Gaten in vulhals benzinetank dichten

default

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

Hallo daar,

Is het mogelijk om piepleine roestgaatjes in de vulhals van een benzinetank te dichten(het stuk wat naar buiten komt)? Gewoon dichtplamuren is neem ik aan niet mogelijk, is er anders een ander middeltje voor te vinden?

Tips zijn erg welkom.

Alvast bedankt,
Arthur

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

Ligt een beetje aan de staat van de tank. Je kunt proberen om hem te lassen. Moet de tank alleen wel uit de mini zijn en goed schoongespoeld zijn.

Ik heb zelf redelijk wat succes met dichtkitten. Ik heb gewone sanitairkit gebruikt. Was eigenlijk om de kleine beetjes tegen te houden, maar bij werkzaamheden kwamen ook die gaten aan het licht. Dichtgesmeerd en geen last meer van lekken.

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

Ik heb smeerbare glasvezel gebruikt, werkt perfect en wordt beihard, kun je gewoon bij de bouwmarkt kopen. en overschilderbaar!

Arjan

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

je zou het kunnen lassen maar voor weinig vind je ook een hele nette.

zou niet gaan kitten of smeren. benzine is toch best agresief. ik zou een 2de hands nemen

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

beslist niet lassen met een benzinetank.
zij al veel ongelukken mee gebeurt.
ik heb nog wel een goede gebruikte.
als je interese hebt mag je me wel pm en.
dan ben je voor weinig klaar, en is het zeker goed.

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

ik weet waar je woont maar ik heb er hier ook nog wel een staan die voor weinig weg mag

hilbert

default

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

Allemaal bedankt voor de reacties, ik twijfel nog steeds over beide oplossingen. Prijs en woonplaats van de tanks via PM is welkom!
Groeten,
Arthur

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

een benzine tank is goed te repareren. goed schoonmaken die plek, en solderen. bij benzine ofzo geen kit gaan gebruiken. solderen met een dikke soldeerbout voor dakgoten ofzo en tin, maar wel opletten dat je de tankdop eraf laat. anders heb je ontploffing gevaar ;) . we hebben zo al vaker tanks gerapareerd, en werkt perfect, je kunt er nog een coating laag inzetten aan de binnenkant, dan issie helemaal dicht voor jaaaaaaaaren

default

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

coopie1100hle schreef:
Solderen met een dikke soldeerbout voor dakgoten ofzo en tin



Oh natuurlijk, die heb ik nog ergens liggen :)
Zou een huis-tuin-en keuken soldeerboutje ook werken, en vervolgens aan de buitenkant afwerken met plamuur?
Groeten,
Arthur

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

nee, die geeft te weinig warmte, dan smeer je de tin alleen maar op het metaal zonder dat het hecht.

default

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

klein brandertje erop zetten, heetstoken en dan met soldeertin het gat dichtvloeien. Wel goed doorspoelen eerst ;)

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

Je kan je tank ook vullen met water dan kan er ook weinig gebeuren als je last of soldeert. Voor de rest zou ik ook niet gaan plamuren en kitten, dit komt na een korte tijd waarschijnlijk toch terug los.

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

als je je tank vol water hebt kun je niet solderen ;) zie het staal maar eens warm te krijgen...

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

quote uit ander topic:
Daan schreef:
Die damp is er dus heeel simpel uit de halen-->laat tot de nok toe water in de tank stromen, (waar water is, is geen damp) en laat de tank weer leeg lopen...je kunt nu met een gerust hart aan de slag :D

default

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

Thijs Cooper schreef:
klein brandertje erop zetten, heetstoken en dan met soldeertin het gat dichtvloeien.



## kun je op roest (de oorzaak van de gaatjes immers), en dan nog wel *onvertinde* roest, wel iets met 'soldeertin laten dichtvloeien'???

hier geloof ik even niet zoveel van, maar dat zal de leeftijd wel zijn :x

(ik geloof dat ze dat (zo'n 'reparatie') in Engeland 'bodging' noemen O:) )

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

metrodriver schreef:
hier geloof ik even niet zoveel van, maar dat zal de leeftijd wel zijn :x

(ik geloof dat ze dat (zo'n 'reparatie') in Engeland 'bodging' noemen O:) )



I couldn't agree less.

Ik persoonlijk zou een staafje tin/lood kopen en wat vertin pasta (kost nog geen tientje). Met lood kun je een groot oppervlak overbruggen. Boor het roestgat uit tot een paar mm over de roestgrens en maak het goed schoon. Een klein brandertje functioneert prima. Als je het goed aanpakt komt er nooit meer een molecuul zuurstof, laat staan water, bij die plek. Werk het mooi af en klaar ben je....

In Engeland heet dat: "the proper manner"... ;)

default

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

Daan schreef:
Boor het roestgat uit tot een paar mm over de roestgrens



@daan,

denk jij bij 'roest' en 'mini' aan afstanden van 'milimeters'??
daar ben ik toch wel een beetje verbaasd over 8)

heb hier de uitlaat van een ander engels merk auto, die bestaat uit gaatjes, gaten en grote gaten (dan reken ik het begin en einde van de pijp niet mee), bijeengehouden door een spinsel van 'good old english rust'...

als ik die pijp zou stralen hield ik alleen een hoopje straalmiddel over |:(

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

metrodriver schreef:
@daan,

denk jij bij 'roest' en 'mini' aan afstanden van 'milimeters'??
daar ben ik toch wel een beetje verbaasd over 8)

heb hier de uitlaat van een ander engels merk auto, die bestaat uit gaatjes, gaten en grote gaten (dan reken ik het begin en einde van de pijp niet mee), bijeengehouden door een spinsel van 'good old english rust'...



Een uitlaat bestaat vaak uit onbehandeld pisbakken staal en heeft een beperkte levensduur. Een tankhals is wel gecoat en moet in principe een auto leven lang meegaan. Roestplekken in het geval van een mini zijn vaak niet groter dan 5mm in diameter. Als je in zo'n geval de plekken tot 8mm uitboort, dremelt of wat dan ook, is alle roest weg. Gaatjes zoals dit (en zelfs groter) zijn prima te vullen met lood.

Als je door de tankhals heen kan kijken zou ik deze (of de hele tank) uiteraard ook vervangen...

default

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

Daan schreef:

Een uitlaat bestaat vaak uit onbehandeld pisbakken staal en heeft een beperkte levensduur. Een tankhals is wel gecoat en moet in principe een auto leven lang meegaan.



## voor zover ik weet bestaat een uitlaat uit 'mild steel' met een wanddikte van zo'n 1,5 mm.
ik vermoed zeer, dat de kwaliteit van een tankvulpijp daar niet van afwijkt..

[ -- om een wijsneus te zijn is het niet voldoende een neus te hebben -- ]
(vrij naar Prakje)

RE: Gaten in vulhals benzinetank dichten

Ja de vulhals zal ook pisbakkenstaal zijn, maar het verschil is dat er verf op zit.

edit: Arthur stelde de vraag (zie eerste post): "Is het mogelijk om piepleine roestgaatjes in de vulhals van een benzinetank te dichten"?