geen benzine in carburateur SPI

RE: geen benzine in carburateur SPI

Ik ben bezig mijn mini na 10 jaar weer aan de praat te krijgen.
Het is een 1300 SPI uit 1993.

De volgende zaken al vervangen:
- Bobine
- Bougiekabels
- Bougies

Vonken doet hij nu als de beste. d:)b

Ook de complete tank vervangen met een goed werkende benzinepomp erin.
Dus benzine komt bij de carburateur eruit gespoten als in het contact aanzet en start. d:)b

Maar starten ho maar. :(

Als ik het luchtfilter eraf haal dan ruik en zie ik helemaal geen benzine in de carburateur.
Dus er zit iets niet goed. Of dat nu een elektrische oorzaak heeft of iets anders daar kom ik niet achter.

En wat doen al die vacuumslangen precies.
Ik kwam erachter dat er 2 ( een zwarte en een rode slang) achter in de carburateur gaan. Deze zijn beide afgebroken en dus los.

Is dit misschien het probleem???? :?

Als iemand iets weet hoor ik het graag.

Groeten Ivo

RE: geen benzine in carburateur SPI

ik heb zelf geen mpi of spi maar die vacuum slangen lopen naar de "boordcomputer"
en die regelt de benzine en lucht toevoer dus deze zijn echt wel van belang!

en voor de zekerheid even nakijken of je de juiste bougie kabel op de juiste plaats zit. (dus op de goede cilinder en op de goede plaat op de verdeler kap)

Mvg Classic-Freydis

RE: geen benzine in carburateur SPI

Ik heb gekeken, maar de bougiekabels zitten goed.

Het zit hem in de aanvoer van de benzine, volgens mij.
Ik heb de caburateur ook open gemaakt.

1e: Luchtfilter eraf. De kamer is helemaal droog en je ruikt geen benzine.
2e: De aan- en afvoerleiding. Hier zit voldoende benzine in.
3e: benzinedruk regelaar los gehad. Ook voldoende benzine.

Nu ik de carburateur toch al zover uit elkaar heb, gelijk gekeken naar de 2 vacuumslangen achter op de "Manifold" (verdeler). Deze zijn beide afgebroken.

Eén gaat naar een zwart kasje, de MAP sensor (die dan weer verder gaat naar de ECU).
De andere gaat naar het luchtfilter.

Deze ga ik in ieder geval weer maken.

Maar.... of dit nu HET probleem is. Ik weet het niet.

Als er iemand een idee heeft, hoor ik het graag.

Groeten,
Ivo

RE: geen benzine in carburateur SPI

Kan er ergens in de carb niet een verstopping zitten?
Een keer met vuile benzine er in dat de leiding nog wel vrij is maar er ergens een verstopping zit?

RE: geen benzine in carburateur SPI

Je vergist je in de benaming "carburateur".
Voorts, als er een of twee slangen loshangen bij een SPI kun je er wel van uit gaan dat de motor niet zal starten.

RE: geen benzine in carburateur SPI

Ik ga vanavond in ieder geval even een "nood"slangetje aanleggen om te kijken of de motor wil aanslaan.

De 2 kapotte knietjes ga ik daarna nog wel vervangen voor originele.

Voor zover bedankt, en ik laat het even weten.

Mochten er nog andere ideeën zijn dan hoor ik het graag.

RE: geen benzine in carburateur SPI

probeer anders iets van remreiniger of deo in de luchttoevoer te spuiten tijdens het starten. als hij even pakt dan weet je in ieder geval of de kleppen optijd staan en de ontsteking.
misschien zit er ergens een luchtbel die je er zo gelijk uithaalt.

mvg classic-freydis

RE: geen benzine in carburateur SPI

oké. Die had ik nog niet eerder gehoord.

Kan ik ook nog eens even proberen.
Ga eerst de slangetjes aansluiten.

RE: geen benzine in carburateur SPI

Hoi,

Blaas ook de brandstofleiding onder de auto door, kan zijn dat deze gecorrodeerd zijn...

Hoor je wel de pomp tikken als je het contact aanzet? Gaat na een tijdje weer uit, indien je niet start.

RE: geen benzine in carburateur SPI

Ik had alle benzineleidingen al doorgeblazen met een compressor.
Dus de oude brandstof er echt uit geblazen.
Ook draait de benzine pomp bij het omdraaien van het contact.

Het volgende vanavond gedaan:
- De injector gedemonteerd. Daar zat ook voldoende benzine in. Het kwam dus gewoon niet langs de naald.
- Alle vacuumslangen aangesloten.
- weer in elkaar gezet (even zonder luchtfilter)

Starten en gelijk lopen d:)b d:)b
Uit gezet, en nogmaals. Weer gelijk lopen.
Beetje gas geven en de motor sloeg gelijk af :(

Wat blijkt nu. Waarschijnlijk zit het hem in de injector.
Want deze weer uit elkaar gehaald en weer in elkaar.
Precies hetzelfde, gelijk lopen (en je ziet de benzine verstuiven)

Dus mijn vragen zijn (Ik heb deze niet echt kunnen vinden op het forum):
- Hoe haal ik de injector verder uit elkaar om hem schoon te maken??
- Kan ik ook de naald eruit halen??
- En in hoeverre moet de naald soepel heen en weer gaan??

Als iemand een tip heeft hoe ik dit voor elkaar kan krijgen dan hoor ik het graag.

RE: geen benzine in carburateur SPI

Na nogmaals een check te doen naar de benzine toevoer, bleek dat er geen benzine meer uit de toevoer kwam??

Alles weer los gehaald en van voor naar achter de benzineleidingen weer doorgeblazen.
Daarna een aantal keren contact aan gezet, dus doorspoelen met benzine.

Waarschijnlijk is het toch het benzinefilter. Die wilde ik al gaan vervangen, maar vergeten te kopen afgelopen zaterdag :(

Alles daarna weer aangesloten.
Starten en lopen. d:)b
Alleen krijgt hij nog iets te weinig brandstof (waarschijnlijk door het filter).

Nu de koeling nalopen voordat ik hem een tijd laat draaien.
Dus temperatuursensor en waterpomp checken.

Bedankt en op naar het volgende probleem / uitdaging :D

RE: geen benzine in carburateur SPI

Het onregelmatig lopen is opgelost.
Ik was het veertje vergeten die in de benzinedrukregelaar moet zitten.

Nu is het starten en gelijk regelmatig lopen. d:)b

RE: geen benzine in carburateur SPI

Voor het goed laten lopen van een SPI zijn de vacuüm slangetjes en temperatuur sensor een must! Verder zit de MAP sensor IN de ECU en is het niet dat zwarte kastje.