Die vuldop, daar heeft het volgens mij weinig mee te maken. Er zitten geen elektrische aansluitingen op die vuldop, dus die heeft geen sensorfunctie of zoiets. Een grotere overlooptank, al zou het kunnen, is symptoombestrijding, dus daar moet je niet aan beginnen.
Het eerste waar je achter moet zien te komen is of de ventilator ten onrechte draait, of dat je motor zo warm wordt en blijft dat de fan legitiem draait. Hoe is je watertemperatuur? Bij een MPi zou het op het streepje halverwge de schaal moeten staan. Zo nu en dan een klein beetje hoger als je echt aan het trappen bent mag wel, maar niet continu. Zeker als je zegt dat extra koelwater het probleem tegengaat lijkt het of je een koelprobleem hebt. Zoek in dat geval eens op het forum, er zijn al een boel topics over koelproblemen en mogelijke remedies. Over het algemeen zijn de adviezen redelijk algemeen toepasbaar.
Aan de andere kant is het mogelijk dat de ECU de temperatuursensor niet goed kan uitlezen. Dan wordt als voorzorgsmaatregel de fan aangezet. Dit kan bijvoorbeeld komen door aardingsproblemen, of mogelijk door een defecte sensor.
- Login of registreer om te reageren
RE: Fan koelwater blijft draaien
Ingediend door JanB op do, 07-10-2004 13:20
Cooper 1300 van 2000
Mijn automatische koelwater ventilator aan de voorzijde van de radiator blijft draaien als ie eenmaal is aangeslagen. Hij gaat alleen uit als ik de motor afzet. Als ik daarna weer start gaat ie niet opnieuw draaien.
Wat ik er tot nu toe op gevonden heb is dat het koelwaterpeil hoog genoeg in het overlooptankje moet staan (de voeler aan de dop moet onder water staan), zodat de fan weer uit gaat.
Of is er een andere oorzaak? Suggesties?
Doch het peil staat best hoog (rond max.) en als de motor (m.n. in de zomer) goed warm loopt gooit ie er "overtollig" water uit en staat de voeler aan de dop maar net onder water en begint het verhaal van voren af aan. Dit gebeurde eerst alleen als ik meer dan 2uur toerde bij zo'n 150km/h (175 op de teller).
Is het raadzaam om de voeler/dop van het overlooptankje te vervangen?
Of beter een grotere overlooptank monteren?
Wie heeft dit ook al eens aan de hand gehad en opgelost?[/img]