Functionele omschrijving Carterontluchting

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Kan iemand eens bewoorden wat de functie is van de carterontluchting? :?

Ik dacht altijd dat deze enkel geborgd zat aan het blok, maar klopt het dat er een open verbinding is met het blok/carter?
En waarom is de carterontluchting een soort van koker / bus, en niet enkel een slang van blok naar carb?

Klopt het ook dat sommige van jullie de verbinding naar de carb hebben gehaald en er een filter op hebben gezet?

Wie o wie kan mij eens duidelijk maken wat nu het nut van dit ding is?

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

De carterontluchter zorgt ervoor dat er wat warmere lucht uit de carter de carb in geleid wordt. In dat kokertje zit een soort van isolatiemateriaal om vervuiling van het blok te voorkomen.

Het klopt dat meerdere mensen deze los hebben. Dan moet je alleen wel de carb daar ook afdoppen. Ik er een filter opgezet om de lucht zo goed mogelijk schoon te houden van vervuiling uit het blok.
Bij mijn blok, met huidige set-up moest hij wel los. Hij zoog de olie via de carterontluchter uit de bak en injecteerde deze in de carb. Het blok vraagt namelijk nogal wat lucht.

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

zie ook:
http://www.carcare.org/engine/crankcase_vent.shtml

(via google)elders:
---
Tja, die carterontluchtingsslang zit er niet voor niks. Ze voeren restgassen af en zorgen ervoor dat die via de inlaat weer in de verbrandingskamer komen. Voor het milieu beter zeg maar. Het zorgt ook voor een drukvermindering in je blok. (beter voor je keerringen)
---

de koker/bus is een oliescheiding zodat in principe alleen de gassen naar je carb worden geleid. In de racerij wordt(moet) er wel een olieopvangtankje gemonteerd (worden).

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Dat opvangbakje was in het begin de wagen die achter me reed als ik gas gaf. :)" title="Evil" />

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Dat brengt al wat meer duidelijkheid, of eigenlijk bevestiging.
Betekend het dat het recyclen van de 'lucht' primair een milieu issue is? Of heeft het meerdere voordelen lucht uit het carter je carb in te blazen/zuigen?

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

the hydrocarbon emissions



milieukwestie ... maar ook helpt het eventuele waterdamp uit je carter af te voeren.

de dampen die in je carter komen zijn voornamelijk afkomstig uit de verbrandingskamer (blow by langs de zuigerveren)

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

word deze slang rechtstreeks op de carb. zelf bevestingd. of op het luchtfilter? ben mn blok aan het opbouwen en heb zn het gevoel dat hij bij mij op het luchtfilter zat. (standaad luchtfilter) alleen wil sowieso een powerfilter, dus wanneer dit klopt, waar moet hij dan heen?

alvast bedankt

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Slang hoort op de carb. Niet op het luchtfilter.

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

hangt af van bouwjaar (oude types hadden de slang inderdaad op het filter aangesloten zitten), en type carb (een gewone HS4 heeft er AFAIK geen aansluiting voor).

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Theo van den Bogaard schreef:
AFAIK



??? :?

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

(as far as I know)

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Merci! :)

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

[off topic] das frans voor bedankt....

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

ik heb ook een "bromfiets" filter op mijn carterontlucting zitten, dus niet naar de carbs
tergelijkertijd heb ik een enorme uitlaten stank in de mini, kan dit de oorzaak hiervan zijn?

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Het antwoord hierop zit in je vraag, weer aansluiten op de carb. dus dan verbranden die gassen. Nu komen die gassen vrij onder de motorkap en via het fantastische verse interieur lucht aanzuigsysteem in de auto. 8)
Het is slecht voor je gezondheid om zo te blijven rijden, je weet wel CO verlengt je levensverwachting niet echt.

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Zou wel kunnen. Maar ik heb ook een wannabie-K&N filter. In de auto maar ik ruik niets.

Misschien heeft het wel temaken met de plaatsing. Ik heb hem net bij de radiator zitten dus gassen worden direct afgevoerd naar mijn spatbord.

Verder ligt het ook aan de status van je blok. Veel blow-by zorgt ook voor extra carterlucht en dus stank.

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

ik heb de expert even gesproken en die had een oplossing door de gassen weg te laten zuigen in de carburateurs via de luchtfilters,

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Dat bedoel ik, neem geen risico, aansluiten dus. d:)b

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Even een oud draadje nieuw leven "inblazen"
Ook in mijn huidige mini zijn de carterontluchtingen niet op de carburateurs aangesloten:

en ook ik ruik dus, na een stukje te hebben gereden, naar mini...
mannenparfum of niet, niet altijd even lekker en waarschijnlijk ook niet echt heel gezond lijkt me..

Volgens de vorige eigenaar die al het moois onder de flipfront gerealiseerd heeft, zal het aansluiten van de carterontluchting op de carburateur van dit raceblokje (1380 stage 4) leiden tot over druk met kans op lekkage elders..
Oplossing zou zijn om langere slangen aan te sluiten en lucht naar buiten-de-mini te geleiden.. bij voorkeur onder de auto..

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Ik sta op het punt langere slangen te bestellen :)

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Ja, carter ontluchting.
Bij de verbranding van de benzine die met de inlaatlucht in de verbrandingskamer boven de zuiger is gekomen, ontstaat de druk die de zuiger naar beneden duwt, waardoor de voortbeweging van de auto ontstaat. Die druk boven de zuiger heeft neiging om tussen de zuiger en de cilinderwand door te kruipen naar het carter. Daarom hebben we -voor de afdichting- zuigerveren en een oliefilm langs de cilinderwand.
Naarmate de slijtage van deze 'afdichting' groter is geworden en naarmate de druk in de verbrandingskamer toegenomen is door 'tuning' van de motor, slipt er meer gas het carter in. 'Blow by', noemen ze dat in het Engels. Het is niet alleen zuiver verbrandingsgas wat het carter in slipt, er zit ook 'koolstof' bij, onder andere van de verbrande smeerolie op de cilinderwand. Vandaar dat de motorolie bij verversing zo zwart ziet.
Een ander verbrandingsproduct is water. Start je een koude motor bij koud weer, dan komt er 'witte' rook uit de uitlaat; waterdamp. Bij warm weer komt er evenveel waterdamp uit de verbrandingsruimte, maar dat zie je dan niet aan het uitlaatgas. Welnu, er ontsnapt ook waterdamp uit de verbrandingsruimte met de 'blow by' langs de cilinderwand. Deze waterdamp komt in het carter terecht. Graag willen we zoveel mogelijk daarvan met de marterventilatie weer kwijt raken. Rijden we veel korte stukjes, dan wordt de motor vaak niet echt goed warm en condenseert er veel van deze waterdamp aan de binnenkant van de motor. We treffen dat dan aan -bijvoorbeeld- aan de binnenkant van het kleppendeksel als 'mayonaise'. Bij een auto die veel koolstof in het carter lekt is de 'mayo' gitzwart.
Welnu; Wanneer het carter luchtdicht afgesloten was, zou de druk in het carter dus flink kunnen oplopen. Dus, carter ventilatie! Vroeger zat er een simpel naar beneden gericht pijpje terzijde van het motorblok. Van onder schuin afgezaagd, zodat de rijwind een zo groot mogelijk oppervlak zou hebben om aan te 'zuigen'.
In verband met de luchtverontreiniging leek het beter de motor zelf die verbrandingslucht uit het carter te laten inademen. Dus, een slangetje aan het genoemde pijpje naar het luchtfilter toe. Het pijpje wijst niet meer naar beneden, maar omhoog. Narigheid bleek, dat er met de carterlucht ook oliefluim uit het pijpje kwam, waardoor het (papieren) luchtfilter verstopt raakte. Eerst lieten ze het pijpje nog uitkomen boven in een ruimere cilinder zodat de oliefluim naar beneden kon zakken en van beneden uit kon de carterlucht dan door een pijpje weer de carter ventilatieslang in. Dat hielp niet genoeg. Dus, het slangetje maar rechtstreeks aansluiten op het inlaatspruitstuk. Door de sterk wisselende onderdruk in het inlaatspruitstuk varieerde de aanzuigende werking op het carter te sterk. Dus, daar werd een klep onder veerdruk tussen gezet. Het 'paddenstoeltje' wat je bij heel veel Engelse auto's op het inlaatspruitstuk tegenkomt.
Iemand kwam op het idee dat vóór de smoorklep in de carburateur de onderdruk veel gelijkmatiger is. Heb je niet zo'n veerklep nodig. Dus, kregen de carburateurs daar een pijpje waar het carter ventilatieslangetje op aangesloten kan worden.

Een voordeel van 'geregelde' carter ventilatie is, dat er zo een mate van onderdruk in het carter heerst, in plaats van een mate van overdruk. Bij gevolg hebben de keerringen op de krukas minder moeite om de olie binnen het carter te houden. En, omdat bij een Mini de versnellingsbak deel uit maakt van het carter, hebben ook de keerringen aan het differentieel huis minder moeite de olie binnen te houden. Zo houd je dus ook makkelijker je motorcompartiment schoon. Ook de buitenkant van het blok en de bak is veel schoner, waardoor het ook makkelijker warmte aan de omgeving afstaat. Dit is een belangrijk onderdeel van de koeling!
Natuurlijk is het zo, dat de carterlucht die de carburateur(s) opzuigt(en) warmer is dan de omgevingslucht. En warmere lucht is minder 'dicht', dus, de inlaat bevat iets minder grammen zuurstof voor de verbranding en wat minder grammen 'lucht' om uit te zetten. Ook de oliefluim die meekomt benadeelt het verbrandings rendement.
Dus ja, mensen die rondrijden met een 'opgevoerde' motor laten de carter ontluchting liever maar 'naar buiten' hangen. Jammer dat de keerringen het dan moeilijker hebben. Wat je zou kunnen doen, is natuurlijk, de carter ontluchting gewoon aansluiten zoals het hoort en -wanneer je eens 'om het hardst' wilt rijden, maak je het slangetje even los. Wel de buisjes op de carb(s) dan afdichten. Want 'valse lucht' verarmt het mengsel en dat is niet best voor je motor.

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Die carterontluchting hoort gewoon aangesloten te zijn en zorgt juist voor een lichte onderdruk, zeker geen overdruk. Je zuigt er lucht uit. Overdruk onstaat door de lucht verplaatsing van je zuigers.

Nu ziet dat blokje er wel uit alsof iemand daar aardig wat zorg aan heeft besteed, ik zou eens vragen wat hij nu precies bedoeld.

Dit is wel een aardige uitleg

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Interessante stukken tekst,
ik ga me erin verdiepen!

Bedankt!
:)\\_

default

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Heeft het niet te maken met het feit dat de bouwer van de motor olie uit het inlaatsysteem wilde verbannen? Dat er met het plaatsen van een goede olievanger ' catch-can' een en ander wat minder manlijk ruikt?
Ik begreep dat er altijd wat oliedamp mee wordt gezogen uit de carterontluchting.

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Zoals hierboven gezegd: een oilcatchcan monteren, wordt veel op "race" blokken gebruikt, omdat je inderdaad het mengsel niet wilt laten beïnvloeden door de gassen van de carterontluchting.

Dennis

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

De keerringen hebben het dan niet 'moeilijker'?

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

@ Rens. Ook een olie 'catch tank' is weer verbonden aan een pijpje de carburateur voet. De catch tank is alleen wat groter dan de olievanger die we 'normaal' bij een mini tegen komen. Hij zit ook wat verder weg van het motorblok -in elk geval niet tegen het uitlaatspruitstuk- waardoor de marterlucht ook wat dieper gekoeld wordt.
Racers, die deze vacuümverbinding niet willen, belasten dus inderdaad hun keerringen meer.
Dat geeft wel wat olie op de baan waar ze racen, maar och, -als zij er maar geen last van hebben-.

default

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

wim fournier schreef:
@ Rens. Ook een olie 'catch tank' is weer verbonden aan een pijpje de carburateur voet. De catch tank is alleen wat groter dan de olievanger die we 'normaal' bij een mini tegen komen. Hij zit ook wat verder weg van het motorblok -in elk geval niet tegen het uitlaatspruitstuk- waardoor de marterlucht ook wat dieper gekoeld wordt.
Racers, die deze vacuümverbinding niet willen, belasten dus inderdaad hun keerringen meer.
Dat geeft wel wat olie op de baan waar ze racen, maar och, -als zij er maar geen last van hebben-.



Begrijp ik hier uit dat de ' catchtank' niet alle olie opvangt uit de lucht? Met andere woorden dat racers alsnog soms liever zonder rijden.

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

Nou, ik heb het vermoeden dat mensen die met hun auto echt gaan racen in wedstrijd verband tot de meest 'gelovige' van onze soort behoren. Zeker in het acteur gebeuren. Daar doen allerlei verhalen de ronde en veronderstellingen worden al snel als feitelijkheden uitgewisseld.
Als gewone weggebruikers kunnen we wel kijken wat men in de wedstrijd rijmerij als uitgangspunten bezigt, maar vergaloppeer je niet. Wanneer je het boek 'Tuning the A-series engine' van David Vizard voor de vierde of vijfde keer -van kaft tot kaft- leest, heb je een aardig idee van wat er 'kan'. Hij waarschuwt ook niet te wild te keer te gaan en meteen naar de 'bovenste plank' te reiken. 'Als je naar de zolder wilt, neem dan de trap; tree voor tree'. Als je stapje voor stapje je eigen ervaring en vaardigheid opbouwt, kom je het verst.

default

RE: Functionele omschrijving Carterontluchting

David Vizard..... ik ben pas bij twee keer lezen ;)
Heb er iets minder aan met een MPI maar toch erg goede algemene kennis .