoogte van de radiator zit. Bij midden of lager dan de radiator kun je het slangetje het beste van boven hebben(door de dop bv) en als het vaatje boven de radiator staat, kun je beter een aansluiting één cm boven de bodem hebben ivm met aanzuigen van bezinksel. Slangetje schuin afsnijden en tot bijna op de bodem laten komen. Zorg in alle gevallen voor een verluchtingsgaatje(2mm) aan de bovenkant van het vaatje !
De radiateurdop moet twee afdichtingen hebben, één op de bovenkant van de vulnek en één op het onderste gedeelte van de vulnek. Het simpelste is een dop van de spi mini te kopen.
Ik bouw al heel lang standaard open mini koelsystemen naar een gesloten systeem met "koud" expansievat om en het is ideaal. Daar er geen lucht bij elke afkoeling in je radiateur gezogen wordt, komt er geen roest in en blijft je koelvloeistof dus mooi schoon! Je ziet ook in één oogopslag of er problemen zijn met je koelsysteem aan het expansievat.
Als je via een "pb'tje" je email-adres stuurt, dan stuur ik je een paar foto's met de oplossing die ik al jaren gebruik.
Ik kan geen foto's plaatsen op het forum.
Moet mij daar toch eens in gaan verdiepen..... :|

RE: expansievat op 1991 carb. uitvoering

Beste Marc, een hogere druk in het koelsysteem. Al mijn koelslangen zijn volgens mij op goede orde, het kacheltje echter zit lekker ingebouwd en hoe deze verder is weet ik dus niet. Hij lekt in ieder geval niet, dat is zeker.
Nu zeg je dat de druk in het systeem van een SPI 1,5 ato is. Als ik goed naar het fotootje kijk van jouw raditeurdop kijk, denk ik toch dat de druk in jouw geval ook ca. 14 psi = 1 bar is...?
Corrigeer me als ik het verkeerd heb.

RE: expansievat op 1991 carb. uitvoering

Willy,
ik zit vanochtend mijn bericht naar jou terug te lezen en constateer de fout!
Dus ik open onmiddellijk het mini forum en zie daar, jij hebt mij al gecorrigeerd! Prachtig! Dankjewel!
Je zal in de eerste paar dagen het niveau van het vaatje in de gaten moeten houden en een beetje bijvullen tot alle lucht uit het systeem is, daarna blijft het warm en koud niveau stabiel.

Ik zet hieronder nog even kort wat ik je via de mail geschreven heb voor de mensen die dit onderwerp volgen.

Mail naar Willy,
-Zoek wel naar een flesje met "onverdunde" ruitensproeier vloeistof, die zijn veel steviger! Elk ander stevig flesje van 250cc voldoet natuurlijk ook!
Groeten,
Marc.