gas kabel probleem

default

RE: gas kabel probleem

dag mini vrienden

gisteren heb ik mijn gaskabel vervangen want de oude bleef net op het laatste stukje hangen,dus mijn carb (hiff44)of(su?) sluiten niet helemaal
nu heb ik de kabel vervangen voor een nieuwe maar :)" title="Evil" />
nu openend hij niet meer helemaal de slag van de gas pendaal lijkt wel
te klein geworden
als ik mijn pendaal helemaal tegen de bodem aan druk,dan kan mijn
carbu bijna een kwatje verder open |:(
kabel strakker zetten heeft geen zin want da loopt hij te hard stasioner
ik snap er niks van lijkt me toch heeel makelijk zo'n kabeltje
stasioner doet de mini perfeckt
wie heeft de oplossing voormij alvast bedankt groetjes nicky

raceing green 1300 92'

RE: gas kabel probleem

dus mijn carb (hiff44)of(su?) sluiten niet helemaal


HIF44 is een specifiek model van fabrikant/merk SU. HIF staat voor Horizonal Integrated Floatchamber (dus met 1 F), SU staat voor Skinner Union. Tegenwoordig geproduceerd door Burlen Fuel Systems.

Vreemd verhaal... Ik weet niet precies hoe de gaskabel hoort te lopen. Weet je zeker dat de kabel precies zo is gemonteerd als hoort? Op de goede plaatsen vast, om de juiste geleiders gelegd e.d.? Misschien weten anderen wat meer details over hoe het precies gemonteerd moet worden.

Stationair heeft niet zo bar veel met de gaskabel te maken, lijkt mij. Hooguit dat de carb niet helemaal bij de stationair-stand komt als de kabel te strak staat, zodat de motor te snel loopt bij "los" gaspedaal.

RE: gas kabel probleem

Inderdaad Eelke bij de vervanging van de gaskabel moet iets verkeerd zijn gegaan. Als de gaskabel te strak zou zitten dan staat de gasklep geheel open en merk je dit meteen bij het starten van de auto.

Naar mijn weten is de gaskabel te lang, hoe komt dit nu?

zo gauw als de gaskabel wordt vervangen en uit de gaspedaal wordt gevist valt het gaspedaal naar beneden, bij het terug invoeren en monteren van de gaskabel aan de carburateur moet er aan de gaskabel getrokken worden om het gaspedaal weer terug te krijgen in de hoogste stand met een speling van 4mm. [color=red:i0pfgqta]Dit is waarschijnlijk niet gebeurd of te weinig aan getrokken.[/color:i0pfgqta]
Om dit op te lossen dient men aan de carburateur het schroefje iets los te draaien en aan de gaskabel te trekken, draai dit dan handmatig vast en kontroleer de speling van het gaspedaal, is er geen speling merkbaar druk dan lichtjes op het pedaal zodat de gaskabel losser komt en een speling is van 4mm dit kun je kontroleren door het gaspedaal geheel omhoog te trekken, en weer los te laten.

succes

default

RE: gas kabel probleem

ik ben altijd erg blij met jullie andworden. :D
maar bij mijn gaspendaal heb ik een veertje gemonteerd zodat de pendaal altijd terug schiet,geld ook voor mijn carb er zitten wel standaard,
op maar ik heb er nog eentje bij gedaan,zodat hij zeker goed dicht gaat. :P
strakker kan mijn kabel niet want dan loopt hij weer te hard stasionar,en dat valt dan ook niet te regelen,wat ik wel heb gedaan toen ik de kabel ging vervangen heb ik de buitenkabel 10cm langer gemaakt als de orginele, want als ik de buitenkabel vast pak en ik beweeg deze op en neer,dan geeft hij ook een beetje meer gas,messchien moet ik mijn buitenkabel wel iets in korten :? ik kijk dadelijk wel even

groet nicky raceing green 1300 92'

RE: gas kabel probleem

Dat kan ook de mogelijkheid zijn dat de buitenkabel te lang is.

Strakker zetten van een gaskabel kan wel, maar dan moet je van de gasklep afblijven van de carburateur je ziet vanzelf of deze mee geopend word.
Als ik zie dat je dan zoals je omschrijft 2 veren op de carburateur hebt zitten en één aan het gaspedaal :? dan zal dit niet erg soepel gasgeven zijn O:) Dit verklaart ook dat de gaskabel hieronder te leiden zal hebben.
Maar als jij dit fijn vindt heb ik daar niets op tegen :9

Zeer zware voet zeker :D

RE: gas kabel probleem

ik heb ook een behoorlijk zwaar gaspedaal en het grote voordeel daarvan is!, dat mijn vriendinnetje het gas niet kan intrappen en dus niet in de mini wil rijden! mag ik lekker het gas intrappen :)" title="Evil" />

RE: gas kabel probleem

nicky schreef:
strakker kan mijn kabel niet want dan loopt hij weer te hard stasionar



Stel het stationair toerental niet af met de gaskabel. Daarvoor hebben alle carb's een stationair toerental afstelling. Kortom, stel de gaskabel goed af: 1 mm vrije slag (kabel moet bij gas los (1mm) slap hangen, zodat je weet dat je gasklep volledig dicht zit ). Stel daarna je stationair toerental af. Die grote kruiskop half verzonken in de carb, boven de gashendel waar je kabel vast zit, en waar je je schroevedraaier vertikaal in moet steken..

Gaskabels gaan vaak stroef bij mini's. Zorg ervoor dat er niet te veel scherpe bochten in de kabel zitten. Monteer anders een binnen en buitenkabel met teflon coating. Deze glijden als een imbiciel. Te koop bij fietsen winkels... Is echte aanrader....

RE: gas kabel probleem

Kom je dan niet met de bevestingingsnokken (not to mention de lengte van de kabel) in de knoei? Weet eigenlijk niet wat voor bevestigingsnokken een gaskabel heeft (als die er al op zitten). Kan me alleen herinneren dat de bedieningskabel voor de kachelkraan een oogje aan het eind heeft.

RE: gas kabel probleem

Buitenkabel zul op lengte moeten maken. Is eitje, kun je ook makkelijk bij. Binnenkabel is meer gepiel. Nokje zit er altijd al op, maar zou ik wel even op letten bij het kopen. Er zijn ook nokjes te koop die je zelf kunt instellen (schroefje welke je tegen de kabel blokkert). De carb-kant zit altijd al zo vast. Door het gaatje steken, en vastdraaien. Alles wat over is afknippen....

default

RE: gas kabel probleem

sorry jullie hebben het allemaal fout

ik doe wat mogelijk is alles zelf aan mijn mini :)
ik heb vroeger genoeg fietsen en brommers gehad dus ik zal tog wel
een binnen en buiten kabel kunnen verwissellen.
wat bleek te zijn mijn pendaal was hellemaal ontzet een beetje krom
de binnen kabel zat niet mooi voor het gat,dus trok ik de kabel er scheef uit en dat schuurde hard langs dat koperen busje wat de buitenkabel tegen houd,en m"n pendaal moet iets verder naar boven gebogen worden,
zodat de pendaal de binnen kabel :)" title="Evil" /> verder d'r uit getrokken word endan is hij weer goed naar mijn zin ;)
maar ik blijf blij met jullie andworden :O

groet nicky raceing green 1300 92'

RE: gas kabel probleem

nicky schreef:
kabel zat niet mooi voor het gat,dus trok ik de kabel er scheef uit



Klopt inderdaad. Was ik vergeten. Is ook een reden waarvoor sommige kabels stroef gaan. Heb ik tot nu toe ook gemerkt bij alle mini's die ik zag. Wat ik zag is dat de stang een beetje naar links gebogen moest worden...

Maar hoe zit het nu met je stationair toerental??

RE: gas kabel probleem

Dit terzijde dat we allemaal fout zitten.


Theo schreef:
Als ik zie dat je dan zoals je omschrijft 2 veren op de carburateur hebt zitten en één aan het gaspedaal dan zal dit niet erg soepel gasgeven zijn Dit verklaart ook dat de gaskabel hieronder te leiden zal hebben.
Maar als jij dit fijn vindt heb ik daar niets op tegen

Zeer zware voet zeker



Niet alleen je gaskabel maar de rest ook.

En maar trappen :O

default

RE: gas kabel probleem

oke niet alles fout hoor :9

stasioner draaien doet hij nu ook perfeckt,hij opent de gasschuif nu ook helemaal,en hij gaat soepel genoeg,alleen nu nog wat teflonspray in de kabel spuiten,en dan is hij helemaal oke ;)
en die extra veer op de carburatuerwas, geen strak plan.
het veertje was niet zo sterk,maar ik kon niet normaal mijn gas dozeren,eleke keer als ik rustig weg wilde rijden schoot hij weg :)" title="Evil" /> als een rakettje :)
maar toen ik deze mini had gekocht zat er ook al een veer bij de gas pendaal ,deze heb ik nu ook verwijder,op jullie advies ;) en nu kan ik weer gassen bedankt groet nicky raceing green 1300 92' :)" title="Evil" />

RE: gas kabel probleem

Beste mensen,

Bij mij is de nippel/nop/tuitje/hoe je het maar ook wil noemen, die aan het eind van de gaskabel-buitenkant zit afgebroken van de rest van de gaskabel. (via dit nippeltje gaat de binnenkabel de carosserie door naar het pedaal toe).

Ik zou hem eventueel met wat nietjes en plakband erop kunnen zetten, maar ik ben bang dat door de scherpe bocht die de kabel maakt (van horizontaal naar recht omhoog), er veel kracht op dit stukje komt te staan. Ik twijfel dus of ik de hele kabel zal vervangen of niet. Als ik 'm vervang, kan ik die dan bij een 'gewone' garage kopen? (er zit hier, in Rotterdam, geen mini-garage in de buurt volgens mij, of wel?).

Alvast bedankt!

Jurriaan

RE: gas kabel probleem

die kan je in principe biij elke garage bestellen,
en als je een (heel klein) beetje technisch bent flans je dat ding er zo in.
en voel het verschil!!!! :o

RE: gas kabel probleem

luke schreef:
die kan je in principe biij elke garage bestellen,
en als je een (heel klein) beetje technisch bent flans je dat ding er zo in.
en voel het verschil!!!! :o



zit er dan ook standaard zo'n zelfde soort nippel op aan het uiteinde als bij de mini? of is dat iets mini-specifieks?

groets

RE: gas kabel probleem

Je kan het ook bij de fietsenmaker proberen. Op brommers heb je ook van zulke kabels met dezelfde nippels :+)

RE: gas kabel probleem

Kom jongens het vervangen van een gaskabel, hoe moeilijk kan dat zijn? Nieuwe setje kopen bij de fietsenmaker (binnen en buiten dus) met twee tonnetjes, een dikke en een kleine (bromfietsgashendelformaat, jaja galgje ik weet het!), buitenkabel aan de oude buitenkabel goed vasttapen en door het schutbord trekken, gaspedaalkant vastzetten, carborateurkant aantrekken en tonnetje vastdraaien en hopsakee weer 10 jaar gasplezier!

RE: gas kabel probleem

spike schreef:
Je kan het ook bij de fietsenmaker proberen. Op brommers heb je ook van zulke kabels met dezelfde nippels :+)



Hmm ik ben al naar een paar fietsenmakers geweest en ik heb er nou eentje die dunner is dan de originele gaskabel, maar zonder tuitje aan de gaspedaalkant en zonder schroefdraad aan de carbarateurkant (voor de bevestiging). Ik hoop dat ik er wat mee kan... Of kan ik beter nog even verder zoeken naar eentje die wat meer lijkt op de originele?

Groets

RE: gas kabel probleem

Hallo beste mensen,

Bedankt voor al jullie adviezen. Ik heb het nu uiteindelijk als volgt opgelost. Zoals jullie weten was bij mij alleen het uiteinde van m'n gaskabel afgebroken, en kon ik niet echt een goede vervanging vinden bij een fietsenmaker , het was het allemaal net-niet.

M'n originele gas-buiten-kabel bestond uit drie lagen: 1. dik zwart rubber/plastic, 2. metaal-spiraaldraad, 3. grijs-plastic-doorzichtig binnenlaagje.

Mijn oplossing was eigenlijk dat ik aan het einde van de kabel de buitenste twee lagen heb weggestript, en laag 3 door het gat heb geduwd, ongeveer 5cm. Verder heb ik de metaal-spiraaldraad wat omgebogen om de kabel heen, zodat er minder kracht komt te staan op de plek waar de kabel de auto binnengaat. Nu heb ik dus eigenlijk de nippel nagemaakt en kon ik dus de oude gaskabel gewoon gebruiken, alles loopt netjes soepel.

Groeten