RE: gebroken koppelingsplaat
Ingediend door Mini Martin op zo, 03-06-2007 21:53
Even wat speculaties over mogelijke oorzaken.
Ik geef hier mee aan dat het niet zo is, maar mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn.
In principe kan dit niet door de versnellingsbak zelf komen.
De koppelingsplaten zitten nl op de primaire as. Ofwel de krukas. Daar zitten twee soorten vertandingen op een tandwiel. Deze kan je met de hand over de krukas ronddraaien. Echter wordt deze door een hoefijzervormige spie (ook wel C-klem genoemd) tegen gehouden.
Weet je zeker dat deze spie er weer ingezet is tijdens de montage, want anders bestaat de mogelijkheid dat de tandwiel op de primaire as (krukas) in de richting van je vliegwiel er af wil lopen en daardoor tegen de koppelingsplaat gaat drukken.
Als dat tandwiel dat lang genoeg volhoud zal vanzelf de koppelingsplaten breken.
Je kan het controleren door de motorsteun links los te draaien, een krik onde het deel van het blok te zetten en iets te liften.
Je hebt dan net genoeg vrije ruimte om de deksel van het koppelingshuis los te draaien. Met een beetje handigheid kan je die er ook tusen vandaan halen zonder de hele handel te hoeven demonteren.
Zet de zuiger van de eerste cilinder in de hoogste dooie punt (dus helemaal omhoog)haal de centrale bout inclusief de twee borgingen van de primaire as.
Als het goed is kan je nu het vliegwiel er af trekken met een vliegwieltrekker.
Wanneer het vliegwiel er af is zou je het hoefijzertje (c-klem) kunnen zien zitten met daar achter het tandwiel.
- Login of registreer om te reageren
RE: gebroken koppelingsplaat
Ingediend door ayla op zo, 03-06-2007 20:59
Wij hebben hier een '92 SPI. Bij deze hebben we nog geen 10.000 km terug de koppeling vervangen.
Nu is echter het hart uit de koppelingsplaat gebroken, van de klinknagels zijn de koppen afgebroken.
Nu is de vraag, kan het zijn dat we bijvoorbeeld een probleem hebben in de versnellingsbak? Dat een tandwiel is vastgeslagen ofzo? En zo ja, hoe kunnen we dit controleren zonder het hele blok uit elkaar te halen?
Het fenomeen deed zich voor tijdens rijden met een gangetje van 80 a 90 km/uur in 4e versnelling, zonder gekke dingen te doen.
Groet ron