84 weet ik zo niet
maar ik heb het gevoel dat begin jaren 70 mini's relatief goed zijn
en begin jaren 90 minder
maar het is slechts een gevoel
- Login of registreer om te reageren
84 weet ik zo niet
maar ik heb het gevoel dat begin jaren 70 mini's relatief goed zijn
en begin jaren 90 minder
maar het is slechts een gevoel
zo n idee kreeg ik ook.
heb ook gehoord dat 63 ook een goede reeks was.
63?? ben ik ook nog naar opzoek, welk model weet je te staan uit dat jaar?
Klinkt logisch
Vroeger koste de auto naar verhouding duur en kreeg je gewoon een kleine degelijke auto voor die tijd.
Tegen de jaren 90 koste de veiligheid en de luxe duurder, dus moest het plaatwerk goedkoper. Dit roest dan dus eerder...
Is mij verteld...
...en het feit dat de mini in sommige jaartallen bijna
'falliet' was telt ook mee. Zo snel mogelijk en zoveel
mogelijk mini's de band afstampen voordat ze er onderdoor
gaan geeft een gebrekkige afwerking!
Zowieso hadden de meeste auto's begin jaren 80 een
probleem met hun plaatwerk. Dit omdat er rond de jaren
80 veel meer schrot verwerkt werd in het plaatwerk!
Kijk maar eens naar de D kadett, golf type 1, ford
taunus, alfa (ok, die gingen nog wat langer door ),
mitsubsidi sapporo etc..
Ik ga morgen kijken naar een 1.3 uit 1991.
Ook nog tips waar ik op kan letten?
(kilometer stand is 70.000)
mini's rond 89 tot 92 zijn in mijn opinie erg roestgevoelig.
minikes tussen 70 en 85 relatief beter, voor 70 heb ik geen oordeel over aangezien die vaak al eens volledig onder handen zijn genomen.
de laatste series (MPI) zijn vaak goed behandeld door speciale bedrijven, maar op zichzelf ook weer roestgevoelig...
ikzelf let steeds meer erop hoe het vorige laswerk gedaan is, roset opzich is te behandelen, slecht bakwerk door een vorige eigenaar maakt het alleen lastiger
Ik weet niet in hoeverre dat als richtlijn geldt. Op mijn speurtocht vorig jaar naar een MPi ben ik erg veel MPi's tegengekomen die gewoon erg slecht waren. Meest schokkende was een '98er British Open met 88dkm, auto hed in beide dorpels gaten waar mijn hand in pastte, compleet verotte A-paneeltjes, raamrubbers die 2x zo bol stonden, echt niet te geloven . Mijn '99er begint ook al wat plekjes te krijgen, hoewel het nog meevalt. Vorige week liep ik tegen een '94er Mini aan, helemaal origineel, en nauwelijks roest. Maar ik heb ze ook uit hetzelfde jaar gezien in vrij erbarmelijke staat Ik denk ook dat het veel aan de eerste eigenaar heeft gelegen, en hoe er met de auto mee om is gegaan. Het is vrij aannemenlijk om te zeggen dat bv een '96er auto met 150dkm, zonder ooit enige roestpreventie er niet al te best meer uitziet. Ik denk ook niet dat het veel uitmaakt uit welk land de auto eventueel ingevoerd is. Gewoon bij elke Mini je ogen heel goed open houden, da's nog altijd het belangrijkste.
Goed of slecht is niet alleen roest maar ook andere zaken. Zo schijnen oudere versnellingsbakken en dan met name de A-bakken beter te zijn. Maar ook zou je het hebben van bijvoorbeeld schijfremmen ook als beter kunnen zien en dan ben je met een >1984 Mini dus weer beter uit. Dat is dan wel weer makkelijker te verhelpen dan flinke roest.
Texpert schreef:
. Ik denk ook niet dat het veel uitmaakt uit welk land de auto eventueel ingevoerd is.
Ik ben vorig jaar heel wat Mini's in Zuid-Afrika tegen gekomen, allemaal oudjes uit de jaren 70 en er was van alles mis mee (deuken, spiegels van andere merken, dikke blauwe wolken) maar van roest vrijwel geen sprake Maar helaas zijn we niet omringd door warme landen met Mini overschotten en in Engeland is het weer ook niet beter.
volgens mij weten ze in zuid afrika niet eens wat regen is, dus daar zullen auto's ook niet veel roesten
Naja in de zomer kwam kregen w wel iedere avond een flinke stortbui op ons dak met onweer zoals je in europa zelden ziet
Alleen drogen ze weer snel op
Ik vraag me ook af of er uberhaupt iets over te zeggen is.
Ik heb een 93'er die ook in originele staat is. En geen roestplekje te bekennen
Wil niet zeggen dat ze per definitie slechter zijn,
maar zeker wel gevoeliger!
Mijn 89-er is vrij hard, de 91-er moet roestongevoelig worden(heel ambitieus )
Mijn 88er kocht ik in 2000 en op de schade na was ze in
zeer goede conditie. Had ook maar net 26.000 gedraait..
Na 5 jaar intensief dagelijkse stuurwerk en pekelzooi
zonder enige optisch onderhoud is het hard achteruit gegaan.
Ik bedoel maar, tis maar net hoe het autootje onderhouden word!
RE: goed of slecht jaar?
Ingediend door racing green rider op do, 16-02-2006 18:32
hallo
ik lees wel eens op dit forum, 93 is een slecht jaar . of 63 is een goed jaar.
nu was ik wel benieuwd wat echt goede en wat echt slechte jaren zijn.
ik heb een mayfair uit 84 met trommelrem.
is dit een goed of een slecht jaar.
ben wel nieuwsgierig.
richard