Gat in mijn schakelbak.....

RE: Gat in mijn schakelbak.....

Sinds vorige week was mijn mini opeens een gigantische millieuvervuiler. Elke keer als ik stilstond creeerde hij een vlek op de grond met olie. Ik kijken waar het vandaan komt en zie dat het alleen aan de voorkant van mijn blok zit en in mijn voorsubframe bij mijn startmotor.

Maarja, daar zit alleen de plug van je olieaftap die kan lekken (geen keringen ofzo). Begreep het dus helemaal niet. maar omdat ik geen tijd had, olie bijgevuld en doorgereden. Ik beedje vergeten tot ik gisteren een gigantische plas zag op de plek waar ik mijn mini wilde zetten.
meteen gekeken op de andere plekken waar ik die week had gestaan en ook daar plasjes van zo'n 10 bij 20 cm doorsnee. Dus ik vandaag maar eens mijn mini omhoog gekrikt om hem eens schoon te maken en eens te kijken waar de lek zat. aftapplug: goed?!? wat zou het dan kunnen zijn. lampje erbij gehaald en daar tussen de startmotor en de olifilter zat een gat van zo'n 2cm doorsnee!!!! Even wat ruimte gemaakt (grill enzo eraf) en kun je zo mijn bak inkijken |:(



Weet iemand hoe dit heeft kunnen gebeuren?
Het zit nl boven je subframe dus lijkt het me niet dat er iets van buitenaf tegenaan heeft kunnen komen. en aan de randen te zien is het van binnenuit gekomen. maar mijn bak schakeld nog steeds goed. als er iets uit is weggeslingerd dan lijkt het me dat mijn bak moeilijk zou moeten gaan doen. en het zijn ook niet mijn drijfstangen (denk ik) want ik ben geen vermogen kwijt. rara wat is het........
Ik heb nu voor de nood even het gat dichtgekit in de hoop dat dat een paar dagen blijft zitten. in die tussentijd kan ik dan mijn 1340 blok klaarmaken en testen. moet die (nadat ik hem al een jaar in mijn bezit heb) er maar eindelijk eens in mijn mini.

Het lijkt wel alsof mijn mini niet langer meer kon wachten :)" title="Evil" />

[size=75:34b7jokw][Edit: img aangepast zodat die niet te groot is - Chrizz ][/size:34b7jokw]

RE: Gat in mijn schakelbak.....

Lekkere foto Chrizz,

het zal niet lang duren voordat Eelke em weghaalt, iets teveel pixels makker!

Maar ik ben met je eens dat dit van binnenuit gekomen is. Aan de rand te zien is er iets van binnen hard tegen je casing aangeknald, waarschijnlijk tegen een plek die altijd al zwak geweest is waardoor er een scherf is afgespat.

Zeker gezien de oliedruk in je blok zal die kit niet lang helpen. Persoonlijk zou ik er geen meter meer mee rijden om een complete bakrevisie & blokrevisie te voorkomen.
Hoe meer km je er nog mee rijdt hoe minder kans je hebt om er nog een andere bak onder te zetten voordat de hele boel in de soep draait.

Heb je een magnetische aftapplug? Zo ja, heb je al gekeken of daar een "big chunck of metal" te vinden is?

Ben erg benieuwd wat je vindt als je de bak van het blok splitst.

RE: Gat in mijn schakelbak.....

daar ben ik idd ook heel erg benieuwd naar. Deze bak kan me toch al niet erg interesseren want ik heb deze er ff snel onder gezet toen vorig jaar zijn eigen bak grondig stuk was (hoofdlager). Ik had deze bak van iemand gekregen om er op te oefenen want de casting was niet al te goed. iemand had nl ipv een aftapplug met magneetje een bougie erin gedraaid. en daarnaast was er een sinchromesring stuk. Ik die bak uit elkaar gehaald en ook mijn eigen bak en de beste sinchromesringen hergebruikt. de allerbeste in mijn 1e en 2e en iets mindere in de 3e enm de nog iets mindere in mijn 4e.
Toen de bak er uiteindelijk onder zat bleken de sinchromesringen van de 3 en 4 slecht.
Maar ik zou toen toch binnen niet al te lange tijd een 1340 krijgen dus voor even ging het wel.
Nu binnen 2 weken had ik die 1340 staan maar ik had nooit tijd (en zin) om even dat blokje over te hangen. elke keer van, komt binnenkort wel.
zo heb ik een heel jaar rondgereden met een niet echt superbak en ik ben geheel afgebleven van die boegie omdat die niet lekte en ik bang was dat als ik hem eruit zou draaien ik hem er nooit meer afsluitend in zou krijgen.
Ik ga er nog een weekje mee rondrijden in de hoop dat die het volhoud. zoniet dan gaat die eerder uit elkaar.
Ik ben wel benieuwd hoe die montagekit het gaat houden. Ik heb het gat eerst volledig dichtgesmeerd (nadat ik het goed heb ontvet) en daarna een plaatje overheen gezet en dat ook weer onder een 1cm dikke laag kit gezet.
toekomst zal het leren :9

RE: Gat in mijn schakelbak.....

Zeker gezien de oliedruk in je blok zal die kit niet lang helpen



nou dat valt nog wel wat mee hoor je hebt geen olie druk op die plek in je bak maar alleen een beetje caterdruk (lucht) en dat zal hooguit een bar zijn. Dus als je goede kit gebruikt moet het wel effe meekunnen. maar een comlpete bak revisie is natuurlijk wel beter je weet nooit wat er binnen in is gebeurd.

groetjes hilbert

ps een vriend van mij rijdt al een paar jaar rond met een dicht gekite motor maar dan wel in een vw golf diesel

RE: Gat in mijn schakelbak.....

Nou ik heb net al weer zo'n 20 km mee gereden en hij lekt nog steeds niet => :D HET WERKT!!! :D
Bakrevisie zit er niet in met deze bak, want er was al meer mis met die bak, dus ik gebruik hem voor onderdelen (wat er nog goed uitkomt).
Het is alleen maar om tot het weekend te kunnen rijden. Want ik denk dat ik dan mijn blok ga vervangen (en als dat niet lukt dan maximaal tot volgende week).
De kit die ik heb gebruikt is montage kit. En wat ook heel belangrijk is is dat ik de ondergrond zeer goed heb ontvet :)
Tijd zal het leren of het het volhoud...

RE: Gat in mijn schakelbak.....

ik zal voor je duimen....... :?

dat het houd bedoel ik O:)

RE: Gat in mijn schakelbak.....

Zo te zien op de foto is er iets van binnenuit tegen de bak geslagen , het ziet eruit als een verse breuk rondom.
Ik heb ff voor je gekeken in mijn bak in de garage en ook naar de onderkant van m'n 2de motor (krukas e.d.).
Precies waar het gat zit komt de onderste schaal van 1 van je drijfstangen het dichste langs je bak.
Als ik de drijfstangmoer iets los zou draaien loopt deze tegen de bak.
Ik hoop voor je dat dit het niet is , maar je kan het wel ff testen.
Draai aan de V-snaar-pulley je motor langzaam rond en kijk met een zaklampje in het gat totdat je moer van de onderste schaal van de drijfstang ziet.
Het kan ook zijn dat er iets in je bak ligt bv. het kopje van 1 van je hoofdlagerbouten (rondselaslager)of zo.
Wat ook wel eens helpt als er iets in je bak "ligt" , dan de linkerkant ff opkrikken , zo hoog mogelijk.
Motor starten , 1 minuutje stationair laten draaien dan stop , olie af laten lopen en hopen dat de rommel eruit komt.
Dan weet je zeker wat het is.
Groetjes , Jeroen2 :D
P.S. Heb je ook precies aan de andere kant gekeken van de bak (van onder te zien) , of er niet ook een gat zit!!

RE: Gat in mijn schakelbak.....

Haha, Ik heb idd ook aan mijn andere kant van het blok gekeken omdat ik idd vreesde dat mijn drijfstang door het blok was gegaan. dat had ik nl al vaker gezien. Ik heb het gat nu dichtgekit dus ik kan niet meer kijken wat er achter gebeurt. Ik wacht gewoon af.
Ik wil nl toch al binnen 2 weken mijn blok vervangen. Enige waardoor het wat langer kan duren is omdat ik nog geen juiste type ontsteking heb.
Die ga ik eerst zoeken, andere blokje op het droge proefdraaien en als alles goed gaat er meteen die dag erin hangen. dan ga ik ook meteen dit blok uit elkaar halen want ik ben wel heel erg benieuwd wat het is geweest.
Ik kan nu helaas niet mijn aftapplug eruithalen omdat een vorige eigenaar het handig vond om er en bougie in te draaien. Ik ben bang dat als ik die los maak ik hem er nooit meer passend en afsluitend inkrijg.

RE: Gat in mijn schakelbak.....

Ok , ik ben erg benieuwd wat het is geweest!!
Hou ons op de hoogte als je wat weet , pmtje of zo.
Heel veel geluk en rustig aan de aankomende weken , het zou zonde zijn als je nog meer stuk draait toch ?
Groetjes hoor , Jeroen :D .

RE: Gat in mijn schakelbak.....

Nou ik rij nog steeds met het blokje en het dichtgekitte gaatje, en het gat is nog steeds dicht. dus het kitten werkt.

Maar toen ik net mijn mini wilde starten kwam er een heel hard en schrapend geluid uit mijn blok. Ik stoppen met starten (misschien iets fout gegaan met de startmotor. Het klonk nl alsof je je startmotor gebruikt bij een draaiende motor.....eng dus), even gewacht, en het daarna nog een keer geprobeert. Hij maakte niet meer dat harde schapende gelijd maar nu een zoemend schrapend geluid. het zoemt mee met het toerental.......
Ik denk dat er iets mis is met mijn krukas lagers ofzo..... maarja, ik moest naar huis, dus gewoon gaan rijden. Ik ben thuisgekomen, maar ik ga er geen grote stukken meer mee rijden (denk ik) puur op en neer naar de zaak en dan kijken hoelang die het vol gaat houden. Ik hoop nog een weekje. want eerst wil ik de motor van mijn vriendin d'r 2e mini verwisselen. dan heb ik nl vervangend vervoer.

tijd zal het leren......

RE: Gat in mijn schakelbak.....

Ow boy,

dat zou niks voor mij zijn; rijden met een blok dat elk moment *poef* kan doen.

Elke rit met samengeknepen billen, je zou er constipatie van krijgen ;)

RE: Gat in mijn schakelbak.....

Ik heb daar gelukkig niet zo'n moeite mee, want ik heb eigelijk al dit blokje afgeschreven voor mijn gevoel. dus alle km die ik er nog mee kan rijden is er weer 1 meer dan dat ik verwachte.
Ik heb vannacht er nog ff over heb nagedacht wat het kon zijn had ik een paar opties in mijn hooft.
oa over wat Jeroen2 had gezegt: op de plek van het gat zitten je bouten van de drijfstang. misschien was er 1tje losgetrild en dat die schraapte langs de bak.

Nu ben ik vanmorgen weer vertrokken en het geluid begon meteen weer. maar toen ik iets beter luisterde klonk het van de linker kant (zat dus in de auto toen) Ik uitgestapt en motorruim geopend en zie dat er wat tussen zijn fan zat. gewoon de gaskabel die verplaatst was tijdens het vervangen van mijn ruitenwissermotor.
eind goed al goed. ik kan weer wat extra km maken.
Ik ben vandaag begonnen met mijn andere blok toch maar een revisiebeurt te geven. Ik hoop dat ik die snel af heb en erin kan hangen.