Geen oliedruk?

RE: Geen oliedruk?

Ik heb het motorblok van mijn mini volledig open gedaan, overal nieuwe dichtingen,...
Nu zit ik op het moment om hem te starten maar bij het starten (nog zonder bougies etc) bekom ik geen oliedruk.
In het begin stroomde er niets, dan geprobeerd olie langs de banjobout links boven te doen en de motor linksom draaien zodat de oliepomp de olie aanzuigt. Dit heb ik nog een keer herhaald en er stroomt nu olie als ik het filter af haal en start. Maar ik krijg geen druk.
Ik denk dat er ergens lucht zou kunnen inzitten zo dat de pomp geen olie kan aanzuigen (door dat de 20w50 vrij dik is)

De olie die ik gebruik is 20w50 classic van Castrol.
Autodata geeft aan 10w30 te gebruiken voor een 1275.

Hopelijk kan er hier iemand mij helpen.

Groeten

Bart

default

RE: Geen oliedruk?

Heb je de oliedrukplunjer+ veer weer goed terug gemonteerd? En kijk even of de plunjer soepel heen en weer gaat, door braampjes of metaaldeeltjes kan deze vastzitten..

RE: Geen oliedruk?

Net de plunjer en veer nog is gedemonteerd, zag er goed uit, heb hem ingesmeerd met olie en terug gestoken, ging er vrij soepel uit en in.

default

RE: Geen oliedruk?

Oke, daar ligt het niet aan. Olieaanzuigbuis goed vast in de versnellingsbak? En tussen bak en blok weer een nieuw rubberen ringetje gedaan?

RE: Geen oliedruk?

Ja en ja

RE: Geen oliedruk?

Filter gevuld of leeg ingehangen? ?

Banjo los, bak in 2 en de oliepomp vullen terwijl je de mien achteruit duwt...

RE: Geen oliedruk?

Filter heb ik eerst opgevuld en dan gemonteerd.
Het blok zit nog niet in de mini, dus dat zal niet gaan op die manier. Gewoon banjo los en olie in en naar links draaien denk ik dan.

RE: Geen oliedruk?

Gaat motor snel genoeg rond?(volle accu, geen V snaar gemonteerd)

RE: Geen oliedruk?

Motor draait snel genoeg ja, v riem ligt er niet op

RE: Geen oliedruk?

Het kan gewoon lang duren voor die olie druk opbouwt.
Ik heb dat ook al verschillende keren meegemaakt,ook met vooraf alles in de olie zetten ,nog geen oliedruk.
Maar na echt minuten lang doorstarten (zonder bougies) ,komt het toch op gang.
Gewoon minuten lang doorstarten,kan zelfs 5 minuten zijn . Wel een beetje op je startmotor letten dat die niet gaat gloeien. Die wordt wel deftig warm,maar daar kan die wel tegen.

RE: Geen oliedruk?

Er komt olie uit de aanzuigbuis, er zit dus geen lucht in de pomp.
Als de filter goed is (en goed aansluit) zou je nu al druk moeten hebben.

Is de zender nog goed? Of werkt de teller wel?

Je geeft aan dat je het blok helemaal hebt open gedaan. Heb je de krukas gedemonteerd?
Zoja, welke lagerschalen heb je gebruikt? Alles aangedraait tot het juiste koppel? De spelingen allemaal goed gecontroleerd?

Succes.

RE: Geen oliedruk?

De teller werkt, heb hem gecontroleerd. Krukas etc is goed, en juist gemonteerd op moment inderdaad.
Er zit geen zender op, ik denk dat dit het ouder model is, namelijk met een fijne lijding naar het tellertje.
link

Zie link voor filmpje, er stroomt dus olie, maar ik denk niet genoeg.

RE: Geen oliedruk?

Hoeveel speling had je tussen krukas en lager?
Je pomp werkt, het enige wat er kan zijn is dat er een scheur in de pakking zit en dat ze olie direct naar de tandwielen pompt (transfer gears)
Anders gok ik op een slechte krukas speling

RE: Geen oliedruk?

Slangetje losmaken van de teller, motor starten met je vinger op het eind van het slangetje..

Boven een bakje een aantal keer de olie door het slangetje laten duwen, hoogstwaarschijnlijk heb je lucht in het slangetje waardoor je metertje niet werkt, de lucht laat zich comprimeren waardoor je meter foutieve waarden aangeeft...

Succes!!!

RE: Geen oliedruk?

Druk is druk. Het feit dat de lucht samengedrukt is gaat alleen maar de snelheid waarmee de meter reageert veranderen.
Laat mensen niet nodeloos hun oliedruk meter ontluchten, na dat de motor stil ligt zakt de olie weer weg en zit er terug lucht.

RE: Geen oliedruk?

Het gat in het blok waar dat slangetje in zit, staat ook gewoon droog, loopt daar geen olie door.

RE: Geen oliedruk?

Dan heb je geen olie op je lagerschalen..

RE: Geen oliedruk?

En hoe zou dat komen denk je? Voor het open doen had ik wel oliedruk en draaide perfect.

RE: Geen oliedruk?

lagerschalen kunnen bvb omgekeerd zittenzodat het oliegat verstopt zit,...
Het zal tijd zijn om hhet blok er uit te nemen denk ik... heb je dan de krukas speling gemeten toen je 't blok monteerde?

RE: Geen oliedruk?

Lagerchalen zitten zeker goed, speling heb ik samen met een kennis gemeten, leek allemaal nog als nieuw.

RE: Geen oliedruk?

hoeveel had je met plastigauge?

Als laatste test kan je er het oliefilter husi afnemen en met een compressor door het gat in het blok blazen, je zou tenminste lucht druk moete hebben dan op de oliedruk meter, of er zou teminste lucht moeten uitkomen..

maar als je olie naar de filter krijgt klinkt het als teveel speling of een blokkage aan de krukas. Heb me deze zomer gek zitten zoeken naar de fout op mijn blok, tot ik er achter kwam dat de krukas anders geslepen was dan gedacht.

RE: Geen oliedruk?

Heb gewoon in het gat waar dat de schroefdraad van het filter opzit geblazen en de oliedrukmeter geeft een waarde, dus zou goed moeten zijn denk ik?

RE: Geen oliedruk?

Ben eve niet meer mee :p
Kun je op een foto tonen welk gat?

RE: Geen oliedruk?

Het gat waar dat je de filter op schroeft

RE: Geen oliedruk?

ZOu inderdaad relatief goed moeten zijn dan. Hoeveel gaf de druk meter aan?
Volgende is oliedruk testen aan de pomp uitgang (banjo boutje verwijderen).
Maar als de lagerspeling niet goed was heb je 't zelfde probleem. Komt de oliefilter vol olie?

RE: Geen oliedruk?

Niet echt op gelet was tussen 2 en 5 denk ik, er komt olie in de filter, maar niet genoeg, hij loopt niet constant het sputtert er meer uit eigenlijk, duurt vrij lang tegen dat die vol is.
Ik denk dat het probleem toch ergens in de aanvoer is.

RE: Geen oliedruk?

Als hij sputtert gaat het inderdaad aanvoer zijn..

Blokje er uit nemen en nakijken is het dan. Olie ringetje tussen bak en blok kan een oorzaak zijn, pomp pakking kan kapot zijn als ie te hard werd aangespannen of de 2 pakkingen aan de olie aanzuigpijp.. Bedenk wel dat er heel wat kapot kan zijn ( lagers, pomp) door te draaien zonder goede olie..

RE: Geen oliedruk?

Het blok heeft nooit gedraaid, staat zelfs nog niet in de mini, alle pakkingen zijn vervangen, dat o ringetje tussen bak en blok heb ik ook vervangen.

RE: Geen oliedruk?

op starter draaien...
Je moet alle pakkingen vervangen, maar toch raken ze soms beschadigt.. als oliepomp goed voorgesmeerd isdan is het enige wat ej kan doen het blok openleggen en alles terug controleren.. Ook zeker de speling tussn de lagers, want die gaan serieus afgezien hebben nu..

RE: Geen oliedruk?

Als de olie overdruk klep (dat torpedo ding met een veer) niet goed afsluit,krijg je geen druk ,want dan dumpt die alle olie gelijk terug in het carter.
Mogelijk die er eens terug uittrekken en zien of er een vuiltje,wat dan ook , van de pomp naar daar is gepompt.Je kan het redelijk voelen als die mooi sluit,eventueel met een stift de schuine kant zwart maken. Dan erin steken en een halve toer draaien.
Als die dan al een hele lijn heeft sluit die wel.
Ik steek daar altijd een kogel in ,en maak de veer iets korter.Blijft dan nooit hangen door rotzooi .

RE: Geen oliedruk?

Gat boren in de zijkanten van de plunjer. Blijft er geen vuil meer zitten en heb je geen nadelen die met de bal vebonden zijn, stond deze zomer in minimagazine, keith calver mod

RE: Geen oliedruk?

Plunjer had ik al bekeken en zag er goed uit, niet vuil en kan vrij bewegen.

RE: Geen oliedruk?

Demonteer het dan maar al en zoek de fout... Check de lagers ook kans is groot dat er kapot gedraaid zijn.

RE: Geen oliedruk?

Als ik de carter ontluchtingsgaten beiden dicht houd, komt de olie uit het blok stromen waar de oliedruk meter zit, meter er op en ik heb oliedruk. Na 10min niet starten nog altijd, maar na een half uur niet meer.

RE: Geen oliedruk?

Een paar sugesties:

Is de oliepomp toevallig een "spiderdrive"?(in het verleden een andere nokkeas gemonteerd)
Zoja, spider vergeten?

Is de oliepomp een "slotdrive" dan kan het zijn dat er iets(kogeltje of iets dergelijks) in de bak gelegen heeft dat bij het oliepompen in de oliepomp gekomen is. Dan breekt de lamel van de pomp af en blijft de pomp stilstaan terwijl het blok gewoon door blijft draaien.

Heb je nog een oude startmoter liggen die het nog wel doet?
In een koude schuur met 20W50 olie kan het nog wel eens moeilijk olie opzuigen zijn.
Sluit dan twee accu's in serie aan(24 volt) en start dan in niet al te lange sessie's.
Zorg dat geen enkele verbruiker verder aangesloten is!!!
Krijg je dan nog geen oliedruk, dan blok uit elkaar en zoeken naar de oorzaak!

RE: Geen oliedruk?

Zelfs al vind je nu een magisch probleem, de lagers zijn kapot gedraait.
Hoe dikker de olie hoe meer druk Trouwens. Zijn Oliepomp werkt ook aangezien er tenminste een beetje olie uitkomt, met een foute Oliepomp aansluiting werkt niets.

RE: Geen oliedruk?

Ik vind dat je wel vrij snel de conclusie trekt dat de lagers kapot zouden zijn, ik heb geen minuten staan starten zonder olie

RE: Geen oliedruk?

Als je het zoveel keer test, zonder enige oliedruk draaien je lagers al lang droog.
Ook heb je na 3 keer nog steeds niet gezegd wat de krukas speling is... Heb je die überhaupt gemeten? Samen met lager crush etc.

RE: Geen oliedruk?

Ben het helemaal met je eens bartvdl!
Mits je de lagers bij montage in geolied hebt of van montage vet hebt voorzien, zal bij het dmv de startmotor oliedruk pompen de lagers geen schade ondervinden daar er in die situatie geen enkele belasting op staat, ook zonder oliedruk.
En een (te) hoge oliedruk wil niet zeggen of lagers ook goed gesmeerd worden.

RE: Geen oliedruk?

Geen druk wil zeggen dat er geen smering i.. Je assemblage vet word weggepompt door de krukas zelf na enkele seconden doorstarten, allemaal door het design.Blijf maar ver weg van het bouwen van een motor.