je hebt volgens mij wel van die ventilatortjes (kleine voor op dash) die je gewoon op de 12 V van je aansteker kan aansluiten
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
je hebt volgens mij wel van die ventilatortjes (kleine voor op dash) die je gewoon op de 12 V van je aansteker kan aansluiten
Jaapio
Een mini heeft geen ventilator achter de ventilatiebollen in het dashboard. Daar komt dus alleen maar rijwind doorheen als je wat snelheid hebt. Wat je kunt doen om in de file met de raampjes dicht toch wat buitenlucht binnen te krijgen, is de kachel op koud zetten en dan de ventilator van de kachel aanzetten. Ook de klapraamjes achter geven wat lucht als je ze open zet, zonder dat je voorin de auto last hebt van de rijwind, zelfs op de snelweg nog niet echt.
Als je de achterraampjes openzet in combinatie met de voorramen, is het zelf lekkerder rijden dan wanneer je alleen de voorramen open hebt. Veel minder turbulentie en de frisse lucht stroom lekker door je hele auto.
Verder idd kachel op koude stand. Als je kachel-kraan nog goed werkt moet dit ook wel redelijk frisse lucht opleveren.
En dan nog idd een ventilatortje. Deze gaan op 12 volt. Heb je geen sigarettenaansteker, dan kan je ook de de 12V-plug eraf knippen en de draadjes gewoon bij je radio oid aansluiten.
OF je zet er een schuif-kantel dakje in. Ik heb nog wel een 2e hands liggen voor je van Webasto.
Greetzzz
Nog even een tip over de kachel op koud zetten als je in de file staat let dan wel ff op je motertemp. die gaat dan namelijk atans bij mij (1986 1000e) behoorlijk snel om hoog
Kachel aanzetten helpt bij het koel houden van de motor. Dus idd opletten op je motortemperatuur. Zeker in de files willen mini's nogal eens warm lopen en als je dan je kachel aan zet wordt hij wat minder snel warm. Alhoewel jij het dan wel warmer krijgt
Maar vraag me af of een kachel die op koud staat daar invloed op gaat hebben, maar wel iets om zowiezo in de gaten te houden in een file. Denk alleen niet dat het aanzetten van de kachel op 'koud' voor een 'frisse' wind gaat zorgen. Koud in een mini is meestal niet echt koud
zat zo dit topic eens te lezen. En dan krijg je van die ideeen. Mijn kachel is namelijk altijd een beetje lauw. Dus koele lucht ho maar. Nu zat ik te denken aan een buisventilator. Eentje op 12 volt die je ergens in die pijp kan duwen.
En die kun je dan eventueel met een regelaartje traploos instellen.
Of anders deze erin :)" title="Evil" /> dan krijg je een redelijke airflow door je ventilatie roostertje
[i:3062s5o3]The 2006 Model e-RAM is now an 833 WATT, 60 amp axial-flow compressor that blasts out 3.0 lbs. of thrust at 800cfm[/i:3062s5o3]
[size=75:3062s5o3]Want waar ie eigenlijk voor bedoelt is, een elektrische supercharger........daar heb ik zo mn bedenkingen bij.[/size:3062s5o3]
Ik denk dat ik dan ruzie krijg met m'n dynamo die te hard moet gaan werken. En dat je na elk ritje even langs de kapper moet, omdat je haar niet meer bepaald in model zit.
Slayer schreef:
[i:388jhugv]The 2006 Model e-RAM is now an 833 WATT, 60 amp axial-flow compressor that blasts out 3.0 lbs. of thrust at 800cfm[/i:388jhugv]
[size=75:388jhugv]Want waar ie eigenlijk voor bedoelt is, een elektrische supercharger........daar heb ik zo mn bedenkingen bij.[/size:388jhugv]
60 amp aansluiten in je auto lijkt me niet zon goed idee. Zekering in je huis klapt er zelfs uit als je deze op het licht net zet.. of heb ik het nou mis.. mijn kennis van amps watts en volts is nog niet zo denderend
Slayer schreef:
Want waar ie eigenlijk voor bedoelt is, een elektrische supercharger........daar heb ik zo mn bedenkingen bij.
Ik zag toch een tijdje terug een filmpje langskomen waar ze op een rollenbank metingen doen met een bladblazer op de inlaat - zelfde effect ongeveer
filmpje heb ik ook gezien, vermogen ging omhoog. Maar om nu een bladblazer en generator in mn auto te bouwen , want verlengsnoer verkort de actieradius een beetje...
Maar die kleine e-ram scheen niet echt te werken. Winst werd teniet gedaan door het vermogen wat dat ding trekt waardoor de dynamo overuren moet draaien.
Die oplossing van een buisfan was ook serieus bedoelt. Ben al aan het expirimenteren geslagen met highflow casefans. Als er twee in serie staan krijg je al een redelijke flow bij een minimaal aantal dB (of dat wat uitmaakt met een bulderende twin centre exit, maar stel de motor draait even niet omdat je voor een brug staat te wachten...)
Zal mijn bevindingen wel posten
Begrijp dat die eerste serieus was. Klinkt ook als een goed idee, alleen die tweede die je linkte lijkt me niet echt serieus bedoelt
Casefans zijn inderdaad wel een slimme. Zeker in een custom-made dashboard kun je daar wel wat leuks mee. Mooi roostertje er voor en je hebt een redelijke hoeveelheid frisse lucht.
Importeer een japanse mpi met airco
okej ff serieus nu, die eerste die gelinkt werd ziet er goed uit maar is misschien wat lomp?
Casefan's met regelaar er op moet goed werken volgens mij.. Alleen is dat robuust genoeg? En als je met 150 over de snelweg gaat kan je fan de airflow dan aan?
Groeten Robbert
Hangt ervan af waar je de fan plaatst denk ik dan.
Zolang je hem niet in rechte lijn met de rijwind-inlaat zet mag het geen probleem vormen.
Als je een ballbearing fan neemt ipv sleeve bearing moet hij een redelijk toerental aankunnen. En hij word ook weer gekoeld door de passerende lucht.
Dus ook al heb je een flinke flow dan gaat ie nog redelijk lang mee denk ik maar ik heb de testopstelling al klaar om dit te checken.
Met tyraps twee (een kogel en een glijlager) casefans op de imperial, rechtstreeks in de rijwind. En nu ff het gas erop :)" title="Evil" />
Even kijken hoe ze het houden.
Resultaten zullen asap gepost worden.
zet er nog ff een aanzuigbuis voor, een grote trechter idee.. krijg je ze nog eerder stuk
150km gereden and still running (beide). Had eigenlijk verwacht dat de sleeve bearing wel zou kraken meer nee. Dus we laten ze er nog even op zitten
Wel waren er wat vliegjes tegenaan gesplashed maar dat zal minder vaak gebeuren als ze in de buis zitten.
RE: Frisse lucht in mijn auto....
Ingediend door flying-mini op zo, 07-05-2006 15:43
Hey!
Dit is de eerste zomer dat ik mijn mini heb, en nu kom ik erachter, dat hij alleen frisse lucht in de auto blaast, als je rijdt. Als ik dus in de file sta...komt er helemaal geen frisse lucht naar binnen, behalve via mijn raam dan. Is er iemand die een idee voor mij heeft??? Ik heb al wel gekeken naar een autoventilator, maar daar weet ik ook niet van waar die stekker zou kunnen....help!!!
Groetjes, Elsbeth