fabrieksgat in dorpel

RE: fabrieksgat in dorpel

Ik ben ondertussen alweer een aantal maanden bezig de bodem en dorpel aan beide zijden van de mini te vervangen. Eén en ander vordert maar langzaam (wie komt dat niet bekend voor....) maar het einde is in ieder geval in zicht.

Weet iemand wat het nut is van het gat in de dorpelplaat welke de binnenkant van de dwarsbalk verbindt met de buitenlucht?? Ook in de oude dorpel zat een vergelijkbare opening echter niet zo'n groot gat als in de nieuwe (zie foto:)



Ook nog 1 van het totaalplaatje dan maar (heb zojuist eindelijk ontdekt hoe ik foto's kan toevoegen....)

RE: fabrieksgat in dorpel

Das het gaatje voor je krik denk ik. Hier kan je er meer over lezen:

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2409#62409

RE: fabrieksgat in dorpel

is dat niet gewoon je krikgat??

RE: fabrieksgat in dorpel

Dat verklaard inderdaad een hoop....

RE: fabrieksgat in dorpel

Maar volgens mij moet er dan nog een verstevigingsplaatje met kokertje op cq in, toch?

RE: fabrieksgat in dorpel

Er zit origineel een behoorlijke dikke plaat tegen je binnendorpel gelast ter versteviging. Die zijn vrijwel altijd weggerot. Als je het krikgat functioneel wil houden moet je daar wat voor verzinnen. Ik heb er een stukje buis ingelast waar de krik precies inpast.

Wat is dat voor een dorpel trouwens? Lijkt wel helemaal recht (geen "bobbels") of is dat optisch bedrog?

RE: fabrieksgat in dorpel

Is inderdaad een helemaal vlakke dorpel. Heb deze via mijn werk kunnen kopen bij een leverancier van plaatwerk voor schadebedrijven.

Ik kan me zo 123 geen voor- of nadelen bedenken bij het feit dat de plaat helemaal vlak is of zouden die er soms wel zijn?

RE: fabrieksgat in dorpel

Zit er wel een afvoer in dan voor het vocht en andere rommel....?

Ik begreep altijd dat die uitstulpingen voor regen etc. was.

RE: fabrieksgat in dorpel

Nee, er zitten verder geen openingen in.

Maargoed, dit lijkt me alleen maar goed zodat ik het dan ook helemaal dicht kan maken zodat er ook geen (regen)water in kan komen, de boel volspuiten met 'ML' en er voorlopig niks meer aan hoef te doen..... (toch?)

RE: fabrieksgat in dorpel

Zoek maar eens op het forum, er is al heel wat geschreven over dichte dorpels. Onderkant dicht, condens van bovenaf erin en roesten maar. Ik schat dat je na 2 jaar weer opnieuw kan beginnen. Beter nu het nog kan originele dorpels monteren of goede imitatie.

RE: fabrieksgat in dorpel

Ik kwam laatst te weten dat de eerste mk1's ook vlakke dorpels hebben! Geloof tot '62...

Ze zitten er voor rotzooi en condens af te voeren. Zorg er iig voor dat je de oude volledig weg haalt en roestvrij maakt, anders houden ze het niet lang....