Goede basis om te tunen

RE: Goede basis om te tunen

Help, ik zie het bos door de bomen niet meer :p

Ik heb enkele jaren geleden een account gemaakt op deze website ... toen had ik het over een mini te kopen in de toekomst ...
Wel, nu is het zover ... alleen wou ik hier toch nog eens vragen waar ik op moet letten, ik ben al op verschillenden plaatsen gaan kijken (garages en particuliere verkopers), maar ik weet het écht niet meer ... er is zoveel te koop.

Ik wil een goede basis hebben om in de toekomst aan te beginnen tunen ... maar rekening houdend met het verbruik ... zou ik iets willen rond de 1000cc, maar nu ben ik gaan kijken op de site van minisport en zie ik daar verschillende motoren met ongeveer dezelfde cilinderinhoud. Kan iemand van hier me zeggen welke de betere types zijn om verte gn tunen? Ik wil dus een een motor gaan kopen (eventueel een gereviseerde tweedehands) en voor de rest een roestvrij (en tegen roest-behandelde corresserie) ... Ik wil dus een carburator-mini ... maar kan iemand me zeggen welke de betere motorn zijn of wat eigenlijk het verschil is ... of wat kan je beter als basis nemen met zocht op verdere tuning?

mvg,
Kris

[size=75:14z9vkdj][Titel "bos en bomen" vervangen voor iets duidelijkers-Demelza][/size:14z9vkdj]

RE: Goede basis om te tunen

dan zou ik er een 1275 metro ingooien, die kun je makkelijk verder tunen, en hebben standaard al een pk of 30 meer als een standaard 1000.



Ik wil een goede basis hebben om in de toekomst aan te beginnen tunen ... maar rekening houdend met het verbruik



maar ik denk dat dit een beetje tegenstrijdig is. hoeveel pk wil je, of hoeveel mag die zuipen?

RE: Goede basis om te tunen

dat klinkt idd wat tegenstrijdig ... maar ik dacht gewoon aan een tuning-kit stage 1 of 2 ... ofzo en nu en dan wat fine-tunen ... weet-ik-veel :) ... in ieder geval geen "gekke dingen" :) niet dat hij 15 liter gaat verbruiken ofzo ... 't is de bedoeling om dagelijks te gebruiken hier in België.

Omdat ik weet dat een grotere cilinderinhoud direct leid tot een groter verbruik (dacht ik toch) wou ik een basis van rond de 1000cc willen ... en uhm, hoeveel pk, dat weet ik niet ... 't moet gewoon aardig vooruit gaan ...

RE: Goede basis om te tunen

Het is niet zo dat je met meer cc's / pk's zowiezo meer gaat verbruiken. Integendeel, als je een 'lichte' motor hebt, moet je die verder in't rood duwen, waardoor j emeer gaat verbruiken dan wanneer je een zwaardere motor voor pakweg 70% gaat gebruiken.
Het meeste word trouwens bepaald door de afstelling en de staat/leeftijd van de motor.

default

RE: Goede basis om te tunen

een 30 pk of meer is toch wat overdreven. Een goed afgestelde standaard 1000 cc kan ook zomaar 50 - 53 PK leveren (kijk maar eens in de laatste of voor laatste Mini World). Een 1275cc levert standaard volgens mij 63 pk maar ook weer als deze goed is afgesteld (en dan heb ik het niet over de standaart 72 PK van de Metro motoren)

1000cc blokken zijn weer makkelijker te vinden en mocht er dus is wat fout gaan makkelijk aan te komen. Daarintegen kan je een 1275 cc leuker vinden omdat je daar sneller meer PK's uit haalt.

Ik persoonlijk kies voor het tunen van en 1000cc'tje gewoon omdat het dan lekker een toerenmonstertje wordt en het (nog) niet zoveel gedaan wordt.

Het blijft dus een persoonlijke keuze en ligt aan hoeveel geld, tijd etc. je eraan wilt besteden.

RE: Goede basis om te tunen

zie hier het pad om door het bos te komen. :9

RE: Goede basis om te tunen

of kijk hier

RE: Goede basis om te tunen

een 30 pk of meer is toch wat overdreven. Een goed afgestelde standaard 1000 cc kan ook zomaar 50 - 53 PK leveren (kijk maar eens in de laatste of voor laatste Mini World). Een 1275cc levert standaard volgens mij 63 pk maar ook weer als deze goed is afgesteld (en dan heb ik het niet over de standaart 72 PK van de Metro motoren)



dan zou ik er een 1275 metro ingooien, die kun je makkelijk verder tunen, en hebben standaard al een pk of 30 meer als een standaard 1000.





dan is het ook niet overdreven, want ik had het wel over de metro motoren. en wat levert volgens joueen "goed afgestelde 1275 metro op dan?

dan zou volgens jouw verhaal er toch ong 30 pk tussen zitten of niet?

RE: Goede basis om te tunen

Ik weet dat er een soortgelijk topic over is, maar aangezien ik m zelf ook niet kan vinden laat ik deze open staan. Maar hou er rekening mee, er staat al ontzettend veel op het forum. Topics over de verschillende stage kits, topics over voorkeur tussen 1000 en 1300 etc, etc.

Dus ik raad het je zowiezo aan om over specifieke vragen eerst even de zoekfunctie te gebruiken.

default

RE: Goede basis om te tunen

@coopie:

zoals je in mijn verhaaltje ziet zit er tussen goed afgesteld en goed afgesteld dus max 22 PK (bij de wat zeldzamere 72 PK MG Metro blokken, Austin Metro blokken ik dacht 63 PK) maar naar mijn weten wordt dat vaak niet gehaald. Dit omdat de motoren vaak niet goed worden afgesteld. Het is dus niet zomaar gesteld dat er gelijk ong. 30 PK tussen zit.

Voorbeeld: fabrieksopgaven 1000cc is dacht ik 43 Pk
Las in de laatste Mini World dat sommige mensen 52 Pk eruit haalde. Maar ook genoeg gehoord dat men maar 35 Pk eruit haalde.

Misschien heb ik je verkeerd begrepen maar ik wilde alleen het eea even uitleggen om Kris te helpen bij zijn keuze.

RE: Goede basis om te tunen

ik snap wel wat je bedoeld, en laten we ervan uitgaan dat 90% niet goed is afgesteld, want iemand met een standaard motor zal hem niet snel op de bank zetten om het uiterste eruit te gaan halen. ik wil alleen zeggen dat je een 1000 al goed moet gaan tunen, om dezelfde pk's te halen die je met een 1275 standaard hebt, en dan nog is dit alles gemeten op de kruk, enniet op de wielen. dan gaat er weer een deel vanaf

default

RE: Goede basis om te tunen

Dat is zeker waar!