gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

hallo,

Mijn blok draait dikwijls maar op 3 cilinders . Cilinder 3 laat het vaak afweten , ik krijg dan ook precies zo knallen in mijn uitlaat . Als ik de bougiekabel van deze aftrek en de motor start is dit weg . Ook ziet de boegie zwart. Ik heb alles nagegkeken en alles is on orde . Heb onlangs ook mijn koppaking vervangen . Ik zag ook dat ik in cilinder 3 een klein krasje had maar helemaal niet diep . OOk bij de compressietest is niets te zien alle cilinders hebben evenveel compressie .

Wat doe ik het beste ? Origineel blok uitbouwen en zuigerveren vervangen en daarmee misschien ook de krukaslagers?( als dit nodig is ).
OF
Ik heb hier nog een andere mini staan waar een 99dh81 blok in ligt maar op een remote versnellingsbak .( de mijne is rod) Dit blok is nog in zeer goede condietie maar moet dus ook nog uitgebouwd worden . versnellingsbak eraf en de bak wisselen met de originele bak .

Wat denken jullie?


alvast bedankt !

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

Bij een kras in de zuigerwand, zou ik zowiezo gaan voor een overmaat...

Voor nu is misschien het beste alleen het middenblok te wisselen (even ervan uitgaan dat dit gewoon past, ben geen encyclopedie ;))

Dan kun je rustig aan het middenblok reviseren en in een verloren uurtje deze weer terug zetten.

zo zou ik het in ieder geval doen...

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

hallo,

ja daar had ik ook al aan gedacht maar dat wordt al snel prijzig . zuigers komen rond de 50€ per stuk en het overboren nog eens 55 per cilinder . Het voordeel aan die andere motor is ook al dat die loodvrij is . Het is natuurlijk een hoop werk om alles om te bouwen .

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

Als de compressie op alle vier cilinders goed is, zou ik het eerst in de ontsteking zoeken.

Kapotte bougie, slechte bougiekabel of eerder nog een haarscheurtje in de verdelerkap.

Motor uitelkaar halen kan altijd nog.

André

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

ik heb mij al zotgezocht.
het enige wat nog niet vervangen is zijn de bougiekabels . Maar heb deze wel al onderling verwisseld en het is altijd de 3e cilinder die problemen geeft . soms ook de 2e. het is iets heel raar . De mini staat nu wel stil ben wat carosseriewerk aan het doen . Ik ga het wsl zo even laten en er even ee rijden misschien lost het zichzelf op door enkele kilometers te maken .

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

Een gebroken zuigerveer moet duidelijk zichtbaar zijn op een compressietest. Zuigerveren breken echter niet zomaar, en een (kleine) kras in de cylinderwand hoeft ook niet veroorzaakt te zijn door een gebroken zuigerveer.

Ik zou eerder denken aan een verbrande klep, wat overigens zichtbaar had moeten zijn tijdens het vervangen van de koppakking. Verbrande kleppen kunnen echter ook vanuit het midden van de zetel naar de rand verbrand zijn, wat het erg moeilijk zichtbaar maakt zonder de klep te demonteren uit de kop.

Als je de mogelijkheid hebt om de cylinder onder druk te zetten (uiteraard wel zorgen dat de kleppen van die cylinder dicht staan), kun je constateren of er inderdaad een inlaat of uitlaatklep verbrand is.

Alvorens je ingrijpende operaties of een blokwissel gaat uitvoeren zou ik eerst al het mogelijke doen om met zekerheid een diagnose te stellen.

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

Kleppen al gesteld? Of iig klepspeling gecontroleerd?

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

De kleppen staan allemaal op 0.30 mm afgesteld.

Bij het vervangen van de koppakking heb ik ook alle kleppen gedemonteerd , de kop schoongemaakt en de kleppen opnieuw gerodeerd + alle klepgeleiders voorzien van een afdichting.

Kan het zijn dat de bougies fout zijn? maar dit zou me raar lijken omdat het meestal de 3e cilinder is . Had ook zitten denken aan de delco die teveel speling zou hebben maar dit lijkt me ook geen probleem .

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

Zoals al aangegeven: zoek het eerst maar eens in de ontsteking.
Ja, zelfs een nieuwe bougie kan al kapot zijn.
Dus verwissel eens de bougie van cylinder 3 met een andere cylinder en controleer dan of ineens dié cylinder problemen geeft.
Anders gewoon nieuwe bougies, kabels en verdelerkapje/ rotortje vervangen.
Ben je voor een paar tientjes klaar.

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

Kleppen en zittingen slijten op elkaar in. Als je deze verwijderd, en anders monteerd kunnen ze niet goed meer afdichten, en dus voor problemen zorgen...

Bougie electrode afstanden zijn ook goed?

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

de kleppen zijn mooi per cilinder gehouden en allemaal terug gerodeerd zodat de zitting en de klep terug mooi op elkaar aansluiten . De cilinderkop zou normaal gezien goed moeten zijn .
Ik heb ook altijd vonken aan mijn bougies. De electrode afstanden ga ik vanavond nog eens nakijken . Ben ook nog steeds aan het wachten op de lucas sports coil . Nu zit er een bobijn op van een andere mini ( relatief oude bobijn) Dit is dus ook nog een mogelijkheid maar zou me raar lijken .

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

Is het idd de goede bobine? tov de originele die erop hoort?

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

Knallen uit de uitlaat is waarschijnlijk de ontsteking. ik zou eerst goed kijken naar het elektrische gedeelte. kontactpuntjes,verdelerkap,bobine,rotor,kabels,bougie,massa enz enz. wel raar dat dit maar op 1 cilinder is.

is dit gekomen na het wisselen van de koppakking?

RE: gebroken zuigerveer ? wat het beste doen

Ik ben aan het wachten op de lucas dlb105 nu . Mijn mini had oorsprongkelijk een balast draad maar deze heb ik eruit gehaald en rechtrstreeks een 12V draad getrokken .

Het was al voor het wisselen van da koppakking . Dit was ook de reden voor het verwijderen van de kop