Fan koelwater blijft draaien

RE: Fan koelwater blijft draaien

Cooper 1300 van 2000

Mijn automatische koelwater ventilator aan de voorzijde van de radiator blijft draaien als ie eenmaal is aangeslagen. Hij gaat alleen uit als ik de motor afzet. Als ik daarna weer start gaat ie niet opnieuw draaien.

Wat ik er tot nu toe op gevonden heb is dat het koelwaterpeil hoog genoeg in het overlooptankje moet staan (de voeler aan de dop moet onder water staan), zodat de fan weer uit gaat.
Of is er een andere oorzaak? Suggesties?

Doch het peil staat best hoog (rond max.) en als de motor (m.n. in de zomer) goed warm loopt gooit ie er "overtollig" water uit en staat de voeler aan de dop maar net onder water en begint het verhaal van voren af aan. Dit gebeurde eerst alleen als ik meer dan 2uur toerde bij zo'n 150km/h (175 op de teller).
Is het raadzaam om de voeler/dop van het overlooptankje te vervangen?
Of beter een grotere overlooptank monteren?

Wie heeft dit ook al eens aan de hand gehad en opgelost?[/img]

RE: Fan koelwater blijft draaien

Die vuldop, daar heeft het volgens mij weinig mee te maken. Er zitten geen elektrische aansluitingen op die vuldop, dus die heeft geen sensorfunctie of zoiets. Een grotere overlooptank, al zou het kunnen, is symptoombestrijding, dus daar moet je niet aan beginnen.

Het eerste waar je achter moet zien te komen is of de ventilator ten onrechte draait, of dat je motor zo warm wordt en blijft dat de fan legitiem draait. Hoe is je watertemperatuur? Bij een MPi zou het op het streepje halverwge de schaal moeten staan. Zo nu en dan een klein beetje hoger als je echt aan het trappen bent mag wel, maar niet continu. Zeker als je zegt dat extra koelwater het probleem tegengaat lijkt het of je een koelprobleem hebt. Zoek in dat geval eens op het forum, er zijn al een boel topics over koelproblemen en mogelijke remedies. Over het algemeen zijn de adviezen redelijk algemeen toepasbaar.

Aan de andere kant is het mogelijk dat de ECU de temperatuursensor niet goed kan uitlezen. Dan wordt als voorzorgsmaatregel de fan aangezet. Dit kan bijvoorbeeld komen door aardingsproblemen, of mogelijk door een defecte sensor.

RE: Fan koelwater blijft draaien

Ik weet niet hoe het is geregeld bij een MPI maar:

Bij een SPI is de fan-sensor aan de onderzijde van de radiator gemonteerd. mijn ervaring is dat die dingen nogal snel kapot gaan, maar dan juist helemaal niet meer aanslaan.

De ECU doet er niets mee bij een SPI, het is simpelweg een sensor die twee contacten verbindt als de watertemperatuur boven een bepaalde waarde komt.

de radiatordop zou versleten kunnen zijn: dwz hij gaat bij een te lage druk al open om "overtollig" water eruit te gooien.

Wouter

RE: Fan koelwater blijft draaien

Bij een MPi heeft de ECU wel degelijk invloed op de koelwaterfan, is echt een heel ander beestje dan een SPi.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft een MPi ook een heel gesloten koelsysteem, en zou er dus geen water uit moeten spugen. Daar is het expansievaatje voor (het woord zegt het al).

RE: Fan koelwater blijft draaien

Ik kreeg net te horen van een ervaringsdeskundige dat het in zijn geval kwam door een gecorrodeerde massastrip van de ECU. Dit bedoelde ik met aardingsproblemen (had het verhaal al eerder gehoord, maar wist de details niet meer).

RE: Fan koelwater blijft draaien

Ik had het laatst ook weer eens bij m'n voiture (niet de eerste keer) en bij mij hielp het om de contactveertjes van het stekkertje dat op de koelwatertemperatuursensor zit wat aan te knijpen.

Door de trillingen van de motor lubberen die een beetje uit waardoor de ECU heel even geen contact meer met de temperatuursensor heeft, en dan maar denkt dat de boel stuk is en als veiligheidsvoorziening maar de koelvin aanzet.

RE: Fan koelwater blijft draaien

Beste mensen

Bedankt voor alle suggesties!

Oorzaak was mijn accu die een te lage spanning had, waardoor het op een aardings probleem lijkt.
Na 4 jaar vervangen door een iets zwaardere van 45Ah met 220A koudstartvermogen.

Niettemin loop ik nog alle ander punten even door.

:)

RE: Fan koelwater blijft draaien

Toch wel eens nuttig om te letten op de andere posts die iemand kortgeleden gemaakt heeft :) (De keerzijde van afzonderlijke posts voor afzonderlijke problemen). Blijkt dus verband te houden met je andere probleem (moeilijk starten). Hoewel de accu op zich weinig verschil zou mogen maken als de auto eenmaal loopt; dan zou de dynamo voldoende spanning moeten leveren. Misschien dat als hij eenmaal besloten heeft dat er iets mis is met de sensor hij daar nooit meer op terugkomt en het "kwaad" al geschied is voordat de motor loopt. Maar goed, speculatie. Mooi dat het is opgelost.

RE: Fan koelwater blijft draaien

Beste mensen

Mijn probleem (dat de koelwater fan blijft draaien als ie eenmaal is aangeslagen) is kennelijk niet opgelost met een nieuwe accu.
Weer slaat mijn koelwater fan aan zonder dat de motor echt heel warm is (laatst in de mist na 5 minuten rijden van huis) en gaat niet meer uit.

Nieuw is dat de temperatuur meter op het dashboard terug loopt naar nul als die koelwater fan draait terwijl het niet echt nodig is.
Mini langs de kant, motor uitzetten (voldoende water in het koelsysteem - gecontroleerd), even wachten en weer starten en alles lijkt bij het oude en de temp. loopt weer gewoon op...???

Heeft iemand suggesties?

Vast bedankT

RE: Fan koelwater blijft draaien

Heb je de andere suggesties al geprobeerd uit dit topic. Dit fenomeen betekent meestal dat de ECU geen juiste meting uit de sensor kan krijgen, om welke reden dan ook. Gecorrodeerde massastrip van de ECU is al genoemd, defecte sensor ook.

Wat wel eigenaardig is is dat de temperatuur terug loopt. Dat zou eigenlijk niet mogen gebeuren, je thermostaat zou moeten voorkomen dat er uberhaupt koelwater in de radiateur komt, of daar nou een fan op staat de blazen omdat de temperatuurmeting mis gaat of niet. Dus die zou ik ook controleren.

RE: Fan koelwater blijft draaien

Misschien een gek idee, maar zou je radiateur niet eens voor een deel verstopt zitten? dan geeft de temp sensor gelijk een te hoge waarde aan en zal je fan dus aanspringen. Oja, je kan spul bij de gemiddelde pomp halen die de blokkage oplost. is niet duur en is zo gebeurt.

RE: Fan koelwater blijft draaien

En dan lost die blokkade half op en blokkeert ergens anders een (vitaler?) deel van het koelsysteem? |:( Lijkt me niet echt een plan.

Loop eerst de andere suggesties na, controleer de thermostaat, etc. Het is ook niet logisch dat de radiateur verstopt zit, want waarom zou anders de temperatuur [i:3x8w8ldk]teruglopen[/i:3x8w8ldk]? Als de radiateur niet meer meedoet kan de motor hooguit te heet worden, niet te koud.

Is er toch reden om aan te nemen dat de radiateur verstopt zit, haal deze dan uit de auto, en maak hem goed schoon, eventueel m.b.v. een dergelijk goedje. Daarna wel goed doorspoelen voordat hij terug de auto in gaat.

RE: Fan koelwater blijft draaien

Mijn rode Van werd ook niet warm, de kachel dan. Er bleek een dikke prop onder de kachelkraan te zitten.

Deze was veroorzaakt door zo'n anti-lek goedje...slechtje dus eigenlijk.

cheers,
Wouter

RE: Fan koelwater blijft draaien

Op het metertje van een MPi zou ik niet al te veel letten... in elk geval bij mij leid die een totaal eigen leven.

Bij mij was (in eerste instantie) het zo dat door een aardingsprobleem van de ecu de sensor niet goed werd uitgelezen, waarna deze de fan maar aan zet. De meter zwiepte daarbij vrolijk heen en weer tussen midden en rood, totdat ik de motor afzette en na een paar seconden weer startte. Meter helemaal onderin en choken maar!

Als een MPi echt te heet wordt merk je dat meteen, want dan wordt er gelijk koelvloeistof geloost langs de dop van 't expansievaatje.

Eerlijk gezegd zou het me absoluut verbazen als bij een auto uit 2000 de radiateur dicht zit. Die van mij is ook uit dat jaar en de koelvloeistof heeft bij mij nog steeds een gezellig blauw tintje.
Ik zou het zoeken (zoals aangegeven) in de aarding van de motor/ECU of in het stekkertje van de koelwatertemp sensor.

RE: Fan koelwater blijft draaien

Ja nog even een terugkoppeling voor diegene die hier wat wijzer van willen worden in de toekomst:

De Fan blijft niet meer zomaar draaien ook al is het koelwater niet heet enz zie voorgaande bericht.

Een massastrip aan de ECU kan ik niet vinden.

Wel alle stekkertjes aan voelers los gehad en schoon/droog gemaakt ingespoten met contactspray en overtollig nat weer droog gemaakt.

Dit probleem opgelost. Gelukkig.

Verder nog wel allerlei problemen die lijken op slechte aarding: Klokje loopt langzaam; stationair toerental te hoog - zie verder elders

RE: Fan koelwater blijft draaien

Hoi,

Ik heb alle andere topics niet gelezen moet ik eerlijk zeggen, maar zou je de massa kabel aan de accu en carroserie niet eens nakijken en schoonmaken?
Anders die van het motorblok naar de carroserie ook eens, misschien laait je dynamo wel te weinig bij.

Groet ron

RE: Fan koelwater blijft draaien

Nou bij mijn spi is volgens mij die grote gele ventilator aan de kant van het wiel naar een andere wereld want juist nu het zo warm is issie ermee gestopt..:( dus hij word te warm...:( wat is die voiture??? en hoe kan ik controleren of die misschien naar het gootje is??

RE: Fan koelwater blijft draaien

Trek ff tijdelijk 12V ernaartoe voor de snelle oplossing. Wordt ie iig niet meer te warm.

Verder ff de oplossingen bekijken in deze thread, las iets over de spi en een schakelaar onderaan de radiator die wel eens stuk gaat

RE: Fan koelwater blijft draaien

Nou...

Ik had ook last van die fan die heel vaak liep. In eerste instantie dacht ik dat dat kwam door minder koel door het andere front, maar dat kon niet waar zijn omdat de fan niet altijd op de zelfde moment in sloeg. Zelfs na 2 minuten na koud starten. Dus op onderzoek uit! Na dit topic maar eens mijn massastrip opgezocht...

Die connetor zit in de hoek achter onder het koelvloeistof reservior. Deze maar eens los gehaald, kopervet aan de bout gedaan en een kartelring ertussen gelegd!

Het resultaat:
- Ik zie mijn temperatuurmeter echt meer op en neer pendelen, terwijl dat eerst gewoon stil stop precies op het streepje!
- De koelvin slaat aan als ie te warm wordt, en uit als ie weer op normale temp is, terwijl hij eerst alleen maar insloeg!
- Mijn Airbag lampje werkt weer normaal! Dat wilde eerst wel eens aan blijven, maar nu gaat ie normaal uit!

Dit is inmiddels zo'n anderhalve maand geleden en tot nu toe werkt het normaal! :D

RE: Fan koelwater blijft draaien

Ok dit allen gelezen, Mijn probleem is dat mijn koelfan NIET aanslaat. Zodra ik de stekker van het thermostaat huis af haal begint de fan wel te lopen.

Het relais schakelt.
De contacten van het relais doorverbonden-->fan loopt.
Zodra ik de stekker los maak loopt de fan.

Resultaat: De motor wordt te warm (zoals in de collone van de oranjerit :() en ik zie dan damp onder de motorkap uitkomen. Toch zegt de temperatuur meter "Niet extreem warm" Zou ook dit een massa probleem zijn.

P.S. tijdens de collone van de oranje rit gewoon stekker los en nergens meer last van gehad.

Dit moet wel opgelost zijn als we naar Polen moeten :?

RE: Fan koelwater blijft draaien

Is dat in je Monza? Bij mij was m'n sensor stuk. Even laten vervangen bij de mini garage en alles werkt weer netjes.

Heb toen verder niets gecontroleerd ofzo en liep ook niet warm, ging alleen niet aan als hij aan zou moeten gaan. Dus weet niet of het hetzelfde is, maar dacht wie weet.

RE: Fan koelwater blijft draaien

Thanks,

ik heb de sensor al vervangen, zaterdag (oranje rit) sloeg hij een keer aan en ook weer af. Maar in de collone zag ik damp onder de kap uit komen, dus ik weet het niet meer?

RE: Fan koelwater blijft draaien

Hallo,

bij mijn spi zat hij niet aangesloten toen ik hem kocht.
NU laatst in de hitte de file in.
AAN DE KANT! dus heb ik de fan maar als nood op het contact aangesloten.
MAAR, hoe kan ik controleren of mijn sensor stuk is?
(het klinkt wel vet als ik mn zuto afzet dat je nog zon ventilatortje hoort brullen)
Maar ik wil het wel decent hebben.

gr joey

RE: Fan koelwater blijft draaien

nog steeds niemand een idee?

RE: Fan koelwater blijft draaien

Je kunt als je motor erg warm is meten of je zendertje massa geeft. Doet ie dit niet dan is ie stuk. Maar als je motor erg warm loopt en die afkoelt als je de 2e fan constant aansluit lijkt het mij dat die zender wel stuk is.

RE: Fan koelwater blijft draaien

[size=75:2ls8jjge][Topics samengevoegd - Demelza][/size:2ls8jjge]

Goede middag,

Even een kort vraagje, sinds enige tijd heeft mijn mini last van een koelprobleem??
Als de mini 5minuten heeft staan draaien slaat de koelven al aan, en deze blijft draaien. Het koelvloeistoef niveau is gewoon goed, inmiddels al de dop op het reservoir vervangen en toen een korte periode geen problemen meer gehad. Nu wederom problemen. Wel is het koelreservoir licht uitgezet(van die ontzettingsscheurtjes)maar deze komen niet door. Als ik de mini uitzet wil het koelreservoir nog weleens " koken". Heeft iemand misschien ervaring hiermee of een mogelijke oplossing?

Pieter

RE: Fan koelwater blijft draaien

Hoi!

Ik zat ff te zoeken en hier staat wel wat:

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 208#104208

Waterpomp? Of een verstopping?

Succes! :)

RE: Fan koelwater blijft draaien

Ik zou eerst eens de aarde van de ecu in orde maken...
Heb ik ook gehad. ;)

RE: Fan koelwater blijft draaien

Toen mijn fan dat deed (let op, mijn metertje gaf niets raars aan) was de temperatuursensor stuk. Dingetje kost iets van 13 euro, dus dat is het geld niet. En dan gaat je fan gewoon weer op de juiste tijd aan.


Ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt. Lees het even door.

RE: Fan koelwater blijft draaien

Hier mijn prombleempje sinds gisteren

Mijn Electrische fan is aangeschoten tijdens het rijden .s ochtends halverwege rijdend naar mijn werk (tochtje van 20 minuten)

maar wijzer temp. stond netjes halverwege :?

Maar hij blijft het daarna constant doen,
ook bij koude motor
ook al gewoon al bij het contact aanzetten :?

(Mini is een Tropic van '93 E2)

RE: Fan koelwater blijft draaien

nog geen reactie :?

Ik ga zondag (mini clubdag)maar eens naar de Technische stand met mijn hovercraft ;)

RE: Fan koelwater blijft draaien

He Ron, de sensor van de extra fan, zit onderin de radiateur, aan de voorzijde achter de grille dus.
Ik zou hier de verbindingen eens testen, beide stekkers eraf en doorverbinden. FF kijken wat ie doet.

Waarschijnlijk gewoon de sensor defect.

Groet ron

RE: Fan koelwater blijft draaien

@ Ayla, Merci

Ik had daar wel een blik geworpen in motor kap en wielkast en zag die stekkertjes inderdaad zitten

ik neem aan dat het koelwater er ook uit komt he, als ik die sensor wil vervangen ;)

RE: Fan koelwater blijft draaien

Er is een directe verbinding tussen sensor en koelvloeistof.
Dus ja, hij loopt leeg als je de sensor eruit haalt.

Groet ron

RE: Fan koelwater blijft draaien

De Fan/Mini neemt me een beetje in het ooitje geloof ik

Op de Mini clubdag een sensor met rubbertje gekocht die je dus met een halve slag er uit zou kunnen halen met een rubber

ook volgens Haynes...mmmmmmmmmaaar

Grille er even af gehaald maar...

Nu zag ik ook 2 rode vierkante pinnetjes zitten en de uitsparingen

Het lijkt er op dat je dit rode er ook moet uit draaien, maar hoe draai je dat?

Door in te drukken en dan te draaien

Wil wel even weten hoe het ga voor dat ik de boel mol

en niet mini kan rijden omdat radiator leeg loopt


Toen maar toch eens even de stekkertjes met elkaar verbonden, bij contact aan, deed de fan het nog!

ook nieuwe sensor even gemonteerd en nog!

Bedrading gecheckt of hij ergens massa maakt langs remresevoir of slangkleng

dus bedrading weghouden van metaken dingen en bewegen, maar de fan ging dapper door

Iemand enig idee?

Hoe haal je die stekker van de fan los aan schutbord

want ik word er wel een beetje gestoord van als je dat ding constant draait

RE: Fan koelwater blijft draaien

denk aan mij :(

RE: Fan koelwater blijft draaien

.. kan je niet gewoon de draadjes van die sensor loshalen ?!

(of van de fan zelf .. maar dan moet je in de wielkast zijn, denk ik )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Fan koelwater blijft draaien

Oh niet vermeld zag ik, maar zo had ik het gedacht om maar even te doen

ja dat was nou net de grap, bij het loshalen van de draden blijft hij het nog dapper constant doen :x

RE: Fan koelwater blijft draaien

hmmm .. de draden van de sensor heb je dus al losgehad ..

gaan die draden naar de ecu ? dan komt daar blijkbaar niet het goede signaal binnen :)" title="Evil" /> (draadbreukje ? )

draden los van de fan (als 'ie dan nog doordraait, moet je d'r maar Christine gaan noemen .. )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Fan koelwater blijft draaien

ECU kant heb ik nog niet gekeken

en in wielkast zal ik ook eens kijken voor breuk of kale draad

Christine? euh zo noem ik mijn pc al [i:1kd0clcb]"show me Christine"[/i:1kd0clcb] ;)

RE: Fan koelwater blijft draaien

http://nl.wikipedia.org/wiki/Christine_(Stephen_King)

hmm link lijkt te worden afgebroken .. even het geheel hierboven knippen en plakken ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Fan koelwater blijft draaien

Ja Ik weet wat je er mee bedoelde hoor (show me Christine word door de eigenaar gezegd als hij hem wil opknappen nadat vandalen de auto in elkaar geslagen hebben)


Gisteren nog naar mijn electrische fan gekeken waar het euvel het nu in zit, bedrading eens nagelopen in wielkast, maar nu ook eens aan ECU en warempel bij de ruitenwisser motor liep kabel boom en nog wat bedrading die vast zat met een tie rip bij bewegen daar van bedrading, stopte de fan d:)b
Tie rip doorgeknipt en bedrading wat verschoven kon echter geen doorslijt plek vinden.

Tevens sein licht nagekeken (nu ik toch euvels aan het verhelpen was) grootlicht doet het wel, maar seinlicht 9 van de 10 keer niet, het probleem lag niet bij relais maar toch bij stuurhuis, ook verholpen contactje schoongemaakt met schuurpapier en spray en voila, ik kan terugknipperen rond om Lelystad

maar wat denk je wat.....vanochtend accu leeg en een lekke achterband
:x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x

Je verhelpt 2 dingen en je hebt gelijk weer 2 euvels voor terug.... :x :x :x :x :x :x :x

toch de doorslijt maar eens even opsporen vanavond (en wieltje verwisselen en accu lader ...)

RE: Fan koelwater blijft draaien

Eehmm.

Bij een MPI
heb je ook 2 aansluitingen voor je fan.

1 die geregeld is door de temp sensor en 1 die zoals al aangegeven wordt direct aangezet na starten van het blok.
1 aansluiting zit linksvoor net naast de rad de ander rechts bij de aansluiting van de claxon

Zie ook draadje : http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=17177

Waarschijnlijk ooit bedacht voor mini's in warme landen. Ook leuk idee om hier ene relais tussen te bouwen zodat je zelf voor de file de hoovercraft al aan kan zetten

RE: Fan koelwater blijft draaien

(gisterenmiddag bij thuiskomst de mini gestart en toen sloeg zij wel aan, band even weggebracht, 3 spijkertjes, waar vande grootste de boosdoener was en de band is nu gepropt en zit er nu weer onder)

RE: Fan koelwater blijft draaien

Volgens mij is je probleem waar dit topic voor gestart is inmiddels opgelost... Kunnen we het dan daarbij laten? Anders begint het een beetje op chatten te lijken ;)

RE: Fan koelwater blijft draaien

Probleem doet zich weer voor...

Aanvulling op mijn probleem plus een vraag over de sensors

Ik heb gemerkt dat de fan meestal weer uitgaat als het koelwaterniveau zo hoog is dat het thermostaathuis vol zit met water
Je kan dat controleren door de hoge koelwaterslang in te knijpen dan komt het water omhoog in het expansietankje
Als er luchtbellen komen dan kan het zijn dat er stoom in het thermostaathuis de sensor activeert

Meestal maar nu dus weer niet

Hoe werkt het eigenlijk met die sensors, relais en ECU?
de relais aan het schutbord lijkt goed te werken
de plus zit doorverbonden op 2 aansluitingen en er zitten twee massa-aansluitingen op
de sensor bij het thermostaathuis zorgt bij onderbreken (van de massa - er staat geen stroom op) naar het relais/fan/ecu? dat de fan gaat draaien

Bij starten van de motor met losgekoppelde tempsensor draait de fan direct
Na starten met aangekoppelde tempsensor slaat de sensor pas aan nadat deze los getrokken is OOK als de connector weer vastzit
Het lijkt of er niet alleen sprake is van doorverbinden door de sensor maar ook een bepaalde weerstand waarop de ECU reageert (is dat zo?) in dat geval zou het kunnen zijn dat de sensor niet altijd goed werkt en niet altijd de juiste weerstand bereikt
(vroeger heb ik wel eens sensor uit elkaar gehaald: die bestond uit een weerstand-stripje met karteltjes waarover een haakje heenenweer schuift - als ie niet goed werkt wordt niet de juiste weerstand bereikt).
Trouwens een andere sensor bv op de radiator ben ik nog niet tegengekomen.

Ik loop nog eens de massaverbindingen na: ECU niet te vinden (onder expansievat?), accu, suggesties?



mijn MPI uit 2000

RE: Fan koelwater blijft draaien

http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... =17&pos=11

Ecu is dat aluminium blok links tegen het binnenspatbord.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Fan koelwater blijft draaien

Klinkt mij als een defecte temperatuur sensor of een draadbreuk/slecht contact tussen sensor en ECU.

Temperatuur sensor zit met twee draden aangesloten en deze gaan naar de ECU, de sensor verteld de temperatuur aan de computer waarop hij z'n motormanagement regelt. De computer geeft vervolgens een signaal naar de temperatuur meter op het dashboard en een signaal naar de fan. [size=85:2l2by1x1](Dit in tegenstelling tot een SPI die een apparte sensor voor de fan heeft)[/size:2l2by1x1]

De sensor werkt als een variabele weerstand en als
de motor koud is, is de weerstand hoog
de motor warm is, is de weerstand laag

Testen van de sensor:
Sensor uit de auto halen, twee draden op maken en aansluiten op een multimeter.
Sensor in een waterkoker hangen en kijken naar het gelijkmatig verloop van de weerstand, zit er ergens een hiaat in dan is hij stuk (let op goede verbindingen tussen sensor en multimeter).

Verwachte weerstandswaarden kun je vinden in deze link. Kijken in het bovenste lijstje met onderdeel nummer MEK 100060 met bruine stekker.

(er van uitgaande dat je geen uitlees apparatuur bij de hand hebt)

RE: Fan koelwater blijft draaien

het lijkt toch maar niet over te gaan... "aardpunt unplugged"

het aardpunt onder het expansievat heb ik wel 10x losgemaakt, schoongemaakt, kartelring eronder/boven, verbonden met extra aarddraad naar ander aardpunt door allerlei problemen:
- fan draait als de motor start of niet en slaat aan bij warme motor en gaat weer even later uit
- ruitenwissermotor doet het wel/langzaam/niet
- airbaglampje op het dashboard gaat niet meer uit na het starten

de vloer stond blank (achterruitrubber lijkt te lekken of is het condenswater) en de airbag-ecu was nat (zat niet in het water want die is 3cm boven de vloer gemonteerd)
de accuaansluiting zat wat los (de klem is te groot) gedeeltelijk een koperen plaatje tussen gedaan

de fan doet het nu weer naar behoren
de ruitenwissermotor lijkt okee, doch loopt langzaam
het airbag lampje blijft branden hoe vaak ik het aardpunt ook (de)monteer/schoonmaak

hij lijkt stroom te lekken, want starten gaat slecht

het meest opmerkelijk is dat de motor start, de fan naar behoren functioneert, de ruitenwisser okee lijkt... als de aardstekker unplugged is ofwel helemaal niet verbonden is met de het aardpunt...???

heeft nog iemand suggesties of kan ik beter ergens m'n elektrisch systeem+ecu laten uitlezen?