flexibele flens?

RE: flexibele flens?

Ik heb sinds kort een raar geluid uit mijn uitlaat en bij het starten komt er ook rook bij mijn blok vandaan. nu hoor ik van verschillende kanten dat mijn flexibele flens weleens kapot kan zijn, maar wat is het nou eigenlijk en hoe steekt het in elkaar. Mocht de flens nou echt kapot zijn, moet ik dan het hele blok eruit halen of kan ik mijn uitlaatsysteem (dus spruitstuk, flens voorpijp e.d.) verwijderen door allen mijn injectie eraf te trekken en een beetje te klooien ?(ik wil dan gelijk alle packingen vervangen)

ik snap wel wat een flens is, maar begrijp niet goed wat er met een flexibele flens bedoeld wordt, ik hoop dat iemand mij dit duidelijk kan maken?

bedankt..

RE: flexibele flens?

Hmmm, flexibele flens zegt me weinig, maar ik verdeel die opmerking even in 2 helften. Volgens mij zit er onder (hoort er onder) jouw auto een catalisator. Deze zit met flensen, elk met 2 bouten en een ring er tussen vast. Deze zouden kunnen lostrillen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk en dat die flens zelf stuk zou zijn betwijfel ik ten zeerste. Ze zijn 10mm dik staal.....
Maar er zit in de voorpijp, dus tussen het uitlaatspruitstuk en de catalisator, een flexibel stuk in de SPI uitlaat. Dit om de beweging van blok en uitlaat t.o.v. elkaar niet als spanning in de uitlaatbuis terug te laten komen. Helaas is dit flexibele deel nogal zwak. Het kan scheuren. Zoek maar even, je bent niet de eerste bij wie dit euvel voorkomt.
Je hoeft niet eens je motorkap te openen om bij het flexibele deel te komen, het zit echt onder de auto. Ik zou de injectie en de spruitstukken maar lekker laten zitten als het daar niet lekt!
Succes,

RE: flexibele flens?

heel je blok er uit voor je flens?? dat lijkt me sterk..

de flens is bij een spi en een mpi een stukkie staalwol (dachtik) en daardoor kan je blok meer bewegen en blijft je uitlaat redelijk stil hangen..

en de flens is altijd flexiebel, dus snap niet helemaal wat je bedoeld..

ik heb een elleboog gewricht "flens".. deze is sterker en wat beter voor de flow, jij kan die ook nemen als je flens echt stuk is, dan kan je gewoon je spruit laten zitten en van je spruit een nieuwe pijp kopen.. en daarna sluit je daar weer die elleboog"flens" op aan.

en die rook van onder je motor kap vandaan... ik denk dan aan je spruitstuk wat niet goed vast zit... of een pakking die kapot is.


pijp van spruit naar flens..



en link pijp..

link

RE: flexibele flens?

Toch vraag ik me af wat je nu bedoelt met flens.

Want een flens is normaal gespoeken niks flexibles.

van Dale schreef:

[i:p17ig4co]flens (de ~ (m.), flenzen)[/i:p17ig4co]
1 overstekende rand aan buizen en spoorwagenwielen




De flens zit dus aan het uiteinde van de uitlaat (tussenpijp) en wordt doormiddel van een klem vastgezet aan het spruitstuk. Dit is een stugge verbinding, zeker geen flexible.

Frans

RE: flexibele flens?

franske schreef:
Want een flens is normaal gespoeken niks flexibles.
De flens zit dus aan het uiteinde van de uitlaat (tussenpijp) en wordt doormiddel van een klem vastgezet aan het spruitstuk. Dit is een stugge verbinding, zeker geen flexible.




Als je goed gekeken had naar zijn bericht dan had je onderaan kunnen zien staan dat het een SPI is...en daar zit de uitlaat anders dan jij beschrijft, maar zit het zoals Hugo beschrijft.

Yordi: Je kan 2 dingen doen...OF je last er een universeel flexibibel stuk in OF je koop een nieuwe voorpijp a Eu 175,-(is waarschijnlijk de makkelijkste)

Mocht je hulp nodig hebben dan hoor ik het wel. Maasdam - Etten-leur is niet zo ver rijden.

RE: flexibele flens?

Rene schreef:
Als je goed gekeken had naar zijn bericht dan had je onderaan kunnen zien staan dat het een SPI is...en daar zit de uitlaat anders dan jij beschrijft, maar zit het zoals Hugo beschrijft.



Maar het ging mij om de flens. Een flens is niet flexibel. Ook de bevesting van de SPI is geen flexible flens.

Yordi":37wuho0m]
ik snap wel wat een flens is, maar begrijp niet goed wat er met een flexibele flens bedoeld wordt, ik hoop dat iemand mij dit duidelijk kan maken? [/quote:37wuho0m]

dus om op nogmaals op Yordi zijn vraag te antwoorden. Er is geen flexible flens. Het kan zijn dat de flens kapot is, of dat de verbinding niet meer goed passend is. Of het kan zijn dat het flexibele stuk kapot is. Maar om dat zeker te weten zul je onder mini moeten kruipen.

Frans

RE: flexibele flens?

de flens is bij een spi en een mpi een stukkie staalwol (dachtik)



Nope, dat stukkie staalwol zit er alleen omheen ter bescherming van het flexibele stuk.
Die zijn overigens goekoper te krijgen origineel, dan moet je het hele spruitstuk vervangen. Er zijn vervangingsdelen te verkrijgen bij uitlaatboeren.

Wouter

RE: flexibele flens?

franske schreef:
dus om op nogmaals op Yordi zijn vraag te antwoorden. Er is geen flexible flens. Het kan zijn dat de flens kapot is, of dat de verbinding niet meer goed passend is. Of het kan zijn dat het flexibele stuk kapot is.



Tja vergissing is menselijk, hij bedoelde het flexibele stuk maar schreef flens...kan gebeuren...

RE: flexibele flens?

bedankt voor al deze reacties. ik heb de flens tussen mn spruitstuk en mn voorpijp vast gedraait (deze zat los, verklaart wel een deel) ik dacht dat deze bedoeld werd als flexibele flens maar dat heb ik dan waarschijnlijk verkeerd begrepen (dit is dus een gewone flens waarbij ik misschien eenst de packing moet vervangen en gewoon goed aandraaien, oke..)

dan gaan we verder naar beneden hier heb ik op foto's (op minispares.com)gezien dat daar bij modellen een flexibel stuk onder zit. maar dit zit er bij mij niet op bij mij zie ik helemaal niets scharnierend's of flexiebel's (raar..) oja ook heb ik bij minisevencentre die voorpijp van 175euries gezien met dat kogelstukje.

omdat ik bij mij dus niets flexibels of scharnierends zag dacht ik nou dan zal er wel iets speciaals met nie flens aan de hand zijn (maar dat is dus niet zo als ik jullie zo hoor.)

ik denk dat ik het volgende ga doen:
- nieuwe packing tussen de flens van het spruitstuk en de voorpijp.
- onder de auto zo'n flexibel stukje zetten (van minispares)
- nieuwe packingen tussen mn catalysator

ben ik dan klaar?? of zegt iemand dat ik beter zo'n scharnierende voorpijp kan pakken (aangezien deze 175 eppo's is en dat stukje 50, kies ik eigenlijk voor het flexibele stukje!)

bedankt voor jullie meningen en reacties

RE: flexibele flens?



dit bedoelde ik met flexibel stukje

RE: flexibele flens?

RE: flexibele flens?

@yordi, als je iets toe te voegen hebt aan je vorige bericht, edit hem dan even in plaats van een nieuw bericht te posten.

Wat voor Mini heb je eigenlijk? Als je nu geen flexibel stuk hebt, heb je dat ook niet nodig en moet je misschien een andere uitlaat hebben.

Cheers,
Wouter

RE: flexibele flens?

zie:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/injdownp.jpg

het groene deel is de "link pipe" met gewricht (of flexibele flens :P )
in principe is zo'n link pipe genoeg

Wat voor Mini heb je eigenlijk?


een 1994 spi volgens de .sig ...

en daar hoort wel degelijk een flexibel stukje *voor* de cat op ..

FWIW,
Theo van den Bogaard