voor dat je de mini start zou ik toch even zorgen dat het water uit de tank is en deze mss grondig naspoelen anders gaat het niet zo een leuk geluid geven denk ik
grtzz
- Login of registreer om te reageren
voor dat je de mini start zou ik toch even zorgen dat het water uit de tank is en deze mss grondig naspoelen anders gaat het niet zo een leuk geluid geven denk ik
grtzz
ik heb de tank leeg laten lopen, de brandstofslang doorgeblasen, en nieuwe benzine in gegooit. hierna proberen te starten. hij gaat steeds heel even aan, waarna hij weer af slaat. waarschijnlijk komt dit door de ontsteking.
alleen nu is het volgende probleem dat hij niet ontkoppeld, en de auto maar in 1 versnelling te krijgen is. (waarschijnlijk de derde).
dus nu even de instellingen voor de ontsteking zien te vinden.
naja, ik ben allang blij dat hij loopt nu de rest nog, en over een maand een apktje dr op
de carb. ook nieuwe benzine in doen en mss eens proper maken dit kan ook zijn waarom hij niet aanslaat.en natuurlijk ook eens de ontsteking nakijken..
grtzz
het niet ontkoppelen kan liggen aan het ontluchten van ket koppelsysteem, zijn genoeg dingen over geschreven. Mbt het schakelen kun je de pook allekanten op bewegen en een rondje draaien?? Dan is waarschijnlijk een pennetje uit het schakelmechanisme gelopen. Is ook genoeg over geschreven. Gebruik de zoekfunktie maar eens.
Succes verder, 'n goeie aankoop. (hoop ik)
thnx vor de hulp alvast! het koppelingsgebeuren heb ik al ontlucht, maar daar is het niets anders van geworden. de hevel gaat net geen cintimeter op en neer als de koppeling word ingetrapt, dus het licht denk ik gewoon aan de hydrolica.
Ik ga morgen als ik tijd heb, anders dinsdag, de carb uit elkaar halen en schoonmaken. dan hoop ik dat de motor blijft lopen zodat de ontsteking kan worden afgesteld.
Ook wil ik de cilinders van het koppel systeem open maken, controleren en eventueel de cupjes vervangen.
magoed, als ik weer een stapje verder ben horen jullie het wel
en zal ook nog even het forum afspeuren naar mijn probleempjes ik heb ook al gezocht, maar er zijn zoveel topics .
edit; ik heb weer een tijd gezocht, maar ik kan nergens vinden wat voor vloeistof er in het koppelingssysteem moet. er lag een fles sintetishe dot 4 in de kofferbak, is dat goed? het peil is namelijk ook niet optiemaal, hij staad ong 3 centimeter onder de dop.
pfff hij start nu helemaal niet meer... ik heb de carb er onderweg gehaald, helemaal uit elkaar gehaald(en weer in elkaar) en daarna weer gemonteerd. hierna starte hij eerst vrijwel direct, hij liep stationair heel mooi, waarna hij weer afsloeg en nog niet meer wou lopen... hierna wat nog met de stationair en mengsel schroef gespeelt, maar het mocht niet baten... ook las ik al dat er olie in de ZGN Dashpot hoort, zal dat morgen eerst eens proberen.
de verschschijnselen voordat ik de carb schoon had gemaakt waren dat hij wel starte, maar de stationair ging van lage toeren (bijna afslaan) naar hoog in de toeren, om vervolgens weer af te zakken, etc etc. als ik het gas intrapte gebeurde er niets, als ik de shoke uit trok sloeg hij af....
heb al aardig gezocht, maar doordat het blok nog nooit echt gelopen heeft, heb ik ook geen idee waar het probleem te zoeken is.....
hoi
steek wat tijd in je carb!
de afstelling hiervan is belangrijk voor een goede werking.
om de ontstking te testen kan de bougies eruit halen en los neerleggen..
koop ander haynes om alles na te lezen hier staat alles in beschreven
ik ben nu inderdaad op zoek naar documentatie, ik zal ook op zoek gaan naar haynes.
alleen snap ik niet warom er geen "standaart" instellingen voor de carb zijn, waarmee de motor toch enigsinds zal lopen. ik bedoel, in de garage zullen ze die instellingen toch ook niet uit het hoofd weten? hoe doen zij dat dan? (tsja, ik weet er nog bijna niks van en ben erg nieuwschierig )
De bougies vonken nog zeer goed, alleen kloppen de instellingen van de carb voor geen meter meer (lang leve mijzelf )
In de garage krijgen ze een auto meestal binnen die al loopt of slecht loopt dus hebben ze een uitgangspunt. Na het checken/ vervangen van diverse onderdelen(lees: ontstekingsdingetjes en bv een brandstof filter) kunnen ze dan de gastest aangaan en daar wat aan veranderen.
Er zijn teveel dingen afhankelijk van het lopen van de motor daarom zijn er geen standaard instellingen.
Wel een goeie leer voor de volgende keer, niet zomaar ergens aan gaan draaien als je niet zeker weet wat je aan het doen bent en als je wel gaat draaien aan de carb instellingen dan ff opschrijven hoeveel je welke schroef hebt verdraaid dan kan je als het geen effect heeft de schroeven weer terug zetten in de stand zoals ze stonden...
dat doe ik ook zeker niet weer... mn karretje is nou naar de garage, waar ik maar meteen de koppeling en wisselbak na laat kijken. Ik heb die auto nog niet eens een week, (zaterdag opgehaald) en ik vind 3 tot 5 dagen wachten nu al lang...
in ieder geval bedankt voor alle tips en hulp!
he easy 2 gvd is niet direct nodig dacht ik. wat de koppeling betreft heb je al gekeken of de koppeling hevel wel los is. je karretje heeft jaartjes stil gestaan en buiten (water in de tank) dan wil dit scharnierpunt wel eens vast rotten spreek uit ervaring
jepz, de hevel heb ik gecontroleert, en ik heb het systeem ontlucht. alleen weet ik niet hoe ver deze hevel moet bewegen, hij gaat Ca 8 mm op en neer...
ik heb al ergens anders op het forum gelezen dat de koppelingsplaten na een paar jaar ook vast kunnen gaan plakken, ik denk dat dit het geval is. maar aangezien de wisselbak ook vast zit, heb ik hem niet in de versnelling kunnen zetten zodat ik de platen los kan krijgen. (hij wil maar in 1 versnelling, en ik denk dat het de derde is)
maargoed, hij is nu naar de garage, en ik hoop dat hij dinsdag weer loopt, dan kan ik beginnen aan de roestouratie, zoals ik dat hier al vele malen heb gehoort .
in iedergeval bedankt voor de hulp!
de mini is toch niet naar de garage gegaan, maar naar een kennis die er verstand van heeft. hij dacht dat de koppakking lek was, omdat er allemaal bagger in de radiator zit. maar nadat hij de kop er af had, kwam hij tot de ontdekking dat er helemaal geen koppakking in zat... dan loopt ie dus ook niet geweldig...
maar aangezien ik er een 1000 blok bij heb gekregen, vroeg ik mij af of deze koppakking gewoon in de 1300 motor past. weet iemand dit? en zou ik anders ipv een pakking ook vloeibare pakking kunnen gebruiken?
Alvast bedankt!
koppaking is niet het zelfde: de 1300 heeft een grotere boring dan een 1000.
vloeibare pakking is ook niet aan te raden, Ik denk dat je deze er binnen de eerste startbeurt uitblaast.
koop gewoon een nieuwe koppaking en uitlaatpkking etc voor 12 eurie bij dcm..
das veel beter dan een oude 1000 cc pakking op een 1300 zetten die toch niet past
je kan nu wel de boel netjes schoonmaken enzo nu alles er toch af ligt...
ok, dank voor de info, het gaat me niet om die paar euro van de koppaking, maar ik wil m'n mini zo snel megelijk aan de praat hebben
maar dan zal ik er wel een bestellen.
en draai de kop nog ff aan met het juist moment
wat betreft de carb. en niet starten ik heb het een keer gehad dat hij de pakking niet goed was dus vulstuk en carb. waardoor hij valse lucht aanzoog.
nouja uit mijn memoires is dat 1 van de keren dat een van mijn minis niet wilde starten
en gee vee dee helpt niet daar verdom je alleen je zelf mee ik zeg er zelf daarom maar altijd NIET achteraan !
leuke prijs leuk blok en pijp maar vergeet de body niet suc7 met het opknappen en good luck met startprobleem
nee de koppakking van een 1000 past niet op een 1300 . de gaten van de cylinder zijn groter bij een 1300 . daarbij als je hem van een blok afhaal kan je hem gelijk weggooien .maar geen koppakking er tussen en dan toch lopen dat vind ik knap. normaal moet de olie en het water er aan alle kanten uitzeiken
@ red baron; ik heb m'n "uitgesproken" frustratie maar weg gehaald en wat betreft de aanhaalmomenten, ik heb ze wel van een 1000 blok,(ook de volgorde) uit de vraagbaak tot '91, zijn deze hetzelfde als voor de 1300?
@knutsel; dat verbaast mij ook, lijkt me toch een bewijs van ouderwetse degelijkheid
ben vandaag ff bij de garage geweest, en na enig onderzoek bleek dat er een verkeerde carb op zit.
gelukkig heb ik er een carb bij gekregen, wat wel bij het 1300 blok hoort. gelukkig zat er op het 1000 blok nog een spruitstuk waar de goede carb op past, dus dat is ook weer geregeld.
Nu is het volgende probleem nog dat er een wisselbak van de 1300 motor in zit, maar een versnelling pook en de rest wat er aan de pook vast zit,(geen idee hoe dat heet) van een 1000 blok. kan het hierdoor zijn dat hij niet wil schakelen? (alleen in de derde)
zo ja, wat is de beste oplossing, de wisselbak van de 1300 omwisselen met de wisselbak van de 1000 (als dit past) of slopen afzoeken naar het pook gedeelte van een 1300 blok?
De bak is hetzelfde op 1300/1000, ook het 'selector-unit' (bedenk ik net ff zelf, geen id of het zo heet )is hetzelfde.
Ik denk dat het schakelprobleem in de 3e een intern probleem is in de versnellingsbak. :S
Iets met koperen busjes in de versnellingsbak ofzo, ik weet er het fijne niet van, andere mensen hier vast wel
easy2 schreef:
ik heb de carb er onderweg gehaald, helemaal uit elkaar gehaald(en weer in elkaar) en daarna weer gemonteerd. hierna starte hij eerst vrijwel direct, hij liep stationair heel mooi, waarna hij weer afsloeg en nog niet meer wou lopen...
Er zou natuurlijk ook nog wat water in de benzine leiding kunnen zitten vanaf de tank.....
kan het dan niet zijn dat er een metro blok in licht? en dat hij daardoor niet wil schakelen?
@rene, ik heb de tank omgespoelt en de brandstofslang doorgeblazen, dus dat is wel schoon, maar ik was al tot de conclusie gekomen dat er een verkeerde carb opzit.
Metro blok is ook hetzelfde. Dat niet schakelen zit zoals Sjoerd al zei echt intern.
Als te trekstang en de schakelstang gewoon vastzitten zou je ook met vastzittende koppeling toch alle versnellingen moeten kunnen voelen?
je kunt soms ook een rijdende mini kopen voor 200,- maar meestal niet met extra onderdelen en een 1300 blok erin. Maarja, als je hem kocht om snel te kunnen rijden valt het denk ik wat tegen? Nu moet je toch nog wel flink sleutelen...
Vraag me af wat de vorige eigenaar bezield om een kop vast te gaan zetten zonder koppakking ertussen.
Ik heb hem niet gekocht om snel mee te rijden, ik heb hem gekocht voor de hobby. en ik wist al wel dat een auto voor 200 euro nooit goed kon zijn. maar aangezien ik hem toch niet als vervoersmiddel nodig heb, heb ik in principe alle tijd. (maar toch wil ik hem graag snel aan het lopen hebben, dat zal iedereen met hun eerste auto wel hebben )
haha, jep. dat denk ik ook wel.
Mijn eerste auto had ik voordat ik mn rijbewijs had. was een Mini 1000hle voor 500 nlg. waren ook wat apk afkeurpunten, maar hij reed verder wel gewoon goed.
Maar in de afgelopen 5 jaar zijn mini's toch in waarde gestegen...
haha, ik ga begin april voor mn rijexamen... dus heb ik nog wel een maandje tijd om te sleutelen
Alle chat die hierop volgde heb ik gesplit: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=13613
RE: goede keuze?
Ingediend door easy2 op za, 19-02-2005 23:38
hallo, ik ben eigenlijk al sinds mijn 14e een (beetje) gek van mini's. en aangezien ik binnenkort mijn rijbewijs haal, heb ik vandaag een mini aangeschaft.
Hij komt uit 1982(helaas net geen oldtimer), en heeft orgineel een 1000 cc blok, maar er zit een 1300 blok met 1300 carb in. voor zover ik onder de motorkap heb gekeken zit er geen standaart luchtfilter in, over de bobine zit een een of ander paars kapje(mischien een speciale bobine??) en nog meer van die gein.
Volgens de verkoper zit er een nieuwe ditributsie ketting op, een omgebouwde kop voor ongelode benzine, een speciale uitlaat die hoge tonen "filterd", (de naam ben ik kwijt)
en nieuwe motorsteunen op. het blok ziet er verder erg schoon en netjes uit.
Verder zit er niet veel roest op, alleen zitten er op een aantal plekken gaten in de caroserie. er zit een gat in de kofferbak(onder de tank), en een gat vlak onder de vooruit, en een gat in het blik wat achter de voorbumper zit.(die overigens ontbreekt)
verder missen de spiegels, en de tankdop, waardoor er water in de tank is gekomen.
volgens de eigenaar moet het blok wel lopen, maar is de kop niet goed aangedraait(niet met het goede moment) waardoor het blok de laatste keer niet goed liep. Hierna heeft hij een jaar stilgestaan, en heeft nog steeds niet gelopen)
Nadat de verkoper de accu had opgeladen, kwamen de ruitenwissers, remlicht, voorlampen, (groot/klijnlicht), achterlichten en remlichten tot leven.
Deze mini heb ik voor 200 euro gekocht. is dit een goede keuze geweest?
morgen ga ik proberen het blok weer op gang te krijgen, wat is handig om allemaal rekening mee te houden/te controleren voordat ik hem start na een jaar stilstaan?
alvast bedankt,
groeten freek
Edit, ik was vergeten er bij te vertellen dat ik er een dynamo, en een carb. bij heb gekregen. of ze allebij nog werken/compleet zijn weet ik niet.
ook krijg ik er mischien nog een 1000 cc blok bij, (staat onbekent