Geschikt maken voor loodvrije benzine

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Even een vraagje,

klopt het dat je alleen de klepzittingen hoeft te vervangen om een blokje op loodvrije benzine te laten lopen? Dacht zoiets op te maken uit een artikel van Calver's Corner maar ik snapte niet alle termen. :?
Het gaat in dit geval om een 1300 Inno Cooper blok.
Klepzittingen zullen allicht niet zo duur zijn als een complete koprevisie.....

Mzzl, Christa

default

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Voor het loodvrij maken van je cilinderkop hoef je inderdaad alleen maar geharde klepzittingen te monteren en dan kan je loodvrije benzine tanken. Het monteren is echter niet zo eenvoudig, dit kan je beter niet zelf doen. Je moet de ruimte die nu rond je kleppen zitten uitfrezen, geharde zittingen erin persen en de zittingen op de kleppen inslijpen. De meeste revisiebedrijven kunnen dit wel doen, informeer eens bij een paar bij jou in de buurt. Het zal niet meer dan 300 euro kosten als je de kop los aanlevert. Het is wel te overwegen om gelijk de hele kop te reviseren omdat je alles toch los hebt. Misschien nieuwe klepgeleiders of kleppen en evt gelijk vlakken. Dan heb je minder olieverbruik en betere compressie en kan je cilinderkop weer een hele tijd mee.

Succes,
Erik

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Alleen de uitlaatklep hoeft een geharde zitting te krijgen. Het lood uit de vroegere benzine had een koelende en beschermende werking op het staal van de kop. De inlaatklep wordt al gekoeld door de inlaatlucht, de uitlaatklep duidelijk niet.....

Succes,

Hugo

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Hoi Hoi

Weet iemand misschien een goed bedrijf dat cilinderkoppen reviseerd. Natuurlijk moet de prijs ook aantrekkelijk zijn.

Gr

Dennis P

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

ff voor de ideevorming: het inzetten van een geharde zitting inclusief 3-vlaks zittingen ( gaat gewoon op een serdi dus meervlaks is evenveel werk als enkelvlak) is 26 eur (-ex ? ben vergeten te vragen |:( ) per zitting bij Restojohn in utrech

maar superblend loodvervanger kost 4,4 cent per liter
4x26eur is 104 eur

dat wil dus zeggen dan je ruim 2,3 kuub benzine moet verstoken om geld te gaan verdienen bij een verbruik van 1 op 13 is dit >30.000km als het ex btw is is het 36.000 km

heb je een kop met grote kleppen (MG metro/Cooper S) dan heb je het probleem dat bij het inzetten van de zitting op de uitlaat positie, de ruimte tussen de inlaatzitting onvoldoende is. Als gevolg hiervan vervormt de inlaatzitting en die moet dan dus worden opgesneden (10 eur X 4 extra).. (heb je wel 3 vlak zittingen op alle kleppen maar die blijken nu net niet heel veel winst te geven)

ff kijken "break even" bij 40.000 km dus als je 150 eur wil uitsparen moet je opgefokte blok het dus minimaal 80.000 km doen NA het inzetten van de zittingen.



moraal van het verhaal : loodvervanger gebruiken..

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

maar superblend loodvervanger kost 4,4 cent per liter



Je vergeet de kosten tussen super 98 en euro 95. Vaak kun je met een loodvrije kop gewoon op 95 tanken.

Nog steeds een hoop km's voordat het break-even point bereikt wordt...

Wouter

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Ik heb proberen te zoeken naar dit onderwerp, maar niks kunnen vinden.

Graag zou ik willen weten wat ik allemaal nodig heb voor het zelf ombouw van een kop naar gelood naar ongelood.
Kan je dit zelf?

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Er moeten speciale geharde klepzittingen in je kop geperst worden. Dat kun je niet zelf (tenzij je kaas gegeten hebt van en apparatuur hebt voor koprevisie, maar dan had je ook deze vraag niet hoeven stellen :))

Voor alles over brandstof (gelood, ongelood, 95, 98 ) zie dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=83

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Kun je geharde klepzittingen herkennen?

Ik heb nl. een kop die volgens het motorblok nr. niet lood vrij is. Maar het blok heeft een jaar of 4a5 geleden een revisie ondergaan en nu ontbreekt het kenmerk aan de buitenzijde van de kop (de popnagel).

Dus misschien dat ze er toen ook nieuwe klepzittingen in hebben gezet :? .

Frans

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Hoe herken je de geharde zittingen als je de kleppen eenmaal verwijderd hebt?

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

@Henri: klopt als een bus

@franske:
Herkennen wordt moeilijk, maar bij een revisie hoort normaal wel het vervangen van klepzetels en als dat 4a5 jaar geleden gedaan is zal het wel met geharde zetels gedaan zijn dus kun je wsch ongelood tanken. Niet elk bedrijf zet die popnagel erin. Zeker weet je het alleen als je degene vraagt die de revisie heeft laten doen (vorige eigenaar?)

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

en als je dat niet kan vragen? Mijn blok is een half jaar geleden gereviseerd, kan ik er vanuit gaan dat het dan geharde zetels zijn?

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

iedereen met een beetje verstand zou geharde klepzetels monteren bij een revisie maar zeker weten doe je het nooit

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

lijkt me ook idd
enige manier om het zeker te weten is om de klepzetels te bekijken
en dan moet je kop los en je kleppen eraf..

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

niet elke revisie van een kop gaat gepaard met inzetten van geharde klepzetels. als de zitting alleen maar hoeft te worden opgepoetst en er geen opdracht voor is gegeven dan is het niet zo vanzelfsprekend dat de zittingen worden vervangen.is het niet na te gaan op de rekening als je die nog hebt? bij mij stond het er op en ik had er de opdracht voor gegeven.

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Kun je makkelijk aan de verbrandingskamers van een kop zien of er juiste brandstof is gebruikt? Kun je sporen van loodvervanger terugzien?

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

koop gewoon een 2dehands kop voor ongelood!

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Was dat antwoord op mijn vraag? |:(

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Is het nou zo dat een originele (1275) ongelode kop (met popnagel) geen zetels heeft ingeperst?
En dat wanneer er wel zetels in zitten, het een gereviseerde (aangepaste) kop is. Of heb ik iets over het hoofd gezien.

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

gewoon een fuelcat steken tussen uw benzinetank en carb en ge zijt gesteld voor veel minder euros dan een koprevisie (ik zie prijzen circuleren op het internet tussen de 75 en 100 euro). Ik heb zo'n fuelcat geplaatst op mijn mini 850 en MGB GT en liepen daarmee allebei als een zonnetje zonder koprevisie of aanpassingen van kleppen.

gewoon fiuelcat intikken op google en ge vindt alle info die ge nodig hebt.

default

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Paddy schreef:
gewoon een fuelcat steken


## de 'fuelcat' werkt [i:2zlxsq1c]alleen[/i:2zlxsq1c] in combinatie met belgische benzine en een belgisch kenteken (en mogelijk ook alleen bij aanwezigheid van een belgische bestuurder). :+)

default

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Wouter schreef:
maar superblend loodvervanger kost 4,4 cent per liter



Je vergeet de kosten tussen super 98 en euro 95. Vaak kun je met een loodvrije kop gewoon op 95 tanken.

Nog steeds een hoop km's voordat het break-even point bereikt wordt...

Wouter

Ik heb een geloden kop, en tank gewoon 95 en gooi wat loodvervanger achterna.

Hij heeft jarenlang zonder loodvervanger gereden. Kun je me vertellen waarom het met een geloden kop van belang is om Euro 98 te tanken ?

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

de ontbrandingswaarde van euro95 is hoger als die van 98. Daarom zitten de geharde klepzetels erin

Jaapio

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Zelf heb ik een gelode kop op m'n 1000, en rijdt pervect op '95 zonder loodvervanger. Nou moet ik zeggen dat het niet m'n dagelijkse vervoer is maar deze zomer 4000 km mee gereden zonder problemen en ook de voorgaande jaren niet.

@Mjoeb: Indien er nieuwe geharde zetels in zitten dan is de kop aangepast voor loodvrij. Dit hoeft niet persee een revisie te zijn. Bij een revisie kunnen ook bijv. de klepgeleiders en de kleppen vervangen worden. Bij aanpassing hoeft dit niet het geval te zijn, dan alleen de zittingen. (Volgens mij tenminste, but correct me if i'm rong)

Edit: Bij een origineel loodvrije kop vallen de kleppen in de kop zelf en niet in zetels (dacht ik)

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Kijk, dat laatste wilde ik nou net even weten.


De kop zit er trouwens inmiddels op. Heb nog een klein gevecht gehad met een van de kopbouten maar de rest ging goed. Moet nog het eea aansluiten en dan zal er getest worden. Had dit weekend helaas maar een klein uurtje tijd.

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

loodvrij of niet loodvrij heeft m.i. niet zoveel te maken met 95 of 98 octaan.
Alleen was op het einde de gelode benzine vaak 98 en ongelood 95.

Oudere motoren zullen vaak net wat lekkerder lopen op 98 dan op 95 maar als je dat verschil niet merkt, kun je net zo goed 95 rijden (goedkoper)

Verder staat op het forum al een zeer uitgebreide discussie over octaan en lood etc etc: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... ?p=473#473

Dus hier graag alleen verder over het geschikt maken van het motorblok voor ongelood

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Is er meer nieuws over die "fuelcat" is dit DE oplossing of weer zo'n dingetje wat het net niet doet?

default

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

MiniJoey schreef:
Is er meer nieuws over die "fuelcat" is dit DE oplossing of weer zo'n dingetje wat het net niet doet?


Ik heb er verschillende dingen over gehoord.
De een zegt dat het wel werkt, een ander weer niet.

Onderstaande quote is van een vereniging waarbij veel merken clubs zijn aangesloten.

Antwoord van de B.F.O.V.:
[i:3oh2mcc2]Ja we hebben ervaring met de verdeler ervan die niet positief verlopen was vanaf het ogenblik dat we de technische eigenschappen opgevraagd hadden want op dat ogenblik waren we een test aan het doen met Broquet, een gelijkaardig systeem, waar we met een MG Midget tot op heden (na 15.000 km) eigenlijk geen verschil zien. Ook hebben we testen gedaan in een laboratorium waar er slechts een klein percentage (minder dan 1%) merkbaar was, namelijk de benzine met Broquet verloor dus iets minder dan 1% haar eigenschappen na 3 maanden.[/i:3oh2mcc2]

bron: www.bfov.be

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Ik zit met de zelfde afweging. Zou de fuelcat de oplossing zijn?...
Ik heb via de engelse leverancier een referentie gekregen in NL en deze eens opgebeld link . Hij geeft aan dat hij al jaren dit product verkoopt en nog nooit klachten heeft gehad. Hij heeft het zelf in verschillende type auto's (geen mini's) gebruikt en merkte aanmerkelijke verschillen met motoren die stukken beter gingen lopen met deze unit ingebouwd in de benzine leiding. Het verhaal over de brandstof besparing die fuelcat.co.uk claimt zet hij vraag tekens bij.
Voor mij aanleiding om zo'n unit te bestellen en eens te gaan proberen. Mocht ik negatieve ervaringen krijgen dan laat ik van me horen.

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Is die nou ongelood of gelood. De popnagel zit aan de buitenkant maar om het zeker te weten moet je de zitting zelf zien. Kun je dit ook zien met de klep er in? De kop gaat er vanavond op (de kleppen zitten er al in) maar om er zeker van te zijn kan ik er nog wel een uitlaatklep uithalen. Kan iemand mij zeggen waar op te letten?

Het is een CAM4180 kop, de site van Theo geeft aan:
998 Mini A+ and lead free




Popnagel rechts onderin

RE: Geschikt maken voor loodvrije benzine

Vanavond even bezig geweest en nog een pixel:


Verder vond ik op de klep nog een nummer "TAM 1770M" intypen bij Google leverde mij voor TAM1770: Last of the 998cc exhaust valves with triple collet groove and lead free 25.4mm


Persoonlijk kende ik ze niet met drie groefjes:


Maargoed, al met al ga ik er vanuit dat die loodvrij is :D.