gebroken koppelingsplaat

RE: gebroken koppelingsplaat

Wij hebben hier een '92 SPI. Bij deze hebben we nog geen 10.000 km terug de koppeling vervangen.
Nu is echter het hart uit de koppelingsplaat gebroken, van de klinknagels zijn de koppen afgebroken.

Nu is de vraag, kan het zijn dat we bijvoorbeeld een probleem hebben in de versnellingsbak? Dat een tandwiel is vastgeslagen ofzo? En zo ja, hoe kunnen we dit controleren zonder het hele blok uit elkaar te halen?
Het fenomeen deed zich voor tijdens rijden met een gangetje van 80 a 90 km/uur in 4e versnelling, zonder gekke dingen te doen.

Groet ron

default

RE: gebroken koppelingsplaat

Even wat speculaties over mogelijke oorzaken.
Ik geef hier mee aan dat het niet zo is, maar mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn.

In principe kan dit niet door de versnellingsbak zelf komen.
De koppelingsplaten zitten nl op de primaire as. Ofwel de krukas. Daar zitten twee soorten vertandingen op een tandwiel. Deze kan je met de hand over de krukas ronddraaien. Echter wordt deze door een hoefijzervormige spie (ook wel C-klem genoemd) tegen gehouden.
Weet je zeker dat deze spie er weer ingezet is tijdens de montage, want anders bestaat de mogelijkheid dat de tandwiel op de primaire as (krukas) in de richting van je vliegwiel er af wil lopen en daardoor tegen de koppelingsplaat gaat drukken.
Als dat tandwiel dat lang genoeg volhoud zal vanzelf de koppelingsplaten breken.

Je kan het controleren door de motorsteun links los te draaien, een krik onde het deel van het blok te zetten en iets te liften.
Je hebt dan net genoeg vrije ruimte om de deksel van het koppelingshuis los te draaien. Met een beetje handigheid kan je die er ook tusen vandaan halen zonder de hele handel te hoeven demonteren.
Zet de zuiger van de eerste cilinder in de hoogste dooie punt (dus helemaal omhoog)haal de centrale bout inclusief de twee borgingen van de primaire as.
Als het goed is kan je nu het vliegwiel er af trekken met een vliegwieltrekker.
Wanneer het vliegwiel er af is zou je het hoefijzertje (c-klem) kunnen zien zitten met daar achter het tandwiel.

RE: gebroken koppelingsplaat

Ik denk toch dat oorzaak eerder in de koppeling zelf zit bijv. de drukgroep die gemonteerd is, de bak is het vrijwel zeker niet al weet je dat nooit 100% zeker.

Het kan best zijn dat die drukgroep toch niet genoeg vrij kwam en ongewone krachten op de plaat hebben uitgeoefend of een kapot druklager.

De standaard Verto plaat ziet er sowieso al niet erg stevig uit, maar zou het onder normale omstandigheden toch veel langer uit moeten houden.

Ik monteer zelf die Verto platen niet meer maar zet er direct Non-Verto platen in (massief hart).

Dennis

PS Inspectie zoals Martin zegt is niet direct mogelijk bij een Spi, de rembooster zit stevig in de weg |:(

default

RE: gebroken koppelingsplaat

Rembooster, daar had ik nog niet aan gedacht.
Je hoeft deze niet helemaal weg te halen om er toch goed bij te kunnen.

Wat betreft de platen: SPI heeft zeker de grote drukplaten in plaats van de kleinere oudere modellen?

RE: gebroken koppelingsplaat

We hebben het blok al naast de auto staan, en de boel geopend, we dachtn nl eerst dat het de diff.pin was.

De koppeling hebben we ook geopend, zodoende weten we dat de koppelingsplaat doormidden is.

Ook de hoefijzervormige borging zat erin, dit is helaas niet het probleem geweest dus.

Het druklager is ook in orde, de plaat is ook een non-verto plaat. Bij ons zijn gewoon de klinknagels uit het hart gebroken. :?

Toch bedankt voor je reactie en meedenken.

Groet ron

default

RE: gebroken koppelingsplaat

Kan dus duiden op twee dingen Ron.







Of gemaakt op maandagochtend of op vrijdag de 13e. ;)

Mogelijk productfoutje?

RE: gebroken koppelingsplaat

Volgens mij heeft een SPI ook gewoon de platen met dezelfde afmetingen als de non-verto. Deze heeft in ieder geval dezelfde afmetingen als degene die eruit kwam.

Welke zijn de grotere dan?

Toch maar even letten op de productiedatum dus :9

Groet ron

default

RE: gebroken koppelingsplaat

Oudere heeft toch om de buitenrand van de drukplaat een klein opstaand randje met een veerring er achter.

RE: gebroken koppelingsplaat

Kan ik mij niet zo snel voor de geest halen, eerlijk gezegd.

Groet ron

RE: gebroken koppelingsplaat

Zo, nu voor de 2e keer de spi uit elkaar gehaald en het blok weer terug gezet.
Nu uiteindelijk bleek dus, dat het tandwiel op de krukas, totaal geen binnenbus meer had, dit bleek dus toen we uiteindelijk het blok hadden gesplitst.
De bussen in het tandwiel waren totaal weggesleten en zodoende lag het tandwiel te klapperen op de krukas.
Aangezien hier de koppeling overheen gaat, is dit dus waarschijnlijk de oorzaak van het breken van de plaat.

Groet ron