Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

Hallo,

Momenteel heb ik mijn carburateur (SU HS2)uit elkaar liggen. Ik probeer te begrijpen hoe alles werkt.

Als ik de choke helemaal uittrek gaat de sproeier omlaag en zet hij het gasklepje iets open.
Bij vol gas geven gaat de klep helemaal open.

Wat nu als de klep dicht zit. Dan komt er dus geen benzine `binnen` ?
En hoever moet de chokekabel het gasklepje open zetten?
Als deze helemaal open zou staan, verzuip ik het motortje dan bij het starten(zwarte bougies)?
En tot slot (even wat anders) wat doet de naald precies?

Groet
Remco

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

Zodra je de choke gebruikt wordt er gezorgd dat er extra zuurstof wordt toegevoegd aan de benzine die naar de motor stroomt, vandaar dat ook het klepje opengaat. Er stroomt op dat moment benzine naar de motor met lucht.

Hoever je de choke de klep laat openen is instelbaar door de stelschroef. Het is niet nodig dat de klep helemaal opengaat anders verzuip je de motor bij het starten.

Ne naald zorgt voor de stroom van mengesel (benzine en lucht) die naar je motor toestroomt.

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

In de haynes staat een beschrijving hoe je de stelschroef af moet stellen tov de gasklep.
Er staat een pijlte op de gasklep waar de stelschroef voor het eerst moet raken voordatt de klep gaat bewegen.
Als de choke altijd goed gewerkt heeft niks aan doen.
De stelschroef zou normaal niet mogen verlopen en zou dus goed moeten staan.

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

De Su werkt in principe heel simpel: de klep regelt de lucht, de naald regelt de benzine.

(Sorry Masnarda, je zit er een beetje naast :)" title="Evil" /> )

http://www.roversd1.nl/sd1web/carburation.html
het stukje over de 'constant vacuum carburettor'.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

Bedankt voor de antwoorden!
Het engelse verhaal is helaas wel in het engels :D (net zoals haynes :) )

Anyway.......
Toch nog een vraagje: hoe kan ik erachter komen als mijn naald (niet) goed werkt?
En.....gaat het gasklepje vanzelf open als er lucht en benzine aankomen?

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

.. vooruit 't is vrijdag ..

--vertaald--
De Constant vacuum carburateur

De Constant vacuum carburateur ... dit is een andere benadering van hetzelfde probleem .. hoe meng je lucht en brandstof voor verschillende motor toestanden (engine concitions).

Het basisprincipe is rechttoerechtaan zoals je kan zien in de plaatjes aan de rechterkant. Door de jaren heen is het principe hetzelfde gebleven als in het eerste model van 1904 ... Verander nooit een winnend team.

Bij een laag toerental (stationair) is de luchtinlaat bijna afgesloten door de zuiger. De zuiger werd in de oude versies alleen door zwaartekracht naar beneden gehouden, maar met de latere, lichtere, aluminium zuigers werd een veer toegevoegd (de veer staat niet op de plaatjes, voor de duidelijkheid).

Wanneer de gasklep wordt geopend gaat er meer lucht naar de motor stromen omdat het kanaal meer open wordt gezet. De luchtsnelheid langs de zuiger neemt toe en resulteert in een groter drukverschil boven de zuiger. De druk boven de zuiger vermindert en de zuiger wordt omhoog gezogen. De doorstroomopening wordt groter en de luchtstroom en drukverschil nemen af tot er weer een evenwicht is tussen onderdruk (boven de zuiger) en het gewicht van de zuiger en de druk van de veer. Meer lucht(snelheid) betekent dat de zuiger hogerop in de behuizing beweegt tot er weer een balans is. Dit is waarom de druk langs de zuiger (en de luchtsnelheid) vrijwel constant is .. en vandaar de naam 'constant vacuum' carburateur.

Wellicht de mooiste setup met SU carburateurs kan gevonden worden in de 1e serie Jaguar E-type. De 3.8 liter motor was uitgerust met drie HD 8 carburateurs. Het vermogen werd door Jaguar opgegeven als 265 bhp. Hoewel een getal van 210 bhp realistischer was.

De genialiteit van het ontwerp is het plaatsen van de spits toelopende naald aan de onderkant van de zuiger, de naald hangt in een sproeier gevuld met benzine (het niveau van de benzine wordt door de vlotter bepaald). Hoe hoger nu de naald (en de zuiger) gaan, hoe minder de benzinestroom gehinderd wordt omdat de naald naar onder toe dunner wordt. Dus, hoe meer lucht wordt doorgelaten, hoe meer de zuiger/naald stijgt en hoe meer bezine wordt toegelaten. Simpel en effectief.

De vorm en karakteristiek van de naald bepaalt de verhouding van het benzine/lucht mengsel voor alle snelheids- en belastings-toestanden. Je kunt de naald beschouwen als de simpele mechanische gelijke van een geheugenchip in een digitaal EFI systeem.

Acceleratie
Wanneer de gasklep plotseling wordt geopend, reageert het inlaat vacuum bijna onmiddelijk en de hoeveelheid binnekomende lucht neemt ook plotesling toe. De SU carburateur heeft een hydraulische demper om te voorkomen dat de zuiger te snel omhoog gaat. Dit geeft tijdelijk een hogere onderdruk waardoor meer benzine wordt toegevoerd, om zo een rijker mengsel te geven totdat de balans hersteld is. Dit is waarom er olie in de 'dashpot' zit. Zonder olie geen rijker mengsel bij acceleratie.

Een dikkere olie geeft meer demping met als resultaat een rijker mengsel bij acceleratie (maar nog steeds het originele mengsel bij constante gasklep-standen). Omdat de viscositeit van de olie verandert met de omgevingstemperatuur, is bij acceleratie het mengsel ook enigszins afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Het gebruik van synthetische olie kan dit effect verminderen omdat de viscositeit minder varieert met de temperatuur.

Koude start verrijking
Het rijke mengsel dat nodig is bij de koude start wordt verkregen door middel van de sproeier bij de meeste SU carburateurs, door deze op mechanische wijze omlaag te halen door middel van een kabel vanaf het dashbord. Als de sproeier omlaag wordt bewogen ten opzichte van de naald komt er een grotere opening vrij en wordt het rijkere mengsel geleverd voor alle snelheden ongeacht de stand van de zuiger.

Sommige types hebben een electrisch bediende hulp-verrijkings carburateur. Dit is eigenlijk een klein apart carburateurtje dat de hoofd-carburateur omzeilt en direct benzine in de inlaat afgeeft als het apparaat is geactiveerd door een knop op het dashbord.

De gasklep en het mechanisme voor de koude start verrijking zijn aan elkaar gekoppeld, zodat wanneer de choke-kabel uitgetrokken wordt, ook het stationair toerental verhoogd wordt. De eerste paar graden van het mechanisme opent alleen de gasklep. Verder uittrekken haalt de sproeier omlaag en opent de gasklep nog iets verder.
-----

of je naald goed is merk je als je rijdt .. (of als de boel vastloopt :)" title="Evil" /> ) met een standaard naald en een standaard/bijbehorende motor moet het gewoon goed werken.

De gasklep bedien je met je pedaal, de schuif/naald reageert dan.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

Theo :)\\_
d:)b je bent fantastisch.

Kijk .....zo leidt jij nieuwe technische mini mensen op!!!
De werking is me nu duidelijk.

Maar omdat mijn mini het al heel lang niet meer heeft gedaan, ben ik rustig zoekende naar de oplossing. Ben nu zover dat hij probeert te starten, maar carburateur en ontsteking zijn nog geen vrienden.
Wil dus de carburateur goed hebben zodat deze er weer in kan.

Oftwel hoe weet ik of mijn naald nog goed is?

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

zolang er geen duidelijke slijtagesporen op de naald *en* sproeier zijn, zou je er mee moeten kunnen starten. Gezien je sig. (mini 850 uit 1970) zou je volgens het boek een EB naald moeten hebben ( http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fuel/7.htm ) monteren en afstellen volgens het boek; ontsteking hetzelfde. Dan kijken of je benzine en vonk krijgt .. op het goede tijdstip :9

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

Ik had een revisie setje voor hs2 gekocht. Toen kwam ik erachter dat ik er geen hs2, maar een hs4 opzat. Ik heb toen bedacht weer terug naar origineel te gaan: dus een ander inlaatspruitstuk en een hs2 gezocht.
De HS2 die ik nu heb heeft volgens de vorige eigenaar een AAV naald. Dit lijkt me oke, toch?
De naald lijkt mij verder goed.

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

AAV moet ook goed gaan, ja.

Als je dan nog niet gestart komt moet je even verder de zoekfunctie gebruiken, daarover is al heel wat geschreven.

Groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

Bij deze sluit ik dit onderwerp.
Werking carburateur is duidelijk en volgens mij werkt deze nu ook goed. Maar...............zal even een nieuw onderwerp starten.

Remco

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

Even een vraagje, denk dat die best bij dit topic past..

Toen ik vandaag weg reed bij de garage stond de choke nogal ver open (ik doe hem altijd maar max. 2 cm). Dus had hem een stukje teruggeduwd en toen naar huis gereden. Echter stotterde die ontzettend en reed voor geen meter! Meteen maar terug gereden, want ik vertrouwde het niet. Hij keek meteen even en zag dat een paddenstoel vormig beweegbaar deel onder de carb. vast bleef hangen. Hij had zo gauw geen nieuwe op voorraad, en ik had haast. Dus is nog niet vervangen. Ik weet alleen niet wat dit nu precies is. Hij had het ook over een wax die eruit was en dat het lekte (isolatie van schutbord was een beetje weggevreten door de benzine?). Wie o wie weet wat dit is?

Mini loopt overigens nu weer lekker nadat het 'ding' naar beneden gedrukt is.

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

Ik gebruik de choke (indien nodig) alleen om te starten en laat m dan eventjes 'open' staan zodat het allemaal lekker loopt. Als ik dan wegrijdt druk ik de choke helemaal dicht. Als ik dat vergeet ofzo (ja stom, gebeurd wel eens) dan gaat ze inderdaad stotteren bij het (weg)rijden.
Ik dacht dat het niet echt normaal was om met een 'open' choke te rijden? :?

Voor de rest heb ik geen idee wat je bedoeld, maar mijn kennis is nou ook nog niet echt optimaal aangezien ik zelf nog niet zo lang bezig ben met klussen enzo ;)

default

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

..om mijn Mini te starten lukt het alleen met de choke geheel open (als de mini daarvoor heeft gelopen is de choke niet nodig)..klinkt dan als een vette V8 :)" title="Evil" /> , en dan houd ik de choke iets ingedrukt een paar km open..anders stotterd de Mini O:)

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

Ik gebruik hem ook alleen voor de 1e halve km. Maar aangezien de motor stil viel door choke dicht te duwen kon ik niet anders.. Maargoed, choke moet ik wel gebruiken als ik wil starten. Iemand een idee wat voor 'ding' er blijft hangen? Het is niet de choke-kabel, maar onderaan de carburateur zit een paddestoel vormig 'ding' wat heen en weer beweegt.

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

https://www.plminishop.com/product-FZX3013.html

plaatje van een HS4 met een zgn. waxstat sproeier

vervanging is verkrijgbaar maar nogal duur, dus misschien is het makkelijker een complete andere HS4 te zoeken ...

door de choke wordt de sproeier omlaag gedrukt om zo meer benzine te geven bij het starten (zowel bij de waxstat als de gewone sproeier) ..

het vormt de verbinding tussen de vlotterkamer en de inlaat/venturi

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Gasklepje carburateur, hoe werkt ie?

Dankje! Dat is hetgeen wat ik zocht inderdaad d:)b

Als er dan toch een nieuwe carb. op moet dan is het meteen een goed excuus om er een K&N open luchtfilter op te zetten :P

Maar voorlopig kan ik nog even vooruit, aangezien ik de choke alleen gebruik om te starten en niet zo ver open trek.