Geen vonk? Waarom niet? Voltage OK?

default

RE: Geen vonk? Waarom niet? Voltage OK?

Behalve het versnellingsbak probleem, heb ik nog een probleem: Geen vonk.

Als ik het voltage bij de bobine meet, kom ik uit tussen de 0 en 9V Heb ook wat fotos gemaakt van de puntjes:




Zo te zien klopt het allemaal wel.. Ik heb mechanische ontsteking met weerstandsdraadje.. Ik krijg geen vonk op de bobine. DIt test ik op de beproefde 'anwb' manier. Schroevedraaier in kabel, en proberen met de schacht van de schroevendraaier op aarde vonken te maken.

Wie o wie kan mij helpen? Het plan is om de motor te starten en dan de versnellingsbak aan de praat te krijgen door de koppeling dan op te laten komen... Maarja, zonder vonk geen explosie... :-(

Rob

RE: Geen vonk? Waarom niet? Voltage OK?

jow

ik heb laatst zo'n zelfde probleem gehad
tis vrij ingewikkeld zo'n ontstekingsunit, zeker als ie t niet doet |:(
je hebt (net als ik) een (franse :? )DUCELLIER unit.

puntjes om na te lopen:
contactpunjes(8 euri nieuw)
verdelerkap(10 eurie)
condensatortje
de grote spoel(weerstandswaarde +-6Kohm)

dan moet je ervanuitgaan dat ie op tijd staat en dat je rotor nog goed is.

hoeveel km hebben je puntjes er al op zitten?
die van mij gaven de geest bij 75K km..

default

RE: Geen vonk? Waarom niet? Voltage OK?

Nieuwe puntjes, rotor en kap heb ik nog liggen, maar in deze setup heeft het vroeger gewerkt (is een 1300 die van een andere mini komt) en daar heeft ie in gewerkt.

Dus ik ging er van uit dat dit ook wel zou werken.. Toch maar even alles vervangen dan :(

Ik zie alleen niet helemaal in waarom, want ik zie gewoon 9V op de bobine... En de puntjes gaan ook weer open, en dan lees ik gewoon 0V. Dat werkt allemaal, ik heb het gevoel dat de bobine toch niet correct werkt, is namelijk een andere dan de standaard. Is een grotere van aluminium. Ik zie wel wat ik doe, eerst effe bobine regelen in Engeland als ik er ben.

Rob

Rob

RE: Geen vonk? Waarom niet? Voltage OK?

zoek eens met het woord 'ballasted' ...

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Geen vonk? Waarom niet? Voltage OK?

Theo, dank voor de tip, maar aangezien ik mechanische ontsteking heb, zal ik toch de ballasted ignition moeten houden (dus die van 9V ipv 12V). Dit zit hem in een weerstand van het kabeltje wat de spoel voed.

Ik heb intussen een vonk! De reden? Sterke oxydatie van de spoelpolen waardoor er toch niet genoeg spanning doorkwam |:(

Rob

p.s. hij heeft wel vonk, maar het is nog niet gelukt om te starten, vermoeddelijk de timing :(

RE: Geen vonk? Waarom niet? Voltage OK?

p.s. hij heeft wel vonk, maar het is nog niet gelukt om te starten, vermoeddelijk de timing



iemand laten starten, terwijl je zelf de unit langzaam draait. Daarna afstellen met een stroboscoop.

Er zijn ook punten onstekingen op 12V.

Wouter