Fuseekogels & cardanmoer

RE: Fuseekogels & cardanmoer

Dag iedereen,

Na demontage van beide subframes met de ophanging slaag ik er niet in om de fuseekogels los te maken.
Ik heb een fuseesplitter gekocht maar zelfs daarmee wil het niet lukken.
Is het normaal dat dit ongelofelijk vast zit of doe ik iets fout? (zie foto onderaan)
Het nadeel is dat de cardanas en remmerij al uit de auto is en dit ongelofelijk moeilijk is omdat er geen 'pak' aan is. De wagen ligt helaas helemaal uit elkaar dus even monteren is geen optie.
De sturing-kogels gingen vlot als niet, maar de 4 kogels van de steunassen krijg ik dus niet in beweging.

https://www.dropbox.com/s/56jti930kthchdt/IMG_3124.JPG

Omdat de assen uit de wagen zijn krijg ik nu ook mijn cardanmoer niet meer los. Iemand hier handige tips voor?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

RE: Fuseekogels & cardanmoer

Probeer de splitter in de bankschroef te zetten.

Dan heb je houvast op de splitter en dan gewoon draaien totdat er iets kapot breekt.
Hopelijk het goede.

Voor je cardan as moet je remschijf in de bankschroef zetten, maar dan heb je misschien wel een nieuwe nodig dus dat is niet heel handig.

Andere op is een velg monteren en deze ergens klem zetten en dan gas geven met de goede dop en een pijp erop.

RE: Fuseekogels & cardanmoer

de armen heet stoken met een brandertje.
ijzer zet uit als het heet in ;)

RE: Fuseekogels & cardanmoer

classic-freydis schreef:
de armen heet stoken met een brandertje.
ijzer zet uit als het heet in ;)



x2

RE: Fuseekogels & cardanmoer

De steek een stuk metaal/hout tussen de bout van de splitter en het handvat, dan kan je verder draaien en meer kracht zetten ;)
Hebben wij moeten doen om 21 jaar oude kogels te splitten ^^

RE: Fuseekogels & cardanmoer

Bedankt iedereen!
Combinatie van alle tips heeft de eerste kant tot een goed einde gebracht!

RE: Fuseekogels & cardanmoer

Dan lukt de andere kant ook. :)

RE: Fuseekogels & cardanmoer

Als je goed met een hamer kan omgaan; aan een zijde van de arm een flinke hamer tegen houden,en aan de andere kant een klap op geven.Hierdoor schrikt de conische stuurpen,en schiet hij meestal al los. Vaak lukt het mij zelfs met 1 hamer en zonder de splitter.