gelijkstroomdynamo ombouwen naar wisselstroom

RE: gelijkstroomdynamo ombouwen naar wisselstroom

Ik ben in het bezit van een Riley Elf MK ll 1963, die een gelijkstroomdynamo heeft. Ik heb een wisselstroomdynamo liggen en wil die graag monteren. Wie heeft ervaring? Wat kom ik allemaal tegen als ik het ombouw. Verder wil ik deze auto zo origineel mogelijk houden maar deze concessie aan de originaliteit moet kunnen, vind ik.

RE: gelijkstroomdynamo ombouwen naar wisselstroom

Demonteer oude dynamo en spanningsregelaar.
Monteer nieuw(-ere) dynamo (met andere steun...)
De nieuwe dynamo heeft 2 dikke (bruine?) draden, dat zijn allebei + draden. Die verbind je aan de draden die uit de spanningsstabilisator kwamen. Dan moet de boel het in principe doen. Er zit nog een derde draad op de nieuwe dynamo, die het lichtje in het dashboard bedient. Ik heb even de schema's niet bij de hand, maar waarschijnlijk heb je weinig draden over....
Succes,

RE: gelijkstroomdynamo ombouwen naar wisselstroom

En wat heb je gedaan met de andere draden die op de gelijkrichter zitten? Ik ben ook van plan dit te doen, heb al een dynamo +steun thuis liggen.

Groeten ~Johan~

RE: gelijkstroomdynamo ombouwen naar wisselstroom

zie ook:
http://www.ime.org.uk/ime/d/dyno-alto.html

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: gelijkstroomdynamo ombouwen naar wisselstroom

Dat is een goede link, heel bruikbaar, dank hiervoor. Alleen ik heb het volgende probleem... Reconnect loom to correct terminals EXCEPT connect ignition warning light (brown/yellow) to terminal E

Maar waar sluit ik dit draadje dan wel op aan?? Moet deze op het kleine schuifstekkertje van de nieuwe dynamo? Zodat de zwarte en de andere dikke draad op de twee grote aansluitingen komen van de dynamo??? Een snel antwoord zou mooi zijn omdat ik de boel nu uitelkaar heb liggen...

Groeten ~JvdB~

EDIT: Het bruin gele draadje hoort wel op het schuifstekkertje. En het zwarte draadje is een massa die ik dus niet nodig heb omdat er geen massa-aansluiting op m'n nieuwe dynamo zit.

RE: gelijkstroomdynamo ombouwen naar wisselstroom

goed bezig, heren Mini collega's. Ik ga mijn zaterdag a.s goed besteden, lees ik nu.
En mocht je in de toekomst een felverlichte Riley Elf MK ll voobij zien flitsen, dan weet je dat is hij met die wisselstroomdynamo.

RE: gelijkstroomdynamo ombouwen naar wisselstroom

Ja het is mij ook gelukt. En een ruimte erbij onder de motorkap en een licht zo hé.... Zelfs stationair :D Succes met ombouwen.

Groeten ~JvdB~

RE: gelijkstroomdynamo ombouwen naar wisselstroom

Mannen, het is gelukt. De wisselstroomdynamo werkt, en wat een verschil!. Starten met licht, ventilator en ruitenwissers aan is geen probleem meer.
Ik wou gelijk maar halogeenpitten monteren ,maar die zaten er al in ( met dank aan de vorige eigenaar) maar ik denk tevens dat dat ook de oorzaak van mijn stroomprobleen geweest is. Maar, alle leed is geleden en we gaan weer zorgeloos een stukje rijden.
Ik wil alle clubleden die info aangedragen hebben, heel hartelijk danken namens Riley Elf MK ll RHD 1963