Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Help! Ik heb perongeluk koelvloeistof in mijn remvloeistof reservaat gegooid!

Is dit ernstig?

Wat kan ik het beste doen?

Graag spoedig antwoord! Alvast bedankt.

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Ja daar moet iets aan gebeuren. Water of lucht in remvloeistof gaat meteen koken als je je pedaal intrapt. Je moet het reservoir leegpompen (zuigen :x ). Vervolgens het reservoir weer bijvullen met remvloeistof.

Als het pedaal sponzig aanvoelt na bovenstaande operatie moet het remsysteem wat grondiger worden schoongemaakt van water...

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Oké, van veel mensen advies gehad.

Wordt dus leegzuigen, bijvullen en ontluchten.

:(

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Het lullige is dat water zwaarder is dan olie. Misschien is het een beter idee om de aansluitingen bij de remcilinder los te maken en hem leeg te laten lopen door op de vulopening te blazen. Nog een keer doorspoelen met een theekopje remvloeistof voor de zekerheid. Waarschijnlijk is het water nog niet de remleidingen in gegaan dus deze methode haalt waarschijnlijk al het water eruit. Bijkomend voordeel is dat je niet aan een slang hoeft te zuigen met het risico dat je die troep binnen krijg.

Hierna moet je idd waarschijnlijk ontluchten. Met de hulp van wd40 en een brandertje loop je minder risico op afgebroken nippels.

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Remvloeistof trekt zelfs water aan toch? Dus wel goed leegmaken inderdaad...

Je kunt het beste wel altijd vloeistof in de leidingen laten zitten, want omdat de remvloeistof hygroscopisch is, zal water aan getrokken worden en zullen de leidingen van binnenuit kunnen gaan roesten.


[edit:Dat bedoelde ik :P ]

default

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Donkervoort schreef:

Is dit ernstig?




## imho: 'ja, dit is ernstig!'
het hele remsysteem (voorraadvat, hoofdremcylinder, leidingen, alle wielremcylinders) moet leeggemaakt worden, dan doorgespoeld met remvloeistof, dan opnieuw gevuld en ontlucht..

als je dit niet doet, geef dan effe door in welke hoek van nl. je rondrijdt, dan blijf ik daar voorlopig uit de buurt..
8)

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

metrodriver schreef:

## imho: 'ja, dit is ernstig!'
het hele remsysteem (voorraadvat, hoofdremcylinder, leidingen, alle wielremcylinders) moet leeggemaakt worden, dan doorgespoeld met remvloeistof, dan opnieuw gevuld en ontlucht..




Ik zou (zoals ik schreef) eerst eens bij het reservoir en HRC beginnen. Ontluchten is soms dan niet eens nodig....
Daarna maar eens vaststellen (voorzichtig rijden en dan remmen (hij remt echt wel een beetje, anders de handrem :)) of er water achter is gebleven.

default

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Daan schreef:
metrodriver":sg0jfcqb]
## imho: 'ja, dit is ernstig!'
.




Ik zou (zoals ik schreef) eerst eens bij het reservoir en HRC beginnen.[/quote:sg0jfcqb]

## @daan,
dan zijn we het niet met elkaar eens, dat mag denk ik?
ik vind dat je met remmen niet moet zitten 'prutsen' (?weet even niet of ik dat zo mag zeggen..! :? )

maar ik zag dat OP in/rond Goes rondkart, dus dan loop ik hier weinig risico O:)

'doe maar wat je denkt dat goed is hoor!'

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Heb je hierna nog je rem ingetrapt?

Ik zou de hele zooi bij alle 4 wielen aftappen tot er geen olie meer uitkomt, en nieuwe remvloeistof erin doen. Eventueel nogmaals aftappen op alle 4 de wielen.

Dan heb je meteen je remvloeistof ververst en hoeft dat komende 2 jaar ook niet meer te gebeuren...

Ik ben het met metrodriver eens: met remmen moet je niet prutsen, "t is een 2 uurtjes hobbien maar dan heb je het ook weer veilig..

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

mischien even alle nippels openzetten en met de compressor even een paar minuten flink laten doorblazen. dan olie erin en deze een paar keer verversen nog een keer de compressor erop en dan weer olie erin...
als je namelijk druk op de leiding zet dan zal het water er denk ik wel uitlopen. ps volgens mij roest koelvloeistof niet! water wel..

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Allemaal super bedankt voor de tips! :D

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Misschien een vervelende vraag, maar hoe krijg je dat in vredesnaam voorelkaar :? Volgens mij lijken die vuldoppen niet eens opelkaar......

Dennis

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Ik zou maar goed oppassen, remvloeistof heeft de eigenschap niet "samenpersbaar" en "hygroscopisch" te zijn. Hygroscopisch wil zeggen dat de remvloeistof water aantrekt, waardoor het mengsel samenpersbaar wordt, en de remdruk verslechterd en bij zwaar gebruik van je remmen kan gaan koken. Daardoor kan je remdruk helemaal wegvallen, juist wanneer je die het hardste nodig hebt.... |:(

Dusss: koop 2 liter remvloeistof en spoel de boel grondig door!

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

is het al gelukt RJ ???

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Ik ben het met degene eens die zeggen, totaal leeg maken, via de nippels op de klauwen en remcilinders.
Dan met remolie doorspoelen, minstens 1 keer.
Daarna weer vullen en ontluchten, klaar.

Groet ron

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

helter skelter schreef:

Ik ben het met metrodriver eens: met remmen moet je niet prutsen, "t is een 2 uurtjes hobbien maar dan heb je het ook weer veilig..



Het is maar wat je prutsen noemt....Op zich hebben jullie gelijk dat het nooit kwaad kan om remvloeistof te vervangen.

@paul: vloeistof is trouwens nooit samendrukbaar (tenminste bij 'normale drukken'). Dus zo uniek is die eigenschap van remvloeistof niet. En er zit ALTIJD wat water in remvloeistof. Maar ieder zijn methode...

default

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Paulus schreef:
, remvloeistof .. niet "samenpersbaar" ..water aantrekt, waardoor het mengsel samenpersbaar wordt,



## @paulus,

ik wil niet de wijsneus uithangen, maar imho is geen enkele vloeistof samenpersbaar, water dus *ook niet*...

de kwalijke dingen die water in de remvloeistof veroorzaakt zijn de kookpuntsverlaging (gasbelvorming bij het heet worden, en gas is **wel** samenpersbaar, dus dan is het ineens: "waar is de rem??" en eventueel corrosie)

## edit: oh, daan had dit ook al opgemerkt.., toch laten staan wegens de toegevoegde waarde.

default

RE: Fout gemaakt: koelvloeistof in remvloeistof

Daan schreef:
En er zit ALTIJD wat water in remvloeistof.



@daan,

## vanaf het moment dat je het voorraadflesje (=winkel-koop-flesje) voor het eerst opendoet trekt het spul water aan..
de hoeveelheid is het die het hem doet (oude Griek zei dat al).

het kookpunt van de remvloeistof kan in een garage met een meetapparaatje bepaald worden, je ziet dan zelf hoeveel water je in de rem-wijn mag kiepen.

'ALTIJD': behalve bij siliconen-remvloeistof dan toch??
(bij omschakelen wel rubbers en cupjes vervangen voor 'bestendige)