RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen
Ingediend door wim fournier op do, 17-10-2019 23:12
Nou, als ik dit zo lees denk ik dat je zelf aan het eind al het goede antwoord geeft. Valse lucht.
Mijn indruk is, dat de afdichting van het spruitstuk niet in orde is. De pakking moet met de metalen kant tegen de kop. En heb je de moeren waar je nauwelijks bij kunt inderdaad wel goed vast gedraaid?
Wanneer de motor niet stationair loopt en je moet wat gas blijven geven om hem aan de praat te houden en als de motor dan gaat galopperen, dat zijn aanwijzingen voor het trekken van valse lucht. Zonder het gaspedaal in te drukken treedt er zoveel valse lucht toe, dat er nauwelijks lucht via de carburateurmond binnenkomt; er zit te weinig benzine in het mengsel. Dus je geeft wat gas, de smoorklep opent, waardoor er meer lucht door de carburateur aangezogen wordt, het vacuüm in het spruitstuk minder diep wordt waardoor er minder valse lucht wordt aangezogen. Daardoor loopt het toerental dan ineens behoorlijk op zodat je minder op het gaspedaal drukt. Toerental daalt, vacuüm in het spruitstuk neemt toe = meer valse lucht = armer mengsel. Je geeft weer meer gas om de motor aan de praat te houden.
- Login of registreer om te reageren
RE: Fluitend geluid in motor en onregelmatig stationair lopen
Ingediend door Shawn op do, 17-10-2019 21:27
Hallo Mini vrienden,
Ik zal mezelf eerst even voorstellen, ik ben Shawn 27 jaar en sinds 2 weken trotse bezitter van een zo goed als roestvrije 1988 Mini 998cc.
Bij aanschaf zat er een LCB spruitstuk met Playmini DTM uitlaatsysteem op de auto gemonteerd. Ik heb deze vervangen voor een Maniflow freeflow spruitstuk met Maniflow twin box centre exit uitlaatsysteem omdat ik het idee had dat de Mini vermogen verloor met de dikke pijp en het geluid was ook niet om aan te horen in de cabine.
Nu heb ik dus een zo goed als 'stage 1 kit' Mini door het uitlaatsysteem, watergekoeld inlaat spruitstuk, conisch filter en AAU naald. Echter na de eerste keer starten hoor ik een fluitend geluid en blijft de motor niet netjes stationair lopen. Hij lijkt in de toeren te klimmen en dan 2 seconden later weer te dippen. Dan even later klimt ie weer naar zo'n 2500 rpm en dit gaat zo door (als ik geen gas blijf geven bij de dip valt ie uit).
Als ik de motor een beetje stationair heb lopen en het cilindertje waar de gasnaald in zit een fractie omhoog wip valt de motor uit (te arm?).
Ik weet niet of het helpt, maar wat heb ik onlangs gedaan:
- nieuwe bougies BP6ES;
- nieuwe bougiekabels;
- nieuwe verdelerkap;
- nieuw rotortje ontsteking;
- Maniflow freeflow spruitstuk;
- Maniflow twin box centre exit uitlaat;
- Conisch luchtfilter voor een 998 (de goedkopere, dus niet K&N);
- AAU naald;
- SU HS4 carburateur (gereviseerd).
Kan het zijn dat er bij het spruitstuk of de carburateur valse lucht wordt aangezogen? Ik heb uiteraard alle pakkingen vervangen, maar kan me wel herinneren dat de spruitstukpakking een metalen kant had, weet niet of dat nog uitmaakt hoe deze gemonteerd wordt?
Hopelijk is er iemand die hetzelfde probleem had en heeft opgelost,
Hoor het graag!