Goede banden voor of achter?

default

RE: Goede banden voor of achter?

Ik heb twee zo goed als nieuwe banden en twee minder goede banden. Wat is het verstandigst: de goede voor en de slechte achter, of net andersom??

RE: Goede banden voor of achter?

Mijn menig is dat de goed banden voor en de wat minder banden achter. Je stuur met je voorwielen en je hebt een voorwiel aangedreven auto. Vandaar.

RE: Goede banden voor of achter?

hier zijn de meningen over verdeeld. De ene zegt de beste banden op de aangedreven wielen voor de meeste tractie, de andere zegt op de achterwielen omdat het glijden over de voorwielen makkelijker te coorigeren is dan een achtrekant die wegbreekt. Ikzelf zeg niet bezuinigen op banden en zorgen dat alle banden goed zijn.

default

RE: Goede banden voor of achter?

Heeft er nog iemand tips met betrekking tot merk en type voor nieuwe banden in de maat 175/50/13? Zijn ze makkelijk te verkrijgen ook al is het een aparte maat? Waar halen jullie ze?

RE: Goede banden voor of achter?

Patrick: Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je niet op banden moet blijven rijden die versleten zijn, maar de voorbanden zijn altijd eerder op dan de achterbanden en om dan banden weg te doen waar je nog op kunt rijden is ook zonde. Maar dat betekent wel dat je in het algemeen goede en iets minder goede banden er onder hebt liggen.

Ik denk inmiddels ook dat de beste banden achter het beste is, precies om de reden die je geeft; een glijdende achterkant is vervelender dan een glijdende voorkant.

RE: Goede banden voor of achter?

Tuurlijk heb je gelijk Eelke. Maar ik denk zelf dat als alle banden minimaal 2 mm profiel hebben het niet zoveel uitmaakt. Als je richting de 1.6 mm of minder komt kom je in het probleemgebied. Vandaar dat ik het standpunt heb banden te vervangen op minder dan 1.8 mm

RE: Goede banden voor of achter?

Dat dacht ik inderdaad ook nog; hoeveel maakt het uit? Waarschijnlijk heb je gelijk.

default

RE: Goede banden voor of achter?

Gebruik altijd de goede banden aan de voorzijde. Waarom?
Omdat daar de richtings mee wordt aangegeven waar je een gaat. Vooral met regen is het prettig om een goed afwatering te hebben en te kunnen corrigeren. Heb je gladde banden voor, dan heb je weinig te corrigeren. Kijk maar eens wat je mini met aqua-planing doet.

Ik denk inmiddels ook dat de beste banden achter het beste is, precies om de reden die je geeft; een glijdende achterkant is vervelender dan een glijdende voorkant.




Lekker hoor een auto die een eigen leven gaat lijden.
Een glijdende voorkant betekend ook niet kunnen sturen!!!

grtzz Martin

RE: Goede banden voor of achter?

Precies wat ik bedoelde met "daar zjin de meningen over verdeeld" :P

Ook hier geldt denk ik persoonlijke voorkeur

default

RE: Goede banden voor of achter?

Heeft niets met persoonlijke voorkeur te maken, maar met verkeersveiligheid.
Ik heb met mijn werk honderden ongevallen geanalyseerd, waaronder dit soort voorbeelden.

Het is een vast gegeven dat wanneer de voorkant gaat glijden, je geen invloed meer hebt op de stuurrichting. Als je achterkant gaat glijden kan je nog altijd correcties uitvoeren. (Behalve dan bij blokkerende achterwielen.)

grtzz Martin

RE: Goede banden voor of achter?

Wil je ook niet het meeste profiel voor hebben ivm remkracht?

RE: Goede banden voor of achter?

Ik heb dus net vorige week de boel omgedraait. de banden van achter naar voor. 2 dagen reed het niet echt fijn. maar daarna was het weer normaal. Het remt veel beter. en de ligging door de bochten is natuuurlijk velen malen beter. Ik merkte namenlijk dat ik sommige bochten niet meer kon halen door het weg glijden. Remmen in een bocht met slechte voorbanden is ook dan niet aan te raden. Ben pas daardoor in de rondte gegaan. Je moet een keuze maken. Maar afgelopen zaterdag moest ik heel hard remmen op een glad wegdek. met goede banden voor. en vloog heel hard in de rondte. maar ik ben dus wel voor goede banden voor en de mindre kunnen best naar achter. Die stukken rubber zijn al duur genoeg.
gr. dirk

RE: Goede banden voor of achter?

Tja, veiligheid boven alles. Liever een paar euro armer voor wat rubber, dan de problemen die je anders op kan lopen. Over die euro's: weet iemand wat het ongeveer kost om 165/60/12 banden te laten vernieuwen, inclusief monteren, balanceren en natuurlijk het bandje zelf. Weet iemand een goed adresje in Zuid Holland? Ben nl zelf (mijn Mini in het bijzonder) ook wel toe aan een paar nieuwe bandjes.

RE: Goede banden voor of achter?

Ikzelf rij momenteel op Falken bandjes in de maat 165-60-12 maar ik moet zeggen dat de grip op -met name- nat wegdek niet echt overhoudt.
Aangezien mijn voorbandjes bijna versleten zijn en in januari de APK eraan komt, ga ik over op Bridgestone (GR50) bandjes, daar heb ik van diverse mensen goede berichten over gehoord.

Overigens ben ik persoonlijk voorstander van de nieuwe banden achter en de wat minder goede banden voor. Inderdaad vanwege het argument dat je de grip aan de voorzijde weliswaar niet in de hand hebt, maar wel zelf kun voelen en/of corrigeren. Aan de achterkant moeten de bandjes het zelf doen, vóór kun je sturen, remmen en gas geven, afhankelijk van de situatie.

De motivatie van Mini Martin kan ik ook wel inkomen, maar ik denk persoonlijk dat de situaties waarin een voorwiel aangedreven auto aan de achterkant uitbreekt, dit voor een belangrijk deel veroorzaakt is door de bestuurder (m/v) zelf.
Een voorwielaangedreven auto heeft nu eenmaal de neiging om rechtdoor te gaan in een (te hard genomen) bocht (onderstuur), waarop mensen als schrikreactie het gas loslaten. Vervolgens breekt de achterkant uit als gevolg van het wegvallen van de aandrijfkrachten aan de voorwielen. Bij sommige auto's is die overgang van onderstuur naar overstuur erg bruusk en alleen door een zeer ervaren chauffeur op te vangen.

Juist om in dat soort situaties de grip van de achterkant vast te houden, kies ik voor de beste banden achter.

RE: Goede banden voor of achter?

ken23 schreef:
Tja, veiligheid boven alles. Liever een paar euro armer voor wat rubber, dan de problemen die je anders op kan lopen.


Volgens mij heeft nog niemand gesuggereerd om met banden te rijden die versleten zijn en er nog een paar kilometer extra uit te persen. Daarom is denk ik de opmerking die eerder is gemaakt over hoeveel verschil het nu maakt de beste van de hele thread; zolang de banden nog niet aan vervanging toezijn maakt het geen of weinig verschil of ze nieuw zijn of niet.

default

RE: Goede banden voor of achter?

Inderdaad vanwege het argument dat je de grip aan de voorzijde weliswaar niet in de hand hebt, maar wel zelf kun voelen en/of corrigeren. Aan de achterkant moeten de bandjes het zelf doen, vóór kun je sturen, remmen en gas geven, afhankelijk van de situatie.

Je zegt het al: Inderdaad vanwege het argument dat je de grip aan de voorzijde weliswaar niet in de hand hebt. M.a.w. Als je het niet meer in de hand hebt, heb je dus ook geen controle.


Een voorwielaangedreven auto heeft nu eenmaal de neiging om rechtdoor te gaan in een (te hard genomen) bocht (onderstuur)

Dit is niet alleen bij voorwielaangedreven auto's, maar ook bij achterwielaangedreven auto's. (een ander voorbeeld is een driftspoor van een motorfiets)

Vervolgens breekt de achterkant uit als gevolg van het wegvallen van de aandrijfkrachten aan de voorwielen

Klopt. Wanneer je in een bocht veel te hard rijdt en je hierbij je gas los laat, dreig je in de slip te raken, maar dit ondervang je absoluut niet door achter betere banden te hebben als voor. Beter gezegd: Het heeft totaal geen invloed meer.

Twee weken geleden heb ik een cursus/testweek via mijn werk gevolgd. Hierbij werden alle rijeigenschappen en gedrag van motorvoertuigen besproken. Ook werd het in de praktijk uitgeprobeerd.
Zowel voorwiel als achterwielaandrijving gereden. In slipsituatie door driften en/of voor/-achter blokerende remmen.
Hierbij werd ook het rijgedrag met verschillende banden uitgeprobeerd. Voor slechtere en achter goede banden en anders om. Uit deze test is gebleken dat het rijden met slecht banden voor en goede banden achter, met name in bochten, een ongeval tot gevolg geeft. Ook uit onderzoeken die wij aan motorvoertuigen die bij een ongeval betrokken zijn geweest, waren in de meeste gevallen de banden aan de voorzijde slechter dan achter waardoor 9 van de 10x dat een mede oorzaak was dat het voertuig in een slip was beland bij stuurcoorecties.

Oja, nog even een nabrandertje.
Wat denk je dat een auto gaat doen als je remmen gaan blokeren en achter een betere grip hebt?
Blokkerende achterwielen betekend altijd 180 graden spin.

grtzz Martin

RE: Goede banden voor of achter?

[size=75:2ut82t6r][Edit: posts verplaatst uit dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=20159 - Eelke][/size:2ut82t6r]
je mag ook van mening veranderen .. (of met Eelke van mening verschillen :9 )

uit de andere thread:
Mini Martin schreef:
.. uit onderzoeken die wij aan motorvoertuigen die bij een ongeval betrokken zijn geweest, waren in de meeste gevallen de banden aan de voorzijde slechter dan achter waardoor 9 van de 10x dat een mede oorzaak was dat het voertuig in een slip was beland bij stuurcoorecties



Als je nu toch verschillende banden(maten) hebt kun je het verschil ook eens proefondervindelijk vaststellen.. zoek een grote lege parkeerplaats en zet met pilonnetjes (o.i.d.) een bochtje uit; ga dan bij een bepaalde snelheid, zeg 30 km/u, in die bocht eens vol op de rem staan; herhaal dat met de andere banden op de voorkant en kijk wat de verschillen in gedrag zijn. Of maak een soort elandproef ..

O:) 't was inderdaad maar mijn mening ..
Theo van den Bogaard

RE: Goede banden voor of achter?

Bij een mini of voorwiel aangedreven auto is het idd beter
om de nieuwe banden voorop te leggen!
Maar zoals bij mijn achterwiel aangedreven mercedes was
het de keuze, of voorop en beter grip bij sturen of achterop
en beter grip in bochten en wegtrekken..
Ik heb voor de veiligheid gekozen en ze voorop gelegd.
Stuurt ook een stukje fijner!

RE: Goede banden voor of achter?

Ook wij hebben voor de veiligheid gekozen, maar met een andere achterliggende gedachte (namelijk dat een ondersturende auto makkelijker weer onder controle te krijgen is dan een oversturende auto). Voor we de discussie herhalen moet iedereen misschien eerst eens dit hele topic doorlezen.

RE: Goede banden voor of achter?

Beetje off-topic maar Mini Martin: wat is dat voor 'n cursus en kan je je daar als particulier voor opgeven?
Klinkt erg leerzaam (en vooral leuk) om eens te doen.

RE: Goede banden voor of achter?

Mini Martin schreef:
Oja, nog even een nabrandertje.
Wat denk je dat een auto gaat doen als je remmen gaan blokeren en achter een betere grip hebt?
Blokkerende achterwielen betekend altijd 180 graden spin.

Als je achter meer grip hebt, ga je toch juist niet slippen met de achterwielen? Dan gaan de voorwielen slippen en ga je niet achterstevoren maar kun je niet meer sturen.

Als ik nog ff wat mag toevoegen aan deze discussie, voor aquaplanen is zowel de kwaliteit vóór als achter van belang. Ik had op mijn andere auto vóór goeie, relatief nieuwe michelins en achter cheapo Tyfoons met slecht profiel. Sinds ik de achterbanden vervangen heb, heb ik veel minder last van aquaplanen.

RE: Goede banden voor of achter?

Beste mensen,

Ik heb de type banden eens even nagekeken en kwam op het volgende uit:

Links/achter: Pirelli P7F 175/50 VR-13
Rechts/achter en beide voor: Dunloop SP Sport 2000 175/50 R-13 72V

Ik heb nog een losse band liggen, dit is een:
Pirelli P5000 175/50 13 72 V

Nu dacht ik om de achterbanden er voor op te leggen en de losse band (Pirelli P5000 175/50 13 72 V) achter en dan nog een zelfde hiervan te kopen en die er ook achter op te leggen. Gezien het profiel lijkt me dat een betere keuze.

Hoe denken jullie hierover?

Gegroet.