gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

ik heb dus sinds kort een mini en ik wist dat er werk aanzat voordat ik hem kocht en bij de garage zijn ze al flink bezig geweest.
ik mocht hem van de week weer even mee nemen om te kijken hoe hij nu rijdt en omdat hun spullen besteld hadden die nog niet binnen waren.

Afijn ik neem mijn kleine vriend mee en van af het moment dat ik hem weer had starte hij heel slecht en afgelopen dinsdag ja hoor hij starte helemaal niet meer toen gestart met startkabels en dat deed ie (voor de duidelijkheid ik had mijn lampen of iets dergelijks niet aan laten staan) dus ik tuf naar mijn school, eenmaal uit van school en m'n mini start weer niet, ook met startkabels lukte het niet (kan ook aan mij gelegen hebben ) Maar met aanduwen ging het goed ik was toen maar gelijk naar de garage gereden voor een nieuwe accu.
Na 3 kwartier wachten kan ik mijn kleine vriend weer mee nemen. Ik rij naar mijn paard en alles gaat daar goed (nog een leuke mini onderweg gespot). Ben ik daar klaar wil ik wegrijden start mijn mini gelukkig weer normaal, maar nu komt het: de laatste tijd blijft mijn gas hangen op de 2000 toeren en als dat niet het geval is zakt hij zo laag dat hij uitvalt. Dat hij daarop blijft hangen vind ik nog niet zo erg dat moet nog gedaan worden. Maar zodra ik moest stoppen voor het eerste stoplicht en ik druk mijn koppeling in schoot mijn gas naar de 5/6000 toeren. Ik stond daar dus met mijn rem in en mijn koppeling half omhoog om het een beetje laag te houden. Maar ja ik moest nog verder met nog meer stoplichten en rotondes die ik nog moest overleven. Na de eerste rotonde vond ik het zo eng worden dat ik hem in de kant heb gezet en mijn vader maar gebeld had ik durfde niet meer verder te rijden (ik heb nog maar net 1,5 mnd mijn rijbewijs dus erg weinig ervaring).
Toen mijn vader er was heeft mijn broer hem naar huis gereden en deed ie niet meer zo vreemd, ja hij bleef wel nog bij de 2000 hangen maar schoot niet meer omhoog.

Mijn mini staat nu dus weer in de garage, maar ik vroeg me eigenlijk af of iemand hier ervring mee heeft en wat het dus zou kunnen zijn. Volgende de garage was het niet mijn gas kabel maar iets in de computer dat hij niet meer wist of hij nou gas moest geven of juist weer te weinig.

dingen die er tot nu toe aan gedaan zijn:
*Nieuwe remschijven
*Koppeling lekte olie is nu verholpen
*Nieuw luchtfilter + nieuwe pakking
*Mijn lichschakelaar is vervangen (deed het niet meer)
*Nieuwe uitlaat (de andere was zo lak als een zeef)
*Mijn voorruit is eruit geweest daaronder roest verholpen
*Pieper erin gezet zodat ik mijn lichten niet laat aanstaan
*Nieuwe accu
*Nieuwe rubbers in de motor ophang
*Nieuwe verwarmings kabel

Dingen die nog gedaan moeten worden:
*Bij mijn uitlaat moet voor een nieuw stukje tussen gezet worden daar lekt hij nog een beetje
*Mijn oude demper (die was nog wel goed) wordt op de nieuwe uitlaat gezet
*En dus mijn gas maar de motor ze pas echt afstellen als mijn uitlaat niet meer lekt


Diengen die niet noodzakelijk zijn maar ik nog wel wil laten doen:
*4 verstralers voor op
*Nieuwe voor bumper (deze is half weg geroest)
*crome ruitenwissers
*crome verbreders
*Een radio heb ik nog niet
*Er zitten nog 2 kleine roest plekjes die verholpen moeten worden
*als dat gedaan is wil het stukje tussen mijn raam en motorkap opnieuw laten spuiten
*Originele tropic stickers

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

Tjonge, van het vrouwelijk geslacht zeker, wat een verhaal :P

Dat klinkt als hetzelfde probleem als ik heb. Ik heb al de gaskabel vervangen, maar dat blijkt het probleem niet te zijn.

Meestal is het stationair toerental precies zoals ik het heb ingesteld. Bij koude motor is het echter te laag, terwijl ik vroeger hem netjes op toeren kon houden met de choke op het eerste standje (choke't hij als het goed is niet extra, trekt alleen de gasklep een beetje open). Mag al enige tijd niet baten. Verder loopt hij ook een enkele keer juist te snel. Als ik lang genoeg voor een stoplicht staat te wachten zakt hij soms ineens vrij plotseling weer naar het normale niveau terug (kan dit valse lucht zijn? ik heb op het forum gelezen dat dat ook gepaard gaat met varrierend toerental, maar ik kreeg de indruk dat dat een stuk onregelmatiger is). En als laatste inderdaad ook dat hangende gas, met name als ik een tijd op de snelweg heb gereden. Alleen bleek dat laatst (contact uitgezet - pas op dat je hem niet in het stuurslot draait en op de vluchtstrook) dat de gasklep behoorlijk vast zat. Bij nadere inspectie thuis is er niks aan te zien, alles beweegt mooi soepel :?

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

haha idd een verhaal van een vrouw :D

wat jij verteld heb ik niet... Ik heb geen choke dus daar kan ik heb niet anders door laten lopen. Als ik lang voor een stoplicht sta gaat het als nog niet naar beneden bij mij. Dat met valse lucht kan wel kloppen wat je zegt. Ik heb een nieuwe luchtfilter en pakking en mijn mini loopt nu een stuk rustiger en niet meer onregelmatig zoals hij voorheen deed.

Maandag mocht ik hem weer ophalen met een goede uitlaat en goed afgesteld.
Maar gisteren deed hij het weer zodra ik mijn koppeling indrukte schoot mijn gas naar de 5/6000 toeren. Ik reed gelukkig op een rustige weg. Maar wat ik dus heel vreemd vond was: zodra ik in mijn 3 zat en mijn gas zat boven de 2000 ging hij heel langzaam (en mijn voet was niet in de buurt van mijn gaspendaal) naar de 3000. Zodra hij onder de 2000 zat liep ie netjes terug.
Toen ik hem gister eindelijk kon stilzetten deed ik gelijk mijn motor uit en ik starte hem vrijwel gelijk weer om te kijken wat ie zou doen maar toen deed ie weer normaal dus de gas kabel kan het echt niet zijn.
Ik heb gelijk de garage gebeld en wat bleek (zouden ze ook niet even eerder zeggen ofzo) dat ze daar niks aan konden doen omdat: mijn computer is om een onverklaarbare rede naar het dashbord gehaald en het dingetje (ben de naam kwijt) waardoor ze de computer konden aflezen was verdwenen. Nu moeten ze die bestellen en zodra die erop zit kunnen ze de oorzaak pas vinden.
pffff kost wat allemaal...

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

Mmm, klinkt als een probleem dat mn pa pas had met zn Renault.... :x In zn vrij schootie steeds naar hoge toeren. Toen is zn luchtklep schoongemaakt en het probleem was verholpen. Dus toch geen electronisch probleem zoals iedereen dacht. Maar ik heb geen verstand van die injectie-motoren dus vraag me verder geen details...

Heel veel succes ermee iig!

Birdy

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

Een tropic is toch 'n SPI????
Dan zou ik de stappenmotor maar 's schoonmaken.
Het beetje vet wat er in zit is dan helemaal naar de zijkanten van de tandwieltjes gedrukt .... en dan loopt het gewoon ietswat zwaar!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

Eelke schreef:
Meestal is het stationair toerental precies zoals ik het heb ingesteld. Bij koude motor is het echter te laag, terwijl ik vroeger hem netjes op toeren kon houden met de choke op het eerste standje (choke't hij als het goed is niet extra, trekt alleen de gasklep een beetje open). Mag al enige tijd niet baten. ..... En als laatste inderdaad ook dat hangende gas, met name als ik een tijd op de snelweg heb gereden.


De mijne loopt al enige tijd ook (veel) te laag stationair, maar ik heb wel het idee dat dat is gekomen nadat ik last heb gehad van 'hangend gas' op de snelweg, bij rond de 140 km/u ( :x ). Bij mij bleef echter ook mn gaspedaal hangen. Na een tik op t gaspedaal liet het wel weer los en ben ik maar braaf 120 gaan rijden ( O:) )
Eelke, die verder ook nog":35znw0qz]... Ik heb al de gaskabel vervangen, maar dat blijkt het probleem niet te zijn. [/quote:35znw0qz]
Ik hoop dat dat in mijn geval wel het probleem is, want stationair zou ie zo'n 900 toeren moeten draaien.
Is dat het niet, dan rust er echt een vloek op die automobiel van mij....

Is dat veel werk om de gaskabel te vervangen? Of kan de gaskabel ook bijgesteld worden ofzo?

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

Stationair instellen heeft niet veel met de gaskabel te maken (als het goed is), hij hoort stationair te draaien bij gesloten gasklep en dus met "ontspannen" gaskabel. Hooguit als hij te snel "stationair" draait kan het zijn dat de gaskabel blijft hangen (want dan dus eigenlijk niet stationair is omdat het gas blijft hangen). We kunnen er wel een keer naar kijken.

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

Zou het aan de kou van de afgelopen tijd gelegen hebben?

Als ik de auto start loopt hij mooi 800 toeren. Ga ik de motor belasten, stijgt het toerental bij gas los naar 2000 toeren.

Nu kan het aan de gasklep liggen. Het ligt niet aand e gaskabel. Zelfs na terugdraaien blijft het euvel bestaan. Is de gasklep hetzelfde als de smoorklep bij de luchtinlaat?
Jeroen had het over een stappenmotor. Kan je je nader verklaren waar ik deze kan vinden?

Hebben anderen er nog last van en wat was de remedie?

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

weer een update van mijn mini
ik had hem terug van de garage maar nu staat ie er weer :'(
gister waren mijn vriend en ik een stuk gaan rijden, we moesten even stoppen bij het tank station en ja hoor hij starte niet meer... Ik heb vorige week een nieuwe accu gehad ze denken dus nu aan de startmotor... Ik begin nu echt enorm moedeloos te worden, en het vertrouwen in mijn mini raakt nu ook wel op...
gelukkig heb ik van de garage een leen auto gekregen en hoef daar ook niet voor te betalen omdat ik zoveel pech heb nu (en ze toch al wel genoeg aan mij verdient hebben).


maar goed volgende week hoor ik meer...



AAAAAAARRRG ik wordt GEK... [size=75:r3txh9s3](sorry moest er even uit) [/size:r3txh9s3]

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

Heel vervelend. Maar hier wel een beetje (boel) off-topic... :x

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

het gaat hier toch om mijn mini?

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

Voor jou is het probleem van persoonlijke aard.

Echter staan er al reacties over het euvel wat je hebt beschreven. Er zijn een aantal mensen die hetzelfde probleem hadden en een aantal mogelijke oplossingen...

Gezien je titel gaat dit onderwerp over je stijgende toerental als je de koppeling indrukt. Andere problemen mag je onder een eigen kopje terug laten komen. Anders had je het topic bijvoorbeeld "problemen met Thirza's mini" kunnen noemen. Dan had het topic alleen betrekkingh op jouw mini. ;)


Weer terug on topic:
Doordat bij mij de accu een aantal dagen los had geleen van de Mini was de ECU gereset. Het toerental had te maken met het opnieuw verzamelen van gegevens. Met behulp van een hogere versnelling en remmen heb ik de mini op 800 toeren gedwongen te rijden. Dit bleek effectief te zijn om ook stationair het toerental naar beneden te krijgen. Echter was de gasklep smeren geen overbodige luxe.

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

ik heb helaas nog geen reactie gehad over mijn probleem alleen maar over mensen die iets in die trant hadden maar met dingen kwamen waar ik niks aan heb. het probleem dat ik heb is dus nog niet opgelost de tips die ik heb gekregen zijn niet relevant bij mijn mini omdat het meeste al nagekeken is.

ik wil best een nieuw topic openen maar aangezien ik overal reacties zie van moderators (bij andere topics dus) dat je geen nieuw topic mag openen als er al een vergelijkbaar topic is, daarom ging ik hier verder.
Daarom vind ik de reactie van eelke een beetje raar maar goed dat zal wel iets van mijn persoonlijke aard zijn.

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

Thirza schreef:
dat je geen nieuw topic mag openen als er al een vergelijkbaar topic is, daarom ging ik hier verder.


Dan is de intentie alvast goed. d:)b

Waar het dus kennelijk om gaat is, wat is een vergelijkbaar topic? Wat mij betreft is dat een topic over hetzelfde (of sterk gelijkend) technische probleem, zeker als je het topic de titel geeft die het technische probleem alvast een stukje omschrijft, zoals Remco uitlegt. Je kunt dan inderdaad "Problemen met Thirza's Mini" als titel gebruiken, maar dat vind ik dan weer een beetje vreemde "oplossing", omdat we dan alsnog een allegaartje van problemen in 1 topic krijgen, wat ook iets is dat we proberen te vermijden.

In een ideale wereld hadden we over elk mogelijk probleem precies 1 topic. Door allerlei factoren is dat niet haalbaar, maar daar streven we wel naar. Als iedereen dat in het achterhoofd houdt bij het zoeken naar en het openen van topics, dan scheelt dat al heel veel, denk ik.

RE: gas schiet omhoog als ik de koppeling indruk

bedankt voor de verhelderende reactie!
ik hoop nu als nog iemand tegen te komen die ervaring heeft met het gas omhoog schieten als de koppeling ingaat.