Pakkingen en keerringen, naald carb, bak metro?, schijfremmen met aandrijfassen....
- Login of registreer om te reageren
Pakkingen en keerringen, naald carb, bak metro?, schijfremmen met aandrijfassen....
nee geen schijven , hij blijft lekker op 10 inch staan . maar kan ik wel de aandrijfassen van de 1000 gebruiken ?
naar mijn weten past dat wel. Heb het ooit wel gedaan bij een Clubman Estate(schijfremmen voor).
- Koppelingshulpcylinder nog goed?
- Genoeg slangen voor de breathers (zwarte dingen aan de zijkant van de motor?) Bij een 1000 heb je er 1 en bij de metro 2. Deze kan je met een t-stukje naar de carb brengen, of je gebruikt van die kleine breather filtertjes.
Ik kan me ook herinereren dat ik de bekabeling moest versterken. Maar ik weet niet meer hoe dat precies zat.
Verder weet ik ff niet meer wat je nog meer nodig hebt.
Maar er zijn trouwens nog wel wat andere topics te vinden voor een motorswitch. Gebruik dus even de zoekknop.
trommels lijken me wel gevaarlijk met een 1300
zijn schijven geen idee?
hanz schreef:
trommels lijken me wel gevaarlijk met een 1300
zijn schijven geen idee?
10 inch schijven is nogal expensive, dus ik snap wel waarom..
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 27-01-2005 09:21
- aandrijfassen: als de Van ook pot-joints heeft moet dat passen
- je hebt ook een thermostaathuis van een 1300 nodig
- waarschijnlijk heeft je Van geen Verto-koppeling, als de Metro-motor een kabelbediening heeft, moet je een passende hefboom-hulpkoppelingscilinder gebruiken; ofwel de hele koppeling-vliegwiel-startmotor en relais van de Van overzetten ...
zie ook de andere topics over deze ombouw
- een paar schone onderbroeken als je met trommelremmen blijft rijden :)" title="Evil" />
HTH,
Theo van den Bogaard
Ik heb ook een 1300 uit 1979 met trommels... gewoon op tijd beginnen met remmen
Ingediend door mini7benno op do, 27-01-2005 19:54
Gewoon op tijd beginnen te remmen??
Zal dat jochie leuk vinden als ie tussen de auto's achter zijn spreekwoordelijke bal aanrent
Beetje onverantwoord vind je niet?
ciao
luister Benno ik doe de motor wissel niet om als een halve zool door het verkeer heen te rausen . met mijn rijstijl met het Vannetje kom ik op de snelweg niet boven de 110 , dus om deze reden zet ik geen schijven ,en als je zogt dat je remmen 100 % zijn zie ik geen enkel probleem
anders rem je toch bij met je handrem?? maar mij lijkt het toch wel beetje gevaarlijk, aan wat voor prijzen moet je denken met 10 inch schijven??
Ingediend door Kevski Style op do, 27-01-2005 21:04
Bedenk wel dateen 1300 ook zwaarder weegt dus je remvermogen zal er zeker wel op achteruit gaan met trommels rondom. Trommels hebben naelijk nogal last van fading, dus des te hoger het gewicht van je mini, des te eerder ze gaan faden....
Kevski Style schreef:
Bedenk wel dateen 1300 ook zwaarder....
Daar twijfel ik aan... Zal niet heel veel schelen hoor, blok is wel iets hoger maar dat maakte het dan ook niet meer uit.
Prijzen vanaf de 350 euro 2ehands compleet. (7.5")
Ingediend door mini7benno op do, 27-01-2005 22:38
Luister Ramses! Je vraagt om advies, in eerste instantie voor je "boodschappenlijstje" maar diverse mensen willen je ook een ander dingetje meegeven.
[size=150:12y7u80i][color=red:12y7u80i]Remmen = Leven[/color:12y7u80i][/size:12y7u80i]
Geloof me dit is sekers niet om je te zieken ofzo.
Ken je het " oog van de naald" verhaal? Niet, dan wil ik je daar nog wel een keer over bijpraten, via PM ofzo.
Dit heeft trouwens al helemaal nix meer met het vermogen van de auto ofzo te maken, of het gewicht. Het verkeer is gewoon veranderd sinds de tijd dat jouw Van gemaakt is.
10" is tuurlijk leuk, maar stoppen 3 meter voor een boom of door de boom heen, zonder airbags? Ik geef het je te doen.
Ciao
Tsja, ik denk dat het toch ook wel van je rijstijl en de staat van onderhoud van je trommels ligt hoor.
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 28-01-2005 09:36
10" is tuurlijk leuk, maar stoppen 3 meter voor een boom of door de boom heen, zonder airbags? Ik geef het je te doen.
.. slechte ervaringen ??
(als je door een boom heen wilt, helpen airbags ook niet veel denk ik )
met trommels is best te rijden (of je motor dan een 1000 of 1300 is maakt niet uit) maar je zult er rekening mee moeten houden .. dat kan in het begin effe wennen zijn ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door linkaard op vr, 28-01-2005 13:23
Precies of het nu trommels of remschijven zijn maakt niet uit, het is nog altijd de persoon achter het stuur wat het gas bedient.
Voor mij mogen al die gasten wat zich niet kunnen gedragen in het verkeer een boom opzoeken, het liefst een boom en geen onschuldige verkeersdeelnemers.
Misschien trommels kopen met koelvinnen erop, vrij goedkoop en faden zal minder rap gebeuren.
Ingediend door packed as hell op vr, 28-01-2005 16:20
Vergeet niet al je rubbers te vervangen (mits nodig).
Je kan er nu goed bij.
Haal je het blok eruit of haal je het voorsubframe er onder weg. ?
Kies je voor dat laatste neem dan wat steun balkjes om de boel te stutten( )
nieuw luchtfilter,olie+filter,bougies,oliekeerringen voor versnellingsbak en aandrijfassen evt. ook nieuwe hoesjes.
aandrijfriem,remvloeistof voor de koppeling(mits hydrolisch).
Kopervet(alle bouten gelijk even een likje geven.(met dat vet natuurlijk))
Ik weet niet of je ook nieuwe slangen erop legt maar die oude kan je goed gebruiken op punten waar je slang langsheen schuurt even te verstevigen.
En wat wel erg handig is om te hebben is een fuseekogel splitter.(mits je alles er onder uit haalt.)
Houd er rekening mee dat je nu overal goed bij kan( ook met schoonmaken)en dat je dus dingen beter nu kan vervangen dan straks want dan is het een prutswerk om bij sommige plaatsten bij te kunnen.
En ik meende dat je voor die grote bouten in je subframe een dop 34 nodig hebt ( vraag het voor alle zekerheid even na)
Ik weet zeker dat je de eerste paar keer veel te hard rijdt, been there done that.
Succes en veel plezier.
Ingediend door Kevski Style op za, 29-01-2005 10:38
ff over het verhaal van linkaard: Ik ben het voor het eerst met je eens. Wie de verkeersveiligheid op wat voor manier in gevaar brengt mogen ze van mij ook kapotschieten!
Maar wat die trommels betreft: Ik zou toch voor schijven gaan. je kan beter iets hebben wat je niet altijd nodig hebt, als iets niet ebben wat je wel een keer nodig hebt....
Hulp wat je nog nodig heb? Wat dacht je van de ophanging in het subframe. Niet ieder subframe heeft een "oog" aan de voorzijde (als je voor de van staat links voor). Een 100cc zit meestal (niet standaard in ieder geval) aan de voorzijde vast. Een 1300 wel, dus je zal waarschijnlijk daar een ophangpunt moeten maken.
Welke carb ga je gebruiken? Die van de 1000cc zal waarschijnlijk te weinig zijn (idd met andere naald ed zal het misschien wel gaan) maar een hif44 lijkt mij de beste optie. Ik krijg de mijne niet fatsoenlijk aan het rijden zonder een hif44.
Verder wat andere ook genoemt hebben alleen mis ik het radiatorslangetje bij iedereen. Ik bedoel de slang van thermostaat naar dadiator boven. een 1000cc heeft een mindere bocht erin als een 1300. Gebruik je die van de 1000 moet je een vouw erin creeren wat best wel eens voor warmlopen kan zorgen.
Ingediend door campr op za, 29-01-2005 14:13
Mijn 1000 had wel een hondebotje aan de voorkant.. En die was van 1984.
Trommels op een 1300? Zinloos.. Monteer schijven. En als je rijstijl met trommels om kan gaan, waarom heb je dan wel een 1300 nodig? Fuel economy? Sure....
Maargoed, ik moet eerlijk zeggen dat mijn mini nu niet meer heel was geweest met trommels rondom. Ik vond de trommels nogal slecht doseerbaar. Niet remmen of blokkeren... Veel er tussenin zat er niet.
Heb nu 4-pots metro klauwen, en ik kan precies voor het blokkeren aanvoelen, en als ze blokkeren lift ik gewoon heel effe... Met de trommels was dit niet mogelijk.
Just my 2-cents.
Rob
stel je mini heeft een ander blokkie nodig , je komt een metro tegen die maar 52000 km heeft gelopen dan zou je dus ook niet zeggen "nee laat maar want ik heb geen schijven " dus misschien zou dat de volgende klus weleens kunnen zijn okee
Ingediend door Kevski Style op za, 29-01-2005 14:58
Ok, maar dan ben je in principe al fout bezig. je moet altijd andersom denken. eerst remmen en ondersel op orde, dan pas het blok. We zeggen ook niet dat je het niet mag doen, maar als zoveel mensen dat zeggen, zou je dan niet denken dat er een kern van waarheid in zou kunnen zitten????
als ik een mini specialist bel met vragen over wat er allemaal aangepast moet worden hoor ik die beste mensen niet over de remmen praten ,nu zal het nooit kwaad kunnen om schijven te zetten maar als er van die wijsneuzen zijn die blijven zeiken en hun gelijk willen hebben(KEFSKI) je krijgt hem , ik ben uitgepraat en m`n voorpret is al een stukje verziekt dit onderwerp mag gesloten worden
Ingediend door mini7benno op za, 29-01-2005 19:00
sjonge zeg, ik wilde ook altijd de wijste wijsneus zijn. En nu is Kevski het
Jammer
FF over de trommels vs. schijven discussie: De mensen die niet met trommels rijden/of gereden hebben kunnen naar mijn mening hier geen advies over geven aangezien ze niet weten hoe goed/slecht trommels remmen.
Ik heb zelf een mini gehad met trommels rondom, waar ik ook een 1300 in gehad heb. En dit heefd nooit problemen gegeven. Trommels remmen zo slecht nog niet mits ze in goede staat zijn!
Trommels hebben dan ook duidelijk meer onderhoud nodig dan schijven. Je moet ze om de zoveel tijd bijstellen en kontroleren. Als je dat doet kun je prima op trommels blijven rijden .
Het is natuurlijk een ander verhaal als je een dik getunde 1300 hebt van bijna 100pk, dan ken je toch beter maar schijven hebben .
Kevski Style schreef:
Ok, maar dan ben je in principe al fout bezig. je moet altijd andersom denken. eerst remmen en ondersel op orde, dan pas het blok. We zeggen ook niet dat je het niet mag doen, maar als zoveel mensen dat zeggen, zou je dan niet denken dat er een kern van waarheid in zou kunnen zitten????
Kern van waarheid erin hebben zitten is 1, maar er over door blijven hameren is een 2e...
Ik heb zelf ook een ruim jaar met een 1275 gereden en trommelremmen. En ik kan toch wel zeggen dat ik een redelijk 'vlotte' rijstijl heb..... Niks aan de hand hoor.... je moet alleen wel minimaal 1 x per 2 weken je remmen checken/ afstellen.
Tuurlijk je moet opletten met je snelheid en voldoende afstand houden, maar ik had in het geval van Ramses precies hetzelfde gereageerd op zo'n aanbod van een 1275 met 52.000 km erop...
Schijven monteren kan later ook nog (er staat als het goed is nog een setje te koop in 'aangeboden')
Faden gebeurd voornamelijk bij hoge rem temperaturen, dus van 100 naar 0 zal een schijfsysteem beter remmen dan een trommelsysteem...
* koppelingsplaat vervangen => vervang dan meteen de drukgroep. Je bent er nu toch bij dus kan je hem beter vervangen anders mag je over een tijdje weer het blok loshalen.
* alle filters en vloestoffen
* carborateur schoonmaken
* draadboom nalopen (evt. nieuwere erin)
* lampspiegels controleren op corrosie
* fusseekogels controleren op speling voor demontage (evt. nieuwe en uitlijnen)
* remkabels op corrosie ocntroleren (evt. vervangen door koper)
* dynamo en startmotor de koolborstels controleren
* radiator doorspoelen en op lek controleren
* waterpomp contoleren
* zekeringskast controleren(corrosie, evt. vervangen)
* leidingen ruitenwisservloeistof nalopen
* lijnzekeringshuisjes nakijken en evt vervangen bij gesmolten toestand
* benzinetank nakijken op roest
* benzineleiding nalopen (bij haarbreukjes vervangen)
* kabels van pedalen vervangen
* evt vervangen van choke en verwarmingskabel
* interieurkachel nakijken en schoonmaken (koelvloeistof is er toch al uit, wel een bak onder zetten)
veel succes en kijk even naar de haynes voor de overige dingen die je eventueel nog kan doen voordat je begint met het inbouwen van de nieuwe moter
je kan op dit moment overal bij en het wordt alleen maar moeilijker als de motor eenmaal op zijn plek ligt.
RE: ff een boodschappenlijstje maken , wie helpt
Ingediend door ramses op wo, 26-01-2005 21:37
over een weekje of 8 ga ik een motortje van m`n VAN , een 1000 CC wisselen voor een 1275 A+ metro motor . nu ik een plaats heb om dat te realiseren kom ik tot het volgende , ik moet onderdelen gaan aanschaffen maar om niets te vergeten vraag ik om jullie hulp .ik begin hiermee :differentieel (de van staat op 10 inch) , wormwiel voor de kilometerteller , ander in en uitlaatspruitstuk , nieuwe uitlaat , beugel voor de radiateur , plaats meteen een nieuwe kopelingsplaat enne nu jullie verder dank jullie wel