Extreem olie verbruik na revisie

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Beste mede forum leden.

Ik zit met een groot probleem.
Deze winter een motorblok gereviseerd.
Deze doet het prima, start gelijk en loopt zeer soepel.
Maar nu starte ik hem bij de garage en vond hem al erg roken.
De gedachte was van he, er zit nog wat wd40 in de cilinders en of kop dat zal het wel zijn.
Maar na 70 kilometer gereden te hebben blijft hij gigantisch roken.
Bij inspectie van het olie pijl blijkt deze in die korte tijd al ruim onder de min te staan.
Hoe kan dit toch zijn?
Tevens rare symptomen: blok draai wat aan de warme kant, net tegen het midden van de teller aan.
Soms maar niet altijd bij het stoplicht gaat het lampje van de oliepomp branden, wanneer de toeren weer iets stijgen gaat deze weer uit.

De zuigerveren zijn vervangen, en aan de kop zijn alleen de kleppen zetels geslepen.
Wat kan het zijn?
De Koppakking? of moet het toch de kop zijn.
Volgens de verkoper verbruikte deze eerst nagenoeg geen olie en nu opeens spontaan zo extreem veel.
Tevens zitten er nieuwe rubbers/hoedjes op de inlaat kleppen.

Ik denk dat er niets anders op zit dan terug naar de garage en de kop er weer af.
Tevens doet spontaan na vervangen van het blok de verlichting voor en achter het niet.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Zelf gedaan of laten doen? Je spreekt over starten bij de garage..

Witte ,blauwe of zwarte rook machine?

Na 70 km olie onder min.. is of niet genoeg erin gedaan of big problem.

Blok loopt aan warme kant? Neem aan je koel vloeistof tempratuur?
Iets verschil is er altijd met een andere sensor of thermostaat.
Eigenlijk niet echt boeiend. Meter in t midden is goed, scheelt bij elke mini en moter wel iets dus na vervangen moter kan er iets verschil zijn.
Zolang hij niet op 75% of hoger komt de meter is er niks aan de hand.

Olie lampje aan bij stoplicht?? Oranje of rood.?
Rood is olie , oranje stroom..

Is het rood? Stoppen en niet rijden meer! proberen of een olie druk sensor wissel verschil maakt .. zo niet je olie pomp is kaduuk of bijna kaduuk. Of ventiel is verstopt.

Zuigerveren vervangen en klepseals.. daar heb je een goeie kanidaat 2x..

Kop eraf, nakijken en is daar niks te zien..blok eruit en open maken.. zuigerveren controleren.. d:)b

Wel ben ik nu nieuwsgierig wie er heeft gereviseerd.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

clubbie schreef:
Zelf gedaan of laten doen? Je spreekt over starten bij de garage..

Witte ,blauwe of zwarte rook machine?

Na 70 km olie onder min.. is of niet genoeg erin gedaan of big problem.

Blok loopt aan warme kant? Neem aan je koel vloeistof tempratuur?
Iets verschil is er altijd met een andere sensor of thermostaat.
Eigenlijk niet echt boeiend. Meter in t midden is goed, scheelt bij elke mini en moter wel iets dus na vervangen moter kan er iets verschil zijn.
Zolang hij niet op 75% of hoger komt de meter is er niks aan de hand.

Olie lampje aan bij stoplicht?? Oranje of rood.?
Rood is olie , oranje stroom..

Is het rood? Stoppen en niet rijden meer! proberen of een olie druk sensor wissel verschil maakt .. zo niet je olie pomp is kaduuk of bijna kaduuk. Of ventiel is verstopt.

Zuigerveren vervangen en klepseals.. daar heb je een goeie kanidaat 2x..

Kop eraf, nakijken en is daar niks te zien..blok eruit en open maken.. zuigerveren controleren.. d:)b

Wel ben ik nu nieuwsgierig wie er heeft gereviseerd.



Vraag 1: heb het zelf gedaan, alleen de wissel laten doen bij een sponsor in Sliedrecht ivm geen ervaring en gebrek aan de goede gereedschappen en kennis.
Vraag 2: blauwe rook, onder de 2000 toeren valt het mee daarna dramatisch veel
Vraag 3: was genoeg in gegaan, stond aan de volle kant nog wel onder de max
Vraag 4: Oranje is toch de olie??? Pomp is niet kapot want die is nieuw.
Lampje gaat bij een tikje hogere toeren weer uit, dus dan heeft ie wel genoeg druk.
Leg mij eens verder uit van goeie kandidaat 2x, die begrijp ik niet helemaal.
De veren zij nieuw.

Ik blijf bij gedachte dat de koppakking (die tevens nieuw is) een scheurtje of lek zit dat er dus olie in 1 of meerdere cilinders komt en daardoor niet altijd de druk goed genoeg is.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Oranje lamp is stroom en rood is oliedruk.
Verbeter hem als ik het verkeerd heb , maar ik doe het ff uit me hoofd..

Hoe dan ook welke kleur het ook is.. hij mag niet aan gaan..
Is het idd je olielamp... niet meer rijden/starten ivm ergere schade die je kan verwachten/op wachten..

Oliepomp nieuw... is GEEEEENNNN garantie.. ik heb er zelf eentje gehad die na 1000 km uit elkaar spatte.. zelfs de fabrikant had het nog nooit gezien, maar ik kreeg wel een nieuwe. |:( (helaas schade aan rest van blok niet vergoed) |:(

Kanidaat 2x..
klepseals en zuigerveren (en pakkingen) zorgen ervoor dat de olie NIET in het verbrandigs-traject komen..En dat gebeurt dus wel bij jou. En ik geef 1 van deze 2 kanidaten de schuld.. Zeker omdat je aangeeft dat het boven x aantal toeren erger wordt.

Als je kop vlak is en bovenzijde blok ook.. is het ZEER onwaarschijnlijk dat je koppakking het euvel is.. Maar niks is onmogelijk.

Oplossing.. demontage van kop. Nakijken kop.
Kop goed? Dan zou ik het zoeken in het zuigerveren verhaal..
Je zal niet de eerste zijn die het verkeerd monteert.
Sorry voor het nieuws.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Tot die conclusie ben ik ook gekomen.
Maar gelijk een afspraak gemaakt om de kop te lichten en is ff goed te inspecteren.
Eerst natuurlijk ervoor nog een compressie test.
We zien wel wat het is, hopelijk hoef het hele blok niet weer uit elkaar.
En dan word het waarschijnlijk maar overal wat geld bij elkaar sprokkelen om de kop naar een revisie bedrijf te brengen.

Als meer mensen informatie kunnen geven GRAAG!!
Alle info is welkom, ondanks dat dit al heel duidelijk is

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Zou eers tnaar de zogegeten 'oil stem eals' kijken, lijkt me de logischte verklaring als ik het zo lees.

Dacht ook dat oranje olie was en rood stroom btw..

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Zou eers tnaar de zogegeten 'oil stem eals' kijken, lijkt me de logischte verklaring als ik het zo lees.

Dacht ook dat oranje olie was en rood stroom btw..

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Die bedoelde ik met die rubbere dopjes op de inlaat kleppen (kon ff niet op die naam komen)
Maar ook die zijn vervangen, en op alle inlaat kleppen gedaan.
Dus theoretisch zou dat het niet kunnen zijn.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

T rode lampje is zowieso stroom, anders heb ik ook een groot probleem EN bovendien zou ik het dan echt niet meer snappen want hij gaat lichtjes branden hoe meer electra ik aanzet :+)

(En nu hoor ik je denken, jij hebt niet zoveel electra, dat klopt ik praat over lampen en ruitenwissers)

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Gerolamo schreef:
T rode lampje is zowieso stroom, anders heb ik ook een groot probleem EN bovendien zou ik het dan echt niet meer snappen want hij gaat lichtjes branden hoe meer electra ik aanzet :+)

(En nu hoor ik je denken, jij hebt niet zoveel electra, dat klopt ik praat over lampen en ruitenwissers)


Zowel de uitleg van Nico als van jou klopt. Bij een aantal modellen is de aansluiting van de lampjes omgewisseld.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Heb je toevallig speciale inloop olie gebruikt, of heel erg dunne? Indien je geen uitlaatklepsteelrubbers hebt kan de olie hier ook langs weg lekken met dikke blauwe rookwolken tot gevolg...

RE: Extreem olie verbruik na revisie

B-squared schreef:
Heb je toevallig speciale inloop olie gebruikt, of heel erg dunne? Indien je geen uitlaatklepsteelrubbers hebt kan de olie hier ook langs weg lekken met dikke blauwe rookwolken tot gevolg...



Daar heb je een punt, 8 kleppen waar het naar binnen kan komen.
Er is gewoon 20w50 in gegaan.
Weer iets voor het controle lijstje

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Ik lees ook dat je vooral blauwe rook hebt. Dat lijkt mij vanaf de uitlaat te komen, als het mee verbrandt wordt de rook zwart.
Zijn de oliekanalen die de olie terug moeten voeren vanaf de kop naar het carter wel (voldoende) open?
Is je carterventilatie wel in orde?

Suuk6!

RE: Extreem olie verbruik na revisie

B-squared schreef:
Ik lees ook dat je vooral blauwe rook hebt. Dat lijkt mij vanaf de uitlaat te komen, als het mee verbrandt wordt de rook zwart.
Zijn de oliekanalen die de olie terug moeten voeren vanaf de kop naar het carter wel (voldoende) open?
Is je carterventilatie wel in orde?

Suuk6!


Hmm kanalen van de kop naar de carter, dat is een goede!
Zal eens kijken als ie daar staat of er veel olie blijft liggen op de kop/onder de deksel.
Op de ventilatie zitten nu van die open filter dingetjes.
Zowel op de vliegwiel behuizing en distributie ketting behuizing.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Je hebt de zuigerveren vervangen? Dus ook de olieschraapveren? En heb je de cilinders laten honen?
Wat je dan namelijk kan krijgen is dat je nieuwe veren niet afdichten op de ontstane groeven van de oude veren.
Dan schraapt de olieschraapveren de olie niet goed weg, met alle gevolgen van dien...
Soms kan je dit dan ook terugzien in de carterontluchting, die dan harder dampt/blaast.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

B-squared schreef:
Je hebt de zuigerveren vervangen? Dus ook de olieschraapveren? En heb je de cilinders laten honen?
Wat je dan namelijk kan krijgen is dat je nieuwe veren niet afdichten op de ontstane groeven van de oude veren.
Dan schraapt de olieschraapveren de olie niet goed weg, met alle gevolgen van dien...
Soms kan je dit dan ook terugzien in de carterontluchting, die dan harder dampt/blaast.



De wanden heb ik met zn 3 ding heel licht gehoond om alleen de beglazing er af te halen.
Alle ringen zijn vervangen.
Maar lost dit zich zelf dan niet op door gewoon te rijden? dat de ringen zich dan settelen?
En merk ik of ze blazen als de motor draai? even onder de motorkap luisteren/voelen als hij stationair draai?

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Als de veren niet lekker afdichten dan loopt ook compressie daarlangs weg. Bij hogere toeren zou je drukverhoging kunnen meten in je carter, je carterdruk. Ik kan zo niet zeggen wat hoog is of niet.
Als je je peilstok verwijdert en je ziet echt een walm uit je carter komt lijkt hij langs de veren te lekken.
Veren moeten altijd settelen en zullen in het begin vaak niet geheel goed afdichten. Je kan het nog een paar kilometer aanproberen en goed je oliepijl in de gaten te houden.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Hij staat bij de garage.
Toen ik hem koud starte stond heel de straat blauw maar eenmaal onderweg leek het al minder te worden.
Maar voor de zekerheid word hij gewoon nog steeds nagekeken.
Eerst compressie test.
Dan de seals bekijken en anders de kop er van af.
Dan gelijk de kop inspecteren en de cilinder wanden.
Hopelijk moet niet het hele blok er weer uit.
Mocht het de wanden zijn dan gaat hij weer de schuur in om op een later moment op te boren naar de eerste overmaat.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Hij staat weer voor de deur.
Word gewoon even aankijken, kilometers maken en olie in de gaten houden.
Compressie is goed, 13 over alle cilinders.
kleppen sluiten goed aan, valve seals zijn goed en op de goede kleppen.
En na inspectie in de cilinders ligt er een klein beetje olie op alle zuigers.
Dus niet op 1 cilinder.
Dus de vermoeden is dat de zuigerringen gewoon nog moeten inslijten.
Nou een goede 50 kilometer verder lijkt het al minder te worden.
Koud is nog steeds het ergste maar eenmaal onderweg en op temp lijkt het roken al minder te worden.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Dit probleem heb ik ook (gehad)
Na revisie waarbij opgeboord is tot de eerste overmaat en 1000 km inrijden met 20w50 is olie blijven spoelen langs de zuigers. Nu na 200 km met bp running in compound is het probleem bijna weg. Niet echt makkelijk om aan te komen, maar in mijn geval werkte het erg goed. Dit spulletje voeg je in een 3% verhouding toe aan de brandstof. De as die ontstaat bij de verbranding helpt bij het inlopen van de zuigerveren.

Groeten Daniel

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Kijk dit zijn de tip waar ik wat aan heb!
Heb vorige week de kop gelicht en de geleider getest.
015 speling waar 004-008 tolereer baar was.
Maar al een gereviseerde kop geregeld, eens dat proberen.
Is dit het nog niet dan zal ik dat trucje van de running in olie eens proberen.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

papadeeh schreef:
Dit spulletje voeg je in een 3% verhouding toe aan de brandstof. De as die ontstaat bij de verbranding helpt bij het inlopen van de zuigerveren.



Wil je dit nog eens uitleggen.
Bij meerdere bedrijven zeggen ze dat dit spul alleen maar door de olie moet en niet door de brandstof.
Heb er nu een gereviseerde kop op zitten, en het lijkt al minder te worden.
Echter blijft hij wel roken.
Ben ik nu gewoon een mietje en moet ik kilometers rijden voor de ringen of is er toch iets niet goed?

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Heeft er iemand ervaring met de aditieve voor je olie?
Bij verschillende bedrijven zeggen ze dat het een *wonder middel* is.
Dat ik het in een verhouding bij de olie moet gooien.
Bepaalde kilometers er in laten zitten en dat het dan al minder moet zijn.
Alleen is dat spul niet finest voor je versnellings bak?
Wie kan mij helpen, ben ten einde raad met dit blokje!

RE: Extreem olie verbruik na revisie

bp running in compound



ziehier:
http://www.verolub.be/nl/sectoren-231/t ... d-n-detail

dus .. brandstoftoevoeging!! niet in je olie mikken 8)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Ik weet niet of een mini normaal gesproken een schuine kant aan de zuigerveer heeft zitten. Want dan moet die schuine kant ook naar boven wijzen. Anders "trekt" hij de olie onder de veren door.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Dat durf ik nu ook even niet meer te zeggen, maar heb wel de ringen met TOP naar boven geplaatst.
Ach vanavond gaat het blok er uit en morgen het oude blok weer terug.
Gaan we volgende winter eens verder zoeken naar mogelijke oorzaken.
Ieder bedankt voor het mee denken en misschien hebben mensen in de toekomst nog iets aan deze informatie.

RE: Extreem olie verbruik na revisie

Hele late reactie haha...

Maar ik heb hetzelfde probleem met mijn nieuwe 1380 blokje rolf!
hij rookt behoorlijk, en zelfs na het rijden zijn m'n uitlaatstukken nat van de olie!
compressie lijkt goed, echter heb ik denk ik veel te dunne olie er nu inzitten...

Zoals ik hier lees ga ik het ook maar eens proberen op 20W50!

Mensen hier de weten waar je de BP Running-in compound nog kan krijgen? Zoek me een ongeluk.