Kruimelpad
Gevraagd: specs voor een Mini 1100 Special
RE: Gevraagd: specs voor een Mini 1100 Special
Ingediend door streetscreamer op ma, 16-09-2013 10:06
link
HIer een folder van een 1100 special.
Zelf heb ik ook een van origine 1100 special.
Die was gebouwd in Antwerpen. Dat kan je herleiden uit je chassisnummer.
Er zijn in die Antwerpse wel wat andere onderdelen gebruikt dan de britse mini's. Bijvoorbeeld de koplampen met enkele chroomring en een kunststof kachelhuis.
- Login of registreer om te reageren
Hey, erg bedankt, hier heb ik wat aan.
Wat je zegt is ook het hele punt, de 1100 is in Engeland als limited edition verkocht. Totaal 5100 geproduceerd. In Europa echter werd het echter als [u:23vg3juf]seriemodel [/u:23vg3juf]in Seneffe gebouwd, totale productie 73.573 stuks. Probleem is echter dat er voor sommige landen een aparte versie met lichte afwijkingen is gebouwd. Dus er is niet echt een universele Mini 1100. Alleen al het instrumentarium is zo verschillend dat je niet kunt zeggen welke klokjes er nu in horen. De Zwitserse versie had bijv. de ronde klok in het midden.
En met die puristen hier willen we dus een Mini terug fabrieken die er moet komen te zien zo als die ooit uit de fabriek is gerold. Maar ja, welke versie en wat hoort er bij die versie? Soms denk ik dat ze in België gewoon gepakt hebben wat er op het rek lag. Ik kan (nog) geen lijn ontdekken in de verschillende uitrustingen. Dus zoek ik eerst maar eens zoveel mogelijk folders bij elkaar om te vergelijken.
- Login of registreer om te reageren
Alle in België geproduceerde Mini Specials hadden de Dashboard in het midden met houtnerf en getint glas en houten pook knop en speciale wieldoppen
Alleen de 1e exemplaren hadden een gespoten dak in een andere kleur
Latere exemplaren hadden een vinyl Dak Was toen erg in de mode
Veel later is er nog een Mini Special geweest Dit was in GB de Mini City maar omdat Opel op het vaste land de naam gebruikte werd dit vervangen in Mini Special met een 1000 cc motor en werd gebouwd in GB
De in GB gebruikte Mini 1100 was de Mini 20 en die had verschillende onderdelen in het interieur van Authi en Innocenti Ik denk dat dit de left overs waren omdat de productie van de Mini in die fabrieken op dat moment gestopt was
- Login of registreer om te reageren
Vreemd, het exemplaar wat ik heb staan heeft een 'recht' dashboard met drie klokjes. (lijkt op Innocenti) De informatie die ik heb is dat men de Clubman motor heeft gebruikt en dat de britse versie in geen enkel opzicht te vergelijken is met het europese seriemodel.
In Engeland had men in 1e instantie 2500 ex. gebouwd maar heeft men nadien 2600 bijgebouwd wegens verkoopsucces. Kan zijn dat die 2e serie met 'leftovers' is gebouwd. Maar goed, ik wil een euroepse mini herbouwen. Dus dat is voor ons een beetje academisch.
Dat vinyldak vind ik nu juist kenmerkend voor de 1100. Ik heb er zelf ooit eentje nieuw uit de fabriek gehad. Mijn eerste nieuwe auto :-) Het probleem met ouder worden is echter dat je geheugen steeds lammer wordt. Da'k het nie meer weet hoe dat ding er precies van binnen uitzag maar volgens mij had het geen open dashboard. Maar dat vinyldak, prachtig! En mode of niet, ik vind het nog steeds erg mooi.
Van de Belgische fabriek zijn nauwelijks productiegegevens bewaard gebleven. Dus ben ik aangewezen op foto's en foldermateriaal uit die tijd. En tot dusver heb ik al 2 verschillende dashboards gezien. Ik kan alleen niet uitmaken of het beide europese modellen waren.
- Login of registreer om te reageren
Mijn ouders hebben een 1100 special staan. Daar zat in het verleden een vinyl dak op. Dat is er door een vorige eigenaar al vanaf gehaald. De tellers die erin zaten zijn de 3-kloks achter het stuur. Verder zit er aan dashboard helemaal niks in. Dat was gewoon de bekleding van de geluidsisolatie.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb het even nagezocht De Mini special voor de Duitse markt had de klokken achter het stuur
- Login of registreer om te reageren
Inderdaad, dat dash.
De special die mijn ouders hebben staan is toch echt origineel in NL geleverd.
- Login of registreer om te reageren
Heb de info inmiddels ontvangen waarvoor mijn dank. Nu nog uitvogelen wat er in de Nederlandse versie zat. Aan engeltje te horen vermoed ik dat 3 klokken geval. Persoonlijk vind ik die grote klok in het midden mooier.
Ooit maakte mijn vrouw dashboards en interieurs op maat voor Mini's. Daar waren hele mooie bij. Als dit ding niet in originele staat terug moest, zette ik haar weer aan het werk
- Login of registreer om te reageren
Dat kan men haalde de Mini van het terrein keek naar de kleur die besteld was en op transport Men produceerde vooruit Daarom waren er periodes dat bepaalde kleuren niet leverbaar waren of een lange levertijd was als je een Mini bestelde keek de dealer welke kleuren er voor Nederland op voorraad waren Daarom kan het voorkomen dat de importeur bepaalde kleuren uit de voorraad van een ander land kreeg geleverd In die tijd reed men in Frankrijk met gele koplampen en in de garage was het elke keer weer bal als er een Franse mini binnen kwam
- Login of registreer om te reageren
De klokken achter het stuur heb ik hier liggen.
Deze kwamen volgens de vorige eigenaar uit de auto (van orrigine)
maar omdat de kilometer teller niet werkte was deze vervangen tich jaren geleden.
Maar waar kan ik vinden of mijn 1100 nou de engelse of belgische is???
Is wel in 78 nieuw geleverd in nederland
- Login of registreer om te reageren
R van Engelen schreef:
De klokken achter het stuur heb ik hier liggen.
Deze kwamen volgens de vorige eigenaar uit de auto (van orrigine)
maar omdat de kilometer teller niet werkte was deze vervangen tich jaren geleden.
Maar waar kan ik vinden of mijn 1100 nou de engelse of belgische is???
Is wel in 78 nieuw geleverd in nederland
De Engelse versies waren niet voor export dus moeten een stuur rechts hebben. Volgens wat ik gelezen heb, zijn er geen 'engelse' 1100's naar Europa geleverd. Daarvoor was de productie in Belgoland opgezet.
- Login of registreer om te reageren
De Engelse uitvoering is alleen gemaakt in Zilver en Rose Metalic gemaakt als Mini 20 en niet geleverd buiten GB en in die tijd werden de Mini saloon Niet de Clubman voor het vasteland gemaakt in België ivm met het gereed maken van de fabriek in Longbridge voor de Metro Wat betreft de herkomst Het chassis nummer voor productie uit Belgie begint met een B
- Login of registreer om te reageren
En hoe verklaar je dit chassisnummer dan?
XC261N 11113191 B
B staat wel op het eind maar het begint toch echt met een X. Ik wordt wel kippig op mijn leeftijd maar zo erg is het nu ook weer niet
- Login of registreer om te reageren
RE: Gevraagd: specs voor een Mini 1100 Special
Ingediend door xerxes op za, 14-09-2013 16:05
Wij zijn op zoek naar afbeeldingen, foto's, foldermateriaal voor een Mini Special 1100 bouwjaar 1979. Wat we willen weten is hoe deze Mini ooit de fabriek heeft verlaten.
We zijn bezig met een restauratie van een Mini uit 1979 met als doel een volledige originele Mini terug te krijgen zoals deze ooit uit de fabriek is gerold. Maar ja, dan moet je wel weten hoe die er uit heeft gezien.
Meer informatie op: http://carservice.stormbird.nl/projecten/mini.html