RE: flipfront en apk
Ingediend door martin krispijn op ma, 03-06-2002 23:39
wat is een flipfront als ik vragen mag, is dat iets wat kan kantelen of gaat flippen als je er naar kijkt?
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door martin krispijn op ma, 03-06-2002 23:39
wat is een flipfront als ik vragen mag, is dat iets wat kan kantelen of gaat flippen als je er naar kijkt?
Als alles stevig bevestigd is kom je er gewoon door heen hoor.
een flip front is als je vanaf je a panelen alles tegelijk naar voren kan flippen
ipv een motor kap alleen
Ik heb wel van verschillende kanten gehoord dat je wel goed pech kan hebben met de keurmeester. Er zijn erbij die niet willen accepteren dat het mag/kan.
Meestal is een flipfront van polyester, zo zijn ze kant en klaar te koop. Een goedkope oplossing voor een gare neus, en nog wel geinig ook. Wat ik ook weleens (in MiniWorld) gezien heb, was een Mini waarbij met echt plaatwerk een flipfront was gerealiseerd. Dat was echt gaaf gedaan.
Ik heb even gezoch naar plaatjes, maar kon niks vinden waarop duidelijk een flipfront staat. Op de URL http://www.manchester-minis.cwc.net/Tec ... a_mini.htm staat wel een beschrijving van een flipfront conversie, met foto's. Alleen een foto van het eindresultaat staat er niet bij Maar desondanks krijg je denk ik wel een goede indruk wat het inhoudt.
flipfront bespaart ook lekker in het gewicht
maar eh voor je keuring zou ik naar een keurmeester gaan die mini's kent.
niet een een of andere kwikfit
z0rr0 schreef:
maar eh voor je keuring zou ik naar een keurmeester gaan die mini's kent.
Inderdaad, op de list ook eens iemand geweest waarbij de mini was afgekeurd door het flipfont. Een minicentre bracht uitkomst...
Ingediend door Mini Martin op wo, 05-06-2002 20:39
Vreemd genoeg zijn er keurmeesters die de Mini met een flipfront afkeuren terwijl een flipfront in het geheel niets met de rij-technische staat en de veiligheid van de Mini te maken heeft. Nog vreemder vind ik het dat er met twee maten wordt gemeten. Dit moesten ze maar eens rechttrekken.
Net als Bert ga ik voor een garage die deze bijkomstigheid (om het maar zo te noemen) WEL goed keuren.
Rechttrekken is denk ik makkelijker gezegd dan gedaan. Als je dat wil dan moet je van een APK-handleiding een compleet dichtgespijkerd wetboek maken - het staat nu vol met vage kreten die wijd open staan voor interpretatie, volgens mij - van 12 dikke delen, gok ik. En daar wordt de situatie denk ik geen spat beter van, want keurmeesters blijven ook mensen en zijn over het algemeen geen juristen
Ingediend door Mini Martin op za, 08-06-2002 23:09
Het zijn inderdaad ook mensen, maar enige kennis van voertuigtechniek is dan wel op zijn plaats lijkt mij. Iemand die APK-keuringen uitvoerd zal dan ook moeten weten dat het om de algehele staat en de veiligheid van een voertuig gaat. En volgens mij en vele anderen (keurmeesters) heeft een flipfront totaal niets met de algehele staat en de veiligheid van een voertuig te maken. (tenzij deze niet deugdelijk is gemonteerd)
Ieder vak heeft zo een eigen grijs gebied.
Bij twijfel niet goed of afkeuren, maar eerst kennis vergaren dan pas beslissen.
Chelsea (Martin) schreef:
(tenzij deze niet deugdelijk is gemonteerd)
Ach, zoals Eelke al zei is het heel moeilijk om "goed" te keuren. Er zijn te veel regels, en niemand weet eigenlijk de grens.
Voorbeeld: Mijn huidige Special zit onder de roest, incl dorpels (een beetje). Als ik hem naar iedere willekeurige merkdealer had gebracht, was ie geheid afgekeurd. Al van afstand gok ik dat de keurmeester er misselijk van zou zijn geworden . Hij is echter gewoon goedgekeurd. Roest op deuren ed. maakt niks uit. Dorpel mag ook voor een x-percentage rot zijn (5%???) enz enz. Fusees en achterarmen mogen standaard een beetje speling hebben (hallo we praten over een ontwerp uit 1958 ), maar zoek maar eens een keurmeester die het weet, en het risico durft te nemen....
Zo zit het ook met dat flipfront. Hoe denk je dat een keurmeester reageerd die dagelijk golfjes, almera's, peugeot's 206-en ed. keurt... Die weet niet waar ie het zoeken moet, en keurt hem voor de zekerheid af (voordat ie dat keuringsboek a 12 boeken door heeft...). Oja, en wat betreft dat flipfront: je kunt hem bijna niet on-deugdelijk monteren. Het front van de mini heeft namelijk geen toegevoegde stijfheid aan de auto... Vandaar dat een flipfront "mag".
Dus er is geen gelijkheid nee, en die zal er ook niet komen vermoedt ik. Dus blijf ik maar keuren bij mijn "creatief" keurden station ...
zeg wie heeft er hier op het forum een stalen flipfront?
wie heeft er wat meer info over? groetjes Nance
Nance, een stalen flipfront moet je echt niet aan beginnen, dat kost echt klauwen met geld als je dat wilt laten doen. Dan moet je zelf handig zijn of iemand kennen die het voor weinig voor je wil doen. Het moet namelijk gemaakt worden uit normale plaatdelen, het is niet zo kant en klaar te koop als een polyester flipfront.
Ik heb op de mailinglist ook een beetje je vragen gevolgd. Een polyester flipfront kan, maar dat zou ik eigenlijk ook afraden. Wil je het een beetje goed doen dan kost dat al gauw net zo veel als het vervangen van het rotte plaatwerk. En als het erop gebroddeld zit, dan heb je dikke kans dat je niet door de APK heen komt. Bovendien wordt je auto dan aanmerkelijk minder waard.
Alleen het veiligheidsapsect waar Taeke mee komt zie ik niet zo. Voor de stevigheid van de hele auto worden als het goed is maatregelen genomen. En of het dan zoveel uitmaakt dat dat polyester wat minder stevig is dan het originele plaatwerk, dat betwijfel ik.
thanks Eelke voor het antwoord. Nu ik de prijzen heb gezien alleen al van het polyester materiaal ga ik al scheel kijken.. ik ga rustig aan mijn mini opknappen en ik begin met het plaatwerk aan de buiten kant. Ik heb 2 ooms als monteur en eentje heeft ook een brug en volgens mij kan een neef van mij lassen en spuiten! dus ben al ver!
groetjes Nance
Chelsea (Martin) schreef:
Vreemd genoeg zijn er keurmeesters die de Mini met een flipfront afkeuren terwijl een flipfront in het geheel niets met de rij-technische staat en de veiligheid van de Mini te maken heeft. Nog vreemder vind ik het dat er met twee maten wordt gemeten. Dit moesten ze maar eens rechttrekken.
Net als Bert ga ik voor een garage die deze bijkomstigheid (om het maar zo te noemen) WEL goed keuren.
Hier moet ik toch ff bij springen Chelsea.
Het flipfront heeft wel degelijk met de rij-technische staat en de veiligheid van de Mini te maken.
Zoals iedereen weet en ook op de keuring is het voor front een onderdeel van de dragende constructie van de auto. Hierop zit het voorste subframe verbonden dmv de trekogen en tussen het subframe en voorfront zitten de silentblocks. De binnen spatborden zijn ook hiermede verbonden dmv puntlassen en je buitenspatborden ook. Als je goed kijkt naar de link van Eelke zie je goed welke constructie deze heeft gemaakt om het subframe te verbinden met het schutbord.
Iedere verandering aan de carrosserie dat de stevigheid en veiligheid ingevaar brengt wordt afgekeurd. Zelfs bij het maken van een cabrio dient deze gekeurd te worden (selfmade) en dien je deze bij de rdw opnieuw te laten keuren. 8 jaar geleden moest ik mijn cabrio in lelystad laten keuren het plaatselijke keuringsstation mocht en kon dit niet. Waarom omdat deze verandering niet door een erkend bedrijf was uitgevoerd en ik niet beschikte over de juiste verstevigings eissen. (self made)
Mini Greetz
Ik weet niet veel van Flip-fronts af en ik weet ook niet waar je ze kunt kopen.
Ik heb wel foto's ervan gevonden.
[size=75:mn3d17zf]Bron : link[/size:mn3d17zf]
Ha die theo even terug komend op jouw verhaal als je een mini ombouwd tot cabrio dient men een nieuwe type goedkeuring te hebben en is het dus geen "gewone mini " meer , zelf ben ik begonen aan een polyester flipfront en denk dat als je normale versteviging plaats er geen problemen zullen zijn met de apk keuring.
Over flipfronten en problemen met de APK heeft al eens een heel topic gelopen (moet terug te vinden zijn). Algemene conclusie: je kan geluk hebben, en ook pech, de APK is er niet al te duidelijk over, schijnt. Je bent een beetje overgeleverd aan de interpretatie van de keurmeester. Bij een Mini-centre maak je de beste kans om zonder gezeur door de APK te komen.
in ieder geval is het handig om een APK-keurmeester die veel ervaring heeft met mini's te vinden (bij evt. gebrek aan een minicentre in de buurt) ff informeren bij minirijdende vrienden/kennissen kan helpen met je zoektocht.
Ingediend door Mini Martin op vr, 03-10-2003 22:12
Even het verhaal van Stijn 2000 hieraan koppelen.
Ik heb er hier een staan met stalen flipfront en een staan met polyester flipfront.
Het voordeel van een stalen flip is de stevigheid.
Het voordeel van een polyester flip is het gewicht.
Het nadeel van de stalen is dat [size=150:t0ghdih1]ze roesten.[/size:t0ghdih1]
Het nadeel van een polyester flip is dat de bevestiging aan de schanieren wel eens kunnen scheuren. Je kan dit makkelijk voorkomen door een staal stripje aan de binnenzijde met polyester te bevestigen.
Ik heb een Estate staan met stalen en rijd op dit moment een met een polyester flipfront.
Als ik eerlijk moet zijn? Ik ga voor de polyester, maar dan puur om het gemak van dat hij niet roest.
grtzz Martin
Ik wil ook een flipfront. Bijna al het plaatwerk aan de voorkant van mijn Mini is aan het roetsen. Kan iemand mij vertellen waar ik zo'n flipfront kan kopen, en wat de kosten ongeveer zijn?
@ricardomini,
Of het nu geen gewone mini meer is een cabrio, ofwel een flipfront monteert en hoe je het ook draait of keert bij al deze twee aspecten komt de stevigheid in het gedrang.
Even dit topic nieuw leven in blazen. Ik heb de knoop doorgehakt en ga deze week een flipfront kopen (bij mini seven centre voor 225 euro (is dat een goede prijs???)). Nu heb ik op internet al meerdere plaatjes gezien van flipfronts, en zit met een paar vraagjes. Misschien kunnen mensen op dit forum me daar bij helpen.
Ik zie op alle foto's dat er een gedeelte van het plaatwerk naast de motor (weet de naam niet) is weggeslepen. Is dit noodzakelijk, en zo ja, waarom?
Ik heb nog niet een flipfront met bumper gezien. Is het wel mogelijk om mijn bestaande RVS bumper te plaatsen op een flipfront?
En natuurlijk andere handige tips.
hallo allemaal jullie hebben her er over dat je met een flipfront niet door de keuring krijgt dat is niet helemaal waar ik heb zelf ook een mini met een metalen flipfront gemaakt van orginele mini plaatwerk
en dat werkt perfect en heb geen problemen met de keuring.
maar ik moet je wel vertellen dat je verstevegingen moet aanbrengen dmv van een plaat constructie .
dat hebben ze bij mijn mini gedaan dmv de rolkooi door te laten lopen naar voren door het dashboard naar de neus en daarzo weer aan elkaar te verbinden .
en daarop weer de schanieren van het flipfront.
klinkt erg moeilijk he?
maar dat is ook moeilijk uit te leggen zonder plaatjes .
ik hoop jullie allen nog te zien ergens bij een mini bijeenkomst maar nu nog niet want, mijn mini krijgt een nieuwe krachtbron!!!!
dus tot .......?
groetjes barry
Er is nooit gezegd dat het pertinent niet door de APK komt, alleen dat sommige keurmeesters lastig kunnen doen. Als het uitdraait op een welles-nietes-spelletje van jou en de keurmeester, heb je alvast meer gezeur dan waar je op zit te wachten.
Ingediend door Christi@nus op vr, 11-08-2006 12:20
[size=75:36ani4q9][Topics samengevoegd-Demelza][/size:36ani4q9]
Hallo allemaal,
Ik wil binnenkort een flipfront op mijn mini gaan monteren, ik heb de topics een beetje doorgelezen maar het wordt mij nog niet duidelijk wat ik allemaal moet doen om mijn mini straks rdw goedgekeurd te krijgen.(Zoals verstevigingen enz.)En waar kan ik in Nederland het makkelijkst zo'n flipfront bestellen?
Als je zoekt op 'flipfront monteren' kom je toch eigenlijk alle informatie wel tegen die je nodig hebt hoor... En als je dan toch nog vragen hebt, zou je die in een van die topics kunnen stellen...
Voor een flipfront in NL zou ik contact opnemen met een van de sponsors hier aan de rechterkant.
Flipfront wordt zo goedgekeurt bij APK alst goed is (dwz mini wordt er niet op afgekeurt).
Dit komt omdat de voorkant niet een dragend deel is van de carrosserie en het voorsubframe dat normaal door de voorkant wordt ondersteunt nu aan de bracebars hangt.
Tip: De keurmeester zal het vast kunnen waarderen dat je even je best op die bracebars doet en ze mooi degelijk maakt ipv een stel stripjes metaal (zoals die van Minispares IMHO)
De rest is wel te vinden in de 2 grote topics over flipfronts, als je die doorleest kom je denk ik wel een aardig eind. Kom je er niet uit: stel even je vraag in dát topic, dan blijft alles over flipfronts gecentraliseerd in desbetreffende topic. Is voor anderen makkelijker te vinden dmv search.
Ingediend door Christi@nus op ma, 14-08-2006 22:31
Ik denk dat ik het door de rdw op papier laat zetten wat ik wel en niet mag doen.Als ik mijn project dan klaar heb, heb in ieder geval dat achter de hand
RE: flipfront en apk
Ingediend door redhot op ma, 03-06-2002 19:10
wie weet of je met een flipfront door de apk keuring komt