RE: Gehoest bij (zeer) warme motor?
Ingediend door Mini Martin op di, 23-04-2002 10:53
Heb eerlijk gezegd niet echt een idee. Mijn ervaring met het hoesten bij hoge snelheden werd veroorzaakt doordat de carburator steeds aan het bevriezen was ???????? Oorzaak: de pijp die de warme lucht toevoert aan het luchtfilter (voorverwarming van het gasmengel, tussen spruitstuk en lucht-inlaat) aan de zijkant was doorgesleten. Dit werd weer veroorzaakt door de rubberslang van de kachel die hier tegenaan schuurde. Door met een stuk folie-tape het gat dicht te plakken was het probleem verholpen. Uiteraard later deze vervangen.
Wat misschien ook mogelijk is, (en dit veroorzaakte bij mij een soort plofgeluid) is de ontsteking of een vervuilde bougie, maar dan hoestte zij de hele weg doorgaans.
- Login of registreer om te reageren
RE: Gehoest bij (zeer) warme motor?
Ingediend door Eelke op di, 23-04-2002 09:47
Dag allemaal,
Gisteren op weg naar huis had ik weer een wat beangstigende Mini-ervaring. Aan het eind van de rit vanuit Drenthe terug naar Enschede (zie het topic over de wielen) op de snelweg bij zo'n 150 km/h op de teller ineens wat gehoest. Snelheid eruit gehaald (120 gaan rijden) en het is sindsdien niet meer gebeurd, ook niet op de rit naar Huizen in de avonduren, waarbij de snelheid toch ook regelmatig zo rond de 140 lag.
Het viel op de dat toen het geplof gebeurde de motor wel ongewoon warm was. Het witte streepje dat ongeveer in het midden van de temperatuurmeter zit was helemaal vrij, wat eigenlijk nog niet eerder gebeurd is. Tijdens rustig toeren op de provinciale weg komt hij niet boven het streepje uit, tijdens een snelle snelwegrit verschijnt het streepje soms onder het naaldje, maar echt helemaal vrij heb ik het nog niet eerder gezien.
Nu was het wel zo dat de omstandigheden er wel naar waren. Eerst een serie stoplichtsprintjes rondom Almelo, toen nog eens op de het begin van de snelweg naar de 150/160 doortrekken. Dat ze het daar een beetje warm van krijgt is niet zo gek. Bovendien zat er (shame on me) niet genoeg olie in. Ongeveer een halve centimeter onder het min-streepje. Dat heb ik dus gecorrigeerd voor ik aan de rit naar Huizen begon. Ook luste ze wel een beetje koelvloeistof. Misschien dat dat nog wat heeft bijgedragen aan het warm lopen.
Maar waar het me eigenlijk om gaat: kan iemand een verband aangeven tussen warm lopen en ploffen van de motor? Misschien dat er iets in de carb gebeurd dat dat kan verklaren ofzo?
Groeten,
Eelke